تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

سیگار بعد ازکشیدن دندان

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشیم. در اغلب موارد، بیماران نیاز به برداشتن دندان‌های مولر سوم یا همان دندان عقل خود دارند. پس از کشیدن دندان مقداری تورم و درد انتظار می‌رود. اما این روند می‌تواند به ویژه برای افراد سیگاری چالش‌برانگیز باشد. سیگار بعد از کشیدن دندان یکی از بزرگترین چالش‌های این افراد است. استعمال دخانیات فشار اضافی بر بدن وارد می‌کند که وقتی بدن در تلاش برای بهبودی است، این روند را کند می‌کند. از آنجایی‌که سیگار توانایی بدن برای بهبودی را مختل می‌کند، پس از کشیدن دندان مشکلاتی را ایجاد می‌کند. با ما همراه بمانید تا در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس سیگار بعد از کشیدن دندان مورد بررسی قرار دهیم.

اگر بعد از کشیدن دندان سیگار بکشیم چه اتفاقی می افتد؟

سیگار بعد از کشیدن دندان می‌تواند منجر به تعدادی از عوارض مختلف شود. پس از کشیدن دندان، دهان شما بسیار حساس خواهد بود. یک لخته خون در حفره خالی که دندان در آن قرار داشت تشکیل می‌شود، سلول‌های خاصی به نام فیبروبلاست به بهبود زخم کمک می‌کنند و استخوان سازی شروع می‌شود.

استعمال دخانیات همه این بخش‌های فرآیند درمان را مختل می‌کند. هنگامی‌که سیگار می‌کشید، فشار خون شما افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث خونریزی و سرگیجه شود. تنباکو به بافت‌های سلولی آسیب می‌رساند و سیگار میزان اکسیژن و مواد مغذی را که خون شما می‌تواند به ناحیه زخم وارد کند کاهش می‌دهد. از آنجایی‌که سیگار روند بهبودی را کند می‌کند، به این معنی است که شما مدت بیشتری درد خواهید داشت و در معرض خطر عفونت هستید.

به طور خلاصه، عوارض احتمالی سیگار بعد از کشیدن دندان عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • سرگیجه
  • روند بهبودی کندتر
  • خطر ابتلا به عفونت
  • حفره خشک

حفره های خشک چیست؟

حفره‌های خشک می توانند حتی دردناک‌تر از فرآیند کشیدن دندان باشند. کشیدن دندان تجربه خوشایندی نیست. با این حال، اگر یک حفره خشک بعد از کشیدن دندان ایجاد شود، می‌تواند حتی بدتر هم شود. حفره خشک که به آن استئیت آلوئولی نیز گفته می‌شود، با درد شدید در اطراف محل جراحی و دوره بهبودی طولانی‌تر همراه است. حفره‌های خشک در اثر مکیدن مانند سیگار کشیدن یا استفاده از نی برای نوشیدن مایعات ایجاد می‌شود.

حفره، سوراخی در استخوان است. پس از کشیدن دندان، لخته خون در حفره ظاهر می‌شود و از اعصاب در برابر عفونت محافظت می‌کند. با این حال، گاهی اوقات لخته ممکن است شکسته شود و باعث نمایان شدن عصب و استخوان شود.

حفره‌های خشک نه تنها فوق‌العاده دردناک هستند، بلکه خطر عفونت را نیز افزایش می‌دهند. زیرا استخوان در معرض دید قرار می‌گیرد. باید سعی کنید به هر قیمتی از ایجاد حفره خشک جلوگیری کنید، زیرا برای ۵ یا ۶ روز فوق‌العاده دردناک خواهد بود.

شما با انجام موارد زیر می توانید سعی کنید از این عوارض دردناک جلوگیری کنید:

  • استفاده نکردن از نی
  • ترک سیگار بعد از کشیدن دندان 
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

سایر عوارض احتمالی سیگار بعد از کشیدن دندان

شرایطی وجود دارد که حفره خشک می‌تواند آبسه ایجاد کند. آبسه می‌تواند به بیش از ناحیه اطراف دندان آسیب برساند. همچنین احتمال دارد روی استخوان فک شما نیز تاثیر بگذارد. در صورت وجود آبسه، باکتری‌ها و عفونت‌ها به استخوان سالم حمله می‌کنند که منجر به تورم و درد شدید می‌شود.

احتمال دارد که دندانپزشک در مورد عادت سیگار کشیدن شما با شما صحبت کند. صرف نظر از آنچه ممکن است در اینترنت پیدا کنید، هیچ راه مطمئنی برای سیگار کشیدن وجود ندارد که به دندان‌های شما آسیب نرساند یا تأثیر منفی بر سلامت کلی دهان شما نداشته باشد.

چه زمانی بعد از کشیدن دندان سیگار بکشیم؟

دندانپزشکان توصیه می‌کنند پس از کشیدن دندان حداقل ۷۲ ساعت یا ۳ روز صبر کنید تا سیگار بکشید. با این حال، هر چه بیشتر بتوانید صبر کنید، بهتر است و بدن شما بیشتر می‌تواند بهبود یابد. تا زمانی‌که بتوانید در آینه نگاه کنید و ببینید که لثه‌های شما شروع به بهبودی کرده است برای سیگار کشیدن صبر کنید.

چرا بعد از کشیدن دندان حداقل ۷۲ ساعت باید صبر کرد تا سیگار کشید؟ 

زیرا این مدت زمان لازم است تا احتمال خشک شدن حفره کاهش یابد. تشکیل لخته خون در جایی‌که دندان برداشته شده بود زمان می‌برد و دادن زمان به مدت ۳ روز به تشکیل لخته کمک می‌کند تا بهبودی حاصل شود.

اگر نمی‌توانید ۳ روز کامل را بدون سیگار کشیدن بگذرانید، سعی کنید بعد از هر بار سیگار کشیدن و همچنین بعد از خوردن و آشامیدن، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. البته این کار تضمین نمی‌کند که از بوجود آمدن حفره خشک جلوگیری شود، اما از جای زخم محافظت بیشتری می‌کند.

سیگار کشیدن با وجود گاز استریل در دهان

پس از کشیدن دندان، اگر باید گاز استریل در دهان شما باقی بماند، حداقل به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت نباید سیگار بکشید و باید از دندانپزشک خود سوال کنید که چه مدت باید صبر کنید.

دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که گاز استریل را در جایی‌که دندان کشیده‌اید قرار دهید. هنگامی‌که دوباره از سیگار بعد از کشیدن دندان استعمال می‌کنید، استفاده از گاز استریل برای کمک به کاهش فشار روی زخم بسیار مهم است.

گاز استریل از دو طریق به محافظت از زخم کمک می‌کند: از رسیدن مقداری از دود به زخم جلوگیری می‌کند و فشار روی زخم را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود لخته خون کمتر از جای خود خارج شود و باعث خشکی حفره شود.

روش کشیدن سیگار هنگامی‌ که هنوز گاز استریل در دهان است:

  • برای هر ناحیه که دندان آن کشیده شده است، یک نوار گاز استریل برش دهید و آن را در آب سرد خیس کنید.
  • گاز استریل را به آرامی در جای خالی دندان قرار دهید.
  • جای خالی دندان را با گاز زدن بسیار آرام گاز استریل کاملا ببندید. اما سعی کنید دندان‌ قروچه نکنید.
  • سیگار را به آرامی و با کمترین مکش ممکن استنشاق کنید.

چرا نباید بعد از کشیدن دندان سیگار بکشیم؟

تمیز نگه داشتن دندان‌ها بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده غذایی در حفره خالی جای دندان قرار نگیرد، از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید و از هرگونه مکیدن مانند سیگار کشیدن یا استفاده از نی برای نوشیدن مایعات اکیدا خودداری کنید.

در حالی‌که ممکن است بعد از کشیدن دندان وسوسه سیگار کشیدن وجود داشته باشد، اما این در واقع یک کار وحشتناک است و می تواند منجر به آسیب شدید به ناحیه‌ای از دهان شما شود که سعی در بهبودی دارد. اما اگر بعد از ۳ روز انتظار، می‌خواهید سیگار بکشید، حتما مراقب علائم خشکی حفره، مانند درد در محل دندان کشیده شده، بوی بد دهان، طعم بد در دهان، گوش درد و تورم غدد لنفاوی باشید. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید اکیدا از سیگار کشیدن خودداری نموده و بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چرا افراد سیگاری به کشیدن دندان نیاز دارند؟

چند دلیل برای نیاز به کشیدن دندان وجود دارد، از جمله افراد سیگاری که به دلیل بیماری پریودنتال مانند ژنژیویت در معرض خطر بیشتری برای کشیدن دندان هستند. این به این دلیل است که سیگار باعث التهاب لثه می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش تولید چیزی به نام “سیتوکین” می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری پریودنتال شود که به نوبه خود می‌تواند نیاز به کشیدن دندان را ایجاد کند.

دندان عقل همچنین یکی از دلایل اصلی کشیدن دندان است.  مسواک زدن آنها به طور کامل دشوار است تا باکتری‌ها تجمع کنند. سیگار کشیدن نیکوتین را به آن باکتری اضافه می‌کند که می‌تواند باعث پوسیدگی یا آسیب‌هایی شود که قابل‌ ترمیم نیست.

اثرات سیگار بر روی دندان ها

ترک سیگار برای سلامت دهان و دندان مفید است زیرا احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد. گرمای دود و مواد شیمیایی موجود در سیگار برای دندان، لثه و بافت نرم دهان مضر است. سیگار کشیدن علاوه بر تغییر رنگ دندان‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های دهان را افزایش می‌دهد. 

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، عفونتی است که خط لثه را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که تارتار و باکتری در زیر یا بالای لثه جمع می‌شوند و در نتیجه التهاب ایجاد می‌شود. 

بیماری لثه با سیگار کشیدن مرتبط است زیرا افرادی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری، تارتار بیشتری روی دندان‌های خود دارند. نیکوتین موجود در تنباکو تولید بزاق را کاهش می دهد و باعث می شود تا ترتر و باکتری ها در دهان ایجاد شوند.حتی با وجود این خطرات، برای برخی می‌دانیم که ترک کردن این عادت بسیار دشوار است.

چرا یک دندان باید کشیده شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. به طور کلی کشیدن دندان آخرین راه حل برای دندانپزشک است، و گاهی اوقات اگر یک ویزیت در زمان مناسب با دندانپزشک داشته باشید، می‌توان از کشیدن دندان جلوگیری کرد. برخی از دلایل کشیدن دندان عبارتند از:

  • آسیب دندانی که قابل ترمیم نیست.
  • پوسیدگی و عفونت دندان که قابل رفع نیست.
  • شلوغی دندان‌های اطراف (اغلب در مورد دندان عقل).

اگر پوسیدگی دندان زود تشخیص داده شود، ممکن است دندان نجات یابد. همچنین، اگر دندان به میزان کمتری آسیب دیده باشد، باندینگ دندان ممکن است یک گزینه مناسب بجای کشیدن آن باشد. در غیر این صورت، احتمالا برای جلوگیری از آسیب بیشتر، دندان باید کشیده شود. اگر دندان کشیده نشود، خطر آسیب شدیدتر و حتی دائمی به دندان‌های اطراف، لثه، دهان و غیره وجود دارد. عفونت حتی می‌تواند فراتر از دهان رفته و در سراسر بدن گسترش یابد.

به همین دلیل، مراجعه به دندانپزشک به محض درد یا تورم، در صورت آسیب دیدن یا شلوغی دندان‌ها بسیار مهم است.

جمع بندی

سیگار کشیدن به طور کلی یک عادت بسیار ناسالم است، اما مواقعی وجود دارد که سیگار کشیدن می‌تواند فشار بیشتری را به بدن شما وارد کند، به‌ویژه زمانی که سعی در بهبودی دارد. یکی از این موارد سیگار بعد از کشیدن دندان است. هنگامی‌که دندانی کشیده می‌شود، چند روز طول می کشد تا محل آن به درستی بهبود یابد. سلامت کلی و سبک زندگی شما بر سرعت بهبودی آن تأثیر می‌گذارد. اگر سیگاری هستید، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را در نظر بگیرید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تلاش نمودیم به طور جامع به بررسی سیگار بعد از کشیدن دندان بپردازیم و شما را از عوراض و خطرات احتمالی آن آگاه کنیم.

سوالات متداول

  1. سیگار بعد از کشیدن دندان چه مشکلاتی را پدید می آورد؟

سیگار بعد از کشیدن دندان می تواند سطح درد را در محلی که دندان در آن کشیده شده افزایش دهد. خون یک فرد سیگاری روند بهبودی را نیز مختل می‌کندزیرا اکسیژن کمتری در جریان خون افراد سیگاری وجود دارد.

  1. آیا سیگار بعد از کشیدن دندان قطعا باعث ایجاد حفره خشک می شود؟

سیگار کشیدن با افزایش خطر خشکی حفره مرتبط است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا ۱۳.۲ درصد از سیگاری‌ها پس از کشیدن دندان دچار خشکی حفره شده‌اند.

  1. آیا می توانم ۱ ساعت پس از کشیدن دندان سیگار بکشم؟

زمان انتظار توصیه شده برای فرد سیگاری پس از کشیدن حداقل ۷۲ ساعت است. اگرچه این زمان زیادی به نظر می رسد، اما سموم شیمیایی موجود در دود سیگار می‌تواند باعث التهاب و تاخیر در بهبودی شود. 

  1. آیا می توانم بعد از کشیدن دندان قهوه بنوشم؟

در حالی‌که هر بیمار با سرعت کمی متفاوت بهبود می‌یابد، اکثر افراد می‌توانند نوشیدن مقادیر کمی قهوه را حدود ۵ روز پس از کشیدن دندان شروع کنند. اگر همه چیز خوب پیش رفت، در عرض دو هفته، تورم باید فروکش کند و دهان شما بهبود یابد. در آن مرحله، می‌توانید به نوشیدن مقدار معمولی قهوه خود بازگردید.

  1. چند درصد افراد غیر سیگاری دچار خشکی حفره پس از کشیدن دندان می شوند؟

حفره خشک می‌تواند بین ۲ تا ۵ درصد مواقع با کشیدن دندان رخ دهد. دندان‌های فک پایین بیشتر از دندان‌های فک بالا تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند. حفره خشک در کشیدن دندان‌های مولر و به خصوص در دندان عقل رایج است، و می‌تواند تا ۳۰ درصد مواقع رخ دهد. این مقدار در افراد سیگاری افزایش می‌یابد.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button