تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

آیا روکش دندان عصب کشی شده الزامی است؟

دندان اگر دچار پوسیدگی وسیع شود به طوری که به پالپ سرایت کند دندانپزشک عصب کشی دندان را پیشنهاد می‌دهد. بعد از اتمام کار، روکش دندان عصب کشی شده باید انجام شود تا دندان استحکام خود را بدست بیاورد. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس به بررسی اهمیت روکش دندان عصب کشی شده خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

روش انجام عصب کشی دندان 

روش اندو یا عصب کشی دندان به این صورت است که دندانپزشک ابتدا اطراف دندان را کاملا با سرنگ مخصوص بی حس می‌کند. سپس قسمت پوسیده دندان را برش می‌دهد تا پالپ دندان در معرض دید و دسترس قرار بگیرد. اگر پالپ و ریشه دندان عفونی شده باشد، عفونت را به طور کامل تخلیه می‌کند. پس از آن کانال ریشه دندان را به خوبی تمیز کرده و داخل کانال‌ها را با کمک فایل‌هایی پر می‌کند. اندازه فایل‌های انتخاب شده کاملا به کانال دندان بستگی دارد.

دندانپزشک معمولاً پس از آن دندان را به طور موقت پر می‌کند تا از ورود میکروب‌ها به ریشه دندان جلوگیری شود. اگر مشکلی برای بیمار پیش نیاید، پس از چند روز پانسمان را برمی دارد و دندان را با مواد دائمی پر می‌کند. از آنجایی که استحکام دندان‌های عصب کشی شده کمتر از دندان‌های دیگر است، روکش دندان عصب کشی شده پیشنهاد می‌شود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از روکش دندان عصب کشی شده، افزایش استحکام دندان‌های ترمیم شده و همچنین ظاهر طبیعی دندان‌ها می‌باشد.

علائم پوسیدگی شدید دندان

پوسیدگی دندان در بیشتر مواقع به وضوح قابل مشاهده است. در این صورت بهتر است برای ترمیم پوسیدگی به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر این پوسیدگی‌ها را ترمیم نکنید، پوسیدگی عمیق شده و ریشه دندان را درگیر می‌کند. با این حال، در برخی موارد، پوسیدگی ممکن است از کنار دندان‌ها شروع شود و شما نتوانید به موقع آن را تشخیص دهید. در این صورت با دیدن هر یک از علائم زیر به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا این موارد از علائم اصلی پوسیدگی دندان و آسیب به پالپ هستند.

  • حساسیت دندان به غذاهای سرد و گرم یکی از اولین علائم آسیب ریشه است.
  • وقتی غذای سفت می‌جوید دچار دندان درد شدید و گزنده می‌شوید.
  • دندان درد مداوم و غیر قابل تحمل دارید.
  • پوسیدگی دندان را روی سطح دندان مشاهده می‌کنید.
  • لثه‌های شما متورم شده است.
  • رنگ دندان تیره تر از دندان‌های دیگر است.
  • تورم روی گونه و کنار دندان آسیب دیده زیاد است.

روکش دندان عصب کشی شده 

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، روکش، کلاهکی است که دندانپزشک شما روی دندان‌های عصب کشی شده قرار می‌دهد.

روکش دندان عصب کشی شده، دندان آسیب دیده یا از دست رفته را به شکل، اندازه و عملکرد طبیعی خود باز می‌گرداند. روکش می‌تواند از دندان محافظت کند و ظاهر آن را بهبود بخشد.

در چه مواردی نیاز به روکش داریم؟

  • هنگامی که ساختار دندان طبیعی بعد از عصب کشی به اندازه کافی باقی نمانده باشد.
  • دندانی که پرکنندگی بزرگ و وسیعی دارد.
  • از یک دندان ضعیف در برابر شکستگی محافظت می‌کند.
  • پس از ترمیم دندان شکسته سپس روکش نیاز است.
  • دندان بدشکل یا بد رنگ را با روکش، کاور می‌کنند.
  • اگر ایمپلنت دندان دارید می‌توانید با روکش آن را بپوشانید.

روکش دندان از چه چیزی ساخته شده است؟

روکش‌ها را می‌توان از مواد مختلفی ساخت. آلیاژهای فلزی، سرامیک، چینی، پرسلن یا رزین کامپوزیت از این مواد هستند. هنگامی که روکش دندان عصب کشی شده را می‌سازند معمولا با رنگ دندان‌های طبیعی مطابقت دارد. زیرا باید با دندان‌های طبیعی شما ترکیب شوند.

برای انتخاب جنس روکش دندان باید به چه مواردی توجه کنید؟

در زمان انتخاب جنس روکش دندان عصب کشی شده حتما می‌خواهید روکش، طبیعی به نظر برسد؟! برای اینکه تصمیم بگیرید از کدام ماده برای روکش استفاده کنید، دندانپزشکتان فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرد تا مطمئن شود جنس روکش انتخاب شده استحکام کافی را دارد.

  • مکان و عملکرد دندان
  • موقعیت بافت لثه
  • تعداد دندانی‌ها دیده شده هنگام لبخند زدن 
  • رنگ یا سایه دندان‌های اطراف
  • بررسی هزینه‌ها و بیمه 

مراحل قرار دادن روکش دندان عصب کشی شده

معمولاً برای تکمیل درمان به دو ویزیت دندانپزشکی نیاز دارید. تا روکش روی دندان طبیعی قرار بگیرد، چندین مرحله نیاز دارد: 

  1. دندانپزشک دندان را با برداشتن قسمت بیرونی، از هرگونه پوسیدگی پاک می‌کند تا دندان آماده روکش مناسب شود. اگر ساختار دندان برای گذاشتن روکش کافی نباشد، دندانپزشک ممکن است هسته دندان را آماده سازی کند تا تحمل روکش را داشته باشد.
  2. از دندان شما قالب گیری می‌شود. ساختار دندانی را می‌توان با قالب یا با اسکن دیجیتالی بدست آورد. 
  3. برای محافظت از دندان در حین ساخت روکش دائمی، یک روکش موقت قرار داده می‌شود. ساخت تاج دائمی معمولا کمتر از ۲ هفته طول می‌کشد. در حالی که روکش موقت دارید، ممکن است دندان به گرما و سرما حساس باشد. در این مدت از جویدن آدامس و خوردن غذاهای چسبناک خودداری کنید. اگر دندانپزشک شما تجهیزات خاصی دارد، ممکن است بتوانید تاج دائمی را در همان روز برای شما ساخته و جایگذاری کنند.
  4. هنگامی که روکش دائمی آماده شد، دندانپزشک آن را در دهان شما قرار داده و تنظیمات لازم را انجام می‌دهد. وقتی شما و دندانپزشکتان از ظاهر و احساس آن راضی بودید، روکش در جای خود محکم می‌شود.

مراقبت‌های قبل و بعد جایگذاری روکش دندان عصب کشی شده

قبل از آنکه روکش روی دندان قرار بگیر ابتدا آن را عصب کشی و پر می‌کنند. در این شرایط دندان آمادگی کامل برای قرار گرفتن روکش را دارد. 

بعد از گذاشتن روکش دندان عصب کشی شده، باید مراقبت از دندان‌ها را دقیقا مانند دندان‌های طبیعی انجام دهید. روکش‌ها ممکن است بشکنند. دندان زیر روکش نیز همچنان می‌تواند دچار پوسیدگی و حفره شوند. 

اقدامات لازم برای جلوگیری از پوسیدگی یا آسیب به روکش دندان

  • دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و هر روز بین دندان‌های خود را تمیز کنید. به دنبال محصولات مراقبت از دهان باشید که دارای مهر پذیرش انجمن دندانپزشکی آمریکا و سیب سلامت ایران هستند. 
  • از جویدن غذاهای سفت، یخ یا سایر اجسام سفت مانند مداد خودداری کنید.
  • برای معاینات منظم و تمیز کردن حرفه ای دندان‌ها حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا می‌توانیم بعد از عصب کشی روکش نگذاریم؟

اغلب به دلیل عصب کشی و خالی شدن زیاد دندان‌ها، دندانپزشک توصیه می‌کند روکش دندان عصب کشی شده حتما انجام شود. اما در برخی موارد دندانپزشک لزومی به انجام این کار نمی بیند. اگر دندان‌های جلویی عصب کشی شوند به دلیل آنکه زیاد تحت فشار نیستند لزومی به کشیدن روکش روی آنها نداریم. تنها لازم است با ماده ای همرنگ دندان پر شوند. اما اگر در طی سال‌ها این دندان‌ها نیز تیره تر شدند امکان روکش کشیدن وجود دارد. می‌توانید با روکش زیبایی را به دندان خود برگردانید. 

مشکلات روکش دندان بعد از عصب کشی

همه ما می‌دانیم که روکش دندان برای حفظ سلامت دندان‌ها موثر است. روکش دندان عصب کشی شده برای افزایش طول عمر دندان طبیعی اهمیت زیادی دارد. اما با این وجود باز هم دندان به کیفیت سابق خود باز نخواهد گشت.

 مشکلاتی مانند پرداخت هزینه زیاد برای ساخت روکش یا تراشیدن مینای دندان در زمان گذاشتن روکش از مواردی است که باید قبل از انتخاب روکش به آن توجه نمایید. برای آنکه مینای دندان زیاد تراشیده نشود باید دندانپزشک شما مهارت و تجربه کافی را داشته باشد. زیرا مینا هیچگاه دوباره جایگزین و ترمیم نمی شود. 

جمع بندی

در مرکز دندان‌های سخت و محکم ما بافت نرم و رگ‌های خونی قرار دارند. اگر پوسیدگی زیاد شده و به این قسمت نفوذ کند مجبور به عصب کشی دندان هستیم. بعد از این مرحله نیاز به انجام روکش دندان عصب کشی شده داریم. زیرا به استحکام دندان کمک زیادی می‌کند. باید در انتخاب دندانپزشک خود دقت زیادی داشته باشید تا عصب کشی و روکش به درستی و با بیشترین دقت صورت بگیرد. 

کلینیک دندانپزشکی زاگرس با بهره مندی از دندانپزشکان مجرب و به کارگیری بهترین تجهیزات دندانپزشکی آماده ارائه بهترین خدمات به مراجعه کنندگان عزیز است. تمامی کار‌های مربوط به دندانپزشکی کودکان نیز در این کلینیک انجام می‌شود. خدماتی مانند بلیچینگ، درمان ریشه، ایمپلنت، کشیدن دندان، ارتودنسی و جرم گیری با بهترین مواد انجام می‌شوند. کافی است با شماره‌های موجود تماس بگیرید تا وقت ویزیت و مشاوره برای شما گذاشته شود. 

ماندگاری روکش‌های دندان چقدر است؟

متوسط طول عمر روکش دندانی که به خوبی نگهداری می‌شود معمولاً حدود ۱۵ سال است. با این حال، هنگامی که به درستی از آنها مراقبت شود، معمولاً می‌بینیم که آنها بین ۲۵ تا ۳۰ سال دوام می‌آورند.

آیا گذاشتن روکش دندان عصب کشی شده دردناک است؟

بسیاری از مردم از دندانپزشک می‌ترسند زیرا نگران هستند که کاری دردناکی باشد. اما گذاشتن روکش از اولین ویزیت تا آخرین ویزیت تقریباً بدون درد است. قبل از اینکه دندانپزشک شما هر گونه کاری انجام دهد دهان شما بی حس می‌شود.

گذاشتن روکش روی دندان ارزش دارد؟

روکش دندان یک راه حل عالی برای بسیاری از مشکلات دندان است. روکش می‌تواند نتایج خوب و طولانی مدت داشته باشد. روکش‌های دندانی برای ترمیم دندان شکسته یا ترک خورده، تقویت و محافظت از دندان آسیب دیده، تثبیت دندان و یا استحکام دندان پس از عصب کشی توصیه می‌شود.

۳.۱/۵ - (۱۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button