اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

چگونه خونریزی بعد از کشیدن دندان را متوقف کنیم؟

طبیعی است که پس از کشیدن دندان لثه شما یک الی دو ساعت خونریزی داشته باشد. با این حال اگر این ناحیه شروع به خونریزی بیش از حد کرد، ممکن است به این معنی باشد که بدن شما در تشکیل لخته خون مشکل دارد. اگر این اتفاق افتاد، حتما با دندان پزشک خود تماس بگیرید که در صورت وجود مشکل به شما اطلاع دهند.

در این شرایط دندانپزشک معاینه کاملی را انجام می‌دهد تا مشخص کند که آیا برای جلوگیری از خونریزی کاری باید انجام دهد یا خیر. اگر هیچ دلیل پزشکی واقعی برای خونریزی وجود نداشته باشد، چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای متوقف کردن خونریزی انجام دهید.

این روش‌ها بی خطر و موثر هستند و هیچ دردی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

از چای کیسه‌ای گرم استفاده کنید

بهترین راه برای جلوگیری از خونریزی بعد از کشیدن دندان استفاده از چای سیاه کیسه‌ای است. فشار دادن چای کیسه‌ای گرم به ناحیه‌ای که دندان را کشیده‌اید می‌تواند به جلوگیری از خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان کمک کند. استفاده از چای سیاه کیسه‌ای یک راه سریع، ایمن و طبیعی برای توقف خونریزی پس از کشیدن دندان است. چای سیاه دارای مقدار زیادی تتانیک اسید است که منعقد کننده خون هستند. یعنی باعث انعقاد خون، تشکیل لخته و توقف خونریزی می‌شوند تانین ‌ها همچنین منعقد کننده خون هستند و باعث انقباض عروق خونی و بافت بدن می‌شوند و به توقف خونریزی پس از کشیدن دندان کمک می کند. برای مطالعه بهتر در مورد دلایل تاثییر مثبت چای کیسه ای برای خونریزی دندان این مقاله چای کیسه ای برای خونریزی دندان را مطالعه کنید

نحوه استفاده از چای کیسه‌ای برای جلوگیری از خونریزی دندان کشیده شده

ابتدا چای کیسه‌ای را به مدت دو تا سه دقیقه در آب جوش دم کنید. چای سیاه بهترین گزینه است زیرا تانن بیشتری نسبت به سایر انواع چای دارد. چای کیسه‌ای را از آب در حال جوش خارج کرده و اجازه دهید چند دقیقه خنک شود، سپس چای کیسه‌ای را مستقیما روی محل خونریزی لثه قرار دهید و حدود پنج دقیقه آ ن را روی ناحیه آسیب دیده فشار دهید.

گاز را روی محل استخراج قرار دهید و آن را گاز بگیرید

روش موثر دیگری که دندانپزشکان برای جلوگیری از خونریزی پس از کشیدن دندان توصیه می‌کنند، استفاده از چند تکه گاز است. زمانی که کشیدن دندان خونریزی را متوقف نکرد، آن‌ها را روی زخم قرار دهید و سپس حدود یک ساعت با فشار یکنواخت گاز را گاز بگیرید. اطمینان حاصل کنید که از گاز کافی برای پوشاندن کامل ناحیه‌ای که دندان از آن خارج شده است استفاده کنید. با فشار کافی گاز بگیرید تا خونریزی کاملا متوقف شود شما باید گاز را هر ۳۰ دقیقه یکبار عوض کنید تا زمانی که خون شروع به لخته شدن کند و خونریزی متوقف شود. عدم اعمال فشار کافی می‌تواند باعث ادامه خونریزی در محل استخراج شود.

پودر ویتامین C ،زینک و فندوق افسونگر

چندین چیز وجود دارد که می‌توانید با گاز پزشکی ترکیب کنید تا از خونریزی اضافی پس از کشیدن دندان استفاده کنید.

فندوق افسونگر یک مایع منقبض کننده است که می‌توان آن را روی گاز پزشکی قبل از قرار دادن گاز روی ناحیه آسیب دیده ریخت این کار به توقف خونریزی پس از کشیدن دندان کمک می‌کند. پاشیدن پودر ویتامین C خالص روی جایی که دندان کشیده شده است قبل از قرار دادن گاز نیز می‌تواند کمک کننده باشد. قرص های زینک نیز می‌توانند به مسدود شدن خون و توقف سریعتر خونریزی کمک کند.

تکه‌های یخ‌ را در گاز بپیچید

دمای گرم داخل دهان می‌تواند مدت زمان خونریزی لثه را پس از کشیدن دندان را افزایش دهد برای خنک کردن محل کشیدن دندان و افزایش امکان لخته خون شدن، برخی افراد ناحیه‌ای را که دندان از آن خارج شده است با قطعات یخ پیچیده شده در گاز درمان می‌کنند. تکه‌های یخ محل را خنک می کنند در حالی که گاز مانع از تماس مستقیم تکه‌های یخ با زخم می‌شود.

بالا نگه داشتن سر

برخی از افراد وقتی که دندان شان را می‌کشند، مسکن و دارویی که دندانپزشک تجویز کرده است را مصرف کرده و برای استراحت به تخت خواب می‌روند اما سر را صاف گذاشتن میتواند باعث خونریزی بیشتر و طولانی تر شود برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد پس از کشیدن دندان، می‌توانید هنگام استراحت یک بالش زیر سر خود برای بالا نگه داشتن سر خود استفاده کنید سر خود را در سطحی بالاتر از  بدن نگه دارید این کار می‌تواند نقش مهمی در کمک به کاهش خونریزی پس از کشیدن دندان داشته باشد.

از فعالیت‌های شدید خودداری کنید

یکی از علل شایع خونریزی پس از کشیدن دندان در صورتی است که فرد درگیر فعالیت‌های شدید باشد.

بلند کردن وزنه‌های سنگین یا انجام فعالیت‌های سنگین خانگی در ۷۲ ساعت اول پس از کشیدن دندان می‌تواند زمان خونریزی را طولانی تر کند پس بهتر است که بلافاصله پس از کشیدن دندان فقط به فعالیت‌های خفیف تا متوسط بپردازید، فعالیت‌های شدید باعث می‌شود که قلب قوی‌تر و سریع تر پمپاژ کند و لخته شدن خون دشوار تر شود. پس از چند روز، بیماری که دندان را کشیده است می‌تواند به سطح فعالیت معمول خود بازگردد.

از نی، دود و یا آب دهان بیش از حد استفاده نکنید

پس از کشیدن دندان، کار‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از خونریزی انجام دهید، نوشیدن اسموتی راهی عالی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز پس از کشیدن دندان است. با این حال، نوشیدنی خود را رنباید به هیچ عنوان با نی بنوشید. مکیدن نی باعث ایجاد نیروی مکش بیش از حد در داخل دهان می‌شود که می‌تواند باعث خونریزی در محل کشیدن دندان شود، همچنین می‌تواند شرایط دردناکی به نام درای ساکت می شود. این زمانی است که هوا لخته خون را از بین می‌برد و به سوراخی که دندان در آن قرار داشت وارد می‌شود.

سیگار کشیدن یا اب دهان بیش از حد در طی ۷۲ ساعت پس از کشیدن دندان نیز می‌تواند باعث درد و خونریزی شود.

درمان‌های خانگی

تعدادی از دارو‌های خانگی بسیار موثر وجود دارد که مردم قرن‌ها برای متوقف کردن یا جلوگیری از درد و خونریزی پس از کشیدن دندان استفاده می‌کردند. دو مورد معمول شامل:

  • آب نمک گرم
  • روغن گل میخک

نحوه استفاده از آب نمک گرم برای جلوگیری از خونریزی پس از کشیدن دندان

افرادی که پس از کشیدن دندان دچار درد و خونریزی می‌شوند می‌توانند از آب نمک برای شستوشوی دهان و غرغره کردن استفاده می‌کنند.

این درمان خانگی مدت‌هاست که برای تمیز کردن دهان، توقف خونریزی و جلوگیری از عفونت موثر است، این درمانی سریع، آسان و ارزان است. فقط یک یا دو قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید تا حل شود، پس از آن مقداری از محلول را به آرامی در دهان و روی ناحیه‌ای که دندان از آن کشیده شده است شست وشو دهید، آن را تف کنید و این مراحل را چنر بار تکرار کنید. انجام این کار را به مدت یک یا دو روز خونریزی را متوقف می‌کند و به جلوگیری از ایجاد عفونت‌های دردناک کمک می‌کند.

نحوه استفاده ار روغن میخک برای جلوگیری از درد و خونریزی

روغن میخک دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد درد است این دارو به تسکین درد افراد پس از کشیدن دندان بسیار کمک می‌کند. روغن میخک تورم را کاهش می‌دهد و با بی حس کردن ناحیه به تسکین درد لثه یا درای ساکت کمک می‌کند. برای استفاده از روغن میخک چند قطره از آن را با چند قطره زیتون در ظرف کوچکی مخلوط کنید پس از آن یک پنیه را به مخلوط روغن میخک آغشته کنید و پنبه را روی محل کشیدن دندان بکشید و آن را برای یک یا دو دقیقه در محل کشیدن دندان نگه دارید این کار به افزایش جذب روغن میخک در لثه کمک می‌کند. در صورت لزوم این فرآیند را هر دو یا سه ساعت تکرار کنید تا درد و خونریزی متوقف شود.

۳.۷/۵ - (۴۲ امتیاز)

28 comments on “چگونه خونریزی بعد از کشیدن دندان را متوقف کنیم؟

  1. مهدی آبان ۱, ۱۴۰۱ /پاسخ

    ممنون بابت مقاله خوبتون
    چای کیسه ای گذاشتم و واقعا موئثر بود

  2. Pingback: جراحی ریشه‌های باقی مانده دندان چگونه انجام می‌شود؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  3. Pingback: بعد از کشیدن دندان شستشو دهان با آب نمک چه کمک به بهبودی می‌کند؟  - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  4. احمد خرداد ۲۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام چای کیسه ای خیس خورده در آب گرم و خنک شده خون رو لخته کرد (اما در مورد جای دندان عقل من )متاسفانه بعد از حدود ۲۴ ساعت خونریزی بند نیامده مندم چکار کنم خسته شدم

    • دکتر نادر نیکنام خرداد ۲۴, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید
      آزمایش خون بدهید ممکن است خون شما رقیق باشد یا داروی رقیق کننده خون مانند آسپرین خورده باشید
      ولی حتما با یک دندانپزشک مشورت کنید و محل جراحی بررسی شود

  5. آمنه مرداد ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    درود و سلام
    برای جلوگیری خون دندان اگه بستنی یا یک‌چیز سرد خوبه یک راه سریع راهنمایی کنید لطفاً

    • دکتر نادر نیکنام مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      همانطور که در مقالات این کلینیک در وبسایت منتشر شده است می توانید از کیسه چای خشک برای رفع خونریزی به دلیل دارا بدون اسید تانیک استفاده کنید
      همچنین ویتامین K نیز می تواند برروی زخم دندان از خونریزی آن جلوگیری کند
      ممکن است شما از قرص های رقیق کننده خون مانند اسپرین استفاده می کنید که خود باعث رقیق شدن خون و افزایش خونریزی می باشد که در این صورت با پزشکی که این قرص را برای شما تجویز کرده مشورت کنید
      خوردنی های سرد و آبکی مانند بستنی اگر هم به جلوگیری از خونریزی دندان شما کمک نکند عامل خوبی برای حس خوب در دهان شما می باشد و حداقل باعث افزایش خونریزی نمیشود

  6. م مرداد ۱۷, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من دندان نهفته عقلمو کشیدم توفک بالا بود خونریزی زیادی دارم چیکار کنم از خون قورت دادنم حالت تهوع گرفتم😭😭

    • دکتر نادر نیکنام مرداد ۱۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام بخیه زده شده براتون؟
      ویتامین k می توانید استفاده کنید برروی زخم
      از کیسه چای استفاده کنید
      اگر از اسپرین استفاده می کنید آنرا قطع کنید

  7. محمد مهر ۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من۲تادندون نیش کشیدم،تا چند ساعت بعد کشیدن میتونم یخ یا مایعات سرد بخورم ک عفونت نکنه؟

    • دکتر نادر نیکنام مهر ۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام آقای محمد
      ربطی به عفونت نداره
      اتفاقا بعد از کشیدن یا جراحی دندان بهتر است تا 2 الی 3 روز، مایعات خنک و سرد بنوشید
      با سپاس

  8. محمدرضا قدرتی مهر ۱۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من صبح دندونمو کشیدم الان حدود ۱۲ ساعت میگذره اوایل خون تیره رنگ بود آب نمک ولرم استفاده کردم کم کم داشت قطع میشد اما الان خون روشن از دهانم میاد چه روشی بهتره برای بند اومدن خون

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۸, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام محمدرضا عزیز
      یکی از بهترین کارها استفاده از چایی کیسه ای برای جلوگیری از خونریزی بعد از کشیدن دندان می باشد که در همین مقاله به آن اشاره شده و همچنین در این مقاله که لینک آن را می گذاریم به اثرات مثبت چایی و مواد موثر تشکیل دهنده در چایی که اسید تانیک نام دارد اشاره شده است

  9. مهدی آذر ۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام خسته نباشید میگم من دندونم رو کشیدم از دیشب تا حالا حدود 20 ساعته اصلا خون اومدنش بند نمیاد خون هم داخل حفره لخته شده ولی دوباره خون میاد از بس خون قورت دادم حالت تهوع گرفتم ممنون میشم کمکم کنید 😭😭

    • دکتر نادر نیکنام آذر ۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام آقای مهدی
      آیا آسپرین یا داروی خاصی مصرف می کنید؟
      آیا چای کیسه ای را امتحان کرده اید؟
      بستنی و غذای خنک میل کنید و بعد از همه اینها اگر هنوز مشکل شما برطرف نشده به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با ویتامین k مشکل خونریزی شما را برطرف کنند

  10. مرتضی آذر ۲۷, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام و احترام
    من ۳روز دندون کشیدم،روز اول خون انقدر زیاد میومد که از دماغ هم خونریزی میکرد،بردم بیمارستان بخیه زدن خونش بند اومد،اما شب سوم ساعت ۳نصف شب بیدار شدم دیدم داخل دهن م پر خون‌،حالا چکار کنم؟

    • دکتر نادر نیکنام بهمن ۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      خونریزی از دماغ شما غیرمعمول است و ربطی به کشیدن و خارج کردن دندان شما می تواند نداشته باشد و بهتر است به متخصص جراح فک و صورت مراجعه کنید
      همچنین دهان شما به صورت توسط ما بررسی نشده است که بتوانیم نظر خوبی بدهیم ولی باید یک عکس OPG از فکتان ارسال کنید تا نظر بهتری بدهیم
      در مورد جلوگیری از خونریزی شما موارد و توصیه های داخل پست را به کار ببرید و از چای کیسه ای استفاده کنید تا بتواند به شما کمک کند
      سپاس

  11. مجید دی ۲۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من امشب ساعت 6دندونم رو کشیدم اما تا الان خونش بند نیومده چکار کنم 😭🥲

  12. مجید دی ۲۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من امشب ساعت 6دندونم رو کشیدم اما تا الان خونش بند نیومده چکار کنم 😭🥲 جای دندانم هم درد میکنه

    • دکتر نادر نیکنام بهمن ۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام
      آیا توصیه های داخل پست را انجام داده اید؟
      آیا از تف کردن جلوگیری کرده اید؟
      در این زمان ویتامین K می تواند بسیار کمک کند که توسط دندانپزشک برای شما در کلینیک دندانپزشکی ما انجام می شود که می توانید به کلینیک مراجعه کنید
      سپاس

  13. علی بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام. پس از کشیدن دندان معمولا در محل جراحت لثه درد و خونریزی به همراه داره. برای درد پس از جراحی میتونید از مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا ژلوفن کامپاند و یا تزریق آمپول هایی مثل کترولاک یا دگزامتازون با مشورت پزشک استفاده کنید.
    جراحی با لیزر یا لیزر درمانی جای جراحت پس از کشیدن دندان یکی از روش هایی است که به کمترشدن خونریزی و بهبود زخم کمک می‌کنه اما در جراحی های معمول برای خونریزی که ناخوشایند ترین قسمت بعد از خارج سازی دندان هست روش های زیادی توصیه شده، از جمله اینکه مکش در دهان ایجاد نکنید مثل تف کردن با فشار زیاد یا مک زدن نی یا تدخین دخانیات که بهتره حداقل ۳ الی ۷ روز انجام نشه. برای بند آوردن خونریزی نگه داشتن گاز استریل روی محل خونریزی و همینطور برخی درمان های خانگی اشاره شده مثل گذاشتن کیسه یخ روی این قسمت یا استفاده از مواد قابض مانند گذاشتن چای سبز کیسه ای روی محل خونریزی یا استفاده از مواد دیگری مثل زاج سفید، فندق افسونگر و فلفل کاین که از عطاری ها میشه تهیه کرد، برای بند آوردن خون جای جراحت دندان کشیده شده توصیه شده اما روش بهتر استفاده از «محلول انعقاد خون آلومینیوم کلراید ۲۵٪» هست که به صورت ژل و محلول عرضه میشه (در فروشگاه های لوازم دندانپزشکی میشه تهیه کرد و در همه داروخانه ها پیدا نمیشه)
    بهتره مقدار کمی از این محلول رو روی پنبه یا گاز استریل بریزید و در محل خونریزی قرار بدید و به صورت ملایم فشار دهید تا لخته خون ایجاد بشه. سپس با محلول آب و نمک شسته بشه. و در صورت خونریزی مجدد این فرایند رو تکرار کنید.
    همچنین برای پیشبرد فرایند درمان میتونید از مکمل قرص آناهیل که از عصاره آناناس تشکیل شده و یا کمپوت یا آب میوه آناناس استفاده کنید که بدلیل داشتن بروملین خاصیت ضدالتهابی و درمان سریع تر زخم رو داره. همچنین سبزیجاتی مثل اسفناج بدلیل داشتن ویتامین k1 به انعقاد خون کمک میکنند.
    نکته آخر اینکه فرایند بهبود زخم ممکنه تا چند هفته طول بکشه و ممکنه تا چندین روز خونابه از دهان خارج بشه که با روش هایی که اشاره شد میشه روند بهبود رو سریع تر پیش برد.

  14. مهدی حیدرزهی اسفند ۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

    باسلام
    من دندان عقل ودندان۶راکشیدم متاسفانه بعداز۴روزهنوزدندانم شب خون ریزی داره ممنون میشم برای قطع خون آن بنده راراهنمایی کنیدباتشکر

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۱۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      آیا بخیه نیز زده شده بعد از کشیدن؟
      به دندانپزشک خود برای انجام بخیه و یا افزودن ویتامین K می توانید اقدام کنید
      سپاس

  15. مهدی اسفند ۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

    باسلام
    من دندان عقل ودندان۶راکشیدم متاسفانه بعداز۴روزهنوزدندانم شب خون ریزی داره ممنون میشم برای قطع خون آن بنده راراهنمایی کنیدباتشکر

  16. مهدی اسفند ۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من دندونمو کشیدم هنوز خوب نشده همون دندون عقله چیکار کنم سه چهار ساعتی میشه بخیه هم نکردم

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۱۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام
      منظور شما از خوب نشدو آیا خونریزی هست؟
      احتمالا به بخیه نیاز داشته اید به اولین دکتر دندانپزشک برای انجام بخیه مراجعه کنید
      سپاس

  17. شکری اسفند ۲۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام ممنون از راهنمایی خوب تون .با گذاشتن چای کیسه ای خونریزی دندونم خیلی کمتر شد .

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام
      خوشجالیم که تونستیم کمکتون کرده باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button