تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

روکش پی اف ام

اگر دندانی دارید که ترک خورده یا پوسیده است، دندانپزشک شما احتمالاً روکش دندانی را برای محافظت از ساختار باقی مانده دندان و بازیابی عملکرد توصیه می‌کند. روکش دندان یک کلاهک توخالی است که بالای دندان موجود قرار می‌گیرد تا از آن محافظت کند و استحکام آن را بالا ببرد. در برخی موارد از روکش‌های دندانی با هماهنگی ایمپلنت دندان نیز استفاده می‌شود و به قطعه اباتمنت چسبانده می‌شود.

روکش‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانید در ادامه با آنها بیشتر آشنا شوید. اما این مقاله خاص بر روی روکش‌های چینی و سرامیکی ذوب شده با پایه فلزی تمرکز دارد. روکش‌های چینی و سرامیکی ذوب شده با پایه‌های فلزی که به سادگی به عنوان روکش‌های PFM نیز شناخته می‌شوند، با یک قسمت داخلی آلیاژی فلزی و یک نمای خارجی چینی ساخته می‌شوند. این مواد به آنها اجازه می‌دهد تا استحکام روکش‌های فلزی را با زیبایی روکش‌های چینی ترکیب کنند. بیایید نگاهی به مزایا و معایب روکش‌های PFM و همچنین آماده سازی آنها بیندازیم.

پی اف ام چیست؟

دندانپزشکی ترمیمی به ترمیم دندان‌ها در صورت بروز انواع آسیب‌ها چه از نظر عملکردی و چه از نظر زیبایی اطلاق می‌شود. با پوشاندن دندان‌ها با روکش‌های چینی (PFM Crowns) می‌توان سطوح دندانی سفیدتر و صاف تری به دست آورد.

لبخند باعث اعتماد به نفس و شرایط زندگی راحت تر می‌شود. اینکه بتوانید بدون خجالت و با لذت لبخند بزنید، کیفیت زندگی شما را افزایش می‌دهد.

این فناوری که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ اختراع شد، امروزه روشی بدون درد و بسیار کاربردی است. از طریق پوشش چینی، می‌توانید راحت‌تر غذا بخورید و نوشیدنی‌های سرد یا گرم را بدون ایجاد حساسیت میل کنید.

مزایای روکش چینی و سرامیک ذوب شده به فلز (پی اف ام)

ظاهر دلپذیر از نظر بصری: از آنجایی که روکش‌های PFM در قسمت بیرونی چینی یا سرامیک هستند، به دلیل جذابیت بصری ارزش زیادی دارند. پرسلن یا سرامیک را می‌توان با رنگ دندان‌های اطراف مطابقت داد. همچنین از نظر بصری ظاهر مشابهی با دندان‌های طبیعی دارد.

طول عمر بالا: هم فلز و هم پرسلن و سرامیک مواد دندانی بسیار بادوامی هستند که به راحتی می‌توانند استرس جویدن و ساییدگی را تحمل کنند. بنابراین تاج‌های PFM می‌توانند چندین سال دوام بیاورند.

مقرون به صرفه بودن: روکش‌های PFM مقرون به صرفه تر هستند و مزایای زیبایی ظاهری یک روکش تمام چینی و سرامیک را دارند.

معایب روکش PFM (پی اف ام)

وجود خط تیره در قسمت انتهایی: اگرچه قسمت بیرونی روکش‌های PFM چینی هستند، اما همچنان فلز دارند. این فلز در پایین تاج دیده می‌شود. به طور معمول لثه‌ها این خط تیره را می‌پوشانند، اما اگر لثه‌ها کمی عقب بروند خط تیره قابل دیدن است.

آلرژی‌های احتمالی: افرادی که به فلز حساسیت دارند ممکن است واکنش آلرژیک به روکش‌های PFM داشته باشند.

ساختار طبیعی دندان را از بین می‌برد: برای قرار دادن روکش پی اف ام، باید قسمت بیشتری از ساختار طبیعی دندان برداشته شود تا این نوع روکش روی آن نصب شود.

روش گذاشتن روکش پی اف ام روی دندان

برای قرار دادن روکش پی اف ام، ابتدا دندانپزشک باید دندان را آماده کند. برای اینکه احساس راحتی داشته باشید دندان را بی حس می‌کنند. برخی از دندانپزشکان نیز برای آرام کردن شما در حین کار، آرامبخش دندان ارائه می‌کنند. برای آماده سازی دندان، دندانپزشک ابتدا هرگونه بافت پوسیده را از بین می‌برد. بسته به مقدار بافت برداشته شده، دندانپزشک ممکن است دندان شما را ترمیم و بازسازی کند. در طول این فرآیند، دندانپزشک دندان شما را طوری فرم می‌دهد که بتواند روکش PFM را در خود جای دهد. شکل دهی به طور کلی شامل برداشتن مینای دندان از برخی نواحی و ساختن دندان در نواحی دیگر است.

پس از آماده شدن دندان، از دندان قالب می‌گیرند و به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کنند. از آنجایی که ممکن است یک یا دو هفته تا آماده شدن روکش PFM دائمی شما بگذرد، دندانپزشک یک روکش موقت روی دندان شما قرار می‌دهد. روکش‌های موقت معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و احتمالاً به خوبی روکش دائمی مناسب نیستند. هنگامی که روکش دائمی آماده شد، روکش موقت برداشته می‌شود و روکش PFM را به دندان می‌چسبانند.

انواع مختلف روکش‌ها

روکش‌ها محصولات جدیدی در تاریخ دندانپزشکی هستند که برای زیبایی و کارایی بیشتر دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. روکش‌ها معمولا بر روی دندان‌هایی که در زمان لبخند زدن دیده می‌شوند قرار گرفته و ظاهری بسیار طبیعی ایجاد می‌کنند.

ونیر‌ها با رنگ‌ها و جنس‌های متفاوتی در دندانپزشکی موجود هستند. در حالت کلی تمام آنها با هر جنسی که باشند دارای ظاهر زیبا و دوام قابل قبولی هستند. همچنین بیشتر روکش‌ها در برابر رنگ‌های مواد غذایی مقاوم بوده و لکه پذیری کمی دارند. روکش‌ها از ساییده شده و خوردگی دندان‌های اصلی شما جلوگیری می‌کنند. در ادامه با ۳ مدل روکش دندان و معایب و مزایای آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

۱. روکش‌های چینی

روکش دندان از جنس چینی برای افرادی که قصد دارند تغییر بسیار کمی در دندان‌هایشان ایجاد کنند مناسب است. همچنین با این روکش‌ها می‌توانید رنگ دندان، شکل و اندازه آن را کمی تغییر دهید.

مزایای روکش‌های چینی

·        نسبت به سایر روکش‌ها ضخامت کمتری دارند.

·        رنگ و ظاهر روکش‌های چینی کاملا با دندان‌ها مطابقت دارد.

·        طول عمر آنها در صورت نگهداری صحیح ۱۵ سال است.

·        برای گذاشتن روکش چینی نیاز به تراشیدن دندان نیست.

نکته: روکش‌های چینی به دلیل ظرافت و زیبایی که دارند کمی گرانتر از سایر روکش‌ها هستند. در صورت شکستگی باید آنها را عوض کنید و قابل تعمیر و بازسازی نیستند.

۲. روکش‌های سرامیکی

یکی از پرطرفدارترین روکش‌ها در دندانپزشکی روکش سرامیکی است. این روکش‌ها همرنگ دندان بوده و استحکام خوبی دارند.

مزایای روکش‌های سرامیکی

·        ظاهر زیبا و طبیعی به دندان‌ها می‌دهند.

·        کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی ساخته می‌شوند.

·        طول عمر و ماندگاری بالایی دارند.

نکته: برای ساخت روکش‌های سرامیکی زمان بیشتری نیاز است. بعد از قرارگیری در دهان ممکن است ایجاد حساسیت کنند که جای نگرانی نیست. این مسئله موقتی بوده و بعد از چند روز حساسیت کاملا از بین می‌رود.

۳. روکش‌های کامپوزیت

روکش‌های کامپوزیت قیمت کمی داشته و به همین دلیل مورد استقبال افراد قرار گرفته است. در یک جلسه گذاشته می‌شوند و مانند سایر روکش‌ها نیاز به دو یا سه جلسه ویزیت ندارند.

مزایای روکش‌های کامپوزیت

·        برای گذاشتن روکش سرامیکی دندان نیاز به آماده سازی زیادی ندارد.

·        قیمت آنها نصف روکش‌های ارزان از جنس چینی است.

اگر قیمت بیشتری برای روکش‌های کامپوزیت پرداخت کنید بسیار طبیعی تر به نظر می‌رسند.

نکته: روکش‌های کامپوزیتی در عین حال که ارزان هستند و در یک جلسه گذاشته می‌شوند اما احتمال گرفتن لکه، شکستن و پریدن لبه آنها زیاد است. کامپوزیت‌ها طول عمر کمی داشته و حدود ۵ سال دوام می‌آورند.

جمع بندی

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، ما اهمیت دندان‌های سالم و زیبا را درک می‌کنیم، به همین دلیل است که طیف گسترده‌ای از خدمات دندانپزشکی زیبایی، از جمله روکش‌ها، کامپوزیت، بلیچینگ و سفید کردن حرفه ای دندان‌ها را ارائه می‌کنیم تا به شما کمک کنیم لبخندی صاف، زیبا و سالم داشته باشید. برای گرفتن نوبت ویزیت می‌توانید همین حالا با شماره‌های موجود تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام نوع روکش‌ها بهترین هستند؟

روکش‌های چینی و سرامیکی به دلیل نتایج طبیعی که دارند، رایج ترین انتخاب برای بیماران هستند. آنها از مواد با کیفیت بالا ساخته شده اند، به همین دلیل بسیار بادوام هستند.

کدام روکش‌ها طبیعی تر به نظر می‌رسند؟

روکش‌های چینی زیباترین و سالم ترین ماده برای ترمیم دندان هستند. علاوه بر این، بادوام ترین و محکم ترین ماده روکش موجود می‌باشند.

PFM برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

روکش پی اف ام معمولا برای ترمیم دندان‌هایی که به شدت آسیب دیده یا پوسیده اند استفاده می‌شود. روکش PFM کلاهکی است که روی دندان طبیعی می‌چسبانند تا دندان را از آسیب یا پوسیدگی بیشتر محافظت کنند. برای ترمیم دندان‌های از دست رفته از یک روکش چینی ذوب شده به فلز استفاده می‌شود.

تفاوت زیرکونیا و PFM چیست؟

دندان‌های دارای روکش PFM برخلاف زیرکونیا و سایر سرامیک‌ها تا حدودی کدر به نظر می‌رسند. روکش‌های PFM اغلب نیاز به برداشتن مقدار بیشتری از دندان سالم برای چسباندن روکش دارند، اما از آنجایی که روکش‌های زیرکونیا بسیار قوی هستند، می‌توان از روکش دندان نازک تری استفاده کرد. روکش دندان نازکتر به معنای برداشتن کمتر دندان است.

آماده سازی PFM چیست؟

آماده سازی روکش پی اف ام به تراشیدن عمقی دندان نیاز دارد تا فضای کافی برای فلز و پرسلن ایجاد شود. بنابراین از کانتورینگ و زیبایی ضعیف که به ناچار در صورت برداشتن ساختار دندان کافی رخ می‌دهد، اجتناب می‌شود.

نظر دهید page
Call Now Button