تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

پارسیل کروم کبالت


Warning: Undefined array key 0 in /home/zagrosclinic/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 255

Warning: Undefined array key 1 in /home/zagrosclinic/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 256

Warning: Undefined array key 2 in /home/zagrosclinic/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 257

Warning: Undefined array key 0 in /home/zagrosclinic/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 255

Warning: Undefined array key 1 in /home/zagrosclinic/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 256

Warning: Undefined array key 2 in /home/zagrosclinic/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 257

هنگامی که افراد به دلایل مختلف دندان‌های خود را از دست می‌دهند یکی از بهترین روش‌ها برای درمان بی‌دندانی آن‌ها استفاده از دندان‌های مصنوعی است. دندان‌های مصنوعی یا پروتزهای دندانی دارای انواع ثابت و متحرک هستند. پروتزهای متحرک پارسیل می‌توانند جایگزینی عالی برای دندان‌های از دست رفته باشند. این پروتزهای متحرک به پایه‌ای پلاستیکی همرنگ لثه متصل می‌شوند. در برخی مواقع نیز پروتزهای پارسیل به پایه‌ای فلزی متصل هستند. 

از پروتزهای پارسیل متحرک هنگامی می‌توان استفاده نمود که دندان‎های طبیعی در فک بالا و یا فک پایان در دهان موجود باشند. به عبارتی این نوع دندان‌های مصنوعی موجب پر شدن جای خالی دندان‌های از دست رفته شده و از تغییر موقعیت دندان‌های طبیعی موجود در دهان جلوگیری می‌کنند. نوعی از پروتزهای پارسیل از جنس کروم کبالت هستند. 

اگر می‌خواهید با پروتز متحرک پارسیل کروم کبالت، مزایا و مراقبت‌های آن بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.

منظور از دندان مصنوعی کروم کبالت چیست؟

پروتز متحرک پارسیل کروم کبالت نوعی دندان مصنوعی است که در چندین سال گذشته به منظور درمان مشکل بی‌دندانی با انتهای آزاد مورد استفاده قرار می‌گرفت. به‌طوری‌که بیمارانی که دندان‌های آسیاب یا همان خلفی ( دندان‌های ردیف عقب) خود را از دست داده بودند و دندان پایه‌ای برای قرارگیری پروتز ثابت نداشتند دندان‌پزشک این نوع پروتزها را برای درمان ترجیح می‌داد. همچنین این پروتزها می‌توانند برای افرادی که به هر علتی نمی‌خواهند از پروتز ثابت دندان استفاده کنند گزینه مناسبی باشند. 

ویژگی‌ها و ساختار پروتز متحرک پارسیل کروم کبالت

پروتزهای پارسیل کروم کبالت ترکیبی از آکریل و آلیاژ فلزی هستند و بخش قابل توجهی از آن را کروم و کبالت تشکیل می‌دهد. آکریل در این پروتزها لثه یا قسمت صورت رنگ دندان مصنوعی است. امروزه قسمت فلزی پروتزهای پارسیل نیز به رنگ دندان طراحی شده‌اند تا ظاهر نامناسبی نداشته باشند و به آن‌ها پروتز پارسیل Felexite می‌گویند. 

پروتزهای ساخته شده از این ماده معمولا پروتز جزیی یا تک دندانی هستند و در میان مردم به دندان تکه‌ای معروف هستند. 

پروتزهای کامل کروم کبالت بسیار نادر و کمیاب هستند، زیرا جهت اطمینان از تناسب و استحکام لازم به حمایت دندان‌های طبیعی باقی‌مانده نیازمند هستند. اما با این وجود افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند کام به جای پروتز پارسیل اکریلیک با کروم پوشیده شود. زیرا کروم بسیار نازک بوده و پروتزهای آن حجم کمتری دارند و ظریف‌تر هستند. این پروتزها نسبت به پروتزهای آکریلیک از دوام بیشتری برخوردار هستند.

اگرچه پروتزهای کروم کبالت فلزی هستند اما اصلا داخل دهان احساس نمی‌شوند. زیرا این سازه‌های فلزی سبک‌تر و کم حجم‌تر هستند و هنگام استفاده به خوبی پنهان می‌شوند. همچنین گاهی اوقات این قطعات فلزی از طریق آدامس و دندان‌های پلاستیکی پوشانده می‌شوند.  

پروتز اکریلیک در مقابل پروتزهای کروم کبالت

نوعی دیگر از پروتزهای دندانی متحرک پروتزهای آکریلیک هستند. یکی از سوالات افرادی که تصمیم به استفاده از پروتزهای دندانی گرفته‌اند این است که کدام نوع پروتز می‌تواند برای من مناسب‌تر باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام مقایسه پروتزهای کروم کبالت و آکریلیک باید مد نظر قرار دهید تعداد دندان‌های فعلی موجود در دهانتان است. در صورتی که هیچ دندانی ندارید قطعا پروتزهای آکریلیک گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. 

زیرا برخلاف پروتزهای کروم کبالت نیازی به حمایت دندان‌های باقی‌مانده فرد ندارند. اما درصورتی‌که تعدادی از دندان‌های شما باقی‌مانده و به دندان مصنوعی جزیی نیازمند هستید ما به شما پروتز کروم کبالت را پیشنهاد می‌کنیم.

پروتز متحرک پارسیل کروم کبالت ویژگی‌های منحصربه فردی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سبک‌تر، قوی‌تر و بادوام‌تر بودن نسبت به آکریلیک اشاره نمود. ازاین‌رو بیمار هنگام استفاده از آن‌ها می‌تواند راحت‌تر غذا بخورد و هنگام صحبت کردن اعتماد‌به‌نفس بیشتری خواهد داشت. همچنین طراحی و ساخت آن‌ها به نحوی صورت گرفته که بهتر بر روی دهان قرار می‌گیرند و دارای امنیت بالایی هستند. ازاین‌رو نسبت به پروتزهای آکریلیک عمر بیشتری دارند.

از معایب این پروتزها می‌توان به گران بودن آن‌ها در مقایسه با پروتزهای اکریلیک اشاره نمود. همچنین ایجاد تغییرات اضافی بر روی آن‌ها خیلی سخت‌تر است. به عنوان مثال اگر پس از مدتی یکی از دندان‌هایتان کشیده شوند احتمالا به یک پروتز مصنوعی جدید نیاز خواهید داشت. ازاین‌رو بهتر است که دندان‌پزشک با‌توجه‌به این مسئله طراحی دندان‌های مصنوعی را انجام دهد که در آینده ثابت شوند. 

اکنون که به مقایسه این فاکتورها در هر دو نوع پروتز دندانی پرداختیم می‌توانید با اگاهی بیشتر تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید. اما به‌طورکلی پروتزهای کروم کبالت از بهترین و با کیفیت‌ترین پروتزهای دندانی در جهان است.

از طرفی به این موضوع نیز توجه داشته باشید که با استفاده از پروتزهای کروم کبالت باید همواره بهداشت دندان و دهان خود را به طور دقیق رعایت کنید تا بتوانید سلامت آن‌ها را حفظ کنید و مانع از کشیدن آن‌ها در آینده شوید. زیرا ایجاد تغییرات به روی این پروتزها خیلی دشوار و پرهزینه است. به‌طورخلاصه می‌توان گفت مزایای پروتز متحرک پاستیل کروم کبالت نسبت به معایب آن خیلی بیشر است.

مزایای پروتزهای کروم کبالت

  • استحکام

با‌توجه‌به خصوصیات ذاتی کروم و کبالت، این پروتزها خیلی محکم‌تر و قوی‎تر از پروتزهای پارسیل هستند، به‌طوری‌که مقاومت بالایی در مقابل شکستگی دارند.

  • پایداری

یکی دیگر از مزایای پروتزهای کرومی ثبات بیشتری است که نسبت به سایر قطعات جزئی دارند و موجب می‌شود که بتوانند به خوبی فرم اصلی خود را حفظ نمایند.

  • راحتی

این پروتزها به دلیل راحتی فوق‌العاده عالی که دارند بسیار مشهور‌اند. خیلی از بیماران از بزرگ بودن پروتزهای مصنوعی ناراضی هستند و با استفاده از آن‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند. اما پروتزهای کرومی سبک هستند و وزن کمی دارند.

  • بهداشت

باتوجه‌به اینکه سطح پروتزهای فلزی صیقلی‌تر است موادغذایی، پالک و سایر مواد باقی‌مانده کمتر تجمع می‌یاید.

  • دستگیره

گیره‌های فلزی موجود بر روی پروتزهای کرومی را می‌توان به منظور ایجاد ثبات بیشتر تنظیم نمود، همچنین با این کار کمتر در معرض شکستگی و از دست دادن کشش قرار می‌گیرند. ازاین‌رو بیمار می‌تواند تجربه غذاخوردن لذت‌بخش‎تری داشته باشد. 

چه افرادی کاندیدهای ایده‌آلی برای پروتزهای کروم کبالت هستند؟

پروتز متحرک پارسیل کروم کبالت می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای بیماران که دندان‌های طبیعی باقی‌مانده آن‌ها در شریط مطلوبی است و به این زودی‌ها نمی‌افتد باشد.

تهیه دندان مصنوعی پارسیل کروم کبالت به چندین جلسه نیاز دارد؟

  • بازرسی و ارزیابی بافت دهان بیمار
  • برداشت اولیه از دندان‌ها و لثه بیمار
  • ساخت چارچوب فلزی پروتز دندان مصنوعی
  • ارزیابی ظاهر و شکل چارچوب دندان
  • اتصال پروتز به دهان
  • تنظیمات دقیق پروتز برای ایجاد تناسب دقیق و رسیدن به حداکثر راحتی بیمار
  • بیمار باید پس از اتصال پروتز پارسیل به دهان خود هر چند مدت یکبار برای بررسی و ارزیابی شرایط دندان‌های مصنوعی و سلامت دندان‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کند. 

مراقبت‌های بعد از پروتز متحرک پروسیل کروم کبالت

  • معمولا دندان‌پزشک پس از پروتز دندان استفاده از محلول تمیزکننده خاصی را پیشنهاد می‌دهد. محلول‌های تمیزکننده پروتز دندانی را خریداری نمایید که دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو باشند.
  • هنگام تمیز کردن این پروتزها سینک را پر از آب کنید و یا اینکه روی یک حوله نرم بایستید تا در صورت افتادن پروتز آسیبی به آن وارد نشود.
  • از خمیردندان برای تمیز کردن پروتزهای مصنوعی دندان استفاده نکنید، زیرا تمیزکردن آن خیلی سخت خواهد بود.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و هر روز پروتزها را مسواک بزنید تا مانع از باقی‌ماندن ذرات غذا و پلاک‌ها بر روی دندان‌های مصنوعی شوید. 
  • از مسواک‌هایی که برای تمیزکردن پروتزهای مصنوعی دندان طراحی و تولید شده‌اند استفاده کنید، زیرا فرچه‌های آن متناسب با شکل پروتزهای مصنوعی است و به راحتی آن‌ها را تمیز می‌کند.
  • پروتزهای مصنوعی دندان در صورتی که مرطوب نگهداشته نشوند شکل اصلی خود را از دست می‌دهند و دچار تغییر شکل می‌شوند. ازاین‌رو باید هر شب در محلول تمیزکننده مخصوص نگهداری شوند. 
  • از جویدن، بلعیدن یا غرغره محلول‌های تمیزکننده پروتزهای دندان بپرهیزید.

جمع بندی

فردی که یک یا چند دندان خود را از دست داده به دلایل زیادی باید حتما به دنبال درمان بی‌دندانی خود باشد. از جمله این دلایل می‌توان به تحت‌تاثیر قرارگرفتن صحبت کردن و یا غذاخوردن فرد، کج و جابه‌‌جا شدن سایر دندان‌ها، تحلیل رفتن استخوان لثه اشاره نمود. بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌تواند پروتز پارسیل کروم کبالت باشد که مزایای بسیاری دارد.

 این پروتزها با‌توجه‌به شکل و رنگ طبیعی که دارند کاملا مشابه دندان‌های دائمی فرد هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توانند لبخند خود را زیباتر کنند. برای دریافت بهترین نتایج از پروتز مصنوعی دندان لازم است که حتما به یک دندان‌پزشک مجرب و متخصص مراجعه کنید. پس از نصب این پروتزها در دهان در صورتی که بیمار مراقبت‌های لازم را داشته باشد می‌تواند به مدت ۵ الی ۱۰ سال به راحتی از آن‌ها استفاده نماید.

 اگر شما نیز چند دندان خود را از دست داده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل و درمان آن اقدام کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

طول عمر پروتزهای پارسیل کروم کبالت چقدر است؟

پروتزهای کرومی معمولا بین ۵ الی ۱۰ سال دوام می‌آورند. اما با این وجود در طول عمر دندان مصنوعی احتمال شکسته شدن و نیاز به ترمیم آن وجود دارد.  

کبالت کروم در دندان‌پزشکی چه کاربردهایی دارد؟

در دندان‌پزشکی از آلیاژهای کبالت کروم برای ساخت فریم‌های فلزی پروتزهای پارسیل متحرک استفاده می‌کنند. همچنین اخیرا برای زیرساخت‌های فلزی، ساخت ترمیم‌های ذوب شده و در چارچوب‌های ایمپلنت به کار می‌روند.  

پروتز پارسیل کروم کبالت چه مزایایی دارد؟

پروتزهای فلزی کروم کبالت متشکل از کبالت و کروم هستند و برای جلوگیری از خوردگی استفاده می‌شوند. با‌توجه‌به قوی و سبک بودن این فلز، پروتز ساخته شده با آن خیلی نازک‌تر و راحت‎تر است. 

پروتز دندان جزئی کروم کبالت مناسب چه بیمارانی است؟

پروتزهای پارسیل برای بیمارانی طراحی شده که بعضی از دندان‌های آن‌ها به جایگزین نیاز دارد. به این صورت که پروتز روی دندان‌های باقی‌مانده بیمار چسبانده شده و موجب می‌شود شکاف میان دندان‌های آسیب دیده و از دست رفته با سایر دندان‌ها پر شود.

پروتز متحرک پارسیل کروم کبالت چه معایبی دارد؟

این پروتزهای پارسیل نسبت به گزینه‌های سنتی گران‌تر هستند، تنظیم آن‌ها با مشکلاتی همراه است، اضافه کردن دندان‌های اضافی به آن‌ها دشوار است و ساخت آن‌ها خیلی طول می‌کشد.

آیا تفاوتی میان پروتز پارسیل کروم کبالت و پروتز پارسیل اکریلیک وجود دارد؟

پروتزهای کبالت کروم مزیت‌هایی نسبت به پروتز آکرلیک دارند مانند سبک‌تر، قوی‌تر و با دوام‌تر بودن، در نتیجه دارای تناسب راحت‌تر و حجم کمتری هستند. 

https://www-thedentureclinic-co-uk.translate.goog/blog/what-is-a-chrome-cobalt-denture?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=fa&_x_tr_pto=sc
نظر دهید page
Call Now Button