اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ارتودنتیکس( تنظیم ردیف دندان)

تخصص ارتودنتیکس چیست و چه کاری انجام می‌دهند؟

هنگامی که دندان‌ها نامرتب هستند و یا اینکه به‌خوبی به‌روی هم قرار نمی‌گیرند و مشکل انحراف فک وجود دارد، برای صاف‌ و‌ ردیف کردن دندان‌ها و داشتن عملکردی بهتر به درمان ارتودنسی دندان نیاز است. درصورتی‌که این مشکلات درمان نشوند عوارض مختلفی را برای فرد در پی خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به ساییدگی زودرس دندان‌ها، اختلالات گفتاری، افزایش احتمال آسیب دیدن دندان و مفصل های‌ فک اشاره کرد. بنابراین در صورت مشاهده نامرتب بودن دندان‌های فرزندتان هر چه سریع‌تر به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا پروسه درمان را آغاز شود و لبخندی زیبا به روی لب های‌ فرزندتان بنشیند. اگر می‌خواهید درباره ارتودنتیکس اطلاعات بیشتری کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید. 

معرفی ارتودنتیکس به زبان ساده

ارتودنسی یا ارتودنتیکس از جمله رشته‌های تخصصی دندان‌پزشکی است که به درمان دندان‌ها و فک نامرتب می‌پردازد. در واقع این رشته که به ارتوپدی فکی- دندانی نیز شناخته می‌شود به کمک روش‌‌هایی با حرکت دادن، مرتب و صاف کردن دندان‌ها موجب بهبود عملکرد و شکل ظاهری دندان می‌گردد. متخصصین این رشته با تشخیص، پیشگیری و اصلاح انحراف دندان‌ها و فک سروکار دارند.

وظیفه اصلی متخصصین این رشته تصحیح مال اکلوژن یا همان جفت شدن نامناسب دندان‌ها است. این مشکلات می‌تواند به دلیل موقعیت نادرست دندان‌ها یا هر دو فک نسبت به هم و یا درجاتی از هر دو مشکل در افراد ایجاد گردد. 

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست کیست؟

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست یک دندان‌پزشک متخصص در زمینه درمان ناهنجاری های‌ فک و دندان‌ها است. این فرد پس از گذراندن دوره دندان‌پزشکی عمومی دوره تخصصی چهار ساله در زمینه تنظیم ردیف دندان و ارتوپدیک فک و صورت را می‌گذراند تا مهارت‌های لازم را به دست آورد. دندان‌پزشک با مهارت‌‌هایی که در این دوره می‌آموزد و پس از ارائه پایان‌نامه تحقیقی قادر به شناسایی و درمان مشکلات هماهنگی و ردیف کردن دندان‌ها و وضعیت قرارگیری آن‌ها روی یکدیگر خواهد بود.

چرا درمان های‌ ارتودنسی را باید هر چه سریع‌تر انجام دهیم؟

هنگامی که مشکلات ارتودنسی به موقع درمان نشوند خیلی از آن‌ها شرایط بدتری پیدا می‌کنند. زیرا تمیز نگه‌داشتن و رعایت بهداشت دندان‌های ‌کج و نامتناسب خیلی سخت است و چنین دندان‌‌هایی بیشتر مستعد پوسیدگی و بیماری‌های لثه و افتادن هستند. 

مال اکلوژن ( بی‌نظمی در جایگاه دندان و فک‌ها) حتی می‌تواند موجب از دست دادن دندان‌ها نیز شود. در واقع هنگامی که دندان‌ها نتوانند به خوبی روی هم بنشینند فشار اضافی بر روی عضلات فک اعمال می‌شود. علاوه‌بر‌این جویدن مواد غذایی با دندان‌های کج و نامتناسب نیز به فشار اضافی عضلات نیاز دارد. ادامه این روند و فشارها موجب تشدید مشکلات فک و مفصل آن، سندرم مفصل گیجگاهی فکی TMJ، درد و سردردهای شدید و درد گردن و شانه می‌شود.

ناهنجاری دندان‌ها حتی می‌تواند مشکلاتی در جویدن غذا، آسیب به بافت استخوان و لثه به وجود آورد و در صورتی‌که فرد نتواند به خوبی فرآیند غذا خوردن را انجام دهد سلامت دستگاه گوارش و آرامش اعصاب و روان اون نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین دندان‌پزشکان و متخصصین ارتودنیست توصیه می‌کنند که درمان ارتودنسی دندان را از سنین پایین آغاز کنید و آن را به تعویق نیندازید. 

چه افرادی نیاز به درمان ارتودنسی دندان دارند؟

تنها ارتودنتیست یا همان متخصص ارتودنسی است که با بررسی دندان‌های فرد و معاینه بالینی و عکس‌برداری از دندان‌ها می‌تواند تشخیص دهد که درمان‌های ارتودنسی برای فرد لازم است یا خیر. اما درصورتی‌که هر یک از موارد زیر را در دندان‌های خود مشاهده می‌کنید به درمان ارتودنسی نیازمند هستید.

  • دیپ پایت: مواقعی که دندان‌های‌جلویی فک بالا به میزان زیادی از دندان‌های جلویی فک پایین را پوشانده و دندان‌های پایینی کمتر از حد نرمال مشاهده می‌شوند.
  • اورجت: دندان‌های‌جلویی بالا خیلی زیاد جلوتر از دندان‌های پایینی باشند.
  • کراس بایت: هنگامی که دهان بسته می‌شود، دندان‌های بالایی به خوبی در مقابل دندان‌های پایینی قرار نمی‌گیرند و بعضی از دندان‌ها در هم قفل می‌شوند. این شرایط به دلیل کم بودن فضا برای رشد دندان‌های دائمی فک بالا موجب می‌شود که کج رشد کنند.
  • خط وسط نابجا: در مواردی که مرکز دندان‌های‌ جلویی بالا با مرکز دندان‌های جلویی پایین روی یک خط قرار نداشته باشند.
  • اوپن بایت: هنگامی که دندان‌ها روی هم قرار می‌دهید بین سطوح دندانی جلو یا اطراف فاصله وجود دارد.
  • شلوغی دندان‌ها یا دندان اضافی: مواردی که دندان‌های زیادی در دهان وجود داشته باشد.
  • نامرتبی دندان‌ها: هنگامی که دندان‌ها نظم و ترتیب کافی ندارد و به خوبی در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. 

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی دندان چه زمانی است؟

زمان مناسب  برای آغاز درمان ارتودنسی دندان به نوع ناهنجاری‌های دندان و شدت آن بستگی دارد. بیمارانی که دارای مشکلات اسکلتی هستند، به عنوان مثال فک پایین آن‌ها عقب‌تر از موقعیت طبیعی و یا فک بالایی آن‌ها جلوتر است، باید درمان را از پیش از بلوغ آغاز کنند. زیرا برای درمان این ناهنجاری‌ها به رشد کودکان و نوجوانان نیاز است.

در مواردی که مشکلات تنها به دندان‌ها مربوط می‌شود محدودیت سنی خاصی وجود ندارد اما بهترین زمان حدود ۱۲ سالگی است. انجمن ارتودنتیستهای آمریکا (ADA) معتقد است که بهترین سن برای ویزیت توسط متخصصین ارتودنسی ۷ سالگی خواهد بود.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد و هر یک می‌توانند به نحوی ناهنجاری‌های دندان را برطرف کنند. در ادامه انواع ارتودنسی را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

ارتودنسی ثابت

رایج‌ترین نوع ارتودنسی که در ایران استفاده می‌شود، ارتودنسی ثابت است. در این روش براکت‌ها به‌طور ثابت و بدون حرکت بر روی دندان‌ها فیکس می‌شود. معمولا این روش ارتودنسی ۲ سال طول می‌کشد. رعایت نکات بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی ثابت بسیار حائز اهمیت است و اگر تمیز کردن بریس‌ها به خوبی انجام نشود موجب تجمع باکتری اطراف آن و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. ارتودنسی ثابت دارای انواع مختلف لینگوال، دیمون، فلزی و سرامیکی است.

  • لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندان نوعی ارتودنسی ثابت بوده که به صورت نامرئی به روی دندان قرار می‌گیرد. معمولا از این روش برای برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری‌های بسیار شدید استفاده می‌شود. این روش دقیقا مانند ارتودنسی ثابت و با استفاده از همان لوازم است با این تفاوت که در پشت دندان‌ها نصب شده و قابل مشاهده نیست، البته هزینه بالاتری دارد.

  • دیمون

در این نوع از ارتودنسی ثابت حرکت دندان‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد و دارای طول درمان کوتاه‌تری است. ازاین‌رو با استفاده از این روش می‌توان در کوتاه‌ترین زمان به دندان‌‌هایی مرتب و لبخندی زیبا دست یافت. در ارتودنسی دیمون لوازم و براکت‌ها با مکانیزم کشویی قرار می‌گیرند و در آن از انواع براکت فلزی، شفاف و رنگی استفاده می‌شود. در صورت استفاده از براکت شفاف، ارتودنسی نامرئی به شما می‌رود و دارای هزینه بالاتری از سایر روش‌ها است.

  • سرامیکی

در ارتودنسی سرامیکی براکت‌ها از جنس سرامیک هستند و از نظر طول درمان، عملکرد، ظاهر و شیوه قرارگیری بریس‌ها بر روی دندان متفاوت از سایر روش‌های ارتودنسی ثابت است. براکت‌های سرامیکی در این روش دارای شباهت بسیاری به دندان‌های طبیعی فرد هستند.

ارتودنسی متحرک

از روش ارتودنسی متحرک برای رفع به هم ریختگی‌ها و نامرتبی‌های خفیف دندان استفاده می‌شود. نحوه قرارگیری این ارتودنسی به نحوی است که به راحتی می‌توان آن را از دهان خارج نمود. اما بهتر است برای دریافت بهترین نتایج تا پایان دوره درمان آن را درون دهان قرار دهید و فقط هنگام غذا خوردن خارج نمایید. این روش معمولا برای سنین ۷ تا ۹ سال به کار می‌رود و طول درمان باتوجه‌به شدت ناهنجاری‌ها بین ۳ الی ۱۲ ماه است.

ارتودنسی رنگی

در ارتودنسی رنگی از کش‌ها یا بریس‌های رنگی برای شکل‌دهی به دندان‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این امکان استفاده از نگین‌های رنگی بر روی ارتودنسی نیز وجود دارد، به همین دلیل دارای ظاهری جذاب و فانتزی است. این روش در میان کودکان و نوجوانان طرفداران زیادی دارد. 

میزان موفقیت درمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

میزان موفقیت درمان ارتودنسی دندان کاملا وابسته به مهارت‌های ارتودنتیست و هچنین تعهد و کمک بیمار است. در درمان ارتودنسی کودکان شور و اشتیاق کودک و تعهد پدر و مادر وی بسیار حائز اهمیت است. برای دریافت بهترین نتایج از ارتودنسی بیمار باید تمامی دستورالعمل‌های داده شده توسط ارتودنتیست را به درستی و کامل اجرا نماید.  

ارتودنسی دندان چه عوارضی دارد؟

اگر در طی پروسه درمان ارتودنسی از دندان‌ها به خوبی مراقبت نشود ممکن است که دندان‌ها آسیب ببینند. توجه داشته باشید که بریس‌ها به تنهایی آسیبی به دندان‌ها نمی‌زنند. اما عدم تمیز کردن دندان‌ها، نظافت ضعیف و نامناسب، مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و نوشیدنی‌ها موجب لطمه زدن به دندان‌ها می‌شود. 

در واقع مواد غذایی با گیر کردن لای براکت، سیم و بریس موجب ایجاد پلاک و جرم بیش از حد نرمال داخل دهان شده و دندان دچار پوسیدگی، تغییر رنگ و … می‌شود. ازاین‌رو لازم است که همیشه از دندان‌ها و وسایل ارتودنسی خود به خوبی مراقبت کنید و آن‌ها را کاملا تمیز نمایید تا دچار عوارض ناشی از ارتودنسی نشوید.

شیوه نگهداری و مراقبت از دندان‌ها و بریس در طول دوره ارتودنسی

تفاوتی ندارد که شما از چه روشی یا براکتی استفاده می‌کنید، در طول فرایند درمان ارتودنسی دندان مراقبت از دهان و دندان‌ها بسیار اهمیت دارد و ارتودنتیست‌ها توصیه می‌کنند که موارد زیر را حتما رعایت کنید. 

  • هر روز با دقت دندان‌های خود را تمیز کنید و مراقب باشید که میان آن‌ها و بریس چیزی گیر نکند. بریس‌ها خیلی ظریف هستند و باید با دقت تمیز شوند تا نشکنند. 
  • در دوره درمان ارتودنسی بهتر است که مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید و از مصرف تنقلات و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد، مواد غذایی سفت و چسبناک و نوشابه‌های گازدار بپرهیزید. این مواد می‌توانند به بریس آسیب وارد نمایند. 
  • حداقل یک بار در طول روز و حتما در پایان شب دندان‌ها را مسواک بزنید. با صلاحدید دندان‌پزشک از دهان‌شویه نیز استفاده نمایید. باتوجه‌به شرایط هر فرد دندان‌پزشک ممکن است استفاده از خمیردندان با فلوراید بیشتر یا ژل و دهان‎شویه فلوراید را توصیه کند. 
  • چک‌آپ‌های منظم دندان‌ها توسط ارتودنتیست را هرگز فراموش نکنید.

جمع بندی

درمان ارتودنسی دندان بهترین روش برای رفع مشکلات نامرتبی و ناهنجاری‌های دندان و فک است و پس از طی نمودن یک دوره درمانی بیمار می‌تواند از ظاهر زیبای دندان‌های مرتب خود لذت ببرد و لبخندی زیبا داشته باشد. درمان ارتودنسی اگر به موقع و توسط یک ارتودنتیست مجرب و متخصص انجام شود بیمار می‌تواند بهترین نتایج ممکن را دریافت کند و از بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات در آینده جلوگیری نماید.

بنابراین اگر  فکر می‌کنید که دارای مشکل نامنظمی دندان و یا فک هستید و یا مشکلاتی از این دسته رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم که هر چه سریع‌تر به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید و درمان را تاخیر نیندازید.

کلینیک دندانپزشکی زاگرس با کمک دندانپزشکان مجرب ارتودنسی را با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت ارائه می دهد. کافی است همین حالا با شماره های موجود تماس بگیرید و نوبت ویزیت دریافت نمایید.

سوالات متداول

  • مدت زمان ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

درمان ارتودنسی دندان بر اساس سن فرد، شدت مشکلات دندان، روش ردیف کردن دندان‌ها بین ۶ الی ۳۰ ماه زمان نیاز دارد. 

  • آیا نیاز است دندان‌ها برای درمان ارتودنسی کشیده شوند؟

در برخی مواقع متخصص ارتودنسی باتوجه‌به وضعیت دندان‌های بیمار تشخیص می‌دهد که برای صاف و ردیف کردن دندان‌ها و داشتن لبخندی زیبا یک یا چند دندان کشیده شود. البته با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته و جدید متخصصین ارتودنسی کمتر از روش کشیدن دندان‌ها استفاده می‌کنند. 

  • آیا درمان ارتودنسی دردناک و  ناراحت کننده است؟

ارتودنسی و سیم‌کشی دندان‌ها اصلا ناراحت‌کننده و دردناک نیست. البته چند روز اولیه بعد از قراردادن بریس یا تعویض سیم‌ها درد خیلی کمی را حس می‌کنید که می‌توانید با مصرف مسکن آن را به خوبی تحمل نمایید. 

  • آیا می‌توان ارتودنسی دندان را در سنین بالاتر انجام داد؟

تقریبا ۲۵% بیماران ارتودنسی بزرگسالان هستند. سلامتی، اعتماد به نفس و شادی برای تمامی افراد واجب و حیاتی است. ازاین‌رو می‌توان گفت که هیچ سنی برای شروع ارتودنسی دیر نخواهد بود.

 

  • آیا بیمارانی که دارای روکش دندان و دندان غائب هستند نیز می‌توانند برای ارتودنسی اقدام کنند؟

بله، دندان‌های روکش شده نیز همانند دندان‌های پر شده حرکت می‌کنند. همچنین متخصص ارتودنسی برای دندان‌های از دست داده شده نیز از فضای خالی دندان غائب و نگهدارنده استفاده می‌کند تا دندان‌ها کاملا ردیف و مرتب شوند.

31-min

[vu_heading style=”1″ heading=”” subheading=”ارتودنتیکس( تنظیم ردیف دندان و ارتوپدیک فک و صورت)” alignment=”right” custom_colors=”1″ heading_color=”” subheading_color=”” line_color=”#5bcc9f” class=””]

ارتودنتیکس( تنظیم ردیف دندان و ارتوپدیک فک و صورت) اصول نظام در دندانها برای فانکشن در جویدن و ظاهر فردی و مبارزه با اثار تخریبی میکروبی لازم الاجراست. به دلیل اکلوژن نامناسب تجمع مواد غذائی و بعد رسوب أملاح و پلاک میکربی سبب بیماری های لثه و در پایان موجب لقی دندان می شود. با معاینه کلینیکی و ایکس ری نگاره او پی جی و سفالومتری به بیماران با دندان های نامنظم با علوم ارتو دونتیکس کمک مؤثر نمود. با روش ارتو دونسی ثابت و متحرک بسته به شرایط فردی و سنی نامنظمی دندان ها در طی دوره درمان که از چند ماه تا چند سال متفاوت است انجام پذیر است. گاهی اوقات اعمال ارتودونسی باید با جراحی قبل، حین یا بعد کاربرد دارد. بسته به نظر ارتودونتیست ممکن است نیاز به تخلیه یک یا تعدادی از دندان ها باشد نظیر تخلیه جراحی دندان عقل یا اسیای کوچک اول یا در موارد کمتر دیگر دندانها. ممکن است دندان نیش خارج از قوس فکی رویش کرده باشد یا این دندان یا سایر دندان ها داخل فک باشند. تکنیک های متنوع ارتو سرجری معرفی شده اند تا این نقایص بهبود پیدا کند. در مواردی دیگر از ترم سریال اکستراکشن بدون ارتودونسی یا همراه با ارتو دونسی استفاده خواهد شد. در موارد ی برای کودکان از سن١٢ سالگی به بعد و بیشتر اوقات بعد از ١٨ سالگی و اخیراً در سنین بالاتر هم اقدام میشود ولی بهرحال در سنین بالا استخوان ها متراکم ترند و طول درمان را بیشتر خواهد کرد. گاهی در مرحله میکس دنتیشن در کودکان برای ارتو دونسی مناسب است بستگی به نظر ارتودونتیست دارد. ارتودونسی دندان ها در درجه نخست سلامتی را برقرار می کند در حالیکه مو ضوع زیبایی مرحله نهایی است. تهیه فضا نگه دارنده برای کودکانی که دندان شیری را زودتر از زمان مناسب رویش دندان دایمی از دست داده باشند امری ضروری است که انهم دو نوع ثابت و متحرک دارد. ارتودونسی نامریی نوع دیگری است که بدون دیده شدن براکت ها از دهان از طرف داخل نصب می شوند. تمیز نگه داشتن دستگاه های ارتو دونسی چه متحرک و یا ثابت بسیار حائز اهمیت است در غیر اینصورت موجب مشکلات برای لثه خواهد شد بر این اساس بهداشت فردی به بیماران ارتودونسی اکیدأ توصیه می شود. معمولا حدود دو تا سه هفته یک بار ملاقات با ارتودونتیست لازم است تا با تغییر دادن نیرو ها نتیجه مطلوب حاصل بشود. برای تشخیص و تمیز دادن تغییرات ابتدا و انتهای درمان نیاز است که فتوگرافی و نمونه کست گچی اول و مراحل میانی و نهایی بایگانی شود. سهم شادی در پایان کار بطور مساوی بین تیّم درمان و شخص بیمار در پایان اعمال ارتودونسی فوق العاده مهم و اثر بخش است.

Harder than tooth enamel – resisting wear and stains for many years. When firmly bonded to a sturdy substructure, such as a tooth, it becomes very strong and durable. Veneers can be used to correct stains, discoloured, worn, chipped or cracked, and misaligned teeth.

At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi, id est laborum et dolorum fuga.

[vu_heading style=”1″ heading=”Most Popular” subheading=”Top dentistry treatment services ” alignment=”left” custom_colors=”” class=””]

On the basis of analysing on-line searching terms, patient’s data from top DentalPress dental clinic and survey on several forum and health portals collected a reliable data ratio of visiting cause for oral treatment.

There are 25 % of patients visited in DentalPress dental center for dental Implants.

Reasons for trying dental tourism in other nation can be taken on various needs and patients also have different reasons.

Technological advancements in natural-looking, tooth-colored dental materials make today’s cosmetic dental treatments more durable and predictable than in years past.

Technological advancements in natural-looking, tooth-colored dental materials make today’s cosmetic dental treatments more durable and predictable than in years past.

Technological advancements in natural-looking, tooth-colored dental materials make today’s cosmetic dental treatments more durable and predictable than in years past.

Technological advancements in natural-looking, tooth-colored dental materials make today’s cosmetic dental treatments more durable and predictable than in years past.

[vu_heading style=”1″ heading=”Some Adices” subheading=”Things you should know!” alignment=”left” custom_colors=”1″ heading_color=”” subheading_color=”” line_color=”#5bcc9f” class=””]

This is the most worrying part for most clients going through or needing a turnaround. They are usually scared to start a cosmetic dentistry service.

We help ease these issues through fantastic financial projections and a realistic view of what can be accomplished.

  • Using the latest technology
  • Highly experienced doctors
  • ۱۰۰% insurance support

[vu_heading style=”1″ heading=”Some Adices” subheading=”Why you should do this?” alignment=”left” custom_colors=”” class=””]

Cosmetic dentistry is dentistry aimed at creating a positive change to your teeth and to your smile.

Nam libero tempore, cum soluta nobis est eligendi optio cumque nihil impedit quo minus id quod maxime placeat facere possimus, omnis voluptas assumenda est, omnis dolor repellendus.

We believe that esthetic dentistry must complement the overall general and oral health of the patient.

14-min

[vu_call_to_action bg_color=”” class=”” show_button=”1″ button_style=”inverse” button_color=”primary” button_text=”Book Now” button_link=”url:%23|||” show_icon=”1″ icon_library=”dentalpress” icon_dentalpress=”vu_fi vu_fi-arrow-right” icon_position=”after” button_class=”btn-white-hover”]

Do you want to have the smile of your dreams?

[/vu_call_to_action]

نظر دهید page
Call Now Button