تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

دندان پزشکی اپری تیو ( ترمیم و زیبایی دندان)

در دنیای امروز دندان‌پزشکی زیبایی نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است. همانطور که می‌دانید داشتن یک لبخند زیبا تاثیر بسزایی در زیبایی دارد، ازاین‌رو با پیشرفت تکنولوژی در علم دندان‌پزشکی نیز روش‌های زیادی برای داشتن دندانی زیبا ارائه شده که با استفاده از آن‌ها دندان‌پزشکان می‌توانند ظاهر دندان را بهبود ببخشند.

 بنابراین می‌توان گفت که تخصص دندان‌پزشکان تنها به ارتودنتیست‌ها، متخصص دندانپزشکی کودک، پریودنتیست‌ها، جراحان دهان و دندان و متخصصان پروتز ختم نمی‌شود و گروهی از این پزشکان متخصص ترمیمی و زیبایی دندان هستند.

 اگر می‌خواهید با دندان‌پزشکی اپری تیو (ترمیم و زیبایی دندان) بیشتر آشنا شوید تا پایان ایم مقاله از دندانپزشکی زاگرس با ما همراه باشید.

معرفی متخصص ترمیمی و زیبایی دندان

دندان‌پزشکان پس از یک دوره ۶ الی ۷ ساله تحصیل، موفق به گذراندن دوره عمومی دندان‌پزشکی می‌شوند. آن‌ها پس از این دوره و حضور در طرح دندان‌پزشکی می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان را تشخیص داده و درمان کنند. 

دندان‌پزشکان عمومی می‌توانند در آزمون دستیاری شرکت کنند و با قبولی در این آزمون در یکی از گرایش‌های دندان‌پزشکی ادامه تحصیل دهند. این دوره تخصصی ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد و پس از آن فرد می‌تواند به عنوان متخصص دندانپزشک به فعالیت خود ادامه دهد.  

به عبارتی می‌توان گفت متخصص ترمیم و زیبایی دندان همان دندان‌پزشک عمومی است که یک دوره ۴ ساله مباحث تخصصی در زمینه ترمیم دندان را گذرانده است. دندان‌پزشک در این دوره ضمن حفظ، بهبود و بازیابی عملکرد دندان‌ها می‌آموزد در زمینه زیبایی دندان‌ها نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

دندان‌پزشک زیبایی و دندان‌پزشک ترمیمی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

دندان‌پزشکی ترمیمی به صورت تخصصی در زمینه سلامت و عملکرد دهان و دندان فعالیت دارد. اما دندان‌پزشکی زیبایی بر روی بهبود ظاهر لبخند بیمار متمرکز است. دندان‌پزشکی زیبایی ترمیمی نیز از روش‌هایی برای بهبود عملکردی و همچنین زیبایی دندان‌ها استفاده می‌کند. مثلا روش روکش دندان ضمن اینکه عملکرد جویدن بیمار را بهبود می‌بخشد موجب می‌شود که لبخند زیباتری نیز داشته باشد.  

 دندان‌پزشک متخصص ترمیمی و زیبایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

همه دندان‌پزشکانی که پس از گذراندن دوره عمومی و دوره ۴ ساله شاخه ترمیمی و زیبایی دندان را به اتمام رسانده‌اند و مدرک تخصصی ترمیمی و زیبایی دندان را دریافت کرده‌اند دارای صلاحیت انجام درمان‌های ترمیمی- زیبایی هستند. از ویژگی‌های بهترین متخصصان در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • به روز بودن
  • داشتن تجربه و مهارت کافی
  • اختصاص دادن زمان لازم برای انجام پروسه درمان
  • به کار گیری متریال و مواد مناسب
  • ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم به بیمار

دندان‌پزشک ترمیم و زیبایی دندان چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان با ترکیب علم و هنر دندان‌پزشکی خود خدمات متنوعی را را ارائه می‌دهد. این دندان‌پزشکان در جهت حفظ عملکرد و کارایی دندان و زیبایی آن از روش‌ها و تجهیزات متفاوتی استفاده می‌کند. از جمله کارهایی که توسط این دندان‌پزشکان به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

ونیر دندان- Dental veneer

یکی از روش‌هایی که برای پنهان کردن مشکلات ظاهری دندان مثل لپ پر شدگی، ترک خوردگی، فاصله میان دندان‌ها، تغییر رنگ، کوتاه بودن بعضی از دندان‌ها و … استفاده می‌شود ونیر دندان است. ونیر دندان در واقع لایه نازکی از مواد است که متخصص ترمیمی و زیبایی دندان برای رفع این مشکلات ذکر شده به روی دندان به کار می‌برد. ونیرها عمدتا از جنس رزین کامپوزیت یا پرسلن هستند. ونیرهای پرسنلی به لیمینت یا لمینت دندان معروف‌اند و به ونیرهای کامپوزیتی نیز ونیر کامپوزیت می‌گویند.

بلیچینگ دندان –  Tooth bleaching

بلیچینگ دندان فرآیندی شیمیایی است که معمولا در تخصص ترمیم و زیبایی دندان به منظور سفید کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلیچینگ دارای دو نوع هوم بلیچینگ ( به صورت خانگی استفاده می‌شود) و آفیس بلیچینگ ( در مطب توسط دندانپزشک انجام می‌شود) است. 

مینای دندان بافتی سفید و مستحکم دارد اما به مرور زمان و در اثر عواملی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن چای و قهوه، مسائل ژنتیکی، مصرف بعضی از داروها و …تغییر رنگ پیدا می‌کند. این تغییر رنگ موجب می‌شود که دندان‌ها جلوه نامطلوبی داشته باشند. برای سفید کردن دندان‌هایی که لکه دارند و یا دچار تغییر رنگ شده‌اند از بلیچینگ دندان استفاده می‌شود. همچنین برای برخی از مراجعه‌کنندگان که می‌خواهند دندان‌هایی سفید داشته باشند نیز این روش می‌تواند موثر باشد.

بلیداپ دندان

یکی از تخصصی‌ترین روش‌های درمانی که در دندانپزشکی ترمیمی زیبایی توسط متخصصان این شاخه مورد استفاده قرار می‌گیرد بلیداپ دندان است. در مواقعی که دندان دچار آسیب‌های گسترده‌ای مانند پوسیدگی می‌شود، پیش از روکش کردن باید بازساری و بلیداپ روی آن انجام گردد. با این تکنیک بافت دندانی باقی‌مانده را می‌توان بدون نیاز به تراش دادن حفظ نمود و شکل و عملکرد دندان احیا می‌شود.

بریج دندان –  Dental Bridge

متخصصان ترمیم و زیبایی دندان برای پر کردن فاصله زیاد میان دندان‌ها از بریج دندان که روشی جایگزین دندان است استفاده می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است بیمار یک یا چند دندان کنار هم خود را کشیده و یا از دست داده باشد که نه تنها زیبایی‌اش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد در عملکرد دندان‌هایش نیز اختلال ایجاد می‌شود. 

بریج دندان یکی از بهترین روش‌ها به منظور پوشش جای خالی دندان است. با بریج دندان نیروی جویدن به دندان‌ها بازگردانده می‌شود، همچنین بیمار مجددا می‌تواند لبخندی زیبا داشته باشد. این روش با توجه به هزینه مناسبی که دارد می‌تواند جایگزینی عالی برای ایمپلنت دندان‌ها باشد.

روکش دندان Crown

روکش دندان یک پوشش کامل بر روی دندان یا ایمپلنت دندان ایجاد می‌کند. معمولا در مواردی که دندان حفره یا پوسیدگی گسترده‌ای دارد برای ترمیم آن این روش می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در واقع روکش دندان یک روش ترمیم غیر مستقیم محسوب می‌شود و از آن به منظور بهبود ظاهر دندان‌ها و ممانعت از شکسته شدن آن‌ها طی فرآیند جویدن به کار می‌رود. روکش‌ها را از مواد مختلفی می‌سازند و از بهترین آن‌ها روکش تمام سرامیک است که می‌تواند زیبایی و استحکام را به صورت همزمان برای دندان‌ها به ارمغان آورد.

باندینگ دندان Dental bonding

متخصص ترمیم و زیبایی دندان از باندینگ که از جمله روش‌های زیبایی دندان است برای پنهان نمودن عیوب ظاهری دندان و زیباسازی آن استفاده می‌کند. طی این پروسه موادی همرنگ دندان به سطح دندان باند یا متصل می‌شود. عیوب ظاهری دندان که با باندینگ می‌توان آن‌ها را رفع نمود شامل شکستگی جزئی دندان، لب پر شدن، وجود فاصله میان دندان‌ها، کج یا کوتاه بودن دندان می‌شود. دندان‌هایی که باندینگ می‌شوند تا سالیان زیادی می‌توانند شکل ظاهری زیبای خود را حفظ کنند.

ایمپلنت دندان Dental implant

بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و یا کشیده شده ایمپلنت دندان است. کاشت ایمپلنت دندان توسط متخصص جراح لثه و متخصص ترمیم و زیبایی دندان انجام می‌شود. در این فرآیند متخصص جراح لثه با عمل جراحی ایمپلنت را داخل استخوان فک جایگذاری کرده و پس از گذشت چند ماه متخصص زیبایی و ترمیمی دندان پروتز ایمپلنت را انجام می‌دهد. 

در جراحی ایمپلنت یک پیچ کوچک تیتانیومی در جای دندان از دست رفته در استخوان فک کاشته می‌شود و بعد قطعه‌ای به نام اباتمنت و روکش‌دندان روی پیچ قرار می‌گیرد. ایمپلنت‌ها دارای ظاهری کاملا زیبا و طبیعی همانند دندان‌های طبیعی هستند و دقیقا همان کارایی را دارند. اگر از ایمپلنت دندان به خوبی مراقبت شود بیمار می‌تواند تا پایان عمر از آن استفاده کند. 

اینله و انله دندان- Inlay and Onlay

اینله و انله دندان از آن‌ها به عنوان پر کردگی غیرمستقیم دندان نیز یاد می‌کنند و برای ترمیم پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو را در لابراتوارهای دندانپزشکی می‌سازند و می‌تواند در ترمیم پوسیدگی‌های دندان خفیف تا متوسط و دندان‌هایی که ساختار لازم برای قراردادن مواد پر کننده ندارند موثر واقع شود و به راحتی آن‌ها را ترمیم کند.

در ساخت اینله و آنله از مواد سرامیکی و یا مواد کامپوزیت رزینی استفاده می‌شود و آن را به کمک سمنت خاصی به دندان متصل می‌نمایند. این دو روش پر کردگی غیر‌مستقیم بدون رساندن کوچک‌ترین آسیبی به دندان موجب افزایش استحکام دندان و ظاهر طبیعی آن می‌شوند.

کرادینگ

کرادینگ یک روش اصلاح به هم ریختگی دندان است که بدون نیاز به ارتودنسی انجام می‌شود. دندانپزشک زیبایی با استفاده از مواد ترمیمی نامنظمی‌های دندان را برطرف نموده و ظاهری زیبا و جذاب برای دندان‌ها به وجود می‌آورد.

ارتودنسی

ارتودنسی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین روش‌های زیبایی دندان است که برای تمامی سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش برای حل مشکلات دندان‌های نامرتب، صاف شدن آن‌ها، رفع مشکل فاصله میان دندان‌ها، جفت شدن آن‌ها روی هم، اصلاح موقعیت فک و اختلالات مفاصل فک توسط متخصصین ترمیم و زیبایی دندان به کار می‌رود. 

جرم گیری دندان

این روش برای افرادی که دندان آن‌ها جرم زیادی ندارد می‌تواند مناسب باشد و طی آن دندان‌پزشک پلاکت‌های موجود بر روی دندان را با استفاده از جرمگیر می‌تراشد. در جرم‌گیری دندان با ابزارهای التراسونیک، از دستگاهی کوچک با سر فلزی و اسپری استفاده می‌کنند. این فرآیند کاملا بدون درد انجام می‌شود و درصورتی‌که فرد مراقبت و  بهداشت دندان را رعایت کند تا مدت‌ها بی‌نیاز از جرم‌گیری دندان خواهد شد. لازم است که اشاره کنیم تمامی افراد باید حداقل یک بار در سال جرم‌گیری دندان را انجام دهند.

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند ترکیبی از چند روش درمان دندان‌پزشکی زیبایی و در برخی از مواقع ترمیمی است. در این روش از تمامی درمان‌های ضروری به منظور رسیدن به لبخندی رویایی بهره‌مند خواهد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به ونیر، سفید کردن دندان، روکش، ایمپلنت و ارتودنسی نامرئی اشاره نمود. 

جمع بندی

دندان‌پزشکی زیبایی و ترمیمی دندان یکی از شاخه‌های دندان‌پزشکی است که تمرکز اصلی خود را بر روی زیبا‌سازی دندان‌ها و ترمیم دندان‌های آسیب دیده قرار داده است. روش‌های ترمیمی و زیبایی دندان امروزه با‌توجه‌به اهمیت بیشتر مردم به زیبایی و نقش دندان‌های زیبا و سالم در داشتن لبخند و چهره‌ای زیبا طرفداران زیادی دارد. اما برای دریافت بهترین نتایج باید حتما به یک دندان‌پزشک مجرب و متخصص در این زمینه مراجعه کنید. به این ترتیب می‌توانید ضمن حفظ سلامتی دندان‌های خود، لبخندی زیبا داشته باشید.

سوالات متداول

  • دندان‌پزشکی ترمیمی زیبایی چه مزایایی دارد؟

دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی می‌تواند مزایای بسیاری برای افراد داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود عملکرد جویدنی، بازگشت سلامت دهان و دندان، از بین بردن درد دندان، بهبود بخشیدن ظاهر دندان، کاهش خطر مشکلات دندانی در آینده و … اشاره نمود.

  • دندان‌پزشکی ترمیمی چه خطراتی می‌تواند برای افراد داشته باشد؟

از شایع‌ترین خطراتی که ترمیم و زیبایی دندان برای فرد می‌تواند به دنبال داشته باشد حساسیت و یا ناراحتی عمومی بعد از استفاده از یکی از روش‌های دندانپزشکی این حوزه است. از نادرترین خطرات آن نیز می‌توان به عفونت یا واکنش آلرژیک به فلزات اشاره نمود. به‌طورکلی این روش خطرات بسیار ناچیزی دارد اما در صورت بروز هر گونه مشکلی پس از دندان‌پزشکی زیبایی و ترمیمی دندان باید حتما خیلی سریع به دندان‌پزشک مراجعه شود.

  • دوره نقاهت روش‌های دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی دندان چقدر طول می‌کشد؟

دوره نقاهت روش‌های دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی دندان با‌توجه‌به نوع عمل و تعداد دندان‌هایی که نیاز به درمان دارند متفاوت است. در بعضی از این روش‌ها بیمار بلافاصله می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد. اما در برخی روش‌ها مانند ایمپلنت بیمار باید یک دوره چند روزه مراقبت و استراحت داشته باشد.

  • چه مواقعی باید به دندان‌پزشک زیبایی و ترمیمی دندان مراجعه کنیم؟

اگر می‌خواهید لبخند زیبا‌تری داشته باشید و دندان‌هایتان جلوه بهتری داشته باشد و همچنین در مواقعی که دندان‌های پوسیده، آسیب دیده و یا از دست رفته دارید و به دنبال بازیابی سلامت و عملکرد و همچنین ظاهر آن‌ها هستید می‌توانید به این دندان‌پزشکان متخصص مراجعه کنید.

  • دندان‌پزشک ترمیم و زیبایی دندان چه کسی است؟

دندان‌پزشکی که پس از دوره ۸ ساله عمومی دوره تخصص ۴ ساله در گرایش ترمیم و زیبایی دندان را گذرانده و مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کرده است می‌تواند با اخذ مدرک خود به عنوان دندان‌پزشک ترمیم و زیبایی دندان نیز خدمات متنوعی را ارائه دهد.

نظر دهید page
Call Now Button