تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

خارج کردن دندان (کشیدن دندان)

دلایل کشیدن دندان

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. یکی از دلایل بسیار رایج آسیب دیدگی شدید به دلیل ضربه یا پوسیدگی است که دیگر قابل ترمیم نیست.

دلایل دیگر عبارتند از:

ارتودنسی: گاهی اوقات دندانپزشکان دندان‌ها را می‌کشند تا دهان را برای ارتودنسی آماده کنند. هدف از ارتودنسی مرتب کردن دندان‌ها و تراز کردن آن‌ها می‌باشد که اگر دندان‌ها برای دهان شما بزرگ باشند ممکن است امکان پذیر نباشد. بنابراین اگر دندانی مانع از حرکت سایر دندان‌ها در لثه شود دندانپزشک کشیدن آن را توصیه می‌کند.

عفونت: اگر پوسیدگی دندان به پالپ دندان برسد(پالپ دندان مرکز دندان حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است) باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند وارد پالپ شوند و منجر به عفونت شوند. اغلب اوقات این مشکل با درمان ریشه(عصب کشی) قابل درمان است ام اگر عفونت آنقدر شدید باشد که آنتی بیوتیک‌ها یا عصب کشی قادر به برطرف کردن عفونت نباشند، ممکن است برای جلوگیری از گسترش عفونت به دیگر نقاط  نیاز به کشیدن دندان باشد.

خطر ابتلا به عفونت: اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد( به عنوان مثال اگر تحت شیمی درمانی هستید یا به تازگی پیوند عضو داشته باشید) حتی خطر ابتلا به عفونت در یک دندان خاص می‌تواند دلیل کافی برای کشیدن آن دندان باشد.

بیماری‌ پریودنتال (لثه): اگر بیماری لثه (مثل عفونت بافت‌ها و استخوان‌هایی که دندان‌ها را احاطه کرده و باعث ثبات دندان میشوند) باعث لق شدن دندان‌ها شده باشند، ممکن است دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان‌ یا دندان‌های در ناحیه آسیب دیده باشد.

null
کشیدن دندان‌های قدامی
۲۸۵ هزار تومان
null
کشیدن دندان‌های خلفی
۲۹۵ هزار تومان
null
کشیدن دندان‌ عقل معمولی
۳۲۰ هزار تومان

در کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد

جراح دندانپزشک کشیدن دندان را انجام می‌دهد. قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک به شما داروی بی حسی موضعی تزریق می‌کند تا ناحیه‌ای که دندان را میخواهد بکشد را بی‌حس کند، اگر دنداننهفته باشد، اگر دندان نهفته باشد، دندانپزشک لثه و بافت استخوانی را که روی دندان را پوشانده را جدا می‌کند و سپس با استفاده از فورسپس، دندان را گرفته و به آرامی آن را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا از استخوان فک و رباط‌هایی که آن را در جای خود نگه می‌دارد به آرامی چدا کند. گاهی اوقات، دندانی که به سختی جدا میشود در این صورت باید دندان را شکست و سپس آن را کشید.

هنگامی که دندان کشیده شد، معمولا لخته خون در حفره‌ی آن ایجاد می‌شود.

دندانپزشک گاز دندانپزشکی را در حفره ایجاد شده قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد که آن را گاز بگیرید تا خونریزی را متوقف کند. بعضی مواقع دندان پزشک برای بستن لبه‌های لثه ای که باز شده در محل کشیدن دندان چند بخیه می‌زند.

بعضی مواقع در اثر از بین رفتن جزیی یا کلی لخته خون در سوکت دندان پس از کشیدن دندان استخوان در معرض هوا قرار می‌گیرد و بهبودی به تعویق می‌افتدکه به این حالت درای ساکت (حفره خشک) می‌گویند، در این مواقع دندانپزشک یا جراح دهان  شما ممکن است سوکت را با ژل دارویی یا خمیر و پانسمان‌های دارویی ببندد تا لخته خون چدید تشکیل شود.

قبل از کشیدن دندان چه چیزی به دندانپزشک خود بگویید؟

اگرچه کشیدن دندان جراحی بی خطری محسوب می‌شود، اما بعضی مواقع می‌تواند باکتری‌های مضر را به جریان خون راه دهد؛ بافت لثه نیز ممکن است در معرض خطر عفونت قرار بگیرد. اگر شرایطی دارید که شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید قرار می‌دهد،‌ممکن است لازم باشد قبل و بعد از کشیدن دندان آنتی بیوتیک مصرف کنید. پس بهتر است قبل از کشیدن دندان خود تاریخچه پزشکی کاملی از خود شامل دارو‌ها و مکمل هایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود ارائه دهید.

اگر یکی از موارد زیر زیر را دارا می‌باشید به پزشک خود اطلاع دهید (توجه داشته باشید که این لیست کامل نیست و فقط جهت اطلاع رسانی بعضی از موارد است):

  • مشکلات قلبی و عروق (نقص مادرزادی قلب، استفاده ار بالون و …)
  • اختلال در سیستم ایمنی
  • بیماری‌های کبدی
  • مفصل مصنوعی (تعویض مفصل ران و….)
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی

توصیه‌های بعد از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان دکتر برای بهبودی و ریکاوری بیمار را به خانه می فرستد. بهبود جای دندان کشیده شده معمولا چند روز طول می کشد. موارد زیر می تواند در به حداقل رساندن درد ناشی از کشیدن، کاهش خطر عفونت و تسریع بهبود کمک کند.

  • داروهایی که توسط پزشک تجویز شدند را حتما تا زمان تعیین شده مصرف کنید.
  • پد گازی را که دندانپزشک جای دندان کشیده شده قرار داده را محکم گاز بگیرید تا از خونریزی ناشی از کشیدن دندان کاهش پیدا کند و لخته در حفره دندان ایجاد شود. در صورت دریافت گاز اضافه از پزشک آن ها را قبل از آغشته شدن کامل با خون عوض کنید.
  • کمپرس یخ( در صورت نداشتن، یک کیسه یخ) را بلافاصله بعد از کشیدن دندان در محل انجام جراحی قرار دهید تا تورم ناشی از آن کاهش یابد. هر ده دقیقه یک بار این کار انجام دهید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان در صورت امکان استراحت کنید و فعالیت خود را تا یک الی دو روز بعد از جراحی تا حد امکان کاهش دهید.
  • از شست و شوی دهان یا تف کردن شدید تا ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان جدا خودداری کنید. تا از جدا شدن لخته خون ایجاد شده در حفره دندان جلوگیری شود
  • پس از ۲۴ ساعت دهان خود را با محلول آب نمک شست و شو دهید. ( محلول خانگی: ۱ قاشق چایی خوری نمک را در نیم لیتر آب حل کنید.)
  • تا ۲۴ ساعت بعد از درمان از نوشیدن مایعات با نی خودداری کنید
  • کشیدن سیگار مانع بهبودی به موقع می شود پس از کشیدن سیگار پس از جراحی خودداری کنید.
  • تا یک روز بعد از کشیدن دندان از غذاهای نرم و مایع مانند سوپ، پودینگ و ماست استفاده کنید و در صورت مشاهده روند بهبودی درمان به آرامی غذا های جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • هنگام خوابیدن سمتی که جراحی شده را به بالشت تکیه دهید. خوابیدن به پشت باعث طولانی شدن پروسه بهبودی می شود.
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را ادامه دهید ولی اطمینان حاصل کنید از ناحیه جراحی دور باشد. انجام این کار به جلوگیری از عفونت ناحیه درمان کمک می کند.

بعد از کشیدن دندان چه موقع با دنداپزشک خود تماس بگیرم؟

اگر ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان کمی درد بعد از برطرف شدن بی حسی داشته باشید کاملا طبیعی است. همچنین در بعضی موارد می‌توانید انتظار مقداری تورم و حتی خونریزی را داشته باشید. با این حال اگر خونریزی  یا درد بسیار شدید تا ۴ ساعت بعد از کشیدن (چراحی) دندان داشتید باید با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید با دندان پزشک خود تماس بگیرید:

  • نشانه‌های عفونت کردن مانند تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • قرمز شدن، تورم یا خونریزی بیش از حد در محل چراحی
  • سرفه، نفس تنگی، درد در ناحیه سینه و حالت تهوع و استفراغ شدید

زمان بهبودی اولیه پس از چراحی حدود یک الی دو هفته طول می‌کشد؛ استخوان و لثه دوباره در محل جراحی شده رشد خواهد کرد.

کشیدن دندان (دندان‌ها) یا از دست دادن آن‌ها به هر طریقی می‌تواند به مرور زمان باعث حرکت بقیه دندان‌ها در لثه شود، بر روی چویدن تاثیر بگذارد و آن را سفت کند به همین دلیل دندانپزشک‌ها تا حد ممکن سعی در حفظ دندان می‌کنند و در غیر این صورت روش‌های جایگزین مانند ایمپلنت یا بریج (پل) را پیشنهاد می‌کنند.

null
جراحی دندان یا ریشه نهفته در نسج نرم
شروع قیمت از ۵۰۰ هزار تومان
null
جراحی دندان یا ریشه نیمه نهفته در نسج سخت
شروع قیمت از ۷۰۰ هزار تومان
null
جراحی دندان یا ریشه نهفته در نسج سخت
شروع قیمت از ۸۰۰ هزار تومان

قیمت‌های اعلام شده شامل روز‌های تعطیل( جمعه‌ها و تعطیلات رسمی) و اورژانس نمی‌شود.

۳.۴/۵ - (۱۲ امتیاز)
Call Now Button