تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

پرکردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا امالگام

وقتی صحبت از پر‌کردن حفره‌های دندان می‌شود، دیگر محدود به یک انتخاب نیستید. به دلیل پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در فناوری، چند ماده پر‌کننده وجود دارد. پرکننده‌های کامپوزیت یا آمالگام بهترین و پر طرفدار ترین انتخاب‌ها هستند. تفاوت عمده این دو نوع پرکننده در رنگ آنهاست. پرکننده‌های کامپوزیت از مواد رزینی با رنگ دندان شما ساخته می‌شوند در حالی که پرکننده‌های آمالگام فلز جیوه هستند. 

فقط یک دندانپزشک می‌تواند به شما بگوید که کدام ماده پر‌کردنی برای شما مناسب است. با این حال، دانستن تفاوت بین کامپوزیت یا آمالگام برای شما ضروری است. تا انتهای این مقاله از مجله کلینیک دندانپزشکی زاگرس همراه ما باشید تا با اهمیت پر‌کردن دندان‌ها و این دو ماده بیشتر آشنا شوید. 

چرا پر‌کردن دندان مهم است؟

قبل از پرداختن به مزایا و معایب پر‌کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام، بیایید در مورد اینکه پرکردن دندان چیست و چگونه پوسیدگی و حفره در دهان ایجاد می‌شود صحبت کنیم. پر‌کردن دندان برای جایگزینی پوسیدگی در مینای دندان و بازیابی ظاهر، استحکام و ساختار دندان طراحی شده است. اگرچه مینای دندان قوی ترین بافت بدن شماست، اما در برابر باکتری‌ها حساس است.

پلاک یک ماتریکس طبیعی از مواد معدنی و باکتری است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. با ایجاد پلاک، باکتری‌ها تجمع می‌یابند. باکتری‌ها نشاسته و قند را می‌خورند، سپس یک محصول جانبی اسیدی ایجاد می‌کنند. اسید مینای دندان را نرم کرده و باعث فرسایش و حساسیت دندانی می‌شود. 

این شرایط باعث می‌شود تا باکتری‌ها بتوانند به آن حمله کرده و حفره ایجاد کنند. در صورت عدم درمان، باکتری‌های مضر، مینا و بافت زیرین را می‌خورند و باعث ایجاد حفره‌های بزرگتر می‌شوند. اگر درمان را سریع شروع نکنید، پوسیدگی می‌تواند به کانال دندان نفوذ کرده و مجبور به درمان ریشه یا کشیدن دندان شوید.

برای پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام، دندانپزشک باکتری‌ها و پوسیدگی‌ها را از بین می‌برد. دندان‌ها را کاملا تمیز می‌کند و برای تقویت یکپارچگی ساختاری دندان، ماده پرکننده دندان (کامپوزیت یا آمالگام) را در سوراخ آماده شده قرار می‌دهد. با پرکردن دندان، می‌توانید از سلامت دهان و دندان مطنئن شده و بیشتر لذت ببرید.

پر کننده با کامپوزیت چیست؟

پرکننده‌های کامپوزیتی که به آنها پرکننده‌های کامپوزیت رزینی نیز گفته می‌شود با استفاده از ترکیبات پلیمری مانند پلاستیک و سرامیکی ساخته می‌شوند. در ابتدا، دندانپزشکان قادر به استفاده از پرکننده‌های کامپوزیتی در دندان‌های انتهایی دهان نبودند، زیرا ترکیبات رزین به اندازه کافی قدرت برای کنترل جویدن و آسیاب کردن نداشتند. کامپوزیت به دلیل همرنگ بودن با دندان‌ها فقط برای دندان‌های جلو استفاده می‌شد. اما امروزه، به دلیل پیشرفت‌هایی که در ساخت کامپوزیت انجام شده، دندانپزشکان می‌توانند از کامپوزیت برای پر‌کردن دندان‌های عقبی نیز استفاده کنند. 

چرا برخی از پزشکان از کامپوزیت برای پر‌کردن دندان‌های عقبی استفاده نمی کنند؟

 برخی از پلان‌های دندانی پرکننده‌های کامپوزیت را پوشش نمی دهند، مگر اینکه در دندان‌های جلویی برای بازگرداندن لبخند افراد استفاده شوند. برخی از دندانپزشکان اعتقاد دارند با وجود پیشرفت مواد کامپوزیتی، باز هم دوام زیادی نمی آورند. این مواد به راحتی در اثر جویدن فرسوده می‌شوند. از این رو، دندانپزشکان گزینه قدمی تر و آزمایش شده تری را انتخاب می‌کنند. این پزشکان بین کامپوزیت یا آمالگام، پرکننده نقره ای آمالگام را انتخاب می‌نمایند. 

ویژگی‌های مثبت استفاده از کامپوزیت 

  • به دلیل همرنگ بودن با دندان‌های فرد در زمان خندیدن یا باز بودن دهان پر‌کردگی‌ها قابل دیدن نیستند. 
  • نیاز به تراشیدن و سوراخ کردن بیش از حد دندان بیمار نیست. به دندان طبیعی آسیب کمتری می‌رسد. 
  • معمولا بعد از پر‌کردن، حساسیت دندانی ایجاد نمی شود. 

معایب استفاده کردن از پر‌کننده کامپوزیت

  • استفاده از کامپوزیت زمان بیشتری برای آماده‌سازی و گذاشتن روی دندان می‌برد.
  • دوام پر‌کننده کامپوزیت زیاد نیست و طی ۵ تا ۸ سال کنده می‌شود. 
  • قیمت بیشتری نسبت به آمالگام دارد. 

پرکننده آمالگام چیست؟

پرکننده‌های آمالگام با نام پرکننده‌های نقره نیز شناخته می‌شوند. معمولا آمالگام از ترکیب جیوه، مس، قلع و نقره ساخته می‌شود. 

در مقایسه با کامپوزیت، آمالگام دندانی نشان داده که در آزمون زمان پیروز شده است. زیرا می‌تواند مدت زمان زیادی در حدود ده سال و حتی بیشتر بر روی دندان دوام بیاورد. بهترین گزینه برای پر‌کردن حفره‌های واقع در دندان‌های عقبی بین کامپوزیت یا آمالگام می‌توانیم آمالگام را انتخاب کنیم. زیرا این ناحیه دائماً خیس شده و در معرض جویدن و ساییدن قرار می‌گیرد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که آمالگام دندانی را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند و آن مقرون به صرفه بوده و نگهداری آسان آن است. تنها عیبی که افراد حس می‌کنند رنگ تیره این ماده است.

رنگ آمالگام، نقره ای است و زمانی که فرد صحبت می‌کند یا دهان خود را باز می‌کند قابل مشاهده است. با این حال، اکثر مردم از آمالگام استفاده می‌کنند، زیرا هزینه کمتری دارد و دیگر نگرانی برای پر‌کردن مجدد طی یک چند سال آینده را ندارند.

ویژگی‌های استفاده از پر‌کننده دندان آمالگام 

  • بیش از ۱۰۰ سال است که از این ماده استفاده می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که روی آن انجام شده یکی از قدیمی ترین و محکمترین مواد برای پر‌کردن دندان است.
  • مقرون به صرفه بوده و ارزان ترین راه برای پر‌کردن حفره‌های دندانی است.
  • پر کردن با آمالگام طول عمر طولانی دارد.
  • قوی و محکم بوده و اگر در دندان‌های انتهایی یا آسیا استفاده شود تا سال‌ها مشکلی پیش نمی آید. 

معایب پر‌کننده آمالگام برای دندان

  • آمالگام به صورت لکه‌های نقره ای بزرگ و قابل توجه روی دندان ظاهر می‌شوند.
  • با گذشت زمان پر‌کننده آمالگام می‌تواند دندان طبیعی را ضعیف کند. به همین دلیل گاهی شاهد شکستن یا دو نیم شدن دندان‌ها هستیم.
  • افرادی که به فلزات حساس هستند ممکن است به این ماده آلرژی نشان دهند.
  • برخی از افراد پس از پر‌کردن با آمالگام دچار حساسیت دندانی می‌شوند.

کامپوزیت یا آمالگام را برای پر‌کردن دندان انتخاب کنیم؟

انتخاب شما به محل حفره بستگی دارد. اگر حفره در عقب دهان قرار دارد، دندانپزشک شما در وهله اول به شما توصیه می‌کند که آمالگام را انتخاب کنید. اگر حفره در دندان‌های جلویی است، پرکننده‌های کامپوزیت را انتخاب کنید، زیرا هیچ کس دوست ندارند دندان‌های نقره ای داشته باشد.

جمع بندی

اگرچه پرکردن با کامپوزیت نسخه پیشرفته‌تری از پرکننده‌های سنتی مانند آمالگام دندان هستند، اما گاهی اوقات پرکننده‌های سنتی بر جانشین خود پیروز می‌شوند. پرکننده‌های سنتی برای قسمت‌های بزرگ روی دندان‌های آسیا که با جویدن می‌تواند به آن آسیب برسد، مناسب تر هستند.

انتخاب کامپوزیت یا آمالگام برای پر‌کردن حفره‌های دندانی بر عهده دندانپزشک و با مشورت بیمار انجام می‌شود. اگر می‌خواهید دندانپزشکان ما دندان‌های شما را معاینه و پر‌کنند با شماره‌های موجود در وبسایت ما کلینیک دندانپزشکی زاگرس و در بخش تماس با ما تماس بگیرید تا برای شما وقت مشاوره گذاشته شود. 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

3 comments on “پرکردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا امالگام

  1. Pingback: ویژگی پر‌کردن درست و خوب دندان چیست؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  2. Pingback: دلایل پوسیدگی دندانها چیست؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  3. Pingback: آشنایی با عامل ایجاد پوسیدگی مینا و عاج دندان با باکتری لاکتو باسیلوس - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button