تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

پر کردن دندان ها – مراحل، مواد برای پر کردن و دلایل پرکردن دندان ها

آشنایی با دلایل و مراحل پر کردن دندان ها، چه موادی برای پر کردن دندان مناسب است؟

اگر روی دندان هایتان حفره دارید، جای نگرانی نیست. گزینه درمانی واضح و پر طرفدار، پر کردن دندان هاست. این روش مستلزم جایگزینی مواد پوسیده دندان با مواد پرکننده است که می تواند از طلا، آمالگام، کامپوزیت یا سرامیک باشد. همچنین بعد از عصب کشی دندان به دلیل استفاده از فرز و فایل های مخصوص عصب کشی از جمله H فایل ها C فایل ها و فایل های روتاری دندان سوارخ شده و دارای حفره می شود که بعد از آن حتما باید با مواد پر کردی ترمیم شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل و مراحل پر کردن دندان آشنا کنیم. تا انتها همراه ما باشید. 

چرا از مواد پر کننده دندان استفاده می کنیم؟

از مواد پر کننده برای درمان سوراخ یا حفره کوچک در دندان استفاده می شود. برای ترمیم حفره، دندانپزشک بافت پوسیده دندان را برمی دارد و سپس حفره را با مواد پرکننده پر می کند.

از مواد پرکردنی برای ترمیم حفره دندانی که در اثر پوسیدگی ایجاد شده استفاده می شود. دندانپزشک شما نوع مواد پر کننده دندان را که از نظر بالینی لازم می داند را به شما پیشنهاد می دهد.

رایج ترین نوع پر کردن، آمالگام است که از مخلوط فلزات مختلف ساخته می شود. پرکردن دندان ها با آمالگام معمولا روی دندان‌های عقب انجام می شود زیرا استحکام زیادی در برابر سایش مواد دارد. 

اما اگر دندان های جلویی شما نیاز به پر کردن دارند بهتر است از مواد پر کردنی همرنگ با دندانتان استفاده شود.

مراحل پر کردن دندان ها

پر کردن دندان ممکن است در ابتدا کمی دلهره آور باشد و به افراد استرس وارد کند. اما پر کردن حفره دندان نسبتا آسان است و در مطب دندانپزشک و بدون درد و نگرانی انجام می شود. اگر می خواهید برنامه ریزی کنید بهتر است بدانید که یک ساعت عمل پر کردن دندان ها طول می کشد. این مدت با عکسبرداری با اشعه ایکس در نظر گرفته شده است. در ادامه با مراحل پر کردن دندان آشنا می شویم.

مرحله اول: بی حس کردن دندان ها

قبل از اینکه دندانپزشک شروع به کار کند ابتدا ژل بی حس کننده را به لثه دندانی که قرار است مورد معالجه قرار بگیرد می مالد. پس از چند دقیقه لثه بی حس می شود. سپس به لثه دندان آسیب دیده ماده بی حس کننده تزریق می شود.

مرحله دوم : گذاشتن محافظ لاستیکی اطراف دندان آسیب دیده 

در برخی موارد، دندانپزشک یک ورقه لاستیکی را در دهان شما قرار می دهد تا دسترسی آسان به دندان آسیب دیده داشته باشد. همچنین این ورق، از نفوذ مایعات یا تراشه های دندان به دهان یا پایین گلو جلوگیری می کند. 

مرحله سوم: برداشتن قسمت پوسیده و خراب شده دندان

پس از آن، متخصص دندانپزشک با استفاده از لیزر، مته یا ابزار سایشی هوا، مواد پوسیده دندان را می تراشد. این قسمت ممکن است ترسناک و دردناک به نظر برسد، اما داروی بی حس کننده اجازه انتقال هیچ دردی را نمی دهد. زمانی که دندان شما کاملاً از پوسیدگی پاک شد، دندانپزشک به دقت حفره را تمیز می کند.

مرحله چهارم: پر کردن حفره خالی دندان

فرآیند از بین بردن مواد پوسیده باعث ایجاد فضا یا حفره در دندان می شود. در این مرحله، دندانپزشک فضا را با یک ماده مناسب پر می کند. دلیل پر کردن حفره این است که از تجمع باکتری در این ناحیه جلوگیری شود. همچنین دندان های شما از پوسیدگی بیشتر محافظت شوند.

مرحله آخر: تراش دندان ها با فرز

پس از پر کردن حفره، دندان را سوهان می کشند تا صاف شده و ماده پر کننده در جویدن شما اختلال ایجاد نکند. 

پس از انجام این مراحل دندان شما کاملا تمیز و سالم می شود. بی حسی در دهان شما تا چند ساعت بعد باقی می ماند و کم کم از بین می رود. تا زمانی که بی حسی کامل از بین نرفته بهتر است از خوردن غذا های داغ و سفت اجتناب نمایید. باید توجه داشته باشید که بعد از پر کردن دندان ها احتمالا از چند روز تا یک هفته به سرما و گرما حساس هستند. معمولاً این حساسیت به خودی خود از بین می رود.

چرا پر کردن دندان ضروری است؟

بهتر است پنج دلیل اصلی که چرا پر کردن دندان ضروری است را با هم بررسی کنیم.

  1. حفره‌ها در هر اندازه‌ و شکلی که باشند به پر کردن سریع نیاز دارند.

فقط یک دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا حفره ای دارید که نیاز به ترمیم و سپس پر کردن دندان دارد یا خیر. اگر پوسیدگی دندانی دارید که باعث ایجاد حفره می شود، دندانپزشک شما قسمت آسیب دیده دندان را تراشیده و از مواد لازم برای پر کردن دندان ها استفاده می کند. این پر کردن پتانسیل ماندگاری بین پنج سال تا چند دهه را دارد.

  1. سوراخ های کوچک در دندان ها را اگر پر کنید از نتیجه آن سود خواهید برد

در برخی موارد، بیمار دارای سوراخ های کوچکی در یک یا چند دندان است که از پرکردن آن سود می برد. این سوراخ ها لزوماً حفره نیستند و ممکن است هیچ گونه ناراحتی ایجاد نکنند. اما بهتر است پر شوند. اگر این سوراخ های کوچک روی دندان ها به موقع پر نشوند، احتمال تجمع ذرات غذا و باکتری وجود دارد و به مرور زمان دندان را دچار پوسیدگی می کنند.

  1. دندان شکسته نیاز به پر کردن دارد

در بسیاری از موارد، شکستگی دندان را می توان با پر کردن کامپوزیت سفید ترمیم کرد. شکستگی دندان به دلایل مختلفی مانند تماس فیزیکی در ورزش، لغزش و افتادن، تصادف خودرو یا هر نوع تماس دیگری با ناحیه دهان ایجاد شود. جویدن جسم سخت مانند مداد یا خودکار نیز می تواند منجر به شکستگی دندان شود. حتی با بالا رفتن سن ممکن است دندان ها بشکنند. 

همیشه هنگام انجام حرکات ورزشی سخت در ورزش از محافظ دهان استفاده کنید تا از دندان های خود در برابر شکستگی ها محافظت کنید. اما اگر به هر دلیلی دندان شما شکست تنها راه، مراجعه به دندانپزشک و پر کردن قسمت شکسته است. در غیر‌این‌صورت باکتری ها روی آن اثر گذاشته و عفونت و پوسیدگی ایجاد می کنند. 

  1. دندان هایی که سیاه شده یا پوسیده اند را باید پر کنید

نوشیدنی هایی مانند قهوه، نوشابه، آب نبات و سایر نوشیدنی های اسیدی در اثر استفاده زیاد و مسواک نزدن باعث تغییر رنگ دندان ها شده و پوسیدگی ایجاد می کنند. این دندان ها باید پر شوند تا پوسیدگی بزرگتر نشده و به سایر دندان ها سرایت نکند. 

  1. پر کردن دندان ها به دلیل حمایت از ساختار کلی آن

هنگامی که دندانی آسیب می بیند، ساختار آن به خطر می افتد. اگر دندان ساختار زیادی را از دست بدهد برای حمایت بیشتر باید پر شود. این پر شدن به ظاهر و زیبایی دهان و دندان نیز کمک می کند. 

انواع مواد برای پر کردن دندان

برای پر کردن دندان ها مواد مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. از هر کدام این مواد می توانید برای پر کردن تمام قسمت های دهان استفاده کنید. اما برخی از آنها قدرت و دوام کمتری داشته و بهتر است در قسمت انتهایی دهان استفاده نشوند.

پر کردن دندان ها با طلا: این ماده استحکام زیادی داشته ولی قیمت نسبتا بالایی دارد.

پر کردن دندان با آمالگام: آمالگام ماده ای نقره ای بوده که کمی جیوه در آن به کار رفته است. استحکام بالایی دارد و برای دندان های آسیاب مورد استفاده قرار می گیرند. اما رنگ نقره ای آن، ظاهر دهان را تغییر داده و افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند. 

پر کردن دندان با کامپوزیت: اگر می خواهید دندان هایی زیبا داشته باشید به سراغ کامپوزیت بروید. این ماده همرنگ سایر دندان های شماست. تنها ایراد آن استحکام کمتر و قیمت بیشتر آن نسبت به آمالگام است. اما اگر به روش لاینینگ مواد کامپوزیت روی دندان قرار بگیرد و لایه لایه با اشعه مخصوص خشک شود دوام و ماندگاری آن بالا می رود. 

پر کردن دندان با سرامیک: این ماده از پرسلن ساخته می شود. هم مقاومت بالایی دارد و هم رنگ آن مطابق سایر دندان هاست. تنها ایراد آن گرانی و قیمت بالای آن است.

پر کننده گلاس آینومر: این مواد پر کننده تنها ۵ سال دوام می آورد. به همین دلیل برای دندان های شیری کودکان بسیار مناسب هستند. این ماده پر کننده، فلوراید آزاد می کند که به استحکام دندان کمک زیادی می شود. 

جمع بندی

پر کردن دندان ها با مواد مخصوص که هر کدام ویژگی های پر کنندگی مخصوص به خود را دارند انجام می شود. در این مقاله مواد پر کننده و مراحل پر کردن دندان را بررسی کردیم. پر کردن دندان ها معمولاً هیچ خطر قابل توجهی ندارد. با این حال، در صورت داشتن هرگونه سؤالی باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. 

کلینیک دندانپزشکی زاگرس همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شماست و به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. امروز با ما تماس گرفته و وقت مشاوره بگیرید. 

Steps-of-Filling-teeth url: 

متا دیسکریپشن:

سوالات متداول: 

پروسه پر کردن دندان چگونه است؟

دندانپزشک با استفاده از مته یا ابزار تخصصی دیگری، ناحیه پوسیده دندان را برمی دارد. سپس حفره دندان را پر می کنند. در نهایت، مواد پر شده را سوهان می‌کشد تا در زمان جویدن به مشکل نخورید. 

۴  نوع اصلی پر کننده دندان ها کدامند؟

  1. پرکننده های آمالگام (پرکننده های نقره ای): آمالگام از فلزات مختلفی مانند نقره، جیوه، مس و قلع ساخته می شود.
  2. پر کننده های طلا: پرکننده‌های طلا (همانطور که از نامش پیداست) بیشتر از طلا ساخته می‌شود و دوام زیادی دارد.
  3. پرکننده های سرامیکی: از پرسلن ساخته شده و مقاومت زیادی دارد.
  4. پرکننده های کامپوزیت: در صورتی که دندانپزشک درست آن را درون حفره قرار دهد عمر بالایی دارد و همرنگ سایر دندان های شماست. برای زیبایی از این ماده استفاده می شود. 
نظر دهید post

1 comment on “پر کردن دندان ها – مراحل، مواد برای پر کردن و دلایل پرکردن دندان ها

  1. Pingback: دلایل پوسیدگی دندانها چیست؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button