تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

جرمگیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان به طور معمول برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری لثه و تجمع بیش از حد پلاک انجام می شود. در حالی که یک تمیز کردن استاندارد به سطح دندان می پردازد، جرم گیری بسیار عمیق تر می شود. اگر دندانپزشک شما جرم گیری و روت پلنینگ را برای دندان های شما پیشنهاد می کند، دانستن این موضوع مفید است تا بتوانید برای آنچه پیش رو دارید آماده شوید.

درک جرمگیری دندان

جرم گیری یک روش رایج دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به بیماری لثه است. این یک نوع تمیز کردن دندان است که به زیر خط لثه می رسد تا تجمع پلاک را از بین ببرد. فرآیند جرم گیری و روت پلنینگ دندان اغلب به عنوان تمیز کردن عمیق نامیده می شود. این درمان فراتر از تمیز کردن عمومی است که با معاینه منظم و ویزیت سالانه خود دریافت می کنید.

چه زمانی جرم گیری دندان ضروری است؟

همه افراد نوعی تجمع پلاک را تجربه می کنند. بزاق، باکتری ها و پروتئین ها در دهان شما یک لایه نازک را تشکیل می دهند که تقریباً همیشه دندان های شما را می پوشاند. وقتی غذا می خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندهای غذا به این لایه می چسبند و تجمعی روی دندان ایجاد می کنند که به آن پلاک می گویند. باکتری هایی که در این پلاک زندگی می کنند می توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ها به حذف پلاک و جلوگیری از مشکلات جدی تر کمک می کند.

اگر لثه‌های سالمی دارید، این بافت به طور محکم در اطراف دندان قرار می‌گیرد و پلاک‌ها را بیرون نگه می‌دارد. با این حال، اگر بیماری لثه شروع به شکل گیری کند، این بافت شل می شود. لثه های سالم فقط ۱ تا ۳ میلی متر زیر خط لثه به دندان می چسبند. با بیماری لثه، شما شروع به ایجاد جیب های عمیق تر خواهید کرد. اینها می توانند با پلاک پر شوند، مشکلات شما را بدتر کنند و علائمی مانند بوی بد دهان را ایجاد کنند.

اگر جیب های ۴ میلی متری یا بیشتر دارید، دندانپزشک شما احتمالا جرم گیری دندان را برای برداشتن پلاک زیر خط لثه و کمک به درمان بیماری لثه توصیه می کند.

جرم گیری و پاکسازی سطح دندانها و ریشه

جرم گیری دندان شامل حذف دقیق باکتری های پلاک از سطح دندان درست زیر خط لثه است. دو روش اساسی برای جرم گیری دندان وجود دارد. اگر دندانپزشک شما از ابزارهای دستی استفاده می کند، پلاک دندان را با استفاده از ابزار فلزی به نام جرم گیری و کورت دندان می تراشد. دندانپزشک این ابزار نازک را زیر خط لثه قرار می دهد تا به پلاکی که مسواک شما به آن نمی رسد دسترسی پیدا کند.

در عوض، دندانپزشک شما ممکن است ابزار اولتراسونیک را برای جرم گیری دندان انتخاب کند. این دارای یک نوک فلزی ارتعاشی همراه با اسپری آب خنک است. وقتی آب از جیب بیرون می‌رود، نوک آن از بین می‌رود.

جرم گیری دندان معمولاً توسط روشی به نام Root Planning دنبال می شود. روت پلنینگ یا پاکسازی سطح دندانها و ریشه برای رسیدگی به سطح ریشه دندان عمیق تر می شود. این کار به همان روش پوسته پوسته شدن انجام می شود. روت پلنینگ سطح ریشه را صاف می کند تا لثه ها به درستی دوباره بچسبند.

جرمگیری دندان ها چه حسی دارد؟

جرم گیری دندان می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر لثه های حساسی دارید. دندانپزشک شما ممکن است یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن بافت لثه و راحت تر کردن عمل پیشنهاد دهد. اگر نگران درد یا ناراحتی در طول پروسه هستید، با ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی خود در مورد گزینه های خود برای حساسیت زدایی ناحیه صحبت کنید.

جرم گیری دندان می تواند چندین ویزیت طول بکشد که هر کدام قسمت متفاوتی از دهان را مورد بررسی قرار می دهند. برخی از دندانپزشکان دهان را به چهار ربع تقسیم می کنند، در حالی که برخی دیگر جرم گیری دندان را در دو نیمه انجام می دهند. اگر در مورد این فرآیند عصبی هستید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می توانید جرم گیری خود را برای یک بار ویزیت برنامه ریزی کنید. اگرچه این یک گزینه برای همه موارد نیست، اما اگر فقط بیماری لثه متوسط ​​دارید و مایل هستید برای یک روش طولانی بنشینید، ممکن است در دسترس باشد.

پس از جرمگیری دندان ها چه انتظار می رود

ممکن است بعد از جرم گیری دندان و روت پلنینگ دهان شما دردناک و حساس شود. برخی از بیماران تا چند روز پس از عمل دچار تورم یا خونریزی می شوند. دندانپزشک شما ممکن است یک خمیر دندان ضد حساسیت را برای کمک به کاهش این ناراحتی پیشنهاد کند. همچنین ممکن است یک دهانشویه تجویزی برای استفاده پس از عمل نیز برای کمک به تمیز نگه داشتن لثه دریافت کنید. بسیار مهم است که بعد از جرم گیری از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب برای جلوگیری از تشکیل مجدد پلاک در همان نواحی استفاده کنید.

دندانپزشک شما باید برای دومین بار بعد از جرم گیری دندان برای معاینه لثه ها، اندازه گیری عمق پاکت های لثه و اطمینان از بهبود مناسب دهانتان برنامه ریزی کند. اگر پس از جرم گیری پاکت های لثه عمیق تر شده اند، ممکن است لازم باشد گزینه های درمانی دیگری را برای کمک به حفظ لبخندی سالم بررسی کنید.

جرم گیری دندان یک روش درمانی بسیار رایج برای بیماران مبتلا به بیماری لثه است. تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی به بیماری لثه مبتلا هستند، بنابراین اگر دندانپزشک شما این روش را توصیه کند، تنها نیستید. برنامه ریزی جرم گیری دندان در صورت نیاز می تواند به شما در مبارزه با پلاک های دیده نشده و حفظ دهان تمیزتر کمک کند. اگر دندانپزشک شما نشان داد که به تمیز کردن عمیق نیاز دارید، در برنامه ریزی این قرار درنگ نکنید. نتیجه لبخندی تازه تر است که مطمئنا از آن لذت خواهید برد.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button