تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

جرمگیری دندان چقدر دوام دارد؟

جرم‌گیری یکی از کم هزینه‌ترین درمان‌های دندان‌پزشکی است که می‌تواند به افزایش سلامت دندان و لثه کمک کند. دلایل مختلفی وجود دارد که جرم‌گیری انجام می‌دهیم. عوامل زیادی بر دوام جرم ‌گیری دندان اثر می‌گذارند که بهتر است آنها را بدانید تا نتیجه بهتری از فرایند جرم‌گیری بگیرید. 

به طور میانگین بهتر است دندان‌ها دو مرتبه در سال جرم‌گیری شوند. در این مقاله به بررسی عوامل افزایش دهنده دوام جرم ‌گیری دندان خواهیم پرداخت. با دانستن این موارد تعداد دفعات مراجعه شما به دندان‌پزشکی برای جرم‌گیری کمتر از حالت معمول می‌شود. پس در ادامه مطلب از کلینیک دندانپزشکی زاگرس همراه ما باشید. 

بایدها و نبایدهای موثر در دوام جرم ‌گیری دندان

نه تنها برای بررسی نیاز دندان به جرم‌گیری، بلکه برای چک‌آپ کلی دهان و دندان، بهتر است هر ۴ تا ۶ ماه یک بار به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. به طور خلاصه فاصله زمانی جرم‌گیری دندان به جنس، شکل دندان، سلامت لثه و نحوه مراقبت از دندان جرم‌گیری شده بستگی دارد. افزایش مدت زمان دوام جرم ‌گیری دندان به دو مرحله تقسیم می‌شود:

  1. مرحله اول که بلافاصله پس از جرم‌گیری باید رعایت شود.
  2. مرحله دوم که در طول روزها و به صورت عادت بهداشتی دهان و دندان باید به آنها توجه کرد.

۱- مرحله اول افزایش دهنده دوام جرم ‌گیری دندان

نکات مربوط به این مرحله به وضعیت لثه‌ها و دندان‌های شما بستگی دارد. اما به طور کلی حداقل در دو روز اول به موارد زیر توجه نمایید:

  • از محلول آب نمک با حرارت متعادل (نه گرم نه سرد) و به تعداد ۳ بار در روز استفاده کنید.
  • از خوردن مواد غذایی و نوشیدن مایعات رنگ دار خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان مواد خوراکی مصرفی خیلی سرد یا خیلی گرم نباشند.
  • قطعا از کشیدن سیگار، قلیان و مصرف مشروبات الکلی خودداری شود.
  • استفاده از دهانشویه نمایید. (این بخش را با مشورت دندان‌پزشک انجام می‌شود).
  • به هیچ عنوان خوراکی‌های سفت، چسبناک و اسیدی را مصرف نکنید.
  • غذای تند و ادویه‌دار نخورید.
  • اولین مرتبه مسواک پس از جرم‌گیری باید با یک مسواک ملایم و به آهستگی انجام شود.

نکته قابل ملاحظه این است که اگر لثه‌های شما دچارتحلیل شده، پس از جرم‌گیری، حساسیت آنها برای یکی دو روز زیاد است و احتمال خونریزی مختصری وجود دارد. نگران نباشید این خون‌آبه مشکل خاصی نیست و با چندبار استفاده از محلول آب نمک حل خواهد شد. 

۲- مرحله دوم افزایش دهنده دوام جرم ‌گیری دندان

رعایت نکات این مرحله اگر عادت روزانه زندگی افراد باشد، علاوه بر افزایش دوام جرم ‌گیری دندان، حجم مشکلات دهانی و دندانی افراد را در طول عمر کاهش خواهد داد. 

  • تغذیه مناسب : یکی از مهمترین موارد این بخش کم کردن مصرف مواد غذایی دارای نشاسته و شکر است. این دو عامل از اصلی‌ترین عوامل تخریب دندان و به خصوص کاهش ‌دهنده دوام جرم ‌گیری دندان هستند. 
  • اصلاح شیوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن: این امر تنها با مشورت گرفتن از دندان‌پزشک امکان‌پذیر است. اینکه مسواک مناسب دندان و لثه شما چه درجه از سختی را داشته باشد یا شیوه صحیح نخ دندان کشیدن چگونه است از عوامل مهم افزایش دهنده دوام جرم ‌گیری دندان است. روتین دو بار مسواک در روز و حداقل یک بار نخ دندان کشیدن به سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما بسیار کمک خواهد کرد.
  • بهتر است مواد خوراکی همواره در دمای متعادل باشند : خوردن و نوشیدن مواد غذایی خیلی داغ یا خیلی سرد، نه تنها آسیب شدیدی به عمر مفید دندان و لثه شما می‌رساند، بلکه مری و معده نیز دچار صدمات جبران ناپذیری خواهند شد.
  • عادت مراجعه به دندان‌پزشک جهت چک‌آپ کلی به صورت سالانه: متاسفانه این قسمت در بین ایرانیان زیاد رواج ندارد و تا دچار دندان درد یا عفونت لثه نشده‌ایم از مراجعه به دندان‌پزشک طفره می‌رویم. این عادت، باید از مهم‌ترین عادات بهداشتی ما باشد. زیرا بسیاری از مشکلات دندانی تا به مرحله بحرانی نرسیده باشند بروز نمی‌کنند و تشخیص آنها تنها با دندان‌پزشک است. چک‌آپ حداقل دوبار در سال، علاوه بر آنکه زمان مناسب برای جرم‌گیری دندان را مشخص می‌کند، باعث بررسی نکات افزایش دهنده دوام جرم ‌گیری دندان نیز می‌شود. همچنین باعث سلامت دندان‌ها و صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های سرسام‌آور دندان‌پزشکی خواهد شد.

جرم‌گیری حرفه ای و عمیق دندان مفید است یا مضر؟

مراحل جرمگیری عمیق دهان و دندان

فرایند جرم‌گیری باعث برداشته شدن عوامل آسیب زننده به دندان و لثه است، پس به طور واضح از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. اینکه پس از جرم‌گیری، دندان و لثه ممکن است دچار التهاب یا خونریزی شود، ممکن است این باور را به همراه داشته باشد که اصولا جرم‌گیری دندان باعث آسیب به آن شود. 

این تفکر درستی نیست. زیرا به دلیل جرم‌گیری نکردن به موقع دندان و لثه، ترکیب مواد غذایی با بزاق دهان و میکروب دهانی باعث پدید آمدن پلاک‌های دندانی می‌شود. این پلاک‌ها به مرور زمان باعث تحلیل لثه و تخریب دندان می‌شوند. یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان‌ها و لثه‌ها نیز وجود همین پلاک‌های دندانی است.

فاصله ایجاد شده بین دندان‌ها پس از جرم‌گیری

به همان دلایلی که در بالا گفته شد، عدم جرم‌گیری به موقع باعث تحلیل لثه‌ها و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و پلاک‌های دندانی جای آن را پر می‌کنند. در ظاهر به نظر می‌رسد فاصله‌ای بین دندان‌ها وجود ندارد، امام پس از جرم‌گیری که پلاک‌ها برداشته می‌شوند شما تازه متوجه آسیبی که به دندان و لثه خود زده‌اید می‌شوید.

البته نگران نباشید اگر این آسیب خیلی عمیق و پیچیده نباشد، با گنجاندن روتین جرم‌گیری و رعایت نکات گفته شده در این مقاله که باعث افزایش دوام جرم ‌گیری دندان می‌شوند، این آسیب‌ها تا حد زیادی جبران شده و لثه‌ها به فرم قبل خود باز خواهند گشت. در صورت عمیق بودن تحلیل لثه و لق شدن دندان، درمان‌های جدی‌تری مانند جراحی لثه نیاز است. پس با رعایت روتین جرم‌گیری و رعایت بهداشت دهان و دندان پس از آن، علاوه بر افزایش دوام جرم ‌گیری دندان، از صرف وقت، هزینه و از آن مهم‌تر آسیب به سلامت خود جلوگیری کنید.

عوارض رعایت نکردن نکات بهداشتی لازم پس از جرم‌گیری

تشکیل پلاک دندانی اصولا بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یا استفاده از مسواک و نخ دندان به روشی نادرست اتفاق می‌افتد. اگر لیست مواردی که در بالا گفته شد را دوباره مرور کنید، متوجه خواهید شد که عادات غذایی غلط و عدم رعایت بهداشتی دهان و دندان، دندان‌های جرم‌گیری شده شما را با سرعت بیشتری به همان حالت بد قبلی بر خواهد گرداند. 

حتی این احتمال وجود دارد که مشکلات جدیدی نیز برایتان پدید آید. مشکلاتی نظیر التهاب شدید و عفونت لثه که می‌تواند تا مدت‌ها شما را درگیر درمان کند

تست پلاک دندانی بوجود آمده در اثر رعایت نکردن بهداشت دندانها

آشنایی با مشکلات به وجود آمده در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان پس از جرم گیری

  • حس درد در لثه‌ها و دندان‌ها: دندان‌ها پس از جرم‌گیری به سرما و گرما حساس‌تر می‌شوند. عدم رعایت نکات نگهداری از دندان بعد از جرم‌گیری، باعث ناراحتی مداوم دندان و لثه شما خواهد شد.
  • زرد شدن دندان‌ها با سرعت بیشتر: دندان جرم‌گیری شده را مانند یک بوم سفید در نظر بگیرید. رنگ‌ها روی بوم سفید خودنمایی می‌کنند. دندان نیز همانند همان بوم سفید است. البته منظور این نیست که به هیچ عنوان مواد غذایی رنگ‌دار نخورید. بلکه باید رعایت نکات بهداشتی را در روتین روزانه خود قرار دهید تا آسیب‌های بعدی را به حداقل برسانید و دوام جرمی‌گیری دندان را افزایش دهید.
  • تشکیل مجدد پلاک و جرم دندان: این نکته حائز اهمیت است که جرم‌گیری به تنهایی توان مقابله با تشکیل پلاک و جرم دندانی را ندارد. شما باید با رعایت مواردی که در بالا گفته شد، به کمک آن بیایید. در غیر اینصورت زمان دوام جرم ‌گیری دندان شما کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. به ناچار مجددا باید برای پاک‌سازی عمیق دندان به دندان‌پزشک خود مراجعه نمایید.
  • نابودی سریع تر دندان‌ها با مصرف دخانیات: دخانیات قاتل دندان و لثه و از بزرگترین عوامل آسیب زننده به دندان جرم‌گیری شده است. با کم کردن یا ترک سیگار و سایر دخانیات، علاوه بر بازگرداندن سلامت جسم، دوام جرم ‌گیری دندان خود را نیز افزایش می‌دهید. البته اگر همچنان تمایل به این کار دارید، بهتر است پس از هر بار مصرف دخانیات، دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید تا به سلامت و زیبایی دندان‌ها و لثه خود کمک کنید.

اگر بهداشت تغذیه‌ای روزانه، روتین مسواک و نخ کشیدن اصولی را رعایت کنیم، در دوران کهنسالی نیز لبخندی درخشان مانند جوانی خواهیم داشت. همچنین از هزینه‌های سرسام‌آور دندان‌پزشکی جلوگیری خواهیم کرد.

جمع بندی

اگر بگوییم که نگهداری از دندان‌ها و لثه، مانند نگهداری از یک کودک به دقت زیادی نیاز دارد، اغراق نکرده‌ایم. این مرواریدهای سفید و درخشان، با دندان طبیعی دیگری قابل جایگزینی نیستند. علاوه بر آن رعایت بهداشت دهان و دندان در روابط اجتماعی ما نیز تاثیر زیادی دارد. شما هرگز تمایلی به هم صحبت شدن و برقراری ارتباط با کسی که دندان‌های زرد، سیاه و پوسیده دارد و دهانش بوی نامطبوعی می‌دهد، ندارید.

ما در این مقاله کوشش نمودیم تا به اجمال عوامل حفظ بیشتر دوام جرم ‌گیری دندان را به شما یادآور شوید. همکاری دندان‌پزشکان بسیار مجرب با کلینیک دندان‌پزشکی زاگرس این اطمینان را به شما می‌دهد، که زمان و هزینه خود را به درستی صرف سلامت دندان‌های خود کرده‌اید. 

از شما دعوت می‌نمایم تا با مراجعه به کلینیک دندان‌پزشکی زاگرس، از بهترین خدمات در محیطی کاملا حرفه‌ای بهره‌مند شوید. هدیه ما لبخندی زیبا به شما خواهد بود.

سوالات متداول

بعد از جرم گیری دندان چقدر طول می‌کشد تا دندان التیام پیدا کند؟

پس از اتمام جرم گیری ممکن است برای چند روز ناراحتی جزئی و افزایش حساسیت به گرما و سرما (و گاهی اوقات شیرینی‌ها) چهار تا شش هفته در اطراف دندان احساس کنید. این یک دوره طبیعی درمان است.

بعد از جرم گیری دندان چه اتفاقی برای لثه‌ها می‌افتد؟

قرمزی، خونریزی و تورم کمتر بافت لثه خود را مشاهده خواهید کرد. دهان شما طعم بهتری خواهد داشت و احساس بهتری می‌کنید. سلامت لثه‌های شما را می‌توان با مراقبت‌های خانگی مناسب و مراقبت‌های حرفه ای منظم حفظ کرد.

آیا بعد از جرم گیری دندان‌ها سفیدتر می‌شوند؟

بله. درست است که جرم گیری برای سفید کردن دندان‌ها طراحی نشده است . درمان‌های سفید کننده دندان مانند بلیچینگ برای این کار بهتر است. با این حال، جرم گیری در واقع دندان‌ها را بعد از درمان صاف، براق و سفیدتر می‌کند.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button