اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

برای درمان بوی بد دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بیشتر بوی بد دهان به علت و مشکلی در دهان شما مربوط می‌شود. غذا بین دندان‌ها، اطراف لثه و روی زبان می‌چسبد. اگر هر روز مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، این غذا ممکن است پوسیده شود. تکه‌های فاسد غذا باعث ایجاد بوی بد در دهان شما می‌شود. غذای فاسد همچنین به رشد باکتری‌ها در دهان شما کمک می‌کند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث بیماری لثه شده که ژنژیویت نیز نامیده می‌شود. التهاب لثه نیز یکی از دلایل بوی بد در دهان است.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس به بررسی علت بوی بد دهان و پزشک معالج آن خواهیم پرداخت. همچنین با اقداماتی که برای کاهش بوی نامطبوع دهان مناسب است آشنا می‌شویم. همراه ما باشید.

بوی بد دهان چیست؟

بوی نا‌مطبوع دهان یک مشکل در بهداشت دهان و دندان است. در بیشتر موارد، یافتن علت بوی نا‌مطبوع دهان اولین قدم برای درمان بیماری‌های دندان است.

برای تشخیص علت بوی بد دهان به چه دکتری بهتر است مراجعه کنیم؟

دندانپزشکان اغلب بوی بد دهان را تشخیص می‌دهند. تشخیص بر اساس شرح حال و بوی دهان فرد در طول معاینه دندان انجام می‌گیرد. کل دهان بررسی می‌شود تا علتی مانند عفونت پیدا شود. اگر دندانپزشک نتواند علت را پیدا کند، شما را به یک متخصص مناسب مانند پزشک داخلی یا گوارش ارجاع می‌دهد.

یا اگر در ابتدا به پزشک داخلی مراجعه می‌کنید پزشک از بوی نا‌مطبوع دهان و سوالاتی که در مورد سبک زندگی شما می‌پرسد می‌تواند پی به بیماری شما ببرد. همچنین پزشک داخلی ممکن است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید سؤال کند. اگر پزشکتان متوجه شود که بوی نا‌مطبوع دهان شما به یک بیماری زمینه ای مرتبط نیست، شما را برای ارزیابی به دندانپزشک ارجاع می‌دهد.

نکته مهم این است که با احساس بوی نامطبوع در دهان، سریعا به پزشک یا دندانپزشک مراجعه نمایید تا بیماری شما زودتر تشخیص داده شود. پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا نزد دندانپزشک عمومی بروید.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

دلایل زیادی برای بوی بد در دهان وجود دارد. در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم:

۱- خوردن برخی از غذا‌های با طعم و بوی خاص

چیزهایی که می‌خورید با سلامت دهان و دندان و بوی تنفس مرتبط است. موادی مانند سیر، پیاز یا هر ماده غذایی که جذب جریان خون می‌شوند، تا زمانی که آن غذا از بدن خارج نشود، این پتانسیل را دارد که روی تنفس شما تاثیر بگذارد.

۲- مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان ضعیف

بدون مسواک زدن، نخ دندان کشیدن صحیح و منظم و نداشتن معاینات روتین دندانپزشکی، غذا در دهان باقی می‌ماند. دهان محل رشد باکتری‌هاست. غذایی که روی دندان‌ها، لثه‌ها و زبان جمع می‌شود ممکن است پوسیده شود. این کار باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در دهان می‌شود.

۳- تمیز کردن نامناسب دندان مصنوعی

اگر پروتزهای داخل دندان به درستی تمیز نشوند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ذرات باقی‌مانده غذا روی آنها باقی می‌ماند. این جرم‌ها و باکتری‌ها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند.

۴- باکتری‌های ایجاد کننده بو روی زبان

برخی از باکتری‌ها در پشت زبان می‌توانند از اسیدهای آمینه موجود در غذاها تغذیه کرده و ترکیبات گوگردی بدبو تولید کنند.

۵- بیماری پریودنتال

یکی از علائم اصلی بیماری لثه، بو و طعم نا‌مطبوع در دهان است. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری توسط متخصص بهداشت دهان و دندان دارد.

۶- خشکی دهان

خشکی دهان اغلب بخش کلیدی بوی نا‌مطبوع دهان است. هنگامی که تولید بزاق کاهش می‌یابد، دهان نمی تواند خود را تمیز کرده و مواد زائد و ذرات باقیمانده غذا بیشتر در دهان باقی می‌مانند. خشکی دهان ممکن است در اثر استفاده از برخی داروها، اختلال غدد بزاقی یا تنفس از دهان به جای بینی باشد.

۷- استفاده از دخانیات

محصولات تنباکو مانند سیگار، سیگار برگ، تنباکوی بدون دود و انفیه دندان‌ها را لکه دار می‌کنند. این مواد بدن را در معرض خطر بیماری‌های زیادی قرار می‌دهند. همچنین محصولاتی که بر پایه تنباکو هستند به ایجاد بوی نا‌مطبوع دهان کمک می‌کنند. همچنین دخانیات باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند: بیماری پریودنتال، از دست دادن توانایی چشایی، لثه‌های حساس و سرطان دهان می‌شود.

بوی بد دهان ممکن است از چه بیماری‌هایی ناشی شود؟

بوی بد دهان ممکن است نشانه یکی ازبیماری‌های زیر باشد:

·        عفونت تنفسی

·        عفونت بینی، نای یا ریه‌ها

·        برونشیت مزمن

·        آبریزش بینی

·        سینوزیت مزمن

·        دیابت

·        اختلال گوارشی

·        اختلال کبدی یا کلیوی

بوی بد دهان چگونه درمان می‌شود؟

درمان عمدتاً به علت بیماری بستگی دارد، از جمله:

علت ایجاد بیماریدرمان احتمالی
مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان ضعیفاگر بوی بد دهان به دلیل مراقبت‌های بهداشتی نامناسب از دهان باشد، در بیشتر موارد دندانپزشک شما علت مشکل را درمان می‌کند.
بیماری لثهاگر علت بیماری زمینه‌ای لثه باشد، ممکن است این بیماری توسط دندانپزشک عمومی درمان شود. همچنین ممکن است به یک متخصص دهان و دندان ارجاع داده شوید. تمیز کردن لثه اغلب به حذف باکتری‌ها، جرم یا پلاکی که ایجاد شده و باعث التهاب در خط لثه می‌شود کمک می‌کند.
ایجاد پلاک زیاد دندانپزشک یا پریودنتیست شما ممکن است دهانشویه ضد میکروبی را توصیه کند. همچنین، ممکن است به شما گفته شود که هر بار که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، زبان خود را به آرامی مسواک کنید تا به حذف باکتری‌های ایجاد کننده بو کمک شود. همچنین جرم گیری تخصصی برای شما انجام می‌گیرد. 
وضعیت سلامتی سیستم گوارشیتشخیص و درمان بیماری موجود در دستگاه گوارش ممکن است بوی نا‌مطبوع دهان را از بین ببرد. این تشخیص توسط پزشک و متخصص انجام می‌شود.

 

چگونه می‌توانم از بوی نا‌مطبوع دهان جلوگیری کنم؟

در موارد زیر می‌توان از بوی نامطبوع دهان پیشگیری کرد یا آن را کاهش داد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید به تنهایی برای جلوگیری از بوی بد دهان انجام دهید.

·        دندان‌های خود را حداقل ۲ بار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. امتداد خط لثه و همچنین تمام سطوح دندان را کاملا پاک کنید. هر بار که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، از مسواک خود برای تمیز کردن سطح زبان نیز استفاده نمایید.

·        حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید تا غذا از بین دندان‌هایتان خارج شود.

·        هر روز میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. کمتر گوشت مصرف نمایید.

·        از خوردن غذاهایی که باعث بوی نا‌مطبوع دهان می‌شوند خودداری کنید. همچنین سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های الکلی که اغلب باعث بوی نا‌مطبوع دهان می‌شوند را کنار بگذارید.

·        زبان، گونه‌ها و سقف دهان خود را مسواک بزنید. بیشتر باکتری‌های بوی نا‌مطبوع دهان روی زبان زندگی می‌کنند. بنابراین مسواک زدن زبان می‌تواند تفاوت زیادی در تنفس شما ایجاد کند.

·        اگر پروتز دارید، شب‌ها آن‌ها را بیرون بیاورید و قبل از قرار دادن دوباره در دهان، آن‌ها را کاملاً تمیز کنید. قبل از استفاده از اسپری‌ها یا قرص‌های خوشبو کننده با دندانپزشک مشورت کنید. برخی فقط برای مدت کوتاهی بو را پنهان می‌کنند.

·        اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. بوی بهتری خواهید داشت. در کل با ترک سیگار بدن سالم تری نیز دارید. از مصرف محصولات تنباکویی خودداری کنید. هر نوع تنباکو می‌تواند باعث بوی بد شود.

·        با خوردن غذاهای سالم و جویدنی، بزاق خود را روان نگه دارید. هویج و سیب به بزاق زیادی نیاز دارند. همچنین می‌توانید آدامس‌های بدون قند بجوید یا آب نبات‌های بدون قند بمکید. اگر با انجام این کار‌ها هنوز بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان خود ندارید، ممکن است دندانپزشک بزاق مصنوعی را به شما پیشنهاد دهد.

·        بیشتر دهانشویه‌ها اثر طولانی مدتی بر بوی بد دهان ندارند. اگر از دهانشویه استفاده می‌کنید، قبل از تف کردن، آن را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید.

·        به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینات منظم می‌تواند مشکلاتی مانند بیماری لثه، عفونت‌ها و خشکی دهان را زودتر تشخیص دهد. اگر بوی نا‌مطبوع دهان دارید و دندانپزشک نتواند علتی پیدا کند، ممکن است برای پیگیری بیشتر به پزشک داخلی ارجاع داده شوید.

جمع بندی

بوی بد دهان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. این بوی بد بیشتر به دلیل نداشتن روتین مناسب دهان و دندان و باقی ماندن ذرات مواد غذایی در بین دندان‌ها ایجاد می‌شود. در ابتدا برای بررسی‌های اولیه لازم است به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید.

در کلینیک دندانپزشکی زاگرس با بهره مندی از دندانپزشکان با تجربه تمامی کار‌های از جمله چکاپ‌های روتین، ارتودنسی، جرم گیری، عصب کشی، کشیدن دندان عقل، بلیچینگ و کامپوزیت انجام می‌گیرد. تمامی کار‌ها با بهترین وسایل و مناسب ترین قیمت انجام می‌شود. فقط کافی است با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و وقت ویزیت خود را تهیه نمایید. منتظر شما در کلینیک زاگرس هستیم.

سوالات متداول

چه پزشکی بوی نا‌مطبوع دهان را درمان می‌کند؟

اگر بوی نا‌مطبوع دهان به دلیل مراقبت‌های بهداشتی نامناسب از دهان باشد، در بیشتر موارد دندانپزشک عمومی علت مشکل را درمان می‌کند. اگر علت بیماری زمینه ای لثه باشد، ممکن است این عارضه توسط دندانپزشک متخصص یا پریودنتیست معالجه شود.

برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در برخی افراد، ممکن است هر شش ماه یکبار نیاز به مراجعه داشته باشند. اما برخی دیگر ممکن است نیاز به ویزیت‌های مکرر داشته تا سلامت دهان و دندان خود را کنترل کنند.

آیا باید برای بوی بد دهان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم؟

اگر بوی نا‌مطبوع دهان شدید است به طوری که دیگران کاملا آن را متوجه می‌شوند، می‌توانید برای درمان عفونت گلو با پزشک متخصص مشورت کنید. متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند گلوی شما را معاینه کند، آزمایش سواب را برای بررسی عفونت‌ها انجام دهد و در صورت لزوم آندوسکوپی کند تا تمام قسمت‌های داخلی بدن بررسی شوند.

آیا ناراحتی معده می‌تواند باعث بوی بد دهان شود؟

رفلاکس اسید مداوم زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به سمت مری بالا می‌رود. این اسید معده نابجا ممکن است خود باعث بوی نا‌مطبوع دهان شود. چون اسید معده مینای دندان را فرسایش می‌دهد، می‌تواند منجر به شکاف‌ها و سوراخ‌هایی شود که غذا در آن گیر کرده و بوی نا‌مطبوع دهان را به وجود می‌آوردند.

آیا می‌توان برای بوی بد دهان جراحی لوزه انجام داد؟

اگر پزشک تشخیص دهد که بوی بد دهان از لوزه و گلوی فرد است، برداشتن لوزه می‌تواند روشی موثر برای درمان بوی نامطبوع دهان باشد.

چه بیماری باعث بوی نامطبوع دهان می‌شود؟

عفونت‌های دهان می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. اما اگر هر روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دندانپزشک شما مشکلات دهانی را رد کرده باشد بوی بد دهان شما می‌تواند نتیجه مشکل دیگری مانند بیماری سینوسی، رفلاکس معده، دیابت، بیماری کبد یا کلیوی باشد.

چه سوالاتی در زمان مراجعه باید از پزشک خود بپرسید؟

چه چیزی باعث بوی بد دهان من می‌شود؟

آیا باید خمیر دندانم را عوض کنم؟

آیا جویدن تنباکو باعث بوی نا‌مطبوع دهان می‌شود؟

چند بار در سال باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

آیا دهانشویه ای وجود دارد که به از بین بردن بوی نامطبوع دهان کمک کند؟

اگر نتوانم از شر بوی نا‌مطبوع دهان خلاص شوم، چه اقداماتی باید انجام دهیم تا بفهمیم مشکل چیست؟

۴.۲/۵ - (۹ امتیاز)

9 comments on “برای درمان بوی بد دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

  1. حسن حاجیوند اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من یه چند هفته ای هست که بوی بد دهانم میاد اما مرتب مسواکو میزنم اما بازم بو دارم باید چیکار کنم

    • دکتر نادر نیکنام اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام آقای حسن حاجیوند
      همانطور که در مقاله به آن اشاره کردیم در این موارد باید به دندانپزشک یا بهداشت کار دهان و دندان مراجعه کنید و با یک معاینه دقیق مشکلتان را برطرف کنند
      ممکن است دندانی خراب دارید که پوسیده است نیاز به رفع پوسیدگی و ترمیم دارد
      ممکن است نیاز به عصبکشی دارید
      ممکن است دندان عقل نیمه نهفته خراب دارید
      ممکن است جرم و پلاک زیادی برروی دندان هایتان دارید
      با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می توانید مشکتان را توسط دندانپزشکان ما نیز برطرف کنید
      سپاسگزارم

      • نازی تیر ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

        سلام من رفتم پیش یه دندان پزشک گفتن باید برم دکتر گوارش، ولی من تو اینترنت زدم هیچ کدوم نگفتن ک برای بوی بد دهن بری دکتر گوارش
        بنظرتون چیکار کنم؟

        • دکتر نادر نیکنام تیر ۱۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

          سلام خانم نازی
          بوی بد دهان می تواند علل متنوعی داشته باشد
          یکی از دلایل آن می تواند مشکلات دهان و دندان و لثه باشد
          دیگری می تواند به مشکلات گوارشی و معده شما مربوط شود
          معاینه توسط دندانپزشکی برای بررسی اولیه کم هزینه تر هست و پیشنهاد می شود که اول توسط یک دکتر دندان پزشک عمومی و یا متخصص پریو معاینه شوید و در صورتی که مشکلی وجود نداشت برای مشکلات گوارشی و معده به دکتر با تخصص مورد نظر مراجعه کنید
          حال که شما فرمودید دکتر دندانپزشک شمارا معاینه کرده و مشکلی در ناحیه دهان و دندان ها و لثه هایتان نداشته اید پس بهتر است که به دکتر متخصص داخلی و گوارش مراجعه کنید
          آن دکتر ها با تجویز دارو و یا درخواست آزمایش آندوسکپی سپس نظر قطعی خود را خواهند داد
          سپاسگزارم

  2. پارسا میرزایی شهریور ۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    مدتی است بوی بسیار نامطبوع دهانم که دقیقاً شبیه بوی مدفوع است مرا آزار میدهد 😔
    لطفاً بفرمایید من چیکار باید بکنم و نزد چه متخصصی باید برم؟؟

    • دکتر نادر نیکنام شهریور ۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

      همانطور که در مقالات بیان کردیم بوی بد دهان می تواند علل متنوعی داشته باشد
      یکی از آنها می تواند مرتبط به مشکلات دهان دندان و لثه شما باشد
      با گرفتن یک وقت توسط دندانپزشک و معاینه می توانید از مشکل مربوط به این ناحیه توسط دندانپزشک در صورتی که درمانی نیاز باشد مشکل خود را برطرف کنید
      همچنین این مشکل می تواند به مشکلات ناحیه گوارشی شما نیز مربوط باشد

      • زهرا آذر ۲۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

        ب نظرم توضیحات کامل نبود چون پیش دندان پزشکم رفتم پیش دکتر داخلیم رفتم بارهاام اندوسکوپی کردم ولی علت معلوم نشد الان مشکل من چطوری باید حل بشه

  3. جلیل مهر ۲۸, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من 20سالم است همه فامل میگن از از کوچیکیت دهانت بو میدهد حالا من چکار کنم باید

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      بوی بد دهان می تواند مشکلات داخلی روده، معده و یا دهان و دندان شما باشد
      با مراجعه به دندانپزشکی می توانید با یک ویزیت ساده این مشکل را از سمت دهان و دندان خود مطمئن شوید و بعد از آن اگر مشکل از سمت دهان دندان و لثه شما برطرف شد که خیلی عالی ولی اگر مشکل شما از آنجا نبود می توانید به پزشک داخلی مراجعه کنید
      سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button