تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

بهداشت دهان و دندان از بیماری لثه و دندان جلوگیری می‌کند. بنابراین مهم است که به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همچنین دو بار در سال برای تمیز کردن روتین دندان و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه نمایید. گاهی اوقات دندانپزشک جرم گیری دندان را توصیه می‌کند. اگرچه عوارض جرم گیری دندان ممکن است به سراغتان بیاید اما در صورت لزوم باید این کار را انجام دهید.  

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس آنچه باید در مورد جرم گیری و عوارض جرم گیری دندان بدانید را با هم بررسی می‌کنیم. 

پلاک چیست؟

پلاک یک لایه چسبناک است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. پلاک حاوی باکتری است و زمانی که ذرات غذا با بزاق مخلوط می‌شوند ایجاد می‌شود. پلاک‌هایی که روزانه روی دندان‌ها جمع می‌شوند، با مسواک زدن از بین می‌روند.

تمیز کردن عمیق دندان‌ها می‌تواند رسوب پلاک و جرم روی دندان‌ها را از بین ببرد. همچنین التهاب لثه را کاهش داده و سلامت لثه را بهبود بخشد. 

با این حال، گاهی مسواک زدن تمام پلاک‌های بین دندان‌ها را از بین نخواهند برد. پلاک باقیمانده کلسیفیه یا سفت می‌شود و تشکیل تارتار می‌دهد.

تجمع پلاک یا تارتار می‌تواند منجر به بیماری التهاب لثه شود. در صورت عدم درمان، التهاب لثه (ژنژیویت) می‌تواند به پریودنتیت یا بیماری مزمن لثه تبدیل شود. این یک عفونت جدی است که استخوان نگهدارنده دندان را از بین می‌برد.

مزایای کلی جرم گیری دندان

  • بیماری لثه را متوقف می‌کند.
  • با بوی بد دهان مبارزه می‌کند.
  • از ریشه دندان محافظت می‌کند.
  • اعث سلامت لثه‌ها می‌شود.
  • از لق شدگی و افتادن دندان جلوگیری می‌کند.

عوارض جرم گیری دندان

  • ایجاد درد و حساسیت خفیف
  • التهاب لثه 
  • بالا رفتن افزایش خطر عفونت بعد از جراحی لثه 
  • خطر آسیب عصبی در موارد بسیار نادر

مزایای تمیز کردن عمیق دندان چیست؟

اگر بیماری لثه باعث جدا شدن لثه از دندان‌هایتان و ایجاد فضایی به عمق بیش از ۵ میلی‌متر شود، ممکن است به تمیز کردن عمیق یا جرم گیری نیاز داشته باشید.

اگر بیماری لثه تشدید شود، فضای بین لثه و دندان‌ها می‌تواند پیشروی کرده و بزرگ‌تر شوند. این بیماری می‌تواند استخوان‌های نگهدارنده دندان‌ها را ضعیف کند و باعث لق شدن دندان و در نهایت از دست دادن دندان شود.

چرا از جرم گیری دندان برای کمک به بهبود بیماری‌های لثه استفاده می‌شود؟

دندانپزشک تمیز کردن عمیق یا جرم گیری را به دلایل زیر برای بیمار توصیه می‌کند.

  • جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه
  • درمان عفونت فعلی و جلوگیری از پیشرفت آن
  • از بین بردن بوی بد دهان ناشی از بیماری لثه
  • محافظت از ریشه دندان شما

عوارض جرم گیری دندان چیست؟

اگرچه جرم گیری می‌تواند بیماری لثه را درمان کند، اما این روش خطرات خود را دارد. عوارض جرم گیری دندان:

  • می تواند باعث آسیب عصبی شود.
  • اتصال مجدد لثه به دندان را تضمین نمی کند.
  • ممکن است باعث عقب نشینی لثه‌های شما شود.
  • اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، عفونت احتمالی وجود دارد.
  • احتمال ایجاد درد و حساسیت دندان بالا می‌رود. 

شایع ترین عوارض جرم گیری دندان کدام است؟

درد و حساسیت شایع ترین عوارض جانبی این روش هستند. حساسیت و عوارض جرم گیری دندان کم است و فقط حدود ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد. اگرچه برای موارد گسترده ممکن است تا چند هفته ادامه یابد. اگر عوارض بیشتر ار یک هفته ادامه پیدا کرد به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

جرم گیری عمیق با تمیز کردن معمولی چه تفاوتی دارند؟

جرم گیری دندان با تمیز کردن معمولی دندان متفاوت است. تمیز کردن منظم پلاک و جرم را از بالای خط لثه پاک می‌کند. اما تمیز کردن عمیق، پلاک و جرم را از زیر خط لثه بر می‌دارد.

بیماری لثه باعث ایجاد فاصله یا شکافی بین دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود که در آن جرم و پلاک می‌توانند به دام بیفتند. تمیز کردن زیر خط لثه این تجمع را از بین می‌برد. جرم گیری عمیق شامل جرم گیری لثه و صاف کردن ریشه است.

جرم گیری معمولاً طی دو یا چند جلسه انجام می‌شود. هر بار ممکن است ۱ تا ۲ ساعت طول بکشد.

دندانپزشک در زمان جرم گیری چه کاری انجام می‌دهد؟

در زمان جرم گیری، دندانپزشک پلاک و جرم را از زیر خط لثه خارج می‌کند. این کار به کاهش اندازه فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها و همچنین به چسبیدن مجدد لثه‌ها به دندان‌ها کمک می‌کند.

آیا بعد از جرم گیری نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داریم؟

اگر سیستم ایمنی شما ضعیف است، احتمال دارد مجبور شوید برای چند روز آنتی بیوتیک مصرف کنید. به دلیل این که خطر عفونت بعد از جرم گیری بالا می‌رود. علاوه بر این، تمیز کردن عمیق دندان گاهی اوقات می‌تواند باکتری‌ها را وارد جریان خون کند.

جرم گیری دندان درد دارد؟ ؟

جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه گاهی باعث ایجاد ناراحتی می‌شود. در برخی موارد از بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن لثه‌ها کمک گرفته می‌گیرند.

عوارض جرم گیری دندان بعد از اتمام کار چیست؟

پس از پایان کار ممکن است کمی حساسیت در دندان‌ها ایجاد شود. تورم و خونریزی لثه بعد از جرم گیری معمولا شایع است.

چگونه حساسیت بعد از جرم گیری را کاهش دهیم؟

  • خوردن غذاهای نرم (ماست یا پوره سیب زمینی) برای چند روز پس از جرم گیری می‌تواند به کاهش حساسیت و عوارض جرم گیری دندان کمک کند. همچنین باید از غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم یا سرد خودداری کنید.
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند التهاب را کاهش دهد. توصیه می‌شود دهان و دندان‌ها را با آب نمک گرم شستشو دهید.
  • نخ دندان کشیدن به طور منظم باعث بهبودی و کاهش تورم لثه می‌شود. اما بهتر است دو روز بعد از جرم گیری از نخ دندان استفاده کنید.
  • برای کاهش التهاب دو بار در روز با مسواک نرم دندان‌ها را تمیز کنید. 

هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟

هزینه جرم گیری بسته به شدت بیماری یا التهاب لثه متفاوت است. احتمالاً دو ویزیت و مراجعه خواهید داشت. البته برخی از افراد ممکن است برای از بین بردن کامل جرم و پلاک تا چهار بار به دندانپزشک مراجعه کنند. در این حالت هر ربع دهان در یک جلسه تمیز می‌شود. با توجه به آنکه در کجا جرم گیری را انجام می‌دهید قیمت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. اگر بیمه دارید، اغلب کارهای مربوط به دندان از جمله جرم گیری تحت پوشش بیمه است.

جمع بندی

جرم گیری دندان‌ها به خلاص شدن از شر بوی بد دهان کمک می‌کند. همچنین برای بهبود بیماری لثه موثر است. در این مقاله با عوارض جرم گیری دندان نیز آشنا شدیم. درست است که جرم گیری روشی معمول و ایمن است، اما پس از آن شاید کمی حساسیت و تورم داشته باشید. اگر تورم، خونریزی یا درد بیش از یک هفته پس از جرم گیری ادامه داشت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کلینیک دندانپزشکی زاگرس با استفاده از بهترین تجهیزات دندانپزشکی آماده ارائه بالاترین خدمات به مراجعان عزیز است. در این کلینیک بلیچینگ، کشیدن دندان عقل، عصب کشی، جرم گیری، ایمپلنت و ارتودنسی برای بزرگسالان و کودکان انجام می‌پذیرد.  

سوالات متداول

آیا جرم گیری می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند؟

جرم گیری یک روش ایمن و روتین است که به هیچ وجه به سطح دندان آسیب نمی رساند.

اگر جرم گیری انجام ندهید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به دلیل ترس از عوارض جرم گیری دندان از این کار خودداری کنید ضرر بیشتری به دندان‌های خود خواهید زد. بدون جرم گیری حرفه ای، روی دندان‌ها مقدار زیادی جرم رسوب می‌کنند. تارتار و جرم به ایجاد بیماری لثه کمک کرده و در نهایت منجر به از دست دادن دندان می‌شوید. 

آیا لثه‌ها بعد از جرم گیری دوباره رشد می‌کنند؟

جرم گیری و صاف کردن ریشه می‌تواند التهاب بافت لثه را کاهش دهد. جرم گیری باعث ایجاد و بازسازی بافت لثه نمی شود. اما باعث می‌شود بافت لثه باقی مانده دوباره به دندان بچسبد. اگر مقدار زیادی از بافت لثه را از دست داده اید، به درمان جراحی به نام پیوند لثه نیاز خواهید داشت. 

آیا جرم گیری دندان می‌تواند باعث عفونت شود؟

جرم گیری دندان و صاف کردن ریشه می‌تواند باکتری‌های مضر را وارد جریان خون شما کند که منجر به باکتریمی یا عفونت خون شود. دندانپزشک شما ممکن است برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی، دهانشویه یا آنتی بیوتیک تجویز کند.

۲/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button