اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

جرم گیری دندان با لیزر

جرم گیری عمیق که جرم گیری و پلنینگ ریشه نامیده می‌شود برای جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه (پریودنتیت) با حذف باکتری، جرم و پلاک از سطح دندان‌ها و همچنین زیر خط لثه کاربرد دارند. پیشرفت‌های اخیر در زمینه دندانپزشکی امکان استفاده از لیزر را در این فرآیند فراهم کرده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه با لیزر می‌تواند جرم گیری عمیق دندان انجام دهید به خواندن این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ادامه دهید. 

چرا به جرم گیری حرفه ای و عمیق نیاز پیدا می‌کنیم؟

اگر دندانپزشک جرم گیری عمیق را به جای جرم گیری معمولی توصیه کرده است، احتمالا تشخیص داده شده است که شما مبتلا به پریودنتیت یا بیماری لثه هستید. در حالی که بیماری لثه جدی است اما با درمان مناسب قابل کنترل است و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌شود.

دهان ما محل نگهداری مقدار قابل توجهی باکتری است. این باکتری به شکل پلاک در دهان قرار دارد که در صورت درمان نشدن می‌تواند به جرم سنگی تبدیل شود. این جرم‌ها که مانند سنگ سخت هستند تنها توسط یک متخصص می‌تواند حذف شوند. در بیمارانی که بیماری لثه دارند، پلاک و تارتار در زیر خط لثه شروع به تجمع کرده و به مرور زمان می‌تواند باعث عقب نشینی استخوان اطراف دندان شود. در صورت عدم درمان، دندان‌ها لق می‌شوند و در نهایت با خطر افتادن مواجه می‌شوند. 

خوشبختانه، دندانپزشکی مدرن روشی عالی برای از بین بردن پلاک و جرم ایجاد کرده است و معرفی لیزرها این پتانسیل را دارد که کل فرآیند را کاملاً متحول کند.

لیزر دندانپزشکی شامل فناوری مدرن و نوآورانه ای است که بسیاری از خدمات مشابه دندانپزشکی سنتی را با دقت بیشتر و درد کمتر ارائه می‌دهد. اگر دندانپزشک شما گزینه دندانپزشکی با لیزر را ارائه می‌دهد، دانستن مزایای این روش می‌تواند به شما کمک کند که تصمیم بگیرید آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. هنگامی که بیماران در مورد استفاده از لیزر برای روش‌های دندانپزشکی سوال می‌کنند، 

رایج ترین سوالات مربوط به مزایا و عوارض جانبی احتمالی این فناوری است. یک کلینیک دندانپزشکی با خدمات عالی، عوارض جانبی بالقوه و همچنین مزایا آن را برای بیمار توضیح می‌دهد. بنابراین هر بیمار می‌تواند قبل از انجام یک روش خاص، به خوبی در مورد آن اطلاعات کسب کند.

چگونه از لیزر برای جرم گیری دندان استفاده می‌کنند؟

لیزر درمانی دهان و دندان، یک روش درمانی نسبتاً جدید است که هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. اما ثابت شده که در درمان بیماری لثه در طول جرم گیری عمیق بسیار مفید است. ابتدا، دندانپزشک از لیزر برای حذف کامل بافت لثه ملتهب و عفونی که اطراف دندان‌ها را احاطه کرده است استفاده می‌کند. سپس از یک سری ابزار دندانپزشکی برای پاکسازی فیزیکی پلاک و جرم زیر خط لثه کمک می‌گیرد. سپس اطمینان حاصل می‌کنند که تمام سطوح دندان و ریشه عاری از لکه‌هایی است که باکتری‌ها می‌توانند در آن باقی بمانند. پس از انجام کار، بیمار با دستورالعمل‌های مراقبتی در منزل، به خانه می‌رود. بافتی که با لیزر برداشته شده است در این دوره بهبود و بازسازی می‌شود.

ثابت شده است که این روش هم در بین دندانپزشکان و هم در بین بیماران طرفداران زیادی دارد، زیرا زمان نشستن روی صندلی را کاهش می‌دهد و دوره نقاهت سریعتر از جرم گیری سنتی و پلنینگ ریشه سنتی اتفاق می‌افتد. استفاده از لیزر در جرم گیری عمیق کمتر تهاجمی است. اگرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما در صورت استفاده صحیح از آن درد کمتری برای بیمار ایجاد می‌کند. 

جرم گیری با لیزر بهتر است یا روش سنتی؟

انتخاب لیزر دندانپزشکی برای روش‌های دندانپزشکی مزایای زیادی دارد.

  • روش‌های سنتی دندانپزشکی هنوز رایج تر هستند اما مزایای کمی نسبت به لیزر دندانپزشکی دارند.
  • لیزر دندانپزشکی زمانی که توسط دندانپزشکی آموزش دیده انجام شود مزایای زیادی برای بیمار دارد.
  • عوارض جانبی لیزر درمانی بسیار کم است و به راحتی قابل کاهش است.

روش‌های لیزر دندانپزشکی

با وجود آنکه فناوری لیزر در دندانپزشکی مدت زمان زیادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما بسیاری از روش‌های دندانپزشکی هنوز به سمت روش‌های لیزری حرکت نکرده اند. دندانپزشکی با لیزر نیاز به تجهیزات گران قیمت و فنی بالا و همچنین آموزش حرفه ای برای دندانپزشک دارد.

اگر دندانپزشک شما روش‌های لیزری را پیشنهاد می‌دهد،قبل از تصمیم گیری، مزایای لیزر دندانپزشکی را در نظر بگیرید. یک دندانپزشک مجرب قبل از اقدام به جرم گیری با لیزر به شما از خطرات یا عوارض جانبی احتمالی لیزر درمانی اطلاع می‌دهد.

مزایای لیزر دندان

لیزرها دندانپزشکی کار‌های مربوط به دندان را آسان‌تر و بدون درد تر از همیشه کرده‌اند. چندین مزیت در ارتباط با لیزر دندانپزشکی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

زمان سریع تر بهبودی

یکی از نکات مهم در مورد لیزر دندانپزشکی این است که درد و ناراحتی بسیار کمتری نسبت به استفاده از ابزارهای سنتی ایجاد می‌کند. به همین دلیل، بیمارانی که تحت درمان با لیزر دندانپزشکی قرار می‌گیرند، معمولاً سریع‌تر از بیمارانی که تحت درمان با روش‌های سنتی قرار می‌گیرند، بهبود می‌یابند. در واقع، برخی از بیماران پس از انجام اقدامات با لیزر دندانپزشکی اصلاً احساس درد یا ناراحتی نمی کنند.

کاهش خطر عفونت

هنگامی که از ابزارهای دندانپزشکی فلزی سنتی استفاده می‌شود، اغلب باعث ساییدگی در لثه می‌شوند و امکان بروز عفونت را فراهم می‌کند. اما در درمان با لیزر این اتفاق پیش نمی آید. 

در عوض، لیزرها برای استریل کردن ناحیه ای که روی آن متمرکز شده اند، عمل می‌کنند و اکثر باکتری‌ها را در آن ناحیه از بین می‌برند. در نتیجه خطر ابتلا به عفونت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

درد کمتر

دندانپزشکی با لیزر معمولاً درد کمتری نسبت به دندانپزشکی سنتی دارد. در بسیاری از موارد می‌تواند به طور کامل نیاز به بی حسی را برطرف کند.

افزایش سرعت کار

با لیزر در مدت زمان کمتری در مقایسه با روش‌های سنتی دندان‌ها جرم گیری می‌شوند. 

عوارض جانبی لیزر دندان

اگرچه لیزر دندان مزایای زیادی دارد، اما با هر نوع روشی، همیشه احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. لیزر به طور موثری درد و زمان بهبودی را کاهش می‌دهد، بنابراین در مقایسه با روش‌های سنتی، احتمال عوارض جانبی حداقل است. اگر مشکلی در طول لیزر درمانی ایجاد شود، معمولاً آسیب به بافت لثه اطراف یا آسیب به پالپ دندان است.

آسیب بافت لثه یک عارضه جانبی بالقوه در هر نوع کار دندانپزشکی، از جمله روش‌های سنتی و لیزری است. اگرچه دندانپزشک با تجربه با لیزر می‌تواند بافت لثه را در طول جراحی به خوبی جدا کند، اما این خطر وجود دارد که گرمای ناشی از انرژی لیزر نیز بر بافت مجاور تأثیر بگذارد. 

درمان‌های لیزری لخته شدن خون را پس از جراحی لثه زیاد می‌کند و جلوی خونریزی گرفته می‌شود. همچنین به طور طبیعی ناحیه را ضد عفونی می‌کند، بنابراین خطر حداقل است. یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی آسیب به پالپ دندان در حین برداشتن حفره، کانال ریشه یا سایر روش‌های دندانی است. 

یکی از معایب انتخاب لیزر درمانی برای دندان و لثه، ترس از ناشناخته بودن آن است. اگر شما بیمار هستید که به نوع خاصی از درمان برای پوسیدگی یا بیماری لثه عادت کرده اید، پذیرش ایده لیزر ممکن است دشوار باشد. اگر چنین باشد، می‌توانید مطمئن باشید که لیزر در دندانپزشکی گزینه‌های درمانی عالی برای بیماری‌های پریودنتال، حفره‌ها و جرم گیری دندان هستند. هنگامی که لیزر را امتحان کنید، ممکن است متوجه شوید که هرگز نمی خواهید به حالت سنتی برگردید.

از لیزر در دندانپزشکی برای چه مواردی استفاده می‌کنند؟

اگرچه لیزر دندانپزشکی را نمی توان در همه روش‌های دندانپزشکی استفاده کرد، اما هنوز هم می‌توان از آن بهره زیادی برد. لیزر دندانپزشکی به طور کلی در موارد زیر قابل استفاده است:

پوسیدگی دندان

اگر دندان شما پوسیدگی زیادی دارد، دندانپزشک شما می‌تواند از لیزر برای خالی کردن دندان استفاده کند و آن را از شر تمام مواد پوسیده خلاص کند. این روش اغلب قبل از پر کردن حفره استاندارد استفاده می‌شود و به کارآمدتر شدن این فرآیند کمک می‌کند.

بیماری لثه

اگر از بیماری لثه رنج می‌برید، لیزر دندانپزشکی می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اغلب اوقات، لیزر برای حذف باکتری‌ها از لثه، شکل دادن به آنها و آماده کردن آنها برای انجام عصب کشی استفاده می‌شود.

زرد شدن دندان

اگر دندان‌های قهوه ای یا زرد دارید لیزر دندانپزشکی می‌تواند به شما کمک کند. لیزرها اغلب برای سفید کردن دندان در مطب استفاده می‌شوند و برای سرعت بخشیدن به روند کلی دندان موثر هستند. به طور کلی، لیزر برای فعال کردن ماده پراکسیدی که روی دندان‌های شما زده می‌شود استفاده می‌شوند.

جرم گیری دندان با لیزر

معمولا برای جرم گیری‌های عمیق و حرفه ای از لیزر استفاده می‌شود. لیزر احتمال خونریزی لثه و آسیب به بافت را کاهش می‌دهد. تمام جرم‌ها با دقت بالا با لیزر از روی دندان‌ها پاک می‌شود. 

چه زمانی نمی توان از لیزر برای دندانپزشکی استفاده کرد؟

متاسفانه، لیزر دندانپزشکی همیشه یک گزینه درمانی مناسب نیست. گاهی اوقات به ابزارهای سنتی دندانپزشکی نیاز است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید پرکردگی موجود را بردارید، لیزر نمی‌تواند کمک کند. به همین ترتیب، اگر حفره‌های بین دندان‌ها پر شده باشند، از لیزر استفاده نمی‌شود. 

اغلب اوقات، لیزر دندانپزشکی به عنوان مکملی برای دندانپزشکی سنتی استفاده می‌شود و به تسریع روند و کاهش برخی از دردهای احتمالی مرتبط با آن کمک می‌کند.

جرم گیری دندان با لیزر به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

درمان‌های لیزری باعث لخته شدن خون در محل انجام جرم گیری می‌شوند و به طور طبیعی ناحیه را ضد عفونی می‌کنند. به همین دلیل کمترین خطر را دارند. 

مراقبت‌های لازم بعد از جرم گیری با لیزر

اگرچه که جرم گیری با لیزر عوارض کمی دارد اما با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید هرگونه عوارض را کاهش دهید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و ترک سیگار می‌تواند نتیجه بهتر و طولانی تری برای جرم گیری با لیزر برای شما داشته باشد. 

جمع بندی

در گذشته لازم بود دندانپزشکان با ابزارهای فلزی ناراحت کننده به دندان‌ها و لثه‌های شما فشار وارد کنند. با این حال، این روزها، تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که این ابزارهای قدیمی اغلب مورد نیاز نیستند. جرم گیری دندان با لیزر از آنجایی که یک روش نسبتاً جدید است، نیاز به آزمایش‌های بیشتری در این زمینه دارد، اما در حال حاضر نگاه بسیار امیدوارکننده ای به آینده دندانپزشکی ارائه کرده است. با دندانپزشک مورد اعتماد خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر. 

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس انواع جرم گیری دندان، عصب کشی، جراحی دندان عقل، بلیچینگ، کامپوزیت و تمامی کار‌های مربوط به سلامت دندان‌ها انجام می‌شود. زمان را از دست ندهید و با شماره‌های موجود تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا لیزر درمانی پریودنتال موثر است؟

درمان پریودنتال با لیزر برای اکثر بیماران حدود ۸۵ درصد موفقیت آمیز است. لیزر درمانی پریودنتال از لیزر دندان برای برداشتن بافت ملتهب لثه از ناحیه اطراف دندان استفاده می‌کند.

معایب لیزر در دندانپزشکی چیست؟

معایب اصلی استفاده از لیزرهای دندانی عبارتند از:

  • دندان‌هایی که پر شده هستند با لیزر دندان قابل درمان نیستند.
  • لیزر برای درمان حفره‌های بین دندانی به کار نمی رود. 
  • لیزر را نمی توان برای درمان پوسیدگی بیش از حد دندان استفاده کرد.

آیا لیزر می‌تواند به لثه آسیب برساند؟

از آنجایی که لیزر هرگز به بافت لثه شما برخورد نمی کند، خطر عفونت، حساسیت و خونریزی بعد از جرم گیری را کاهش می‌دهد. به همین دلیل خطر عوارض کم است. از آنجایی که لیزر درمانی بسیار ملایم و غیر تهاجمی عمل می‌کند، بسیاری از بیماران ترس کمتری برای رفع مشکلات دهان و دندان خود با این روش را دارند.

لثه‌های لیزر شده چقدر طول می‌کشد تا بهبودی پیدا کنند؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا لثه شما بهبود یابد به شدت بیماری لثه شما بستگی دارد. ممکن است بین ۲ تا ۴ هفته طول بکشد، در حالی که پاکت‌های عمیق تر ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابند. از آنجایی که دهان شما حساس و ملتهب خواهد شد، رژیم غذایی نرم در روزهای اول توصیه می‌شود. 

آیا دندانپزشک عمومی می‌تواند جرم گیری انجام دهد؟

دندانپزشکان عمومی می‌توانند هر دو بخش جرم گیری و پلنینگ ریشه را انجام دهند. برخی از دندانپزشکان ممکن است به بیماران خود توصیه کنند در صورتی که دندان‌هایشان به کار بیشتری نیاز دارد به پریودنتیست مراجعه نمایند.

آیا جرم گیری عمیق دندان با لیزر ارزشش را دارد؟

جرم گیری با لیزر دقیق تر از نمونه‌های سنتی است زیرا از فناوری لیزر استفاده می‌کنند. دقتی که در جرم گیری با لیزر وجود دارد ارزش انجام این کار را دارد. لیزر می‌تواند به جلوگیری از هرگونه ناهماهنگی یا لکه‌های صعب العبور کمک کند.

آیا جرم گیری با لیزر دردناک است؟

دندانپزشکی با لیزر روشی سریع و موثر است که از گرما و نور برای انجام انواع وسیعی از اقدامات دندانپزشکی استفاده می‌کند. مهمتر از همه، لیزر دندانپزشکی بدون درد است. درمان دندان با لیزر با استفاده از یک پرتو شدید انرژی نور برای انجام اقدامات دقیق دندانی انجام می‌شود.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button