تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

یکی از پیشرفته‌ترین گزینه‌های درمانی برای انواع روش‌های دندانپزشکی لیزر است و در این زمینه کشیدن دندان با لیزر می‌تواند بهترین مثال باشد. دندان‌ها بوسیله لیزر به گونه‌ای برداشته می‌شوند که آسیب بسیار کمی به استخوان و بافت‌های مجاور وارد ‌شود که در نتیجه باعث بهبود سریع‌تر آن می‌شود. تورم و درد بعد از کشیدن دندان با لیزر بسیار کم خواهد بود. این بدان دلیل است که لیزرها، باکتری‌های محل جراحی را از بین می‌برند، زخم استریل می‌شود و احتمال عفونت وجود ندارد.

بعلاوه، از مهمترین مزایای لیزر این است که لثه و استخوان را تحریک می‌کند تا به شکل و عملکرد سالم خود رشد کنند. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد این روش، این مطلب از سایت کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی زاگرس را مطالعه فرمایید.

کشیدن دندان با لیزر چیست؟

آیا دندان شما باعث درد شما می‌شود؟ شاید زمان آن فرا رسیده باشد که به کشیدن دندان با لیزر فکر کنید. کشیدن دندان با لیزر نوعی جراحی دندان است که در آن از لیزر به جای مته یا ابزارهای دیگر برای برداشتن دندان استفاده می‌شود. این تکنیک نسبت به روش‌های سنتی، کم تهاجمی است، و می‌تواند به کاهش خطر عفونت و عوارض در طول دوره بهبودی کمک کند.

کشیدن دندان با لیزر یک درمان دندانپزشکی است که بدون استفاده از هیچ ماده بی‌حسی انجام می‌شود. لیزر دندان را جدا می‌کند، اما بافت اطراف را دست نخورده باقی می‌گذارد. در این روش نیازی به بخیه نیست و معمولا خونریزی کمتری نسبت به روش‌های معمولی دارد.

کشیدن دندان به روش سنتی نیاز به فشار زیادی برای برداشتن دندان با دست یا انبردست دارند، که در برخی موارد منجر به شکستگی دندان یا آسیب به دندان‌های مجاور می‌شود. پرتو لیزر، هر بافتی را که در مسیرش قرار دارد حذف می‌کند، بنابراین در هنگام برداشتن دندان هیچ ضربه‌ای به دندان‌ها یا بافت‌های اطراف وارد نمی‌شود.

روش کار کشیدن دندان با لیزر

لیزر دندانی دستگاهی است که نور را برای بریدن، تبخیر یا برداشتن بافت ساطع می‌کند. مانند تجهیزات سنتی دندانپزشکی، لیزر اشعه ماوراء بنفش ساطع نکرده و هیچ دودی ایجاد نمی‌کند. کشیدن دندان با لیزر یعنی استفاده از انرژی لیزر به منظور ایجاد گرما و تبخیر بافت، تا بتوان آن را به راحتی جدا کرد.

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این روش آسیب بیشتری نسبت به روش‌های دیگر برای کشیدن دندان دارد. با این حال، اگر یک بیمار دارای مشکلاتی مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی، یا فشار خون بالا است، قبل از شروع درمان حتما این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارد. زیرا هنگام استفاده از تجهیزات لیزر در این شرایط، خطراتی از جمله نابینایی، سکته مغزی و حملات قلبی به دلیل جریان بیش از حد خون به سمت چشم‌ها و غیره وجود دارد.

مزایای کشیدن دندان با لیزر

این روش نه تنها راحت و کم تهاجمی است، بلکه زمان بهبودی سریع‌تری نیز دارد. کشیدن دندان با لیزر را می‌توان در مطب و بدون بیهوشی انجام داد و این باعث می‌شود که این کار بسیار ایمن‌تر از سایر گزینه‌ها برای کشیدن دندان‌ها باشند. 

این فرآیند بدون درد بوده و می‌تواند در کمتر از یک ساعت انجام شود. اکثر افرادی که دندان عقل خود را می‌کشند، نیازمند جراحی هستند، زیرا تنها حدود ۱۵ درصد از بزرگسالان در سنین ۲۰ تا ۲۵ سالگی، فضای کافی در داخل استخوان فک خود برای این دندان‌های آسیاب اضافی، دارند. پس یکی از بهترین گزینه در جراحی دندان عقل استفاده از لیزر است.

این روش برای افرادی که فوبیای دندانپزشکی دارند بسیار عالی است. زیرا در آن سوزن یا چاقوی جراحی وجود ندارد. از آنجایی‌که این روند بسیار سریع اتفاق می‌افتد، بیماران پس از تنها یک روز احساس خواهند کرد که به حالت عادی باز گشته‌اند. این روش بدون خونریزی یا درد در طول درمان خواهد بود و خطر عفونت پس از کشیدن دندان با لیزر یا جراحی دندان، تقریبا صفر است.

چه زمانی دندان باید کشیده شود؟

هر انسانی دو دسته دندان دارد. دندان‌های شیری که در ابتدای زندگی رشد می‌کنند اولین مجموعه دندان‌هایی هستند که بدن ایجاد می‌کند و دسته دوم دندان‌ها که دندان‌های دائمی هستند جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند و تا پایان عمر باید آنان را حفظ کرد. دندان‌های دائمی به شرط رعایت بهداشت دهان و دندان، برای تمام عمر ماندگار هستند. با این حال، کشیدن دندان ممکن است برای موارد زیر ضروری باشد:

آسیب جبران ناپذیر دندان در اثر پوسیدگی شدید

 این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که پوسیدگی دندان به مرکز دندان که پالپ نام دارد، رسیده باشد. باکتری تولید شده توسط پوسیدگی می‌تواند به پالپ حمله کرده و باعث عفونت آن شود. در این صورت، روش روت کانال ممکن است به درمان عفونت کمک کند. اما اگر عفونت شدید باشد، ممکن است برای جلوگیری از گسترش عفونت، دندانپزشک دندان را بکشد.

کشیدن دندان راه حلی مناسب برای بیماری پریودنتال است

بیماری پریودنتال شامل عفونت لثه، رباط‌های پریودنتال، استخوان آلوئول و عفونت سایر ساختارهای اطراف دندان است. اولین مرحله بیماری پریودنتال، التهاب لثه است که عفونت لثه نیز نام دارد. بیماری پریودنتال در حالت وخیم‌تر، رباط‌های پریودنتال و استخوان آلوئول را درگیر می‎‌کند. در برخی موارد، بیماری پریودنتال ممکن است منجر به لق شدن دندان نیز شود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، کشیدن دندان یک گزینه احتمالی خواهد بود. بیماری پریودنتال بوسیله یک باکتری که در پلاک دندانی وجود دارد، پدید می‌آید و یک ماده چسبنده است که چندین ساعت پس از خوردن غذا و بدون مسواک زدن روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. مسواک زدن منظم دندان‌ها و مراجعه به دندانپزشک می‌تواند به پیشگیری از بیماری پریودنتال کمک کند.

کشیدن دندان نهفته

دندان زمانی نهفته می‌شود که راه بیرون آمدن آن مسدود شده باشد. همچنین زمانی‌که لثه‌ها به طور کامل رویش نکرده و مانع از بیرون آمدن دندان می‌شوند این اتفاق رخ می‌دهد. این حالت بیشتر در مورد دندان عقل صدق می‌کند. دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان نهفته را برای جلوگیری از آسیب رساندن به دندان‌های دیگر توصیه کند. کشیدن دندان نهفته نیز ممکن است به کاهش خطر عفونت و ازدحام بیش از حد دندان‌ها کمک کند.

افزایش فضا بین دندان‌ها

 کشیدن یک یا چند دندان ممکن است برای از بین بردن شلوغی دهان ضروری باشد. همچنین زمانی‌که بیمار باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرد و جایی برای حرکت و تراز مجدد دندان‌ها وجود ندارد، کشیدن دندان توصیه می‌شود. یک متخصص ارتودنسی بررسی می‌کند که چقدر دندان‌های شما نسبت به فضای دهان زیاد هستند و آیا فضای کافی برای حرکت آنها وجود دارد و به مجموعه دندان‌های شما همراستایی بهتری می‌دهد. اگر به دلیل کمبود فضا در دهان، نتوان ردیف دندان‌ها را صاف کرد، کشیدن دندان توصیه می‌شود.

بعد از تصادف ضروری است

هنگامی‌که تصادفی رخ می‌دهد و بیمار نیاز به درمان دندانپزشکی دارد، همیشه اولین گزینه حفظ دندان است. با این حال، اگر مشکل دندانی بسیار زیاد باشد، ممکن است دندان کشیده شود.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

لیزرها با انتقال انرژی به شکل نور عمل می‌کنند. در دندانپزشکی، لیزر یا به عنوان منبع مستقیم گرما برای افزایش بلیچینگ دندان استفاده می‌شود یا می‌تواند به عنوان ابزاری برای برش دقیق در دهان استفاده شود. لیزر می‌تواند بین شکاف‌های کوچک دندان‌ها و لثه‌ها قرار بگیرد، و آن را به ابزاری عالی برای کارهایی تبدیل می‌کند که نیاز به دقت بسیار بالایی دارند. بسیاری از درمان‌های ترمیمی و روش‌های دندانپزشکی زیبایی اکنون از لیزر استفاده می‌کنند. اگر دندانپزشک شما درمان‌های لیزری را در کلینیک دندانپزشکی خود ارائه دهد، در طول مشاوره با شما در مورد این گزینه‌ها صحبت خواهد کرد.  همچنین وقتی مطب دندانپزشکی از لیزرهای دندانی استفاده می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که اقدامات آنها شامل مواردی است که عملی، ایمن، پیشرفته و موثر هستند. استفاده از این لیزرها دارای فواید و کاربردهای متفاوتی است. از لیزر دندانپزشکی می‌توان برای درمان موارد زیر استفاده کرد:

پوسیدگی دندان 

لیزر نسبت به مته‌ها در برش دادن به مینای دندان بهتر عمل می‌کند. همچنین می‌توان از لیزر در حذف قسمت پوسیده در جراحی روت کانال استفاده کرد.

بیماری‌های لثه 

با استفاده از لیزر می‌توان بدون آسیب به بافت سالم، تنها قسمت آسیب دیده لثه را برداشت. 

دندان عقل نهفته

لیزر به راحتی می‌تواند در برش لثه برای رسیدن به دندان عقل نهفته کمک کند. 

دندان‌های حساس

لیزر برای مسدود کردن کردن کانال ریشه می‌تواند کاربرد داشته باشد. این‌کار کمک میکند تا نسبت به گرما و سرمای مواد غذایی حساسیت کمتری نشان دهیم. 

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD) 

لیزرهای سطح پایین می‌توانند به کاهش درد و التهاب در مفصل گیجگاهی فکی و بافت‌های اطراف کمک کنند.

دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند

در مقوله زیبایی دندان نیز لیزرها کاربرد فراوان دارند. می‌توان از لیزر برای سفید کردن حرفه‌ای دندان استفاده کرد.

لبخند لثه‌ای

برای داشتن لبخندی زیباتر می‌توان از لیزر کمک گرفت. در این زمینه دندانپزشک با کمک لیزر لثه‌های نمایان را تغییر شکل داده و بافت اضافی آن‌ها را برمی‌دارد.

زخم‌های دهان

با کمک لیزرها می‎توان به درمان زخم‌های ممتد در دهان پرداخت.

جمع بندی

کشیدن دندان با لیزر روشی ایمن و موثر برای برداشتن سریع و کارآمد دندان است. این روش شامل برش یا سوراخ کردن بافت اطراف نیست، در نتیجه خطر عفونت یا آسیب عصبی وجود ندارد. علاوه بر این، به دلیل اینکه نسبت به روش‌های سنتی کمتر تهاجمی است، کشیدن دندان با لیزر زمان بهبودی را به نصف کاهش می‌دهد. در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس سعی بر این است که همواره از به روزترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای درمان بیماران استفاده شود. به همین دلیل استفاده از لیزر یکی از روش‌های مورد استفاده در این کلینیک بخصوص در زمینه کشیدن دندان است که می‌تواند تجربه بدون استرسی را از کشیدن دندان برای شما بهمراه داشته باشد.

سوالات متداول

۱- بهترین زمان برای کشیدن دندان چه زمانی است؟

زمانی‌که دندانی عفونت، آسیب یا پوسیدگی غیر قابل ترمیم داشته باشد. اگر به دلیل ترومای ناشی از تصادف یا پوسیدگی زیاد، نمی توان دندان را با روکش یا پرکردن ترمیم کرد، کشیدن دندان ممکن است تنها گزینه باشد.

۲- آیا کشیدن دندان با لیزر دردناک است؟

استفاده از لیزر، روشی سریع و موثر است که در آن از گرما و نور برای انجام انواع وسیعی از اقدامات دندانپزشکی استفاده می‌شود. مهمتر از همه، لیزر دندانپزشکی عملا بدون درد است. درمان دندان با لیزر با استفاده از یک پرتو شدید انرژی نور کار می‌کند.

۳- آیا لیزر می تواند به لثه آسیب برساند؟

از آنجایی‌که لیزر هرگز به بافت لثه شما آسیب نمی‌زند، خطر عفونت، حساسیت و خونریزی بعد از جراحی را کاهش می‌دهد. این همچنین به این معنی است که خطر عوارض پس از جراحی نیز کم است. لیزر درمانی بسیار ملایم است و بسیاری از بیماران ترس کمتری برای رفع مشکلات دهان و دندان خود خواهند داشت.

۴- آیا لیزر دندانپزشکی بهتر از مته است؟

اگر از مته را استفاده شود، تمام بریدگی‌های لثه، بخیه‌ها و زخم‌های ایجاد شده، ممکن است باعث عفونت شوند. از سوی دیگر، لیزر دندان‌پزشکی خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را در بیماران کاهش داده است.

۵- کدام لیزر برای دندانپزشکی بهتر است؟

لیزرهای دایود معمولا در اندازه کوچک و بسیار مقرون به صرفه هستند که این امر آن‌ها را در دنیای دندانپزشکی جذاب می‌کند. لیزر دایود در سفید کردن دندان‌ها با لیزر، برداشتن قالب، جراحی لثه و موارد دیگر استفاده می‌شود.

نظر دهید post

2 comments on “کشیدن دندان با لیزر

  1. hesam مهر ۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام هزینه کشیدن دندان عقل با لیزر حدودا چقدر هست؟

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      در جراحی با لیزر عملیات جراحی می تواند با همان عملیات و ابزار جراحی عادی استفاده شود بجز اینکه در برخی قلپ ها از لیزر کمک گرفته می شود
      و همچنین بعد از کشیدن برای جلوگیری از خونریزی و درد از لیزر برای التیام زخم استفاده می شود
      در جراحی با استفاده از لیزر یک آنگل به قیمت 30 یورو که با دلار 50 هزار تومانی معادل 1.5 میلیون استفاده می شودو همچنین هزینه متخصص لیزر با افزایش حدود 2 الی 3 میلیونی نسبت به جراحی عادی در پاییز 1402 خواهد بود
      سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button