اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

فواید لیزر در عصب‌کشی دندان

پیشرفت تکنولوژی انقلابی بزرگ در جنبه‌های مختلف دندان‌پزشکی نیز ایجاد کرده است. به‌طوری‌که خیلی از روش‌های مدرن و پیشرفته جایگزین روش‌های سنتی و قدیمی شده‌اند. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده از لیزر برای درمان‌های مختلف در دندان‌پزشکی اشاره نمود. لیزر درمانی در دندان‌پزشکی دارای مزیت‌هایی نسبت به روش‌های مرسوم سنتی است مانند دقت بالاتر در درمان و راحتی بیمار. عصب‌کشی دندان با لیزر از بهترین و پیشرفته‌ترین روش‌های درمان ریشه است که نتایج بهتری به دنبال دارد. به همین دلیل اغلب کلینیک‌های دندانپزشکی مدرن از لیزر برای عصب‌کشی دندان و سایر خدمات دندان‌پزشکی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید با فواید لیزر در عصب‎کشی دندان بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

درمان ریشه دندان با لیزر

در مواقعی که باکتری‌های موجود در دهان به پالپ نرم در مرکز دندان دسترسی پیدا می‌کنند موجب عفونت در کانال ریشه می‌شود. این اتفاق خیلی دردناک است و در صورتی که درمان سریعا شروع نشود می‌تواند عفونت گسترش یابد و اوضاع وخیم‌تر شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید عصب‌کشی دندان انجام شود. فواید لیزر در عصب‌کشی دندان موجب شده که امروزه این روش بیشتر از روش سنتی درمان ریشه مورد استفاده قرار بگیرد.

اما سوالی که وجود دارد این است که لیزر چگونه در درمان عصب‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ لیزر با ایجاد نور امپلیفیکیشن و پرتاب پرتوهای نور به داخل دهان ، بافت سخت یا نرم موجود در دهان را برداشته یا تغییر می‌دهد. دندان‌پزشک از لیزر همچنین برای بازکردن سطح دندان استفاده می‌کند تا بتواند به کانال ریشه دسترسی پیدا کند.

 با رسیدن به این کانال بافت عفونی را برداشته، پاک‌سازی و ضدعفونی می‌کند و با پرکردن کانال ریشه فرآیند درمان را به اتمام می‌رساند. استفاده از لیزر به منظور درمان و ضدعفونی‌کردن ریشه دندان خیلی کاربردی‌تر از آماده‌سازی ریشه برای درمان است. لیزر همچنین می‎تواند جهت پاک‎سازی پالپ دندان و دبری‌های ارگانیک استفاده شود. علاوه بر این برای شکل دادن دیواره‎های دنتین کانال ریشه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که آماده‌سازی کامل  شد و کانال ریشه پوشیده شد، لیزر برای نرم کردن سطح آن و شکل دادن به سیلانت جهت سیستم کانال ریشه به کار می‌رود. 

مقایسه عصب‌کشی دندان به روش لیزری و سنتی

درمان ریشه دندان با لیزر که به عنوان عصب‌کشی معروف است، در آن از تکنولوژی پیشرفته لیزر جهت دسترسی به محفظه پالپ دندان و ضد‌عفونی‌کردن آن استفاده می‌کنند. در واقع همانند عمل سنتی کانال ریشه انجام شده اما در آن از لیزر درمانی استفاده می‌کنند تا کارایی درمان ارتقا یابد. در فرآیند عصب‌کشی دندان به وسیله پرتو لیزر، لیزر و هالیستیک دندان‌پزشکی از پروتکل درمانی اندودنتیک دو طول موج استفاده می‌شود. این متد درمانی گزینه مناسبی برای افرادی است که نگرانی‌هایی در مورد عوارض جانبی و تاثیرات سلامتی ناشی از عصب‌کشی دندان به روش سنتی دارند اما با این وجود نمی‌خواهند دندان آبسه‌دار را کاملا خارج نمایند. 

در روش مدرن و جدید درمان ریشه از دو طول موج لیزر جهت استفاده بهینه از ویژگی‌های تعاملی بافت لیزر برای هر طول موج استفاده می‌شود.مثلا لیزرهای Er YAG موجب ایجاد امواج شوک در محلول‌های تمیزکننده شده و لیزر Nd YAG دارای خاصیت ضد‌باکتریایی است. استفاده از این دو لیزر در کنار یکدیگر موجب می‌شود که درمان ریشه و عصب‌کشی دندان به میزان قابل توجهی بهبود یابد. این روش درمانی سریع‌تر، ایمن‌تر و نتیجه بخش‌تر بوده و معمولا در یک جلسه درمانی انجام می‌شود. به دلیل همین مزایا و فواید لیزر در عصب‌کشی دندان این روش طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است و امروزه در اکثر کلینیک‌های دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برطرف نمودن مشکلات عصب‌کشی سنتی با تکنولوژی لیزر در دندان‌پزشکی

عصب‌کشی با لیزر دو عیب عصب‌کشی سنتی و معمولی شامل ناتوانی در تمیزکردن و پاک‌سازی سیستم‌های آناتومی پیچیده روت کانال و عدم توانایی برای ضد‌عفونی عمیق دیواره‌های دندان را برطرف می‌کند. بر خلاف سایر روش‌ها روش شستشوی پیپس PIPS با لیزر انتقال انرژی را در سطوح Sub Ablative ایجاد می‌نماید.

 به بیانی اثر ضد میکروبی بیشتر یک تاثیر فتومکانیکی است تا گرمایی و حرارتی. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد شست‌وشوی کانال با لیزر نوعی درمان ضد میکروبی بسیار موثر است و موجب حذف صد در صدی باکتری انتروکوک فکالیس در دندان می‎شود. استفاده اضافی از لیزر یعنی لیزر Nd yag به دلیل آن است که به صورت عمیق به سطوح سخت ریشه نفوذ پیدا می‌کند تا انرژی حرارتی پالس‌کننده را که موجب از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود پخش نماید. ازاین‌رو می‌توان گفت که درمان کانال ریشه به وسیله لیزر نه تنها روشی ایمن‌تر و آسان‌تر است، بلکه با حذف کامل باکتری‌های دندانی نتایج بهتری نیز خواهد داشت. 

مراحل عصب‌کشی دندان با لیزر

در فرآیند عصب‌کشی دندان با لیزر از یک مته لیزری جهت دسترسی به محفظه پالپ دندان استفاده می‌کنند. این مته موجب شده که ساختار دندان آسیب‌دیده به‌طور دقیق حذف شود و در هنگام استفاده از آن اصطکاک کمتری ایجاد می‌شود. 

دندان‌پزشک بعد از دسترسی به محفظه پالپ، پالپ بیمار را خارج نموده و با کمک یک لیزر بافت نرم، به استریل کردن ساختار دندان می‌پردازد. این فرآیند از محفظه تا لوله‌های دندانی که به مرکز دندان منتهی می‌شود را شامل می‌گردد. در نهایت محفظه تو خالی حفره کانال دندان را با یک ماده خنثی پر کرده و سطح دندان پوشیده می‌شود تا مقاومت و استحکام لازم را پیدا کند.

چه افرادی کاندید مناسبی برای درمان ریشه با لیزر هستند؟

فواید لیزر در عصب‌کشی دندان موجب شده که این روش طرف‌داران بسیاری داشته باشد. اما بهترین کاندیدا برای این روش درمانی افرادی هستند که از عفونت کانال ریشه رنج می‌برند. در چنین مواقعی هنوز می‌توان برای ترمیم دندان اقدام نمود و نیازی به کشیدن آن نیست.

در واقع تنها موقعی به ترمیم و بازیابی دندان‌ها امیدی نیست که دندان کشیده و خارج شود. ازاین‌رو دندان‌پزشکان همواره در تلاش هستند که ساختار دندان طبیعی بیمار را تا حد امکان حفظ کنند تا نیازی نباشد که بیمار از روش‌های جایگزین مانند ایمپلنت و پروتز دندانی استفاده کند. به‎طورکلی می‌توان گفت دندان‌پزشک در جلسه مشاوره تشخیص می‌دهد که باتوجه‎به شرایط بیمار عصب‎کشی با لیزر می‌تواند گزینه مناسبی برای فرد باشد یا خیر.

مزایای عصب‌کشی دندان با لیزر

فواید لیزر در عصب‌کشی دندان موجب محبوبیت این روش شده است. از مهم‌ترین مزیت‌های این روش درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • نبود نویز در طی فرآیند سوراخ کردن دندان

در روش سنتی عصب‌کشی دندان که از مته استفاده می‌شود و صدای زوزه و وزوزی ایجاد شده که می‌تواند برای بیمار خیلی آزاردهنده باشد. اما در این روش هیچ‌گونه سروصدایی ایجاد نمی‌شود و موجب شده که بیمار در طی فرآیند درمان آرامش و راحتی بیشتری را تجربه کند. 

  • حفظ سالم‌تر ساختار دندان

طراحی مته‌های لیزری برای بافت‌های سخت دندانی به گونه‌ای انجام شده که می‌توانند آماده‌کردن کانال دندان را با دقت بیشتری انجام دهند. ازاین‌رو در عصب‌کشی با لیزر ساختار دندان سالم‌تری برای بیمار حفظ می‌شود که نقش مهمی در سلامتی دندان در دراز مدت دارد. 

  • حذف موثر باکتری‌ها

در روش لیزر درمانی برای ضدعفونی و استریل‌کردن محفظه پالپ احتمال عفونت مجدد خیلی کاهش می‌یابد. به بیانی دیگر ریسک کمتری برای درمان ثانویه وجود دارد و در نتیجه بیمار نتایج بهتری از درمان با لیزر کسب می‌کند. 

  • جلوگیری از خونریزی

یکی از شایع‌ترین مشکلات در عصب‌کشی دندان به روش سنتی خونریزی محل درمان است که پروسه درمانی را برای دندان‌پزشک دشوار می‌کند. اما در روش لیزر درمانی ریشه در صورتی که خونریزی رخ دهد، دندان‌پزشک به خوبی می‌تواند از تداوم و افزایش خونریزی جلوگیری نماید. 

معایب عصب‌کشی لیزری دندان

عصب‌کشی دندان به روش لیزر درمانی خطراتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عفونت است. پس از اتمام فرآیند عصب‌کشی دندان گاهی اوقات دوباره عفونت ایجاد می‌شود که می تواند به دلایل زیر باشد.

  • وجود کانال عصب بیشتر از حالت طبیعی و تعداد نرمالی که در دندان وجود دارد و پاک‌سازی‌نشدن یکی از کانال‌های دندان آسیب‌دیده
  • وجود یک شکستگی مخفیانه روی دندان
  • بازسازی دندان به خوبی صورت نگرفته باشد و باکتری بتواند مجددا به درون کانال دندان نفوذ پیدا کند. 
  • پس از گذشت مدت زمانی طولانی مواد پرکننده و پوشاننده دندان شکسته شده و باکتری موجب آلودگی نواحی داخلی دندان شود. 
  • در برخی از مواقع با درمان مجدد می‌توان دندان طبیعی را حفظ نمود و مشکل را برطرف ساخت. اما گاهی اوقات تنها از طریق جراحی امکان حفظ دندان وجود دارد. از رایج‌ترین روش‌های جراحی می‌توان به جراحی اپیکواکتومی یا جراحی ریشه دندان اشاره نمود. در این جراحی التهاب یا عفونت موجود در نواحی استخوان اطراف انتهای دندان به خوبی برداشته می‌شود. بافت لثه نیز باز می‌شود و قسمت عفونی خارج می‌گردد و در برخی مواقع دندان‌پزشک تشخیص می‌دهد که قسمت انتهایی ریشه نیز باید جدا شود و پس از اینکار از مواد پرکننده خاصی به منظور بستن کانال ریشه استفاده می‎کند. 

هزینه عصب‌کشی دندان با لیزر

با توجه به فواید عصب کشی دندان با لیزر خیلی از بیماران این روش را ترجیح می دهند، اما باید به هزینه آن نیز توجه نمود. این روش مدرن و پیشرفته قطعا نسبت به روش سنتی دارای هزینه بیشتری است و مقدار آن در هر بیماری متفاوت است. این تفاوت هزینه های عصب کشی و یکسان نبودن آن می توان دلایل متفاوتی داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • نوع دندان

میزان هزینه عصب‌کشی با توجه به نوع دندان متفاوت است. به‌طوری‌که مقدار هزینه عصب‌کشی دندان جلو کمتر از دندان‌های عقب است. علت این مسئله دسترسی راحت به دندان نیست بله مربوط به آناتومی دندان است. این دندان‌ها تنها یک کانال دارند اما دندان‌های آسیا چند کاناله هستند که باید تمامی آن‌ها پاکسازی و ضدعفونی و در نهایت بسته شوند.

  • موقعیت جغرافیایی

محل سکونت و موقعیت جغرافیایی شما نیز بر تعیین میزان هزینه عصب‌کشی دندان با لیزر و روش سنتی موثر است. معمولا هزینه‌ها با توجه به هزینه زندگی در آن ناحیه مشخص می‌شوند. به‌طوری‌که هزینه عصب‌کشی در شهرهای بزرگ بیشتر از هزینه عصب‌کشی در شهرهای کوچک است.

  • بیمه

بیمه‌های دندان‌پزشکی معمولا ۱۰۰% هزینه درمان پیشگیرانه را تحت‌پوشش قرار می‌دهند، اما فقط درصدی از درمان‌های بازسازی را می‌پردازند.

از دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر هزینه عصب‌کشی دندان با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کشیدن دندان
  • عفونت شدید که موجب می‌شود دندان به جای پر کردن به روکش نیاز پیدا کند.
  • درمان مجدد برای عصب‌کشی که قبلا انجام شده است. 

جمع بندی

فواید لیزر در عصب‌کشی دندان نسبت به روش سنتی بر هیچکس پوشیده نیست و اگر این روش توسط دندان‌پزشک مجرب و متخصص انجام شود می‌تواند نتایج خیلی بهتری برای بیمار داشته باشد. این روش درمانی در مدت زمان کوتاهی بدون درد و تنها در یک جلسه انجام می‌شود و بیمار در حین درمان هیچ‌گونه احساس اضطراب و نگرانی نخواهد داشت. 

ازاین‌روپیشنهاد می‌کنیم که اگر به دلیل ترس از درمان ریشه و درد و خونریزی آن، برای درمان دندان آسیب دیده خود تاکنون اقدام نکرده‌اید سریع‌تر به یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مراجعه نمایید تا دندان‌پزشک به روش لیزری پروسه درمان شما را شروع کند و بتوانید ساختار دندان طبیعی خود را حفظ کنید. البته این نکته را نیز یادآور شویم که تنها دندان‌پزشک است که می‌تواند تشخیص دهد عصب‌کشی با لیزر برای فرد مناسب است یا سایر روش‌های درمانی سنتی را باید انجام دهید. 

سوالات متداول

آیا لیزرها بی‌خطراند؟

یکی از نگرانی‌های افراد هنگام استفاده از لیزر در دندانپزشکی این است که لیزر دندان آن‌ها را برش دهد. در صورتی‌که دندانپزشکی که خدمات عصب‌کشی با لیزر را ارائه می دهد کاملا مجرب و آموزش دیده است و دارای مهارت کافی در استفاده از لیزر برای درمان ریشه است، از‌این‌رو هیچ‌گونه نگرانی و خطری برای لیزر درمانی در دندان‌پزشکی وجود ندارد. 

آیا می‌توان از انجام درمان عصب‌کشی صرف نظر کرد؟

بررسی وضعیت دندان فرد، میزان پوسیدگی، صدمات و مقدار آسیب دندان مشخص می‌کند که دندان به درمان کانال عصب نیاز دارد یا خیر. 

آیا درمان عصب‌کشی با لیزر با درد همراه است؟

درمان ریشه با لیزر روشی کم تهاجمی محسوب می‌شود که موجب کاهش درد ناشی از درمان و ورم و خونریزی پس از آن می‌شود. این نوع عصب‌کشی در مدت زمان کوتاهی و تنها در یک جلسه انجام شده و نیازی به استفاده از بی‌حسی موضعی نیز برای شروع درمان وجود ندارد.

  • آیا باید دندان عصب‌کشی شده را حتما روکش کرد؟

به‌طورکلی پس از فرآیند درمان ریشه و عصب‌کشی از مواد پرکننده برای پرکردن حفره دندان استفاده می‌شود و از روکش استفاده نمی‌کنند. اما درصورتی‌که دندان‌های جلو به عصب‌کشی نیاز پیدا کرده باشند برای بهبود زیبایی آن‌ها باید حتما از روکش استفاده شود. 

  • میزان ماندگاری درمان عصب‌کشی دندان با لیزر چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری و دوام دندان پس از عصب‌کشی با لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حفظ مناسب ساختار دندان با دندان‌های جانبی مانند کراون و حفظ بهداشت دهان و دندان اشاره نمود. 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button