تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

دندان درد بعد از عصب کشی تا چه مدت نرمال است؟ 

عصب کشی یک روش دندانپزشکی استاندارد است که در دسته دندانپزشکی عمومی قرار می گیرد. اگرچه تفاوت چندانی با پرکردن حفره دندان ندارد، اما عصب کشی به نوعی به یک درمان طولانی و دردناک شهرت پیدا کرده است. حقیقت این است که خود این روش به دلیل استفاده از بی حسی موضعی دردناک نیست و هر درد باقیمانده پس از عصب کشی به راحتی با داروهای مسکن بدون نسخه قابل کنترل است.

اگر به این فکر می کنید که درد شما بعد از عصب کشی چقدر طول می کشد یا اصلاً درد دارید یا خیر، تا انتها همراه ما باشید تا به همه سوالات شما پاسخ داده شود. 

ناراحتی یا درد نباید بیش از ۳ روز طول بکشد

خبر خوب این است که بسیاری از بیماران پس از درمان کانال ریشه یا عصب کشی احساس درد یا ناراحتی نمی کنند. حتی اگر پس از اتمام اثر بی حسی درد احساس کردید، باز هم این درد نباید بیش از ۳ روز طول بکشد. درد ناشی از عصب کشی معمولاً با داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا استامینوفن (تیلنول) قابل کنترل است.

در مورد درد شدید یا مداوم چه باید کرد؟

درد یا ناراحتی به دنبال عصب کشی اغلب به عنوان درد خفیف توصیف می شود و معمولی است. اگر احساس درد شدید دارید یا اگر ناراحتی شما بیش از ۳ روز طول کشید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. درد شدید و مداوم می تواند نشان دهنده عفونت بعد از عصب کشی باشد که ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشید.

مراحل انجام عصب کشی دندان

برای درک اینکه چرا ممکن است بعد از عصب کشی درد داشته باشید، دانستن مراحل درمان عصب کشی کمک کننده است.

مراحل عصب کشی دندان
مراحل عصبکشی دندان
  • ابتدا بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر اعمال می شود.
  • دندانپزشک از طریق سوراخ کوچکی در تاج دندان وارد دندان می شود. هدف رسیدن به کانال ریشه داخلی دندان یا پالپ است. پالپ متشکل از بافت، عروق خونی و اعصاب است که دندان را زنده نگه می‌دارد.
  • پالپ به طور کامل از داخل دندان خارج می شود. برای از بین بردن هر گونه باکتری، دندان شسته شده و ضد عفونی می شود.
  • داخل کانال دندان با مواد مخصوص به نام گوتاپرکا پر می شود تا از عفونت مجدد دندان جلوگیری شود.
  • در مرحله آخر تاج دندان با مواد کامپوزیت مهر و موم شده یا با روکش، دندان پوشانده می شود. دندان و ریشه طبیعی در فک باقی می ماند.

چرا ممکن است بعد از کانال ریشه درد ایجاد شود؟

هنگامی که روی دندان کاری انجام می شود، ممکن است دندان و ناحیه اطراف آن برای چند روز درد داشته باشد. کار های دندانپزشکی می تواند بافت لثه و ساختارهای نگهدارنده دندان را تحریک کند. در طول عمل اغلب به دندان فشار وارد می شود که پس از از بین رفتن بی حسی می تواند منجر به درد یا ناراحتی شود. همه اینها طبیعی است و جای نگرانی نیست، به شرطی که درد خفیف باشد و بعد از چند روز فروکش کند.

عصب کشی می تواند درد را کاهش یا از بین ببرد؟

گاهی اوقات به دلیل عفونی شدن دندان نیاز به عصب کشی است. یک دندان عفونی می تواند بسیار دردناک باشد و برای تسکین نیاز به درمان فوری داشته باشد. درمان عصب کشی شامل برداشتن اعصاب داخل دندان است، به این معنی که پس از آن دیگر نباید دردی در خود دندان احساس کنید. اگر دندانپزشک شما کانال ریشه را برای دندانی که عفونی نشده اما در معرض خطر است توصیه می کند، می توانید با انجام پیشگیرانه عصب کشی از درد جلوگیری کنید.

۵ دلیل متداول که باعث می شود بعد از روت کانال دچار دندان درد  شوید

اگرچه عصب کشی برای درمان درد بسیار موثر است، اما گاهی اوقات بیماران هنوز بعد از عصب کشی دندان درد را تجربه می‌کنند. در ادامه برخی از عوامل به وجود آمدن درد را بررسی می کنیم. 

۱- التهاب پس از عصب کشی

یکی از شایع‌ترین علل درد دندان پس از عصب کشی، التهاب است که می‌تواند ناشی از خود این کار باشد. همچنین عفونت می تواند باعث تورم رباط دندان شود. در این موارد، تورم در روزها و هفته های بعد از عصب کشی فروکش می کند و درد خود به خود برطرف می شود.

التهاب بعد از عصب کشی
التهاب بعد از عصب کشی

۲- درد دندان بعد از عصب کشی به دلیل عفونت

عصب کشی برای برداشتن پالپ عفونی از داخل دندان انجام می‌شود. بنابراین ممکن است بعد از عصب کشی هنوز مقداری باکتری وجود داشته باشد و این می‌تواند منجر به بافت عفونی و درد بیشتر شود. مانند تورم و التهاب که خود به خود از بین می رود، سیستم ایمنی بدن به کشتن باکتری‌های باقی مانده در کانال دندان می پردازد. اما اگر مشکل ادامه داشت، دندانپزشک شما ممکن است آنتی‌بیوتیک را توصیه کند.

۳- پرکردگی های خیلی بزرگ

پس از اینکه دندانپزشک پالپ را از داخل دندان خارج کرد، فضای خالی با مواد لاستیکی مانند پر می شود. با این حال، اگر از با مواد پرکننده که در بازسازی دندان استفاده می شود بیش از حد پر شود، دندان بالاتر می‌نشیند و هر زمانی که گاز می‌گیرید باعث درد می‌شود. این مشکل به خودی خود برطرف نمی شود، اما دندانپزشک شما می تواند با تنظیم و ساف کردن قسمت پر شده این مشکل را به راحتی برطرف کند.

۴- یک کانال ریشه ناقص

برخی از دندان‌ها، به‌ویژه دندان‌های آسیاب، می‌توانند چندین کانال داشته باشند و دندانپزشک یک یا چند مورد از این کانال‌ها را در طول عصب کشی نبیند. در این موارد حتی پس از عصب کشی همچنان درد را تجربه خواهید کرد. اگر دندانپزشک هر یک از اعصاب آسیب دیده داخل دندان را که باید برداشته شود، از دست داد، ممکن است در تماس دندان با گرما، سرما یا مواد اسیدی همچنان درد داشته باشید.

۵- آسیب به بافت اطراف دندان

در طول عصب کشی، اگر باکتری به طور تصادفی به بافت اطراف وارد شود یا مواد پرکننده بیش از حد استفاده شده و از نوک ریشه عبور کند و یا اگر سوهانی که برای تمیز کردن داخل دندان استفاده می‌شود از نوک ریشه خارج شود، آسیب بافتی رخ می‌دهد. در این موارد، با بهبود بافت آسیب دیده، درد از بین خواهد رفت.

بعد از روت کانال یا عصب کشی چه مقدار درد طبیعی است؟ 

در حالی که درد شدید پس از عصب کشی رایج نیست، معمولاً کمی ناراحتی در ناحیه تحت درمان احساس می شود. برخی از افراد پس از کانال ریشه خود دچار درد فک نیز می‌شوند، زیرا در این روش باید دهان خود را برای مدت طولانی‌تری باز نگه دارند.

اگر درد متوسطی دارید، تسکین درد با دارو های بدون نسخه موثر است. دندانپزشک شما ممکن است مسکن قوی تری برای شما تجویز کند که می توانید طبق دستور مصرف نمایید.

درد بعد از عصب کشی دندان
درد بعد از عصب کشی دندان

نحوه مراقبت از دندان و بقیه قسمت های دهان خود پس از عصب کشی می تواند در میزان ناراحتی شما نقش داشته باشد. معمولاً دندانپزشک پس از عصب کشی، روکش یا ترمیم را روی دندان آسیب دیده قرار می دهد. ممکن است در همان روز ترمیم را دریافت نکنید، بنابراین مراقب جویدن دندان درمان شده تا زمانی که روی آن روکش قرار داده می شود، باشید. مسواک زدن را با یک مسواک نرم انجام دهید. همچنین بهتر است قبل از شروع مجدد خوردن و آشامیدن صبر کنید تا داروی بی حسی که دندانپزشک در طول درمان کانال ریشه به شما داده است از بین برود. اگر غذا بخورید در حالی که دندان‌ها و لثه‌هایتان هنوز بی‌حس هستند، ممکن است به طور تصادفی داخل گونه‌ها یا زبان خود را گاز بگیرید.

چقدر درد بعد از عصب کشی درد زیاد به حساب می آید؟

بعد از عصب کشی چگونه متوجه می شوید که درد زیادی دارید؟ چند راه برای تشخیص وجود دارد. اگر دردی که احساس می کنید آنقدر شدید است که نمی توانید زندگی عادی خود را ادامه دهید، حتما باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات، عوارض بعد از عصب کشی ایجاد می شوند. 

اگر چندین روز پس از عصب کشی خود احساس درد شدید کردید بلافاصله با دندانپزشک یا متخصص ریشه خود تماس بگیرید. دندانپزشک می‌تواند دندان شما را معاینه کند و مراحل بعدی را به شما اطلاع دهد تا بهترین احساس را داشته باشید.

ممکن است برای تسکین درد و حفظ دندان نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشید. درمان مجدد در بیشتر موارد برای کاهش درد و ناراحتی کافی است، اما مواردی وجود دارد که بهترین گزینه، کشیدن دندان است. دندانپزشک شما می تواند به طور کامل مزایا و معایب هر گزینه را توضیح دهد و بگوید که کدام یک برای شما بهترین انتخاب است.

جمع بندی

عصب کشی روشی ایده آل برای رفع مشکلات ناشی از پالپ آسیب دیده یا عفونی است و این روش معمولاً برای از بین بردن درد دندان موثر است. با این حال، اگر درد دندان شما بعد از عصب کشی ادامه یابد، دندان درد در بیشتر موارد خود به خود برطرف می شود، اما اگر درد بیش از حد بود یا بیش از پنج روز ادامه داشت، در اسرع وقت با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس عصب کشی دندان را برای بیماران در هر سنی ارائه می دهد. اگر دندان درد شدیدی دارید که باید برطرف شود یا دندانپزشک شما حفره عمیقی پیدا می کند که دندان شما را در معرض خطر عفونت قرار می دهد، عاقلانه است که عصب کشی انجام دهید. عصب کشی که توسط دندانپزشکان مجرب کلینیک زاگرس انجام می شود بیشتر از اینکه باعث ایجاد درد شود، درد را تسکین یا از درد پیشگیری می کند.

سوالات متداول

چگونه می توان از درد بعد از عصب کشی خلاص شد؟

پس از انجام درمان، احساس افزایش حساسیت یا ناراحتی در ناحیه برای چند روز طبیعی است، اما درد معمولاً با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی کاهش می‌یابد. 

درد بعد از روت کانال چقدر باید ادامه داشته باشد؟

در عصب کشی موفق نیز گاهی درد خفیف برای چند روز ممکن است به وجود بیاید. درد موقتی است و تا زمانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید باید خود به خود ناپدید شود. اگر درد بیش از ۷۲ ساعت از بین نرفت، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا درد زیاد بعد از عصب کشی طبیعی است؟

حتی با انجام کامل و موفق عصب کشی، ممکن است درد وجود داشته باشد که برای سه تا پنج روز پس از جراحی کانال شما طبیعی تلقی شود. برخی از ناراحتی‌های رایج که بیماران در روزهای بعد از کانال ریشه ، شکایت دارند درد شدید یا فشار به مدت ۳-۵ روز است که طبیعی به حساب می آید.

آیا دندانی که عصب کشی شده دوباره درد می گیرد؟

با مراقبت مناسب، حتی دندان هایی که درمان ریشه انجام داده اند نیز می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. اما گاهی اوقات، دندانی که درمان شده است به درستی بهبود نمی یابد و ماه ها یا حتی سال ها پس از درمان ممکن است دردناک باشد و یا با گذشت چند ماه دوباره درد بگیرند. 

۳/۵ - (۴ امتیاز)

2 comments on “دندان درد بعد از عصب کشی تا چه مدت نرمال است؟ 

  1. پری اسفند ۱۵, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام وقت بخیر،من بیشتر از دوهفته دندونم رو عصب‌کشی کردم،ولی خیلی درد میکنه،طوری که باید هر۶ساعت یه مسکن بخورم ،آیا بعد از دو هفته طبیعیه؟

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۱۶, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      بستگی به وسعت عفونت دندان شما دارد و همچنین بعد از عصبکشی درد تا حدی عادی می باشد ولی برای بررسی بیشتر بهتر است عکس رادیولوژی دندان شما مورد بررسی قرارگیرد و از درستی انجام عصبکشی اطمینان حاصل شود
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button