اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

شستشوی کانال ریشه دندان در عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

در زمان عصب کشی دندان، دندانپزشک تمامی پالپ و قسمت‌های عفونی دندان را بیرون می‌آورد. کانال ریشه در این مرحله نیاز به شستشو دارد. به همین دلیل شستشو ریشه برای پاکسازی کامل کانال از عفونت و باکتری ضروری است. در این مقاله از کلینیک زاگرس با شستشوی ریشه دندان بیشتر آشنا می‌شویم. 

با چه موادی شستشوی کانال ریشه دندان انجام می‌شود؟

از اصلی ترین قسمت‌های عصب کشی دندان، شستشوی ریشه دندان است. به دلیل حرکت رفت و برگشتی فایل‌ها به داخل دندان، ممکن است باکتری و عفونت به دیواره‌های کانال و قسمت‌های عمیق دندان نفوذ کند. 

در این مرحله تمامی عفونت‌های پالت با ابزار آلات مخصوص از دندان بیرون کشیده می‌شوند. سپس داخل کانال محلول‌های مخصوص ریخته شده و قسمت‌هایی که درون دندان جامانده اند حل و تجزیه می‌شوند. 

ویژگی‌های یک محلول مناسب برای شستشوی کانال ریشه دندان 

  • قابلیت حل کردن و از بین بردن بافت‌های مرده را داشته باشد.
  • خاصیت شیمیایی و سمی بودن آن کم باشد.
  • محلول کشش سطحی کمی داشته باشد.
  • لغزندگی بیشتری به وسایل مورد استفاده در عصب کشی بدهد. 
  • خاصیت ضد عفونی کامل داشته باشد. 
  • لایه اسمیر موجود در کانال ریشه را به طور کامل از بین ببرد. 

توجه داشته باشید که برای شستشوی ریشه دندان آب مقطر و محلول نرمال سالین اصلا مناسب نیستند.

۵ ماده که در شستشوی ریشه دندان در عصب کشی استفاده می‌شود؟

۱- سرم نمکی یا همان سرم شستشو برای شستشو کانال ریشه مناسب هستند. می‌توانید از داروخانه این سرم را خریداری نمایید.

۲- دهان شویه‌های کلرهگزین که خاصیت آنتی باکتریال دارند برای تکمیل فرایند عصب کشی مناسب هستند.

۳- پس از برداشتن لایه اسمیر، از محلول ادتا (EDTA) استفاده می‌کنند. این ماده تمام باکتری‌های به جا مانده را از بین می‌برد. 

۴- از محلول هیپوکلریت سدیم به دلیل ارزانی و قدر بالایی که دارد زیاد استفاده می‌کنند. 

۵- آرسی پرپ (RC-PREP) محلولی است که با اب ترکیب نمی شود. خاصیت لغزندگی این ماده باعث شده تا دندانپزشکان در شستشوی ریشه دندان زیاد از آن کمک بگیرند. 

برای شستشو کانال ریشه دندان از چه وسایلی استفاده می‌شود؟

با سرنگ کوچک مقداری از محلول شستشو دهنده را می‌کشند. سپس به وسیله سر سوزن متصل به سرنگ، محلول داخل دندان عصب کشی شده می‌ریزند. با این کار بقایای میکرب‌ها و لایه‌های اسمیر از بین رفته و حل می‌شوند. 

مهمترین بخش عصب کشی چیست؟

شستشوی داخل کانال ریشه دندان مهمترین بخش در عصب کشی دندان است. دندانپزشک در زمان انجام کار به صورت مداوم کانال را شستشو می‌دهد. این کار به منظور از بین بردن تمامی عفونت‌ها انجام می‌شود. 

دندانپزشک برای تمیز کردن کانال ریشه دندان چه کاری انجام می‌دهد؟

هر موقع که دندانپزشک کانال پالپ و قسمت عفونی را کامل بیرون کشید اقدام به شستشو کانال می‌کند. برای این کار بهتر است سر سوزن سرنگ کمی خم شود تا به راحتی درون کانال فرو رود. سپس ماده شستشو دهنده به داخل کانال تزریق شده و شستشوی کامل صورت می‌گیرد. 

روش تمیز کردن کانال ریشه

در ابتدا اطراف دندان آسیب دیده، ماده بی حسی تزریق می‌شود. بهتر است بدانید که هیچ دردی در حین عصب کشی احساس نخواهید کرد. قسمت تاج دندان با کمک مته سوراخ شده تا پالپ در دسترس قرار بگیرد. با کمک فایل‌ها و ابزار‌های مخصوص پالپ بیرون کشیده می‌شود. برای این کار کانال‌های ریشه کمی بزرگ می‌شوند تا قسمت انتهایی آن بهتر مورد بررسی قرار بگیرد. پس از آنکه تمامی پالپ از بین رفت، از محلول شستشوی ریشه دندان برای تمیزی کامل دندان استفاده می‌کنند. تمامی دیواره‌ها و مجرا‌ها شستشه شده سپس کانال دندان را با ماده ای به نام گوتا پرکا پر می‌کنند. در مرحله آخر دندان را به صورت موقت پانسمان می‌کنند تا در صورت عدم ایجاد درد و آبسه پر شده و روکش گذاشته شود.

فایل در عصب کشی دندان چه کاربردی دارد؟

تمیز کردن دندان از پالپ با ابزاری به نام فایل انجام می‌شود. فایل شبیه به سوزنی باریک و انعطاف پذیر است که سطح سوهانی شکلی دارد. این قسمت‌های سوهانی شکل به دیواره‌های کانال ریشه کشیده شده و پالپ‌ها را بیرون می‌آورد. این کار با حرکات بالا به پایین دست دندانپزشک انجام می‌شود. 

اگر عفونت تا انتهای ریشه را فرا گرفته باشد، راهی جز گشاد کردن کانال برای بیرون کشیدن عفونت باقی نمی ماند. به همین دلیل از چندین سایز فایل از کوچک به بزرگ برای گشاد کردن استفاده می‌کنند. 

اگر ریشه دندان به طور کامل شستشو نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که شستشوی ریشه دندان به طور کامل انجام نشود باکتری‌های باقی مانده می‌توانند ایجاد عفونت مجدد، درد و تورم کنند. به همین دلیل است که بر خی از بیماران تا مدت‌های زیادی بعد از عصب کشی درد زیادی را احساس می‌کنند. 

عصب کشی در دندان‌هایی که درد یا ابسه دارند در چند مرحله انجام می‌شود؟ 

در صورتی که با درد به دندانپزشک مراجعه کنید به احتمال زیاد عصب کشی شما در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله نهایی دندان با محلول مخصوص تمیز و سپس پانسمان می‌شود. باید تا بهبودی کامل دندان منتظر بمانید و بعد از آن دندان پر و روکش کشیده شود. 

جمع بندی

شستشوی ریشه دندان یکی از مهمترین کار‌ها در زمان عصب کشی است. شستشو بهتر است با مواد مخصوص و مناسب دندان مانند دهانشویه‌های دارای کلر هگزین یا محلول هیپوکلریت سدیم انجام شود. توصیه می‌شود که از آب مقطر استفاده نکنید زیرا ممکن است باکتری‌ها و عفونت‌ها در کانال باقی مانده و ایجاد درد و آبسه کنند. 

در کلنیک دندانپزشکی زاگرس با کمک پزشکان مجرب و استفاده از بهترین تجهیزات دندانپزشکی، تمامی کار‌ها مانند ایمپلنت، کشیدن دندان عقل، عصب کشی، ارتودنسی، لمینیت و پر کردن دندان توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود. کافی است همین حالا با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. منتظر شما در کلینیک زاگرس هستیم. 

سوالات متداول

آیا تمیز کردن کانال ریشه در عصب کشی درد دارد؟

در حالی که عصب دندان شما برداشته می‌شود، فرآیند تمیز کردن و شستشوی دندان انجام می‌شود. در این مرحله هیچ دردی احساس نخواهید کرد زیرا دندان کاملا بی حس است. اما بعد از اتمام عصب کشی ممکن است کمی درد خفیف را احساس کنید که کاملا طبیعی است.

درمان عصب کشی چقدر طول می‌کشد؟

میانگین عصب کشی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. موارد پیچیده تر ممکن است حدود ۹۰ دقیقه طول بکشند. گاهی عصب کشی‌ها برای تکمیل، نیاز به یک یا دو جلسه دارد. 

چرا برخی از عصب کشی‌ها دو مرحله انجام می‌شود؟

گاهی درمان کانال ریشه در دو ویزیت جداگانه تکمیل می‌شود تا اطمینان حاصل شود که دندان به طور کامل تمیز و مهر و موم شده و از آسیب بیشتر محافظت شود.

آیا کانال‌های ریشه مجدد عفونی می‌شوند؟

عفونت مجدد کانال ریشه نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. پس از انجام عصب کشی، مراقب علائم اولیه عفونت باشید. اگر مشکوک هستید که کانال ریشه شما عفونی شده اند در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا درمان‌های احتمالی انجام شود. 

متا تایتل: شستشوی ریشه دندان در عصب کشی با چه موادی انجام می‌شود؟|کلینیک دندانپزشکی زاگرس 

متا دیسکریپشن: شستشوی ریشه دندان در حین عصب کشی توسط دندانپزشک امری مهم و ضروری است. این کار باید با دقت بالا و با محلول‌های مخصوص انجام شود. در کلینیک زاگرس از کیفیت مواد مصرفی مطمئن باشید. 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

1 comments on “شستشوی کانال ریشه دندان در عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

  1. Pingback: کاربرد ژل کلرهگزیدین در دندانپزشکی - کلینیک تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button