تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

چگونه یک فایل شکسته شده در کانال دندان را بیرون بیاوریم؟

هر پزشکی که اندودنتیکس را انجام داده، موقعیت‌های مختلفی را تجربه کرده است. یکی از این اتفاقات می‌تواند شکستن فایل در کانال دندان باشد. خوشبختانه، هنگامی‌که با یک فایل شکسته شده در کانال دندان مواجه می‌شویم، روش‌های مختلفی برای خارج کردن آن داریم. این مقاله به توضیح این روش‌ها می‌پردازد. پس تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه بمانید.

عوامل موثر بر حذف فایل شکسته شده در کانال دندان

شایع ترین علل شکستن فایل شامل استفاده نادرست یا بیش از حد از فایل، ویژگی‌های فیزیکی ذاتی دندان، دسترسی ناکافی، آناتومی کانال ریشه و نقص‌های احتمالی در ساختار دندان است. توانایی دسترسی ایمن به فایل شکسته شده در کانال دندان و انجام موفقیت‌آمیز مراحل حذف آن، به عوامل گوناگونی مانند قطر، طول و موقعیت قطعه فایل بستگی دارد. 

عوامل دیگری مانند قطر، طول و انحنای کانال نیز تاثیر مهمی در انتخاب روش خارج کردن فایل شکسته شده دارند. یکی دیگر از عوامل مهمی که بر حذف بخش‌های فایل تأثیر می‌گذارد، مورفولوژی ریشه است. بدین معنی که عمق هر تقعر خارجی ریشه اهمیت پیدا می‌کند. به طور کلی، اگر بتوان به طور ایمن دسترسی رادیکولی مستقیم به سر فایل شکسته ایجاد کرد، و اگر بتوان یک سوم طول کلی این بخش را در معرض دید قرار داد، تجربه نشان می‌دهد که به طور کلی می‌توان آن را حذف کرد.

فناوری‌های جدید عامل مهم دیگری است که بر حذف فایل شکسته تأثیر می‌گذارد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق این دستگاه‌ها نیاز به بزرگ‌کردن بیش از حد کانال ریشه دارند که منجر به رویدادهای ناخوشایندی می‌شود. اکثر فایل‌های شکسته را می‌توان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، همراه با آموزش، با خیال راحت خارج کرد.

دسترسی تاجی و رادیکولار 

دسترسی تاجی اولین مرحله مورد نیاز برای برداشتن موفقیت‌آمیز فایل شکسته شده در کانال دندان است. یک فرز الماسی با طول مناسب و سرعت بالا ممکن است برای ایجاد یک مسیر مستقیم به هر روزنه مشخصی انتخاب شود. تاکید این کار بر باز کردن دیوار محوری است که نزدیک کانال نگهدارنده فایل شکسته قرار دارد، تا تکنیک‌های برداشتن را تسهیل کند. هر فایل مخروطی که شکسته شود، مسیری را ایجاد می‌کند که می‌تواند به آسانی، در صورت لزوم، برای ایجاد دسترسی بصری مستقیم به سر انسداد بزرگ استفاده شود.

دستورالعمل‌های دسترسی رادیکولار بر ایجاد یک مسیر قیف مانند تأکید دارد که قطر بزرگ آن در دهانه و قطر باریک آن در محل انسداد است. این قیف را می‌توان با مته های GG سایزهای ۱ تا ۴ انجام داد که حداکثر قطر آنها به ترتیب ۰.۵، ۰.۷، ۰.۹ و ۱.۱۰ میلی‌متر است. GG ها به صورت تاج به پایین، در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه استفاده می‌شوند و به بخش‌های مستقیم یک کانال محدود می‌شوند. GG-4 در یک حرکت مسواک مانند، برای باز کردن دهانه و برای جابجایی قسمت تاجی کانال به دور از تقعر ریشه خارجی استفاده می شود. GG-3 بیشتر در بدنه یک کانال استفاده می‌شود، در حالی‌که مته GG-2 به طور کلی می‌تواند بیشتر به سمت سر یک بخش فایل شکسته هدایت شود.

ایجاد پلتفرم مرحله‌بندی

قبل از بزرگ‌نمایی، اغلب نوک یک ابزار اولتراسونیک را نمی‌توان به صورت جانبی روی سر بخش فایل شکسته شده در کانال دندان قرار داد. در این موارد، یک مته GG انتخاب می‌شود که قطر مقطع کمی بزرگ‌تر از قطر سر قسمت فایل شکسته شده دارد. مته GG با برش عمود بر محور طولانی خود در حداکثر قطر مقطع جلو می‌رود. سپس این مته در خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده می‌شود و تا زمانی که با انسداد تماس پیدا کند به‌صورت اپیکال هدایت می‌شود.

روش حذف اولیه

روش اصلی برای حذف یک فایل شکسته شده در کانال دندان، استفاده از میکروسکوپ در ارتباط با ابزار اولتراسونیک طراحی شده در این زمینه است. ابزار اولتراسونیک خاص انتخاب شده، باید دارای طولی باشد که به فایل شکسته شده برسد و قطر آن به اندازه کافی باشد که دید مستقیم را برای سر فایل شکسته شده فراهم کند. این نوک در مقابل سر بخش فایل قرار می‌گیرد، و در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت در اطراف انسداد حرکت می‌کند. در این حالت، از آبیاری با یک سرنگ استفاده می‌شود تا جریان کنترل شده‌ای از هوا را وارد شود و به بیرون ریختن گرد و غبار عاج و حفظ دید مداوم کمک کند.

هدف از روش اولتراسونیک، ترفین کردن، سمباده زدن عاج و در معرض دید قرار دادن ۲ تا ۳ میلی متر از بیشترین جنبه تاجی انسداد یا حدود یک سوم طول کلی آن است. چند قطره از محلول ۱۷ درصد EDTA وارد کانال می‌شود و به عنوان یک مکمل حذف قوی عمل می‌کند.

از نظر بالینی، پس از ایجاد یک پلت فرم مرحله‌بندی و نمایان شدن سر یک بخش از فایل شکسته شده در کانال دندان، قرار دادن آرام نوک بین فایل مخروطی و دیواره کانال مخروطی اغلب باعث می‌شود که ابزار شکسته شل شده، باز شود و از کانال خارج شود. با این حال، روش‌های اولتراسونیک ممکن است ناموفق باشند، و در این موارد، یک روش حذف ثانویه مورد نیاز است.

روش های حذف ثانویه

هنگامی که روش اولتراسونیک ناموفق باشد، روش‌های حذف ثانویه در دسترس هستند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق این دستگاه‌های سنتی و روش‌های حذف بسیار بزرگ‌تر از آن هستند که به طور ایمن در شکل‌های کانال ریشه استفاده شوند. با وجود اینکه فناوری‌های مقیاس‌پذیر بهتری پدیدار شده‌اند، اما همچنان به توسعه دسترسی ریشه‌ای، ایجاد یک پلتفرم مرحله‌بندی، و استفاده از روش‌های ترفینینگ برای پیدا شدن سر فایل شکسته شده در کانال دندان نیاز دارند. اگرچه نوآورانه است، اما یک دستگاه حلقه مانند که اخیرا اعلام شده و در عین حال شکننده است، مشکلات تکنیک اصلی “کند و لنگر” را که برای اولین بار ۳۵ سال پیش شرح داده شد را برطرف نکرده است. به این ترتیب، یک روش حذف توضیح داده می‌شود که میکروتیوب‌هایی با مقیاس آناتومیک، بادوام و با طراحی خلاقانه برای برداشتن فایل فراهم می‌کند.

سیستم حذف فایل

سیستم حذف فایل، ۳ میکرو تیوب با اندازه‌های مختلف و قلم‌های پیچی قابل تعویض را برای برداشتن و حذف مکانیکی انسدادهای داخل کانال، مانند یک مسدودکننده مبتنی بر حامل یا یک بخش فایل شکسته شده، ارائه می‌کند. میکرولوله‌ها به راحتی با دسته‌هایی که سیاه، قرمز و زرد هستند، به ترتیب با قطرهای خارجی ۱.۰ میلی متر، ۰.۸۰ میلی متر و ۰.۶۰ میلی متر شناسایی می‌شوند. هنگامی‌که سر فایل شکسته شده در کانال دندان، به طور محیطی ۲ تا ۳ میلی متر در معرض دید قرار گرفت، صرف نظر از اینکه قسمت آپیکال آن تا حدی در اطراف انحنای کانال قرار دارد، یک میکرولوله با اندازه خاص انتخاب می‌شود.

میکروتیوب از پیش انتخاب شده با قسمت طولانی انتهای اریب آن، به دیواره بیرونی کانال وارد می‌شود تا سر فایل شکسته شده را به داخل مجرای داخلی میکروتیوب هدایت کند. پس از وارد شدن، میکروتیوب ۱۸۰ درجه چرخانده می‌شود تا سر فایل شکسته تقریبا در پنجره کناری لوله قرار گیرد. به طور کلی، قلم پیچی با کد رنگی مربوطه انتخاب می‌شود و به صورت داخلی در طول میکرولوله می‌لغزد و دسته آن به صورت خلاف جهت عقربه‌های ساعت، چرخانده می‌شود تا به طور فزاینده‌ای سفت شود، و سر انسداد از طریق پنجره میکرولوله جابجا شود. هنگامی‌که از نظر بالینی درگیر می‌شود، مجموعه لوله و قلم پیچی به صورت خلاف جهت عقربه‌های ساعت، چرخانده می‌شود تا فایل شکسته شده از کانال خارج شود.

مقایسه تکنیک‌های مختلف برای حذف فایل شکسته شده در کانال دندان

استفاده از ابزارهای چرخشی نیکل-تیتانیوم در عمل ریشه در طول سال‌ها با توسعه ابزارها و تکنیک‌های جدید محبوبیت پیدا کرده است. ابزارهای چرخشی NiTi علیرغم کیفیت مطلوب، شیوع بالایی از شکستگی ابزار را نشان می‌دهند. شکستگی فایل در طول درمان ریشه مانع از آماده‌سازی بهینه و بسته شدن کل سیستم کانال ریشه توسط پزشک می‌شود. این مورد در طولانی مدت بر درمان ریشه تأثیر منفی می‌گذارد.

هنگامی‌که در طول مراحل آماده‌سازی کانال ریشه، شکستگی فایل رخ می‌دهد، پزشک باید گزینه‌های درمانی را با در نظر گرفتن وضعیت پالپ، عفونت کانال ریشه، آناتومی کانال ریشه، موقعیت و نوع ابزار شکسته شده و میزان آسیب ارزیابی کند. تمامی این موارد باید به ساختار دندان باقی مانده اضافه شوند. برداشتن قطعه شکسته، دور زدن و آب بندی قطعه در فضای کانال دندان یا انسداد، رویکردهای انتخاب شده هستند.

در حال حاضر، هیچ روش استانداردی برای حذف ایمن و موفقیت‌آمیز وجود ندارد. حذف فایل شکسته شده در کانال دندان با روش‌های سنتی زمان‌بر، پرخطر و موفقیت محدودی دارد. امروزه حذف فایل شکسته شده با استفاده از روش‌های اولتراسونیک، میکروسکوپ‌های عامل یا روش‌های میکروتیوب انجام می‌شود.

برای بهبود پتانسیل ایمنی و موفقیت روش‌های حذف، نوک‌های ابزار اولتراسونیک توسعه داده شده است. این نوک‌ها برای از بین بردن انسداد مرتعش می‌شوند و کمترین آسیب را به دیواره‌های کانال وارد می‌کنند. فایل‌های شکسته شده که در قسمت‌های مستقیم کانال قرار دارند معمولا قابل برداشتن هستند. اگر فایل‌های جدا شده تا حدی در اطراف انحنای کانال قرار داشته باشند و دسترسی خط مستقیم به تاج بخش‌های فایل شکسته آماده شود، می‌توان آنها را جدا کرد. معمولا حذف قطعات فایل شکسته که به صورت آپیکال در انحنای کانال قرار دارند امکان پذیر نیست.

جمع بندی

بهترین پادزهر برای یک فایل شکسته پیشگیری است. با این حال، هنگامی‌که این اتفاق رخ می‌دهد، اطمینان‌بخش است که بدانید که روش‌های حذف به طور کلی می‌توانند برای حل این مشکل اجرا شوند. فایل شکسته شده در کانال دندان را می‌توان با روش‌های مختلفی مانند نوک اولتراسونیک با موفقیت از بین برد. بزرگنمایی میکروسکوپی برای حذف یک فایل شکسته شده از داخل کانال ریشه ضروری است. از آنجایی که حذف یک فایل شکسته با خطر قابل توجهی همراه است، دور زدن قطعه نیز باید در نظر گرفته شود. 

سوالات متداول

چگونه یک فایل شکسته شده در کانال دندان را پیدا کنیم؟

تکنیک Masserann یکی از روش‌های متعدد حذف اجسام خارجی از کانال ریشه است. این تکنیک در بازیابی فایل‌های شکسته مفید است. و به طور کلی میزان موفقیت ۵۵% با استفاده از این تکنیک گزارش شده است

 آیا فایل شکسته شده در کانال دندان باعث عفونت می‌شود؟ 

اگر دندان به دلیل تمیز کردن نامناسب کانال ریشه (ناشی از شکستگی فایل) عفونی شود، ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید.

 آیا باقی گذاشتن فایل شکسته شده در کانال دندان مشکلی ندارد؟

فایل شکسته شده هیچ تاثیری بر بقای طولانی مدت دندان درمان شده ندارد. مهمتر از همه، بعید است که خارج کردن آن مورد نیاز باشد.

 شکستن فایل در کانال دندان چقدر رایج است؟

شکستگی ابزارهای ریشه در حین درمان ریشه عارضه‌ای است که هر متخصص ریشه باید با آن دست و پنجه نرم کند. میانگین گزارش شده برای ابزارهای شکسته از ۰.۷٪ تا ۶٪ موارد متفاوت است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button