تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

عصب کشی دندان ۷ بالا و تفاوت آن با ۷ پایین

اگر در قسمت انتهایی دهان و دندان شماره ۷ دچار درد و ناراحتی شدید معمولاً دندانپزشک پیشنهاد عصب کشی می‌دهد. اما در چه مواردی عصب کشی دندان۷ واقعا ضروری است؟ عصب کشی یک روش درمانی برای حفظ دندان است، اما همیشه نمی توان آن را انجام داد.

با این حال، عصب کشی دندان یا درمان ریشه، روشی است که نیاز به برداشتن اعصاب، رگ‌های خونی، میکروب‌ها و همچنین سموم از داخل دندان را دارد. در ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس به بررسی عصب کشی دندان ۷ بالا و پایین خواهیم پرداخت. این دو دندان در عصب کشی تفاوتی دارند که تا انتها با آن بیشتر آشنا می‌شوید.

عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان یک درمان دندانی است که باید توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه انجام شود تا دندان آسیب دیده یا پالپ مرده را نجات دهند. هدف از عصب کشی تمیز و پاک کردن کامل پالپ دندان و در نتیجه پر کردن شکاف ایجاد شده پالپ با گوتاپرکاست تا در آینده کوتاه مدت با خطر التهاب و عفونت مجدد مواجه نشوید.

چه زمانی دندان نیاز به عصب کشی دارد؟

·        عصب کشی یک روش دندانپزشکی است و زمانی توصیه می‌شود که التهاب در پالپ که قسمت داخلی دندان است رخ دهد. اعصاب به همراه رگ‌های خونی در پالپ قرار دارند و به محض حرکت میکروب‌ها در داخل دندان باعث ایجاد التهاب می‌شوند. اگر این التهاب در زمان مناسب درمان نشود، می‌تواند در اطراف دندان پخش شده و تورم همراه با درد ایجاد کنند.

·        پوسیدگی دندان معمولاً باعث ایجاد التهاب در پالپ دندان می‌شود.

·        علت احتمالی التهاب پالت زمانی است که دندان شکسته شود و آسیب نزدیک به پالپ دندان باشد یا زمانی که به دندان ضربه خورده و آسیب ببیند. در این مواقع منجر به نکروز پالپ دندان می‌شوید.

·        عصب کشی برای رفع آبسه دندان و التهاب دندان انجام می‌شود.

در مورد دندان عقل، عصب کشی معمولاً انجام نمی شود و دندان می‌کشند. مگر در شرایطی که قطعاً باید به عنوان تکیه گاه و کمک به جویدن از آن استفاده شود.

عصب کشی دندان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

هدف از عصب کشی دندان از بین بردن التهاب یا بافت مرده پالپ است تا هم حفره پالپ که در دندان قرار دارد و هم کانال‌های ریشه که در قسمت داخلی دندان قرار دارند تمیز و ضدعفونی شوند. برای آنکه کانال‌های ریشه دندان تمیز شده و شکل مناسبی داشته باشند، اندودنتیست‌ها یک ماده لاستیک مانند با گوتاپرکا را وارد قسمت خالی دندان می‌کنند. هدف از انسداد کانال ریشه جلوگیری از ورود هرگونه عفونت مجدد پالپ دندان است. برای آنکه با تفاوت دندان‌های آسیاب یا مولر ۷ بالا و ۷ پایین را بدانید در ابتدا باید با انواع مولر‌ها آشنا شوید.

انواع دندان‌های مولر کدامند؟

خلفی ترین دندان‌ها در دهان دندان‌های آسیاب هستند. این دندان‌ها دارای سطوح پهن تر و مسطح تر با ۴ تا ۵ کاسپ (برجستگی‌های اصلی سطح جونده دندان‌) هستند. دندان‌های آسیاب بزرگ ترین تاج را در بین دندان‌های دیگر دارند. این دندان‌ها برای آسیاب کردن غذا طراحی شده اند. دندان ۷ آسیاب فک پایین معمولاً ۲ ریشه دارد. مولرهای فک بالا که در پشت پرمولر دوم قرار دارند، همچنین دندان ۷ بالا، معمولاً دارای ۳ ریشه هستند.

 در دندان دائمی ۱۲ دندان آسیاب وجود دارد که سه عدد در هر ربع دهان قرار گرفته است. دندان‌های مولر با شروع از نزدیکترین به خط وسط به عنوان آسیاب اول، آسیاب دوم و آسیاب سوم نامگذاری می‌شوند. اگرچه، برخی از افراد ممکن است به طور کامل دندان آسیاب سوم را نداشته باشند. دندان آسیاب سوم به عنوان دندان عقل نامیده می‌شود و اغلب دارای ریشه‌های جوش خورده هستند. دندان شیری فقط شامل هشت دندان مولر است. دندان آسیاب فک پایین اولین دندان دائمی است که در دهان رویش می‌کند.

عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟

عصب کشی تمام دندان‌ها و دندان ۷ در کلینیک‌های دندانپزشکی و مطب‌ها انجام می‌شود. ابتدا دندان آسیب دیده با وسیله ای از سایر دندان‌ها جدا می‌شود تا براق دهان وارد حفره دندان نشود. همچنین محل تمیز نگه داشته می‌شود.

سپس دندانپزشک پوسیدگی را از بین برده، پالپ را خارج کرده و محل را تمیز می‌کند. در عین حال دندان را با مواد دندانی به نام گتاپرکا پر می‌کند تا برای بار دوم دچار عفونت نشود. در پایان کار، دندان را با ماده پرکننده، پر می‌کنند. اگر قسمت زیادی از دندان را تراشیده باشند باید روی آن روکش گذاشته شود تا ثبات خوبی برای سال‌ها داشته باشد. در طول جلسات درمانی که ممکن است دو یا ۳ جلسه به طول بیانجامد احتمال دارد هنگام جویدن غذا احساس ناراحتی کنید، اما شدید یا آزاردهنده نخواهد بود. اگر التهاب دندانی شدید دارید ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیز داشته باشید.

چگونه عصب عفونی می‌شود؟

اعصاب دندان زمانی عفونی می‌شوند که آسیب خارجی به دندان، قسمت داخلی دندان را در معرض باکتری‌ها قرار داده که می‌توانند باعث ایجاد التهاب شوند.

چه دلایلی منجر به عفونت پالپ و عصب کشی دندان می‌شود؟

·        حفره‌های بزرگ

·        شکستن مواد غذایی سفت با دندان یا آسیب دندانی

·        دندان‌های کج که پوسیدگی را افزایش می‌دهند.

علائم دندانی که نیاز به عصب کشی دارد چیست؟

چندین علامت وجود دارد که می‌توان در دندانی که نیاز به عصب کشی دارد، تشخیص داد. رایج ترین آنها عبارتند از:

·        درد مداوم و شدید

·        درد مزمن

·        درد شدید همراه با التهاب

·        دردی که هنگام دراز کشیدن تشدید شود.

·        تورم بدون درد

·        تورم خفیف لثه به سمت انتهای ریشه دندان ترک خورده که معمولاً بدون درد است.

·        تغییر رنگ دندان

آیا همه دندان‌ها هفت۷ بالا و هفت۷ پایین را می‌توان عصب کشی کرد؟

متأسفانه همه دندان‌ها را نمی توان عصب کشی کرد. برخی از دندان‌ها هستند که ریشه‌های بسیار کج دارند و ابزارهای کوچک نمی‌توانند داخل آنها حرکت کنند. حتی برخی از دندان‌های شماره ۷ بالا و پایین هستند که کانال‌های ریشه‌شان کاملاً مسدود شده اند.

همچنین در مواقعی عصب کشی، اگرچه قابل انجام است، اما منطقی نیست و کشیدن دندان ارجح است. به عنوان مثال، دندانی که عمل جویدن را انجام نمی دهد مانند دندان عقل بهتر است کشیده شود.

مدت زمان عصب کشی دندان عقل به چه عواملی بستگی دارد؟

یک جلسه عصب کشی دندان معمولاً ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. مدت زمان ویزیت عصب کشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل را بررسی می‌کنیم.

·        تعداد کانال‌های ریشه در دندان. دندان ۷ بالا معمولا مدت زمان بیشتری برای عصب کشی نسبت به دندان ۷ پایین نیاز دارند.

·        موقعیت قرار گیری دندان در فک بالا، فک پایین یا قسمت انتهایی دهان همگی در مدت زمان انجام عصب کشی تاثیر می‌گذارند.

·        ویژگی‌های مورفولوژی (به عنوان مثال، کانال‌های ریشه با انحنای زیاد) یا در آناتومی دندان (کانال‌های ریشه کلسیفیه) زمان را افزایش می‌دهند.

·        همکاری با بیمارانی که کمی در دندانپزشکی استرس دارند. می‌تواند زمان عصب کشی را بیشتر کند.

ضروری است که بیمار بداند که هر دندان مورد متفاوتی است و برای دندانپزشک دشوار است که پیش بینی کند ویزیت عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد. به عنوان یک قاعده کلی، کار عصب کشی بیش از یک ساعت طول نمی کشد. به هر حال، اگر عصب کشی شما به سرعت و در زمان کمی انجام شود به این معنا نیست که درمان خوب و موثری بوده است.

عوارض عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یک درمان دندانپزشکی با درصد موفقیت بالاست که بین ۹۰ تا ۹۵ درصد جواب دهی مثبت دارد. این روش دندانپزشکی بیشتر توسط متخصصین ریشه انجام می‌شود. با این حال، موارد متعددی وجود دارد که ممکن است عوارضی ایجاد کنند که منجر به شکست درمان ریشه و یا حتی عدم امکان حفظ دندان شود.

یکی از معیار‌های اصلی برای موفقیت در روش عصب کشی دندان، از بین بردن کامل میکروب‌ها نه تنها در کانال اصلی ریشه بلکه در کانال‌های ریشه مجاور نیز هست. اگر قسمت داخلی دندان یا بافت‌های اطراف ریشه عفونی بماند، درمان ناموفق بوده است. شایع ترین علائم شکست خوردن عصب کشی، درد شدید یا تورم لثه در ناحیه اطراف دندان است.

بنابراین توصیه می‌شود چند روز پس از عصب کشی دندان، عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود تا از موفقیت آمیز بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل شود.

جمع بندی

عصب کشی دندان ۷ بالا و ۷ پایین یک روش درمانی است که برای حفظ دندان استفاده می‌شود. با این حال، بهتر است هر بیمار از دستورات دندانپزشک پیروی کند. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشکی باعث کی شود تا از بیماری‌های دندانی که در آینده می‌تواند جدی شوند، جلوگیری کند.

روش‌های عصب کشی دندان ۷ بالا و پایین با یکدیگر یکسان هستند. تنها تفاوت در تعداد ریشه‌های آنها و مدت زمان عصب کشی است.

به هر حال اگر متخصصان عصب کشی این کار را انجام داده و در ادامه با ترمیم‌های صحیح و روکش مناسب، از دندان محافظت شود این روش نتایج طولانی مدتی را به همراه خواهد داشت. گاهی اوقات، بلافاصله پس از عصب کشی، علائم ممکن است برای مدت کوتاهی ظاهر شوند که امری طبیعی است. اما در صورت ادامه دار شدن درد و علائم سریعا به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

در صورت نیاز به نظر کاملتر و واضح تر و همچنین حل مشکل دندانی خود می‌توانید با دندانپزشکان متخصص ما مشورت کنید. در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس دندانپزشکان حرفه ای مورد نیاز خود را پیدا خواهید کرد و در عین حال می‌توانید مناسب ترین درمان دندانپزشکی را برای نیازهای شخصی خود انتخاب کنید.  کافی است همین حالا با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

آیا دندان بالا بزرگتر از دندان‌های پایین است؟

قوس دندان‌های بالایی شما باید کمی پهن تر از قوس پایینی باشد و دندان‌های بالایی شما باید دقیقاً خارج از دندان‌های پایینی شما هنگام گاز گرفتن قرار بگیرند. به همین دلیل دندان‌های بالا کمی بزرگتر هستند.

آیا تعداد دندان‌های بالا و پایین یکسان است؟

کودکان ده دندان در پایین و ده دندان در بالا دارند. از آنجایی که دندان‌های شیری شروع به افتادن می‌کنند، این بهترین زمان برای کودکان است تا عادات بهداشتی دهان و دندان سالم و مادام العمر را بیاموزند. بدون دندان عقل، بزرگسالان ۳۲ دندان دارند.

۷ در دندانپزشکی به چه معناست؟

دندان ۷، مولر دوم است. ممکن است در زمان ویزیت این عدد را از دندانپزشک خود بشنوید تا در سابقه دندانپزشکی شکا ثبت شود. دومین دلیلی که دندانپزشک شما اعداد را می‌گوید، رتبه بندی دندان‌های شما در نمودار پریودنتال است.

دندان ۷ چند ریشه دارد؟

دندان‌های ششم و هفتم (آسیاب) معمولاً دارای دو ریشه در فک پایین و سه ریشه در فک بالا هستند.

درمان عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یا درمان ریشه، درمانی است که در داخل دندان انجام می‌شود. در طی این فرآیند، اعصاب، رگ‌های خونی، میکروب‌ها و سموم را می‌توان از دندان خارج کرد. هدف از عصب کشی، نجات دندانی است که پالپ آسیب دیده یا مرده دارد.

۳.۷/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button