تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تفاوت فایل دستی با روتاری در عصب‌کشی دندان

یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌هایی که امروزه در کلینیک‌های دندان‌پزشکی مجهز جهت عصب‌کشی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد دستگاه روتاری است. عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری مزیت‌های فراوانی دارد. اما خیلی از افراد همچنان با این دستگاه، نحوه کار آن و تفاوت‌هایی که با روش‎های قدیمی و فایل‌های دستی دارد آشنایی ندارند. اگر شما نیز می‌خواهید با تفاوت فایل دستی با روتاری در عصب‌کشی دندان بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. 

با عصب‌کشی دندان بیشتر آشنا شویم

دندان‌ها متشکل از دو بخش تاج و ریشه هستند که در تاج قسمتی به نام مینا وجود دارد. مینا در بخش بیرونی تاج قرار گرفته و بخش درونی آن را عاج تشکیل‌داده است. در قسمت زیرین عاج دندان نیز اتاق پالپ قرار دارد که عصب و تمامی عروق در آن نفوذ کرده و وظیفه تامین سایر بخش‌های دندان را بر عهده دارند.

اگر اتاق پالپ دندان در معرض تهدید عوامل میکروبی نباشد نیازی به عصب‌کشی و ترمیم دندان وجود ندارد. در مواقعی که دندان در معرض عوامل میکروبی قرار می‌گیرد نخستین قسمتی که خراب می‌شود مینای دندان است. پس از آن عاج که عضوی ضعیف و حساس در برابر پوسیدگی است دچار آسیب می‌شود. در واقع در صورت عمیق بودن پوسیدگی و عبور از مینای دندان به عاج رسیده و موجب می‌شود که دندان بیمار در هنگام نوشیدن مایعات بسیار سرد یا بسیارداغ واکنش نشان دهد و حساسیت بالایی داشته باشد.  

در پروسه عصب‌کشی، باید قسمتی از دندان که دچار التهاب شده است از هر نوع میکروب، باکتری و آلودگی پاک شود و راه نفوذ دوباره میکروب‌ها به کانال ریشه بسته شود. در واقع دندان‌پزشک با برداشتن پالپ دندانی که دچار آلودگی شده آن را پاک‌سازی می‌کند تا ساختار دندان حفظ شود. لازم به ذکر است که در عصب‌کشی دندان هیچ‌گونه آسیبی به تاج آن وارد نمی‌شود و دست نخورده می‌ماند.  

توجه داشته باشید که درگیری عاج دندان با پوسیدگی هیچ‌گونه علائمی ندارد و دردی را احساس نخواهید کرد. حتی در برخی مواقع دندان‌پزشک نیز نمی‌تواند این پوسیدگی را تشخیص دهد و باید حتما عکس رادیوگرافی دندان تهیه شود تا میزان پوسیدگی معلوم گردد. 

دستگاه روتاری برای عصب‌کشی دندان

امروزه در اکثر کلینیک‌های دندان‌پزشکی مجهز و دیجیتال، عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری انجام می‌شود. این دستگاه پیشرفته‌ترین دستگاه برای عصب‌کشی دندان است. احتمالا تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که با مصرف خوراکی‌ها و مواد‌غذایی شیرین، نوشیدنی‌های بسیار سرد یا بسیار داغ واکنش‌های حساسی را در اطراف دندان خود احساس کرده باشید. این موضوع نشان دهنده این است که دندان شما دچار آسیب شده و باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهید تا بتوانید دندان خود را حفظ کنید. در برخی از مواقع آسیب‌دیدن دندان به حدی است که به عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کنید.

در عصب‌کشی دندان پس از پاک‌سازی ریشه دندان از آلودگی‌ها و میکروب‌ها دندان‌پزشک راه‌های منتهی به ریشه دندان را کاملا می‌بندد تا از نفوذ مجدد میکروب و عفونت جلوگیری کند. 

دستگاه روتاری یا همان دستگاه دیجیتال روتاری اندو از طریق یک‌سری فایل مخصوص کار خود را آغاز می‌کند. این فایل‌ها شکل، فرم و جنس خاصی دارند و پس از قرار گرفتن در دستگاه روتاری باید دقیقا شکل کانال ریشه دندان را به خود بگیرند تا درمان ریشه را با کیفیت و دقت بالا انجام دهد. 

این دستگاه دارای دقت بالایی برای عصب‌کشی دندان است و این پروسه را با کیفیت بالایی انجام می‌دهد. عصب‌کشی با دستگاه روتاری به جای فایل‌های دستی با دقت و سریع‌تر انجام شده و می‌تواند جایگزینی عالی برای حرکات دست باشد. این دستگاه عملیات پاک‌سازی و تخلیه پالپ‌های عفونی کانال ریشه دندان را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. 

مراحل عصب‌کشی دندان با استفاده از دستگاه روتاری

چکاپ سالیانه دندان‌ها و هر شش ماه یکبار با مراجعه به دندان‌پزشک کاملا ضروری است. زیرا ممکن است که در طی این مدت دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند و شما متوجه این مسئله نشوید. اگر دندان دچار پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی شده باشد، باید ابتدا عکس کامل رادیوگرافی از دندان و دهان خود تهیه نمایید تا دندان‌پزشک با توجه به آن بتواند به طور قطعی تشخیص دهد که کدام دندان‌ها دچار پوسیدگی شده و به عصب‌کشی و ترمیم نیاز دارد. این عکس‌ها به خوبی حدود ریشه، وجود یا عدم وجود ضایعات اطراف ریشه و مقدار پوسیدگی را نشان می‌دهد. 

برای عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری باید ابتدا پوسیدگی‌های دندان برداشته شوند و یک حفره جهت دسترسی به عصب دندان ایجاد شود تا دندان‌پزشک بتواند به کمک دستگاه اپکس فایندر طول ریشه دندان را مشخص کند. سپس با استفاده از فایل‌های مخصوص دستگاه روتاری ریشه دندان کاملا پاکسازی و تمیز می‌شود و کانال‌های دندان شستشو خواهد شد. 

در پایان نیز دندان‌پزشک صبر می‌کند تا کانال دسترسی به عصب به صورت کامل خشک شود و سپس از ماده گوتاپرکا جهت پر کردن دندان استفاده می‌کند و مانع از نفوذ میکروب و آلودگی مجدد به دندان می‌شود. 

انجام تمامی این مراحل با دستگاه روتاری و دستگاه اپکس فایندر موجب شده که درد بعد از عصب‌کشی خیلی کاهش یابد و این پروسه با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. 

دستگاه روتاری چه تفاوتی با روش‌های سنتی عصب‌کشی دارد؟

در هر دو روش تمامی مراحل یکسان است و مهم‌ترین تفاوتی که در این دو روش وجود دارد مربوط به بخشی است که ریشه دندان با فایل پاک‌سازی می‌شود. در روش‌های سنتی برای این منظور از لوازم دستی و دستگاه‌های عادی جهت پاک‌سازی ریشه استفاده می‌کنند که دارای دقت کمتر، سرعت و کیفیت پایین‌تر هستند. در دستگاه روتاری فایل‌هایی که استفاده می‌شود به صورت چرخشی بوده اما در روش دستی شرایط به این صورت نیست. 

با استفاده از فایل چرخشی برای عصب‌کشی دندان، دیوارهای عاجی خیلی راحت‌تر برداشته می‌شوند و حین چرخش فایل، خرده‌های عاج به خوبی بیرون کشیده می شوند. این دستگاه از رفتن خرده‌های عاج به انتهای ریشه دندان جلوگیری کرده و هنگامی که فایل می‌چرخد این خرده‌ها را به سمت خارج کانال دندان هدایت می‌کند.

عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری و فایل‌های چرخشی آن موجب شده که مشکلاتی مانند لج، سوراخ شدن و یا انسداد کاهش یابد. مخصوصا در مواقعی که کانال عصبی انحنا و خمیدگی خاصی داشته باشد فایل چرخشی به خوبی می‌تواند این مسیر را طی کند و همه قسمت‌های کانال را از وجود هر گونه باکتری، آلودگی و میکروب عاری سازد.

در روش‌های دستی برای عصب‌کشی دندان گاهی اوقات قسمتی از دیواره عاجی نسبت به سایر قسمت‌ها بیشتر برداشته شده و موجب می‌شد که شکل‌دهی کانال به صورت یکنواخت انجام نشود. این در حالی است که در عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری به دلیل استفاده از فایل‌های چرخشی تمامی دیواره‌های عاجی دندان کاملا یکنواخت برداشته می‌شود و پاک‌سازی کانال‌های عصبی دندان به صورت یکسان انجام می‌شود. از طرفی با توجه به شکلی که از کانال دندان با روتاری به دست می‌آید پرکردن دندان نیز با سرعت بیشتری انجام شده و مواد گوتاپرکا به راحتی داخل حفره را پر می‌کنند. 

فایل‌های روتاری هیچ‌گونه نوک تیز و برنده‌ای ندارند و نمی‌توانند آسیبی به دندان وارد کنند و مانع از سوراخ شدن دیواره‌های کانال دندان می‌شوند، ازاین‌رو روشی ایمن است.

مزایای درمان عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری

عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری دارای مزیت‌های بسیاری نسبت به روش دستی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • در هنگام درمان ریشه به این روش کیفیت کار بسیار بالا است.
  • عصب‌کشی دندان با روتاری دارای دقت خیلی بالایی است.
  • با استفاده از دستگاه روتاری فرایند عصب‎کشی بسیار راحت و با سرعت بالایی انجام می‌شود، ازاین‌رو بیمار احساس راحت‌تری خواهد داشت.
  • در این روش مقدار دردی را که بیمار پس از درمان ریشه تحمل می‌کند خیلی کمتر از روش‌های دستی است.
  • این دستگاه در حین کار صدای خیلی کمی دارد و بیمار استرس و هیجان کمتری خواهد داشت و می‌تواند با آرامش و اطمینان خاطر آمادگی لازم را برای ادامه درمان پیدا کند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‎دهد یکی از مهم‌ترین علل ترس افراد از عصب‌کشی دندان ناشی از صدای ناخوشایند دستگاه است. 
  • در درمان ریشه با دستگاه روتاری میزان احتمال آسیب دیدن دیواره‌های کانال دندان خیلی کاهش می‌یابد.
  • در این روش ریسک سوراخ‌شدن دندان به حداقل رسیده، زیرا فایل‌هایی که در روتاری استفاده می‌شوند فاقد نوک برنده و تیز هستند. 
  • در پایان لازم است که اشاره کنیم فایل‌های چرخشی دستگاه روتاری تاثیری بر موفقیت یا شکست پروسه درمانی ندارد. اما در به حداقل رسیدن آسیب به دندان در عصب‌کشی و یا جلوگیری از آن خیلی موثر هستند.

جمع بندی

درمان ریشه دندان در کلینیک‌های دندا‌پزشکی به دو روش دستی و استفاده از دستگاه روتاری انجام می‌شود. مزیت‌هایی که روتاری نسبت به روش‌های دستی و قدیمی دارد موجب شده که طرفداران بیشتری داشته باشد. در واقع در فرآیند عصب‌کشی با این روش ریسک آسیب‌دیدن و سوراخ‌شدن کانال‌های دندان خیلی پایین می آید. درمان ریشه در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شده و بیمار درد کمتری را احساس می‌کند. 

ازاین‌رو می‌تواند جایگزینی عالی برای فایل‌های دستی در درمان عصب‌کشی در دندان‌پزشکی باشد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای درمان دندان‌های پوسیده و آسیب‌دیده خود به کلینیک‌های دندانپزشکی مجهز و پیشرفته مراجعه کنید که مجهز به چنین دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند تا بتوانید با آرامش خاطر و کمترین درد و عوارض فرآیند درمان را طی کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با کمک دندانپزشکان مجرب و بهره مندی از بهترین وسایل روز دنیا تمامی کار‌های مربوط به سلامت دهان و دندان مانند عصب کشی، جراحی دندان عقل، ایمپلنت، بلیچینگ و کامپوزیت را انجام می‌دهد. زمان را از دست ندهید و همین حالا با شماره های موجود تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

در چه مواقعی عصب‌کشی دندان نیاز است؟

در صورت مشاهده هر نوع علائمی مانند حساسیت زیاد دندان به گرما و سرما، بروز لکه و جوش روی لثه، احساس درد شدید هنگام جویدن، دندان‌های ترک خورده، تغییر رنگ لثه، ایجاد تورم و التهاب در لثه باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا درمان ریشه را آغاز نمایید.

آیا پس از عصب‌کشی نیاز است که دندان‌ها روکش شوند؟

در قانون کلی دندان‌پزشکی باید پس از درمان ریشه دندان، دندان‌ها روکش شوند. اگر درمان ریشه به دندان‌های مجاور آسیبی وارد نکرده باشد فقط دندان ترمیم شده نیاز به روکش دارد و در صورت آسیب‌دیدن دندان‌های مجاور باید حتما آن‌ها نیز ترمیم شوند تا به درمان ریشه نیاز پیدا نکنند. 

هزینه عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری چگونه است؟

درمان عصب‌کشی با دستگاه روتاری بر روی هزینه نهایی آن اثر می‌گذارد. درمان با دستگاه روتاری کیفیتی عالی اما قیمتی بالا دارد. همچنین فایل‌هایی که در این دستگاه استفاده می‌شوند نیز در مقایسه با فایل‌های دستی قیمت بالاتری دارد. اما با این وجود مزایایی که نسبت به روش دستی دارد موجب شده طرفداران زیادی داشته باشد. 

فایل روتاری دندان چیست؟

فایل روتاری نیکل تیتانیوم ابزاری ریشه‌دار، مخروطی و نوک‌دار است که برای شکل‌دهی مکانیکی و آماده‌سازی کانال‌های ریشه در طی درمان ریشه یا حذف مواد مسدود‌کننده کانال ریشه در زمان انجام درمان مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مزایای فایل‌های چرخشی نسبت به فایل‌های دستی چیست؟

کارایی در زمان آماده‌سازی و شکل کانال، کاهش زمان کار، دقت و کیفیت بالاتر کار

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button