اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

هزینه جرم گیری دندان 

اگر دندانپزشک جرم گیری و روت پلنینگ را به شما توصیه کرده است، ممکن است از خود بپرسید که هزینه‌های این روش چقدر است؟ جرم گیری دندان یک روش غیر جراحی است که در آن روی سطح دندان‌ها و زیر خط لثه تمیز می‌شوند. اگرچه روش جرم گیری نسبتاً رایج است، اما بخشی از تمیز کردن روتین دندان نیست و بنابراین باید برای این درمان هزینه پرداخت کنید. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس هزینه‌هایی که باید برای جرم گیری پرداخت کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

هزینه جرم گیری دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

جرم گیری نقش مهمی در مبارزه با بیماری‌های دندان و لثه ایفا می‌کند. هزینه این روش بسیار متفاوت است و بر اساس میزان نیاز در تمیز کردن دندان محاسبه می‌شود. در ادامه سایر عوامل که بر هزینه جرم گیری دندان تاثیر می‌گذارد را با هم می‌خوانیم:

  • تجربه و مهارت دندانپزشک در کار جرم گیری
  • میزان تجمع پلاک و باکتری در امتداد خط لثه 
  • نیاز به سایر درمان‌های اضافی مرتبط با جرم گیری 

جرم گیری دندان زمانی است که رسوب پلاک از زیر خط لثه دندان برداشته می‌شود. اما روت پلنینگ عبارت است از صاف کردن اضافی ریشه زیر خط لثه برای کمک به اتصال مجدد لثه به دندان.

چه کسی جرم گیری را انجام می‌دهد؟

دندانپزشکان عمومی می‌توانند هر دو بخش جرم گیری و پلنینگ ریشه را انجام دهند. در صورتی که دندان‌های بیماران به کار بیشتری نیاز داشته باشد دندانپزشکان بیماران را به پریودنتیست ارجاع می‌دهند. اگر دندانپزشک شما متخصص پریودنتیست را به شما معرفی کرد حتما دلیل آن را جویا شوید. زیرا متخصص پریودنتیست ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از دندانپزشک عمومی هزینه دریافت کند.

چه مراکزی هزینه کمتری برای جرم گیری دریافت می‌کنند؟

در حالی که درمان جرم گیری و پلانینگ می‌تواند گران باشد، راه‌هایی وجود دارد که این روش را برای شما مقرون به صرفه تر یا امکان پذیرتر می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی محل خوبی برای پوشش هزینه‌های جرم گیری و پلانینگ است. اغلب، بیمه دندانپزشکی ۵۰٪ یا بیشتر از روند درمان را پوشش می‌دهد. با این حال، از قبل آمادگی کافی داشته باشید زیرا بیمه‌های درمانی فقط برخی از هزینه‌های درمان را پوشش دهند. 

طرح تخفیف دندانپزشکی

گزینه دیگری برای پوشش هزینه‌های جرم گیری و پلانینگ، طرح تخفیف دندانپزشکی است. طرح‌های تخفیف می‌تواند به صرفه جویی در هزینه در هر روش دندانپزشکی کمک کند و ممکن است تا ۶۰٪ در هزینه جرم گیری و پلنینگ ریشه صرفه جویی کنید.

برنامه‌های پرداخت دندانپزشکی

دندانپزشک شما ممکن است برای کمک به هزینه‌های اضافی که تحت پوشش بیمه نیستند، یک طرح پرداخت دندانپزشکی ارائه دهد. اگر هزینه درمانی شما زیاد شود می‌توانید درخواست پرداخت به صورت قسطی داشته باشید.

دانشکده‌های دندانپزشکی

اگر دانشکده دندانپزشکی در نزدیکی شماست حتما جرم گیری را در این مراکز علمی انجام دهید. دندانپزشکان تازه کار و دانشجویان دندانپزشکی اغلب نرخ پایین تری برای جرم گیری می‌گیرند. دانشکده‌های دندانپزشکی همیشه به دنبال بیمارانی هستند تا به دانشجویان دندانپزشکی در کسب تجربه کمک کنند.

هزینه تمیز کردن عمیق دندان

به تمیز کردن عمیق با جرم گیری معمولی که دو بار در سال انجام می‌دهید متفاوت است. این روش برای پیشگیری یا درمان بیماری لثه به کار می‌رود.

اگر بیمه دندانپزشکی نداشته باشید، جرم گیری عمیق دندان می‌تواند هزینه زیادی را برای شما ایجاد کند. در صورتی که نیاز به بی حسی نیز داشته باشید ممکن است هزینه بیشتری متقبل شوید.

چرا به جرم گیری عمیق دندان نیاز دارید؟

بیماری لثه یا پریودنتیت یک عفونت قابل پیشگیری است. این عفونت اگر درمان نشود، می‌تواند بافت لثه و اطراف دندان را تحت تاثیر قرار دهد. پریودنتیت اگر طولانی شود می‌تواند به استخوان فک و دندان‌ها آسیب برساند.

پریودنتیت، لثه را از دندان جدا می‌کند. این بیماری باعث می‌شود که پاکت‌هایی برای رشد باکتری‌ها روی ریشه دندان ایجاد شود. باکتری‌های روی ریشه با مسواک زدن منظم یا نخ دندان کشیدن از بین نمی رود.

تمیز کردن عمیق دندان به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا زیر لثه شما نفوذ کند و باکتری‌های مضر را از بین ببرد. پس از آن، لثه‌های شما می‌توانند با بافت سالم دوباره به دندان‌ها بچسبند.

علائم بیماری لثه چیست؟

  • لثه ملتهب
  • لثه‌های قرمز یا بنفش
  • لثه‌های نرم
  • خونریزی لثه
  • بوی بد دهان
  • چرک و جرم بین دندان‌ها
  • درد هنگام جویدن
  • عقب‌رفتگی لثه (دندان‌ها بلندتر از حد معمول به نظر می‌رسند)
  • فضاهای جدید و باز بین دندان‌ها
  • تغییر در گاز گرفتن
  • دندان‌های لق شده یا افتاده 

پریودنتیت معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان ایجاد می‌شود. با مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه می‌توانید از آن پیشگیری کنید.

مراجعه به دندانپزشک حداقل دو بار در سال یا هر دفعه که توصیه می‌شود بخشی از روتین بهداشت دهان و دندان است.

در جرم گیری عمیق دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

دندانپزشک شما ممکن است از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه استفاده کند. همچنین می‌توانند لیدوکائین را تزریق کنند یا روی بافت بگذارند. نوع بی حسی به شرایط شما بستگی دارد.

دندانپزشکان برای تمیز کردن باکتری‌ها از ابزار خراش دادن در زیر لثه استفاده می‌کنند. سپس ریشه دندان‌ها را در فرآیندی به نام پلانینگ صاف کرده تا به لثه‌ها اجازه دهند دوباره به دندان بچسبند. برخی از دندانپزشکان از ابزار اولتراسونیک برای خراش دادن استفاده می‌کنند زیرا می‌تواند راحت تر از ابزار معمولی اسکراپ کنند.

گاهی اوقات دندانپزشکان برای کمک به مبارزه با باکتری‌ها، فیبرهای آنتی بیوتیک را در لثه‌های شما قرار می‌دهند. در برخی موارد بعد از جرم گیری قرص‌های آنتی بیوتیک یا دهانشویه تجویز می‌کنند.

بعد از جرم گیری عمیق چه اتفاقی می‌افتد؟

  • ممکن است یک هفته یا بیشتر، بعد از جرم گیری دندان‌های حساسی داشته باشید. 
  • دهان شما ممکن است برای چند روز دردناک باشد.
  • در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جرم گیری، لثه‌های شما باید سالم تر باشند و بیماری لثه شما از بین برود. 
  • ترک سیگار به بهبودی و پیشگیری از بیماری لثه کمک می‌کند.

خطرات جرم گیری عمیق دندان

جرم گیری و پلانینگ برای اکثر افراد یک روش کم خطر است. اگر سیستم ایمنی ضعیف، مشکلات قلبی یا اعضای مصنوعی در بدن دارید، ممکن است احتمال ابتلا به عفونت ناشی از باکتری‌های موجود در دهانتان بیشتر باشد.

باکتری‌های دهان گاهی وارد جریان خون شما می‌شوند. اگر مشکل ایمنی داشته یا در گروه پرخطر قرار دارید، احتمالا دندانپزشک شما قبل و بعد از جراحی آنتی بیوتیک تجویز کند.

معایب جرم گیری دندان چیست؟

خونریزی و تورم جزئی ممکن است رخ دهد. اما پس از چند روز فروکش میکند. سایر خطرات شامل مشکلات مربوط به اتصال مجدد لثه، تحلیل رفتن لثه یا آسیب عصبی است. این عوارض نادر هستند و اکثر بیماران پس از درمان مشکلی ندارند. شایع ترین عارضه جانبی درد و حساسیت بعد از جرم گیری است.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

شایدتصور کنید، احساس تراشیدن دندان‌ها می‌تواند کمی ناراحت کننده باشد. با این حال، در طول کار به لطف استفاده از یک بی حس کننده موضعی حداقل ناراحتی را احساس خواهید کرد. با بی‌حس شدن خط لثه، حس نمی کنید که ابزار جرم‌گیر به داخل پاکت‌های پریودنتال می‌رسد یا رسوبات زیر لثه را می‌تراشند.

یکی از مواردی که ممکن است کمی دردناک باشد، روند بهبودی است. از آنجایی که این روش روی بافت نرم لثه کار می‌کند، به خصوص اگر بیماری لثه دارید، ممکن است خونریزی، قرمزی، تورم و درد را تجربه کنید. این عوارض معمولاً خفیف بوده و در عرض چند روز از بین می‌روند. در موارد درد شدید، مصرف داروهای بدون نسخه می‌تواند مفید باشد.

آیا جرم گیری دندان ضروری است؟

تمیز کردن منظم لثه بسیار موثر است و جرم گیری و پلانینگ دندان گزینه خوبی برای افرادی است که بیماری لثه و سایر مشکلات دندانی دارند. اگر آسیب قابل توجهی به دندان‌ها وارد شده، سیگاری هستید یا دیابت دارید، جرم گیری ممکن است برای سلامت لثه‌های شما موثر باشد. 

انجام جرم‌گیری می‌تواند خطر نیاز به سایر درمان‌های بیشتر را کاهش دهد. در این شرایط درمان‌هایی که دردناک تر و گران تر از جرم گیری هستند مانند عصب کشی و کشیدن دندان کاهش پیدا می‌کند. زیرا دیگر تارتار و باکتری بر روی دندان‌ها وجود ندارد که باعث پوسیدگی دندان شود.

جمع بندی

در این مقاله هزینه جرم گیری دندان را بررسی کردیم. با روش‌هایی که گفته شد می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید. اما هرگز جرم گیری دندان را به تعویق نیندازید زیرا منجر به آسیب‌های بیشتر و گران تر به دندان می‌شود. 

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با کمک دندانپزشکان مجرب و استفاده از بهترین وسایل دندانپزشکی، کار جرم گیری عمیق دندان با کمترین قیمت انجام می‌شود. زمان را از دست ندهید و همین حالا نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا جرم گیری دندان ارزش دارد؟

هدف از جرم گیری عمیق، درمان پریودنتیت یا بیماری لثه است که باعث بهبود بیماری می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که جرم‌گیری عمیق یک روش غیرجراحی بسیار مؤثر برای درمان بیماری لثه است.

آیا دندانپزشک عمومی می‌تواند جرم گیری انجام دهد؟

دندانپزشکان عمومی می‌توانند هر دو بخش جرم گیری و پلنینگ ریشه را انجام دهند. برخی از دندانپزشکان ممکن است به بیماران خود توصیه کنند در صورتی که دندان‌هایشان به کار بیشتری نیاز دارد به پریودنتیست مراجعه کنند.

جرم گیری دندان چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی، فرآیند جرم گیری دندان را می‌توان در یک بار ویزیت کامل کرد. در این ویزیت، تکمیل فرآیند حدود ۱ ساعت طول خواهد کشید. با این حال، اگر رشد پلاک بیشتری وجود داشته باشد، ممکن است ۲ ساعت طول بکشد تا تکمیل شود.

چند بار جرم گیری دندان باید انجام داد؟

به عنوان یک قانون کلی، افرادی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی دارند معمولاً هر شش ماه یک بار نیاز به بررسی و جرم گیری دارند. اگر در گذشته با بیماری لثه دست و پنجه نرم کرده اید، بهتر است با فاصله ۳ تا ۴ ماه به دندانپزشک مراجعه کنید. 

جرم گیری دندان چقدر دردناک است؟

این روش اصلا دردناک نیست. فرآیند جرم گیری را می‌توان با تزریق یک بی حس کننده موضعی به بافت نرم تکمیل کرد تا هرگونه احساس ناخوشایند در طول فرآیند به حداقل برسد. پس از اتمام کار، کمی احساس ناراحتی طبیعی است.

جرم گیری معمولا چقدر طول می‌کشد؟

کل درمان حدود یک یا دو ساعت طول می‌کشد و عفونت لثه شما را با حداقل ناراحتی از بین می‌برد. اگر مورد شما شدید و عفونت گسترده باشد، ممکن است این روش بیشتر طول بکشد یا نیاز به جلسات متعدد داشته باشید. 

آیا می‌توانید جرم گیری را در خانه انجام دهید؟

در حالی که برای مراقبت صحیح از دندان باید پلاک برداشته شود، هرگز نباید آن را در خانه انجام داد. تراشیدن پلاک باید توسط متخصص دندانپزشک، متخصص بهداشت دندان یا یک دندانپزشک انجام شود. استفاده نادرست از ابزار جرم گیری می‌تواند به بافت ظریف لثه آسیب برساند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button