اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

بلیچینگ یا سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر که به آن بلیچینگ نیز می‌گویند، یک روش لیزر زیبایی دندانپزشکی است. این کار باید در کلینیک دندانپزشکی و توسط یک متخصص و یا دندانپزشک عمومی دوره دیده و دارای گواهینامه معتبر از سازمان انرژی اتمی، انجام شود. بلیچینگ دندان با لیزر یکی از پرطرفدارترین روش‌های سفید کردن دندان است، اما باید به مسائل مختلفی قبل و بعد از انجام آن توجه کرد. در این مقاله از کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی زاگرس به بررسی دقیق و کامل بلیچینگ خواهیم پرداخت.

مراحل بلیچینگ دندان با لیزر

همه درمان‌های حرفه‌ای سفیدکننده اساسا یکسان عمل می‌کنند، زیرا همه آنها بر روی برخی از عوامل سفید کننده با مقاومت بالا (معمولا پراکسید کاربامید و پراکسید هیدروژن) متکی هستند. مراحل بلیچینگ دندان با لیزر در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود و شامل چند مرحله ساده است:

·        ابتدا دندانپزشک شما یک محافظ پلاستیکی یا لاستیکی در دهان شما قرار می‌دهد تا دهان شما باز بماند.

·        سپس یک لایه محافظ روی لثه‌های شما قرار داده می‌شود تا آن‌ها را در برابر ژل سفید‌کننده محافظت کند و از تحریک و سوزش لثه جلوگیری کند.

·        پس از قرار گرفتن لایه محافظ بر روی لثه، دندانپزشک ژل سفید‌کننده را با دقت روی دندان‌های شما می‌گذارد.

·        در مرحله بعد از یک لیزر قلم مانند برای فعال کردن ژل استفاده استفاده می‌شود.

·        با تابش لیزر، ژل کف می‌کند، به این معنی که برای از بین بردن لکه‌ها از روی دندان شما فعال می‌شود.

·        ژل برای چند دقیقه روی دندان شما باقی می‌ماند. سپس دندانپزشک شما آن را با یک مکنده کوچک خارج می‌کند. دندانپزشک این مراحل را تا سه یا چهار بار تکرار می‌کند تا دندان‌های شما به رنگ دلخواه برسند.

·        در مرحله آخر دهان شستشو داده می‌شود و لایه محافظ از روی لثه‌های شما برداشته می‌شود.

عوارض سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر یک روش ایمن و موثر است. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی جزئی و کوتاه مدتی ایجاد کند، از جمله این موارد می‌توان به حساسیت دندان در طول روزهای پس از بلیچینگ اشاره کرد. همچنین ممکن است کمی حس ناخوشایند و ناراحتی موقتی در دندان‌های خود احساس نمایید. یکی دیگر از عوارضی که احتمال دارد بروز کند این است که ممکن است لثه‌های شما کمی تحریک پذیر شوند. توجه و عمل به توصیه‌های دندانپزشک پس از بلیچینگ این عوارض را به حداقل خواهد رساند.

این عوارض جانبی به ندرت شدت می‌یابد، اما در برخی افراد ممکن است این عوارضدر حالت حاد خود بروز کند. بسیار مهم است که تا چند روز پس از بلیچینگ دندان با لیزر از خوردن و آشامیدن هر چیز بیش از حد گرم یا سرد خودداری نمایید تا از این عوارض جانبی جلوگیری کنید.

عوارض بالقوه

یک خطر جزئی وجود دارد و آن اینکه گرمای تولید شده توسط لیزر به پالپ دندان یا سایر بافت‌ها آسیب برساند. با این حال، مراقبت‌های حرفه ای و تنظیمات لیزر برای جلوگیری از این اتفاق قطعا توسط دندانپزشک شما در نظر گرفته شده است. واکنش‌های آلرژیک با اینکه بسیار نادر هستند، اما ممکن است رخ دهد. پس اگر بدن حساسی دارید، یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستید، قبل از بلیچینگ دندان با لیزر این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در صورت پر کردن آمالگام، ممکن است درمان سفید کردن دندان به شما توصیه نشود. ژل سفید‌کننده می‌تواند باعث آزاد شدن جیوه از مواد پر شده شود.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بلیچینگ دندان با لیزر برای زنان باردار ایمن یا ناایمن است. با این حال، بهتر است تا زمان تولد نوزاد از درمان‌های سفید‌کننده دندان خودداری کنید. همچنین بارداری می‌تواند حساسیت دندان را به دلیل فرسایش ناشی از استفراغ مکرر، افزایش دهد. سفید کردن دندان با لیزر در این حالت می‌تواند به دندان آسیب برساند.

مزایا و معایب سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر مانند هر کار دیگر دندانپزشکی مزایا و معایبی دارد. ما در ادامه این مقاله به بررسی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت تا بتوانید با آگاهی کامل در مورد بلیچینگ دندان‌های خود تصمیم بگیرید.

مزایای بلیچینگ دندان با لیزر

·        صرفه‌جویی در زمان یکی از اولین مزایای این کار است. زیرا نتایج قابل توجهی در طی یک جلسه بلیچینگ دندان با لیزر بدست خواهید آورد.

·        چون تمام کارها فقط در مطب و توسط دندانپزشک انجام می‌شود، بنابراین بیمار مجبور نیست از هیچ ماده یا تکنیکی در خانه استفاده کند.

·        نتایج سفید کردن سریعتر از نتایج بدست آمده توسط محصولات خانگی است.

·        انجام این روش توسط دندانپزشک خطر عوارضی مانند سوختگی بافت نرم یا آسیب به اعصاب داخل دندان را کاهش می‌دهد.

معایب بلیچینگ دندان با لیزر

·        بلیچینگ دندان با لیزر معمولا گران‌ترین نوع در بین تمام کارهای مربوط به سفید کردن دندان است.

·        مانند سایر روش‌های سفید کردن دندان‌ها، نتایج برای همیشه ماندگار نیستند. افرادی‌که قهوه، چای، یا شراب قرمز می‌نوشند یا از تنباکو استفاده می‌کنند، زودتر از سایرین نیازمند تمدید جلسه بلیچینگ خود هستند.

·        هیچ تضمینی برای نتایج بلیچینگ دندان با لیزر وجود ندارد. ممکن است نتایج بهتری نسبت به سایر روش‌های سفید‌کننده داشته باشد، اما برخی افراد لکه‌های عمیقی دارند که به راحتی سفید نمی‌شوند.

سفید کردن دندان با لیزر یا اشعه فرابنفش UV-A & UV-B

برای اکثر محصولات سفید‌کننده دندان در مطب دندانپزشکی، بجای لیزر از اشعه فرابنفش UV-A استفاده می‌شود. ممکن است هر دو تکنیک اشعه فرابنفش UV-A و لیزر ظاهرا مراحل مشابهی داشته باشند، اما عملکرد متفاوتی دارند. در تکنیک‌های سفید کردن با استفاده از اشعه فرابنفش UV-A، اشعه فرابنفش UV-A ژل سفید‌کننده را فعال می‌کند. این روش شامل محصولاتی می‌شود که می‌توانید در خانه نیز از آن‌ها استفاده کنید.

در مورد بلیچینگ دندان با لیزر نیز همین امر صادق است، اما نور بسیار باریکتر است و گرمای بیشتری تولید می‌کند. از آنجایی‌که می‌توان در یک جلسه کوتاه کلیه دندان‌ها را با هم سفید کرد، نتیجه آن از اشعه فرابنفش UV-A سریعتر است. بلیچینگ دندان با لیزر شامل استفاده از ژل سفید‌کننده غلیظ و لیزر برای گرم کردن آن است. لیزر، مواد شیمیایی موجود در ژل را فعال کرده و به سرعت دندان‌های شما را سفید می‌کند.

جایگزین‌ های لیزر برای سفید کردن دندان‌ ها

اگر نمی‌خواهید روی بلیچینگ دندان با لیزر سرمایه‌گذاری کنید، راه‌حل‌های خانگی ارزان‌تری نیز وجود دارد با این تفاوت که هم زمان‌بر هستند و هم نتیجه نهایی شبیه به بلیچینگ نخواهد شد. سایر روش‌های رایج سفید کردن دندان عبارتند از کیت‌های سفید‌کننده دندان LED، نوارهای سفید کننده، خمیر دندان و دهانشویه سفید کننده، محصولات طبیعی سفید‌کننده دندان، ژل‌های سفید‌کننده دندان و قلم سفید کننده، که هر کدام شیوه خاص استفاده خود را دارند و باید در مورد هریک تحقیقات لازم را قبل از استفاده انجام دهید.

درمان‌های سفید‌کننده دندان در خانه می‌توانند راحت‌تر از درمان‌های سفید‌کننده با لیزر باشند. اکثر برندهای معتبر سفید‌کننده دندان در خانه به صورت آنلاین در دسترس هستند و به شما این امکان را می‌دهند که بدون‌ترک خانه، آنها را سفارش داده و استفاده کنید. اما درمان‌های سفیدکننده دندان در خانه را باید چندین مرتبه استفاده نمایید تا بتوانید نتایج را ببینید. هنگامی‌که آن را با بلیچینگ دندان با لیزر مقایسه می‌کنید، که می‌تواند نتایج قابل مشاهده ای را پس از یک جلسه به شما بدهد، متوجه خواهید شد که روش خانگی می‌تواند یک نقطه ضعف باشد.

بلیچینگ دندان با لیزر فقط باید توسط دندانپزشک انجام شود، زیرا میزان غلظت مناسب مواد سفید‌کننده بسیار حساس است. این ژل اگر با غلظت زیاد روی دندان‌ها قرار گیرد می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی در بافت‌های نرم دهان شود، بنابراین نظارت دندانپزشک الزامی است.

۵ نکته که باید در مورد بلیچینگ دندان با لیزر بدانید

هنگامی‌که قصد سفید کردن دندان با لیزر را دارید، باید به نکات و مسائلی در قبل و بعد از بلیچینگ توجه نمایید. در ادامه به طور دقیق به این موارد مهم خواهیم پرداخت.

لبخندی زیبا توسط بلیچینگ دندان با لیزر

سفید کردن دندان‌های خود با استفاده از روش‌های بلیچینگ دندان با لیزر یک راه عالی برای به دست آوردن فوری لبخندی درخشان‌تر و جذاب‌تر است. اگر به دلیل تغییر رنگ دندان‌هایتان نمی‌توانید به راحتی لبخند بزنید، بلیچینگ دندان با لیزر می‌تواند اعتماد به نفس شما را بازگرداند و لبخندی را به شما هدیه دهد که از نشان دادن آن خوشحال باشید.

تغییر رنگ دندان یک مشکل رایج است که اغلب به دلیل گذر زمان، افزایش سن و مصرف موادی است که دندان‌های شما را لکه دار می‌کند. با این حال، به جای تحمل دندان‌های بد رنگ و کدر، ممکن است بخواهید سفید کردن دندان‌های خود را با لیزر تجربه کنید. سفید کردن دندان با لیزر تضمین می‌کند که لبخندی روشن و سفید داشته باشید.

لیزر سریعترین و موثرترین روش سفید کردن دندان

سفید کردن دندان با لیزر به شما این امکان را می‌دهد که فورا رنگ دندان‌های خود را تغییر داده و بهبود دهید. این نوع درمان به طور کلی رنگ دندان را با چندین درجه بهبود می‌بخشد، اگرچه نتایج درمان متفاوت است. رنگ سفید جدید دندان‌های شما ممکن است تا دو سال دوام بیاورد.

سفید کردن دندان با لیزر بسیار ایمن است

از آنجایی‌که سفید کردن دندان با لیزر یک درمان غیر تهاجمی است و شامل جراحی نمی‌شود، برای همه بسیار ایمن است. هنگامی‌که سفید کردن دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود، به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند. اگر مواد شیمیایی سفید کننده موجود در کیت سفید‌کننده خانگی شما با لثه‌ها یا سایر بافت‌های نرم دهان شما تماس پیدا کند، خطر سوختگی شیمیایی جزئی وجود دارد.

همه اینها به این معنی است که هنگام سفید کردن دندان با کیت‌های سفید کننده در خانه باید بسیار مراقب باشید و بهتر است زنان باردار و مادران تازه زایمان کرده، از سفید کردن دندان‌های خود اجتناب کنند، زیرا مواد شیمیایی سفیدکننده می‌توانند بر جنین تأثیر بگذارند یا وارد شیر مادر شوند.

دوام سفید کردن دندان با لیزر

هیچ درمانی برای سفید کردن دندان برای همیشه دوام نمی‌آورد و برای جلوگیری از تغییر رنگ سریع دندان‌ها، باید مرتب آن‌ها را تمیز کنید.  انتخاب غذا و سبک زندگی، دلایل تغییر رنگ دندان‌های شما در وهله اول هستند. اگر به دلایل تغییر رنگ دندان توجه نکنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج درمان سفید‌کننده شما برای مدت طولانی باقی بماند.

شما باید پس از انجام لیزر سفید‌کننده از دندان‌های خود مراقبت کنید تا به ماندگاری نتایج تا حد امکان کمک کنید. کارهایی که در ادامه بیان شده را امتحان کنید:

·        سیگار را ترک کنید یا مصرف آن را کاهش دهید. تماس منظم دندان با تنباکو، لبخند شما را زرد و کثیف می‌کند.

·        سفید کردن دندان عوارض جانبی کمی دارد. دندان‌ها ممکن است در طول فرایند سفید کردن دچار کم آبی شوند که گاهی منجر به حساسیت می‌شود. این اتفاق معمولا بین ۱۲ تا ۳۶ ساعت پس از سفید شدن از بین می‌رود. در صورت داشتن هرگونه مشکل با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر واقعا مجبورید نوشیدنی‌های رنگ دار بنوشید، سعی کنید از طریق نی بنوشید و بعد از مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های رنگ دار دهان خود را با آب بشویید. در صورت امکان سعی کنید بعد از آن مسواک نیز بزنید.

·        بهداشت روزانه دهان و دندان را رعایت کنید. مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز برای عاری از لکه نگه داشتن دندان‌ها، ضروری است.

·        از خمیر دندان سفید‌کننده استفاده کنید. این نوع از خمیردندان به حذف لکه‌های سطحی کمک می‌کند و دندان‌های شما را برای مدت طولانی‌تری سفید نگه می‌دارد. فقط یک بار در هفته نیاز دارید که از این مدل خمیردندان استفاده کنید.

·        هر شش ماه یکبار یا بیشتر، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان‌های خود را با درمان‌های حرفه‌ای سفید کنید. این کار از ایجاد لکه‌هایی که به سختی پاک می‌شوند جلوگیری می‌کند.

بررسی کامل سلامت دندان قبل از لیزر

قبل از اینکه مستقیما برای درمان سفید کردن با لیزر بروید، ابتدا باید یک بررسی سلامت دندان انجام دهید. اگر می‌خواهید به طور موثر دندان‌های خود را سفید کنید، اولین گزینه برای شروع، داشتن یک دهان سالم است.

قبل از شروع سفید کردن دندان با لیزر باید مشکلات موجود دندان یا لثه را درمان کنید، در غیر این صورت ممکن است درد یا ناراحتی را تجربه کنید یا مشکلات موجود را تشدید کنید. اگر برای یک رویداد خاص، مانند عروسی، دندان‌های خود را سفید می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید. درمان مشکلات دندانی شما در ابتدا ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که اگر در ضرب الاجل هستید، زمان کافی را برای این کار در نظر بگیرید.

همچنین باید قبل از شروع درمان سفید کردن، دندان‌های خود را به طور حرفه ای توسط دندانپزشک تمیز کنید. این کار به حذف پلاک دندانی کمک می‌کند که ممکن است از اثربخشی درمان سفیدکننده کم کند. هنگامی که لکه‌های سطحی از بین رفت، درمان سفید‌کننده موثرتر خواهد بود. شما همچنین می‌توانید با حفظ یک روال بهداشتی خوب دندان در هفته‌های منتهی به درمان به این روند کمک کنید. این کار به جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است روی روش سفید کردن شما تأثیر بگذارد کمک می‌کند و بهترین شانس را برای یک نتیجه عالی به شما می‌دهد.

جمع بندی

بلیچینگ دندان با لیزر جزو راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های سفیدکننده دندان بشمار می‌آید. خواندن این مقاله قطعا در تصمیم‌گیری شما برای بلیچینگ موثر بوده است. حال بهترین کار تماس با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی زاگرس است تا اولین نوبت مشاوره و انجام بلیچینگ برای شما رزرو شود. با این کار زیباترین و درخشان‌ترین لبخندی که تا به حال دیده‌اید را در صورت خود تجربه خواهید کرد.

سوالات متداول

۱- آیا می توان دندان ها را با لیزر سفید کرد؟

بله. در این حالت دندانپزشک با معاینه دقیق دهان، لثه و دندان‌های شما تشخیص می‌دهد که از لیزر برای سفید کردن دندان‌های شما استفاده کند.

۲- چه دندان هایی برای سفید کردن مناسب نیستند؟

بلیچینگ تنها روی دندان‌های طبیعی انجام می‌شود. دندان‌های مصنوعی، روکش‌ها، بریج‌ها و پرکردگی‌هابه این فرآیند پاسخ نمی‌دهند. گاهی اوقات می‌توان این موارد را پس از درمان تغییر داد تا با لبخند درخشان‌تر شما مطابقت داشته باشد.

۳- آیا بلیچینگ دندان با لیزر می تواند دندان ها را ضعیف کند؟

خیر. با اینکه گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد، اما بلیچینگ روی مینای دندان بی‌خطر است.

۴- آیا احتمال دارد بعد از بلیچینگ، دندان ها زردتر شوند؟

اگر سلامت دهان و دندان شما ضعیف باشد یا یک بیماری زمینه‌ای داشته باشید که روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد، روش سفید کردن دندان ممکن است دندان‌ها را زردتر کند. این اتفاق به این دلیل است که عاج زیر مینا رنگ زرد دارد. بنابراین، هنگامی‌که مینای دندان نازک می‌شود، دندان‌های شما شفاف می‌شوند و ممکن است زرد به نظر برسند.

۵- اگر بیش از حد لازم دندان ها بلیچینگ شوند چه اتفاقی می افتد؟

سفید کردن بیش از حد دندان با سفید کننده ممکن است منجر به فرسایش دندان شود. اگر دندان‌های شما بیش از حد در معرض مواد سفیدکننده قرار گرفته باشند، ممکن است مینای دندان که از دندان‌های شما محافظت می‌کند از بین برود. این اتفاق می‌تواند منجر به مشکلات طولانی مدت در سلامت دهان مانند پوسیدگی و شکستگی دندان شود و منجر به درد بسیار زیادی نیز بشود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button