اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اهمیت پیشگیری از پوسیدگی دندان

دندان پوسیده می‌تواند موجب آسیب‌های زیادی در دهان شما شود، به همین دلیل اگر علائم پوسیدگی دندان را مشاهده می‌کنید، حتما نزد دندان پزشک رفته و پوسیدگی را درمان کنید. 

پیش از همه این‌ها، قبل از اینکه بگذارید کار به آسیب به ریشه دندان شما برسد، باید اقدامات لازم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان را انجام دهید. با چند روش ساده و چند راه‌کار می‌توانید از آسیب رسیدن به ریشه دندان خود و در پی آن مشکلات عدیده جلوگیری کنید. 

در این مقاله از کلینیک زاگرس قصد داریم شما را با پوسیدگی دندان، علت‌ها و علائم آن و هم‌چنین روش‌هایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان آشنا کنیم. همراه ما باشید. 

پوسیدگی دندان را بشناسید

برای مراقبت و محافظت از دندان‌های خود منتظر نباشید تا درد به سراغتان بیاید، با رعایت بهداشت دندان و دهان و هم‌چنین ویزیت منظم دندان پزشک می‌توانید به خوبی از پوسیدگی دندان‌هایتان جلوگیری کنید. پیشگیری از پوسیدگی دندان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هر فرد برای تضمین سلامت دندان خود انجام دهد. 

پوسیدگی دندان به وسیله باکتری‌هایی که در دهان شما هستند، شروع می‌شود. این باکتری‌ها در دهان شما از ذرات باقیمانده مواد غذایی تغذیه می‌کند و موجب می‌شود اسیدهایی را در دهان شما ایجاد کند. حدودا پس از بیست دقیقه که از غذا خوردن شما می‌گذرد، باکتری‌ها با باقیمانده غذا ترکیب می‌شوند و آب و اسیدی به نام پلاک را در دهان شما ایجاد می‌کند. این پلاک پس از ایجاد شدن، بلافاصله روی دندان‌های شما می‌نشیند. چنانچه این پلاک را از بین نبرید، پوسیدگی دندان‌های شما آغاز خواهد شد. 

پلاک پس از مدتی به یک ماده با نام تارتار تبدیل خواهد شد که از بین بردن آن از پلاک بسیار سخت‌تر است. پلاک‌ها و تارتارها موجب ایجاد بیماری‌های لثه در افراد شده و هم‌چنین روی مینای دندان اثر خواهد شد و در نهایت موجب ایجاد نمودن حفره‌هایی در دندان‌های شما می‌شود. این حفره‌های کوچک در ابتدا درد ندارند، اما اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، بزرگ‌تر شده و مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. سطح جونده در دندان‌هایی آسیایی و هم‌چنین سطح بین دندانی معمولا بیشتر در معرض خطر هستند و باید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در این موارد راه‌کارهایی اندیشید.

انواع پوسیدگی دندان

برای درمان بهتر و پیشگیری از پوسیدگی دندان خوب است وضعیت خراب بودن دندان‌ها را در کلاس‌های مختلف بشناسید. 

کلاس یک، پوسیدگی قابل مشاهده

پوسیدگی‌هایی که به آسانی قابل رویت هستند و اغلب روی سطح دندان اتفاق می‌ افتند در دسته اول قرار می‌گیرند. این نوع پوسیدگی اغلب در دندان‌های عقب و بر اثر جویدن رخ می‌دهد. افرادی که این نوع پوسیدگی در دندان‌های خود دارند، تیرگی‌ها و حفره‌هایی را می‌توان در دندان‌هایشان مشاهده نمود.

کلاس دو، پوسیدگی غیر قابل رویت

اگر خرابی و آسیب دیدگی در دیواره‌های دندان‌های انتهایی باشد، نمی‌توان به راحتی آن را مشاهده نمود. این پوسیدگی‌ها اغلب دو دندان را با هم خراب می‌کنند.

پوسیدگی‌های بین دندانی

پوسیدگی که در دندان جلویی و دیواره آن باشد در دسته بندی سوم قرار می‌گیرد. این نوع پوسیدگی به لبه‌ها و سطح بالایی دندان نمی‌رسد.

کلاس چهار، پوسیدگی لبه دندان

در این نوع، اگر خط بالای دندان هم درگیر پوسیدگی شود، در این دسته بندی قرار خواهد گرفت. 

کلاس پنجم، پوسیدگی خط لثه

این نوع پوسیدگی برعکس پوسیدگی دسته چهارم بین دندان و خطوط بین دندان و لثه اتفاق می افتد.

کلاس ششم، پوسیدگی عمده

در پوسیدگی کلاس ۶، آسیب در سطح بالای دندان به صورت گسترده بوده و حجم آن از پوسیدگی کلاس یک بسیار بیشتر است.

روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان 

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان شیوه‌های مختلفی وجود دارد که این روش‌ها هر کدام بر اساس نوع پوسیدگی و شدت آن انجام می‌شوند. از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها موارد زیر هستند:

پیشگیری از پوسیدگی دندان به وسیله فلوراید

هنگامی که حفره‌های دندان کم هستند و اندازه آن‌ها نیز کوچک است می‌توان به کمک فلوراید، مینای دندان آسیب دیده را بازگرداند. در این روش درمانی از خمیر دندان‌هایی که حاوی فلوراید هستند و دهان شویه‌های مختلف می‌توان استفاده نمود.

پر‌کردن دندان برای جلوگیری از انتشار پوسیدگی

پر کردن، اصلی‌ترین روش برای درمان پوسیدگی دندان است که به نام ترمیم دندان شناخته می‌شود. موادی که در این روش استفاده می‌شوند، رزین‌های کامپوزیتی همرنگ با دندان، پرسیلین یا ترکیباتی از مواد هستند.

تاج یا روکش در پوسیدگی‌های شدیدتر

استفاده از روکش در پوسیدگی‌هایی که شدت بالاتری دارند مرسوم است و زمانی کاربردی است که دندان به شدت ضعیف شده باشد. جنس تاج اغلب از رزین، طلا یا پرسلن است که به فلز یا مواد دیگر متصل شده و روی دندان بیمار نصب می‌شود.

کانال ریشه دندان

زمانی که پوسیدگی دندان به حدی رسیده باشد که ریشه آسیب دیده باشد، باید درمان کانال ریشه را انجام داد. در این روش، پوسیدگی به پالپ دندان رسیده و با استفاده از مواد مختلف این درمان صورت می‌گیرد.

مراجعه منظم به دندان پزشک

پیش از آنکه آسیب دندان شما به این درجات برسد، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت دهان خود را بدین صورت حفظ کنید. دندان‌های خود را به روش‌های مختلف تمیز کنید و پس از هر وعده غذایی یا نوشیدن مایعات و مواد غذایی شیرین، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

داشتن رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند سلامت بدن و هم‌چنین دهان و دندان شما را تضمین کند. خوردن شیرینی‌ها و چیپس می‌تواند شانس پوسیدگی دندان‌های شما را بیشتر کند. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید تا با افزایش یافتن جریان بزاق و در نهایت جمع شدن مجدد مواد معدنی، از نفوذ باکتری‌ها به دندان‌های خود جلوگیری کنید.

نکات مهم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

اگر می‌خواهید همواره دندان‌هایی سالم داشته باشید و به موقع از بروز بیماری در دهان خود مطلع شوید، بهتر است نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را با دقت مطالعه کنید.

  • از مسواک برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید. یکی از روش‌های اصلی در جلوگیری از پوسیدگی، مسواک زدن صحیح و منظم است. در واقع حدود یک میلیارد میکروب در دهان هر فرد با خوردن و نوشیدن به وجود خواهد آمد. 

بعضی از آن‌ها فلورا هستند، یعنی باید به صورت طبیعی وجود داشته باشند، اما برخی دیگر موجب پوسیدگی دندان‌های می‌شود. با استفاده از نوشیدنی‌ها و مواد قندی، پلاک در دهان شما اسیدهایی ایجاد خواهد کرد که منجر به پوسیدگی می‌شود. با مسواک زدن می‌توانید شیرینی‌ها و مواد غذایی که در دهان شما باقیمانده را از بین ببرید و مانع این اتفاق شوید.

  • مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین را کم کنید و به طور طولانی در معرض نوشیدن چای و قهوه قرار نگیرید. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان نیازی به قطع مصرف قهوه نیست، کافی است پس از مصرف، دهانتان را به کمک آب شستشو دهید. نوشیدن قهوه به وسیله نی می‌تواند از باقیمانده قند روی دندان شما جلوگیری کند.
  • جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان سیگار و دخانیات را ترک کنید. مسلم است که استعمال دخانیات می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد که مهم‌ترین آن‌ها بروز پوسیدگی زود هنگام دندان‌های شماست. 

با مصرف تنباکو و سیگار کشیدن، به دندان‌ها و لثه‌های خود آسیب وارد خواهید کرد که در نهایت منجر به ریزش دندان‌ها و یا سرطان دهان می‌شود.‌ ترک کردن سیگار یکی از روش‌های مهم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. بنابراین اگر نگران آسیب به دندان‌های خود هستید باید هر سه ماه جهت جرم گیری به دندان پزشک مراجعه کنید.

تاثیر سیگار بر پوسیدگی و تحلیل لثه و خرابی و کشیدنی شدن دندان ها و نیاز مکرر به دندانپزشکی برای عصبکشی و کشیدن دندان ها

جمع بندی

دندان نقش بسیار مهمی را در زیبایی چهره افراد ایفا می‌کند، به همین دلیل پیشگیری از پوسیدگی دندان دارای اهمیت زیادی است. نخستین گام در نگه‌داری از دندان‌ها حفظ تمیزی و سلامت آن‌هاست. با پیشگیری از آسیب‌های دندانی می‌توانید از صرف هزینه زیاد برای درمان آن جلوگیری کنید. پوسیدگی در سنین مختلف به وجود خواهد آمد به همین دلیل روش‌هایی که در این بخش توضیح داده شد را به خوبی رعایت کنید. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌هایتان، آن‌ها به طور منظم بشویید، مسواک بزنید و غذاهای سالم مصرف کنید. 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با پزشکان مجرب و بهترین وسایل پیشرفته روز دنیا آماده خدمت رسانی به مراجعان عزیز است. فقط کافی است همین حالا به شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت مشاوره دریافت نمایید. 

سوالات متداول

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان چه اقداماتی باید انجام داد؟

به طور مرتب دهانتان را بشویید و از خمیردندان‌هایی که فلوراید دارند استفاده کنید. در سال دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه نمایید. میان وعده‌های شیرین خود را حذف کنید و غذاهای سالم مصرف کنید. 

علائم پوسیدگی در دندان کدامند؟

درد دندان، حساسیت، سوراخ‌های قابل رویت در دندان و همچنین تغییر رنگ در دندان از مهم‌ترین علائم پوسیدگی دندان هستند.

روش‌های درمانی در پوسیدگی دندان چیست؟

ابتدا به دندانپزشک مراجعه کرده و از دندان خود عکس بگیرید، تا میزان پوسیدگی مشخص شود. پس از آن بر اساس شدت پوسیدگی از روش‌هایی مانند، پر کردن، عصب کشی یا کشیدن دندان استفاده می‌کنند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button