اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

جراحی دندان عقل با لیزر

دندان عقل یا همان دندان‌‌های آسیاب سوم معمولا بین سنین ۱۷ تا ۲۳ سالگی رویش پیدا می‌کنند. اما به دلیل روند رشد طولانی و نفوذ از بافت لثه در مقایسه با سایر دندان‌ها دارای مشکلات بیشتری هستند. گاهی اوقات این دندان‌ها به دلایل متفاوتی مانند نبود فضا برای رویش و یا کج بودن دندان به شکل نهفته یا نیمه نهفته باقی می‌مانند و در صورتی که کشیده نشوند می‌توانند موجب آسیب دیدگی و پوسیدگی دندان‌‌های مجاور شوند.

 در برخی از موارد نیز باعث تورم، کیست و آبسه دندان می‌شوند. برای جراحی دندان عقل و خارج کردن آن از دهان بیمار معمولا از تیغ استفاده می‌شود و با شکاف لثه در ناحیه مد نظر دندان را خارج می‌کنند و لثه را بخیه می‌زنند. 

اما گاهی اوقات این فرآیند با استفاده از لیزر انجام شده و دارای درد و خونریزی کمتری خواهد بود و نتایج بسیار رضایت بخشی دارد. اگر می‌خواهید در مورد جراحی دندان عقل با لیزر اطلاعات بیشتری کسب کنید تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس با ما همراه باشید.

جراحی دندان عقل

از رایج‌ترین خدماتی که در دندان‌پزشکی ارائه می‌شود جراحی دندان عقل است. با توجه به موقعیت قرارگیری دندان عقل، جراحی و کشیدن آن نسبت به سایر دندان‌ها کمی دشوار‌‌‌تر است و درد و خونریزی بیشتری دارد. ازاین‌رو اکثر بیماران ترجیح می‌دهند که در طی انجام این جراحی از داروهای بی‌حس کننده قوی برای تزریق به آن‌ها استفاده شود. دندان‌پزشکی که این جراحی‌ها را انجام می‌دهد دارای تجهیزات و مهارت لازم جهت بی‌حسی و تزریق داروی بیهوشی به بیمار است. جراحی دندان عقل عوارض و خطراتی را به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درد، ورم، خونریزی لثه، بی‌حسی لب پایین اشاره نمود. 

جراحی دندان عقل با استفاده از لیزر

گاهی اوقات جراحی دندان عقل با استفاده از لیزر انجام می‌شود. البته شرایط و همچنین موقعیت دندان عقل در استخوان مشخص می‌کند که آیا برای خارج نمودن آن امکان استفاده از لیزر وجود دارد یا خیر. در مواردی که دندان عقل در بافت نرم نهفته باشد با استفاده از لیزر دایود و پرتوهای آن بدون نیاز به تیغ، دندان‌پزشک لثه را باز کرده و از وسایل و قلم‌‌های استریل جهت خارج نمودن دندان استفاده می‌کند و جراحی با خونریزی کمتری همراه است.

اما در مواردی که دندان عقل در استخوان نهفته از لیزر اربیوم یاگ که مخصوص بافت سخت است استفاده می‌کنند که میزان درد، خونریزی و تورم پس از جراحی به این روش به مقدار قابل توجهی کمتر است و دوره بهبود و نقاهت کوتاه‌تری دارد. 

به‌طورکلی در جراحی دندان عقل با لیزر از پرتوهای نور پر انرژی جهت بریدن لثه استفاده می‌کنند و مزیت آن نسبت به چاقوی جراحی سنتی و مته دندان‌پزشکی، ایجاد آسیب‌‌های کمتر در بافت‌‌های مجاور، دقت بیشتر، جلوگیری از خونریزی، درد کمتر و دوره درمان سریع‌‌‌تر است. 

جراحی دندان عقل با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

به منظور استفاده از روش لیزر درمانی در جراحی دندان عقل، دندان‌پزشک ابتدا برای بیمار تصویربرداری با اشعه ایکس را تجویز می‌کند. این عکس رادیولوژی به طور دقیق نحوه قرار گرفتن دندان، کج یا راست بودن آن، شرایط دندان‌‌های مجاور، مقدار عفونت دندان را تعیین می‌کند. در این روش دیگر از دستگاه‌‌های مورد استفاده در روش‌‌های سنتی مانند دریل، چاقو و ابزار تیز استفاده نمی‌شود، ازاین‌رو بیمار استرس و درد کمتری خواهد داشت.

 در واقع دندان‌پزشک با اشعه لیزر لثه را برداشته و به دندان دسترسی خواهد داشت. سپس در صورتی که دندان وضعیت سختی داشته باشد به کمک لیزر لثه را نصف می‌کنند و با استفاده از لوازم استریل محل را جدا نموده و در نهایت با لیزر لثه را در محل دندان عقل جوش می‌دهند. این فرآیند نسبت به روش سنتی در مدت زمان خیلی کوتاه‌تری و با درد و خونریزی کم‌تری انجام می‌شود. 

مهم‌ترین فواید جراحی دندان عقل با لیزر

از مهم‌ترین مزایای جراحی دندان عقل با لیزر می‌توان به عدم احساس درد اشاره نمود که خیلی از افراد را به کشیدن دندان عقل ترغیب کرده است. در صورتی که درد کمی نیز بیمار احساس کند، از طریق تاباندن اشعه به لثه بیمار و ماده سر کننده‌ای که پیش از تاباندن اشعه به محل مد نظر انجام می‌شود این درد کنترل و کمتر می‌شود. 

همچنین استرس بیمار نیز تا حد قابل توجهی کمتر شده و پس از جراحی خونریزی وجود نخواهد داشت. در صورتی که خونریزی نیز رخ دهد به قدری کم است که به سادگی می‌توان آن را کنترل نمود و دوره نقاهت بعد از جراحی کوتاه‌‌‌تر می‌شود. 

اگر چه جراحی دندان عقل با لیزر بدون هیچ‌گونه درد و خونریزی و یا خونریزی جزئی انجام می‌شود اما باز هم پس از جراحی به مراقبت‌هایی نیاز است. به عنوان مثال بهتر است که ۲۴ ساعت پس از جراحی به منظور جلوگیری از خونریزی از گاز استریل استفاده نمایید و مسکن‌هایی که دندان‌پزشک تجویز نموده را طبق دستور و به موقع استفاده کنید. 

مراقبت‌‌های بعد از جراحی دندان عقل بعد لیزر

۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی دندان عقل با لیزر بسیار حائز اهمیت است و در این مدت احتمال دارد خونریزی رخ دهد که همانطور اشاره شد با استفاده از گاز استریل به خوبی می‌توان آن را کنترل نمود. بعد از جراحی تا ۲۴ ساعت نباید دهان خود را با آب بشویید و تا حدود ۴ ساعت سعی کنید هرگز صحبت نکنید. 

علاوه بر موارد ذکر شده بلافاصله بعد از جراحی در ناحیه قرارگیری دندان عمل شده باید کیسه یخ به صورت متناوب روی صورت قرار دهید و تا چند ساعت کمپرس کنید.

در چند روز اول نیز از مصرف غذاهای سفت و سخت و یا داغ بپرهیزید و بیشتر از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید. همچنین هرگز نباید در این روزهای اولیه مایعات را با نی بنوشید. 

عوارض جراحی دندان عقل با لیزر

وجود عوارض بسیار جزئی و اندک پس از جراحی دندان عقل با لیزر کاملا طبیعی است و از جمله این عارضه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • درد
  • خونریزی در لثه
  • ورم
  • بی‌حس شدن لب پایینی

توجه داشته باشید در صورتی که این عوارض بیش از دو روز ادامه داشته باشند باید حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید. 

هزینه جراحی دندان عقل با لیزر

هزینه جراحی دندان عقل به شرایط فرد بستگی دارد و نمی توان قیمت دقیقی را برای آن اعلام نمود. در واقع در میزان این هزینه فاکتورهای مختلفی موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع بی‌حسی مورد استفاده، موقعیت دندان در فک، روش جراحی و کشیدن دندان، وضعیت دندان، اورژانسی بودن جراحی، نوع کلینیک دندان‌پزشکی و تجربه و مهارت دندان‌پزشک اشاره نمود. 

هزینه جراحی دندان عقل توسط برخی از موسسات بیمه در صورتی که اثبات شود این جراحی برای اهداف زیبایی صورت نگرفته پرداخت می‌شود. البته برخی از موسسات بیمه بخشی و بعضی دیگر تمامی هزینه را می‌پردازند. جراحی دندان عقل با لیزر جدیدترین روش جراحی است که هزینه بیشتری نسبت به روش معمولی جراحی با تیغ دارد.

 البته میزان این تفاوت هزینه به حدی نیست که بیماران نتوانند آن را بپردازند. از طرفی مزیت‌‌های بسیاری که این روش دارد موجب شده که ارزش پرداخت کمی هزینه بیشتر را داشته باشد. لازم است اشاره کنیم که بعضی از بیمه‌ها نیز هزینه جراحی با لیزر را تحت پوشش قرار می‌دهند و موجب کاهش هزینه‌‌های درمانی افراد می‌شوند. بنابراین اگر به جراحی دندان عقل نیاز دارید بابت هزینه‌‌های آن نگران نباشید و بهتر است که هر چه سریع‌‌‌تر برای درمان اقدام کنید تا دچار عوارض عدم کشیدن دندان عقل نشوید.

جمع بندی

معمولا تمامی افراد دارای ۴ دندان عقل ( دو دندان در فک بالا و دو دندان در فک پایین) خود هستند. در برخی از مواقع به دلایل مختلف این دندان‌ها به صورت نهفته یا نیمه نهفته داخل فک باقی می‌مانند. دندان‌‌های عقل با توجه به شرایط و موقعیت خاصی که دارند معمولا موجب آسیب رسیدن به سایر دندان‌ها می‌شوند، ازاین‌رو به جراحی نیاز پیدا می‌کنند و دندان‌پزشک سعی می‌کند با خارج نمودن آن‌ها از دهان، سلامت سایر دندان‌ها را حفظ کند.

جراحی دندان عقل با لیزر بهترین و جدیدترین روش جراحی این دندان‌ها است که مزایای فوق‌العاده‌ای نسبت به سایر روش‌ها دارد و دارای قیمت مناسبی است. ازاین‌رو می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای افرادی باشد که به جراحی دندان عقل نیازمند هستند و استرس و نگرانی بیش از حدی برای جراحی آن دارند. اگر می‌خواهید برای جراحی و کشیدن دندان عقل اقدام کنید حتما یک کلینیک دندان‌پزشکی معتبر و پیشرفته که با دندان‌پزشکان مجرب و متخصص همکاری دارد را انتخاب کنید تا بهترین نتایج را از عمل و با کم‌ترین عوارض ممکن به دست آورید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به همراه دندانپزشکان مجرب آماده خدمت رسانی به مراجعان عزیز است. همین حالا با شماره‌های موجود تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

آیا برداشتن دندان عقل با لیزر امکان پذیر است؟

برای آنکه جراحی دندان عقل با دقت بیشتری انجام شود معمولا دندان‌پزشک برای این منظور از لیزر استفاده می‌کند. این فرآیند مانع از آسیب دیدن بافت‌‌های نرم و سخت مجاور دندان عقل می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت جراحی دندان عقل با لیزر پیشرفته‌ترین تکنیک است و موجب برداشتن دقیق بافت سخت و نرم آسیب دیده با حفظ ساختار سالم دندان می‌شود. 

آیا جراحی دندان عقل با لیزر بی‌خطر است؟

درصورتی‌که در لیزر درمانی اقدامات احتیاطی خاص مثل استفاده از عینک محافظ رعایت گردد می‌توان با اطمینان خاطر از این روش برای درمان بیماری‌‌های دهان و دندان استفاده نمود. لیزرها همانند مته‌ها و دریل‌ها که در دندان‌پزشکی معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند صدا و ارتعاش ایجاد نمی‌کنند. ازاین‌رو می‌توانند گزینه‌ای عالی برای بیمارانی باشد که اضطراب و استرس فراوانی از جراحی و کشیدن دندان عقل دارند.  

برای کشیدن و جراحی دندان عقل از کدام نوع بیهوشی استفاده می‌کنند؟

معمولا برای این منظور از داروهای آرام‌بخش مانند بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. به عنوان مثال عمدتا دندان‌پزشک لیدوکائین را به قسمت مورد نظر تزریق می‌کند تا از انتقال احساس درد توسط اعصاب به صورت موقت جلوگیری نماید. 

کدام دندان عقل راحت‌‌‌تر برداشته می‌شود؟

جراحی و کشیدن دندان‌‌های عقل بالایی معمولا از دندان‌‌های عقل پایینی راحت‌‌‌تر است. دندان‌‌های عقل فک بالا احتمال بیشتری برای نهفته بودن آن‌ها وجود دارد. با توجه به وضعیت دندان و شرایط شما دندان‌پزشک تشخیص می‌دهد که کشیدن دندان عقل را می‌توانید در مطب دندان‌پزشکی انجام دهید و یا اینکه به متخصص جراح دهان مراجعه کنید. 

استفاده از لیزر در جراحی دندان عقل چه معایبی دارد؟

جراحی لیزری دندان عقل در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارد دارای خطرات بالقوه‌ای است. از مهم‌ترین خطرات و معایب ناشی از این روش درمانی می‌توان به درد، خونریزی، عفونت، درمان ناقص مشکل، خونریزی، جای زخم و حتی تغییر رنگ پوست اشاره نمود. 

چرا جراحی دندان عقل با لیزر بهتر است؟

در روش دندان‌پزشکی معمولی که در آن از ابزارهای فلزی در حین عمل استفاده می‌شود معمولا ساییدگی لثه به وجود می‌آید و احتمال بروز عفونت وجود دارد. این در حالی است که در جراحی با لیزر،پرتوهای لیزر با متمرکز شدن بر روی ناحیه مد نظر کاملا باکتری‌های آن بخش را از بین برده و بدون آسیب به سایت بافت‌ها با دقت بالا جراحی انجام می‌شود. 

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button