تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

کوتاهی بلندی بعد از  پرکردن دندان موجب درد‌ می‌شود؟

یکی از رایج‌ترین درمان‌هایی که در کلینیک‌های دندان‌پزشکی انجام‌ می‌شود‌ پرکردن دندان است. این پروسه درمانی همیشه بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام شده و بیمار‌ می‌تواند پس از آن به راحتی از دندان طبیعی خود استفاده نماید. اما گاهی مراجعه کننده پس از پرکردن دندان با درد‌‌هایی مواجه‌ می‌شود و احساس‌ می‌کند که دندان‌ها نمی‌توانند به خوبی روی یکدیگر قرار بگیرند. 

پر شدن ناهموار دندان‌ها‌ می‌تواند ناراحتی و مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید و در صورتی که ادامه داشته باشد باید حتما به دندان‌پزشک مراجعه کند. اگر‌ می‌خواهید در مورد پر شدن ناهمواری دندان و درد ناشی از آن اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. 

اگر دندان بلند پر شده باشد باید چه کنیم؟

منظور از دندان بلند پر شده، حالتی است که دندان از حالت طبیعی خود پس از پر شدن مقداری بلند‌تر باشد. به‌طوری‌که با دندان مقابل خود در فک پایین قبل از برخورد با سایر دندان برخورد نماید و موجب درد در دندان شود. 

از شایع‌ترین عوارض بلند بودن دندان پر شده‌ می‌توان به درد اشاره نمود. این دندان با وارد نمودن فشار به بافت نرم خود موجب ایجاد احساس درد شدید در دهان‌ می‌گردد. در چنین مواردی هنگامی که این موضوع را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید معمولا از شما‌ می‌خواهد که به مطب مراجعه کنید تا میزان سطح پرشدگی دندان را کاهش دهد و بتوانید به راحتی دندان‌ها را روی یکدیگر قرار دهید. 

معمولا اکثر دندان‌پزشکان برای این اصلاح سطح پرشدگی دندان هزینه‌ای از بیمار دریافت نمی‌کنند. زیرا ‌‌ پرکردن دندان را خودشان انجام داده‌اند و کاملا مطلع هستند که بی‌حسی دهان موجب‌ می‌شود که تشخیص هم سطح بودن دندان با سایر دندان‌ها برای بیمار کار سختی خواهد بود و ممکن است به اشتباه تشخیص دهد.

 برطرف نمودن ناهمواری پر شدن دندان در مدت زمان کوتاهی حدود دو دقیقه انجام شده و پس از آن دیگر بیمار آن درد و احساس ناخوشایند را نخواهد داشت. درصورتی‌که پس از رفع این مشکل درد همچنان بیش از دو هفته ادامه داشته باشد ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که باید حتما مجددا به دندان‌پزشک مراجعه نمایید تا علت اصلی مشخص شود.

چگونه متوجه شویم که دندان پرشده بلند است؟

اگر دقت کنید معمولا دندان‌پزشک پس از‌ پرکردن دندان از شما‌ می‌خواهد که کاغذی را گاز بگیرید که بررسی کند آیا دندان‌ها به خوبی روی هم قرار گرفته‌اند یا خیر؟ با توجه به جای دندان‌های بر روی آن کاغذ متوجه‌ می‌شود که ارتفاع دندان نیاز است چقدر کوتاه شود تا به حالت ایده‌آلی برسد. بنابراین گاز زدن بعد از ‌‌ پرکردن دندان‌ می‌تواند ایده‌ای عالی و مناسب باشد.

نحوه تنظیم پرشدگی بلند بودن دندان پر شده

پر شدن ناهموار دندان و درد ناشی از آن همانطور که اشاره شد به دلیل بی‌حسی دندان در فرآیند‌ پر کردن آن رخ‌ می‌دهد. این شرایط موجب شده که تشخیص ارتفاع مناسب توسط بیمار دشوار باشد. ازاین‌رو پس از چند روز و با گذشت زمان بیمار متوجه این اتفاق‌ می‌شود. 

درصورتی‌که این مشکل پیگیری نشود نه تنها گاز گرفتن به دلیل عدم هم تراز بودن دندان برای بیمار دشوار خواهد بود، بلکه به دلیل حساس بودن استخوان متصل به دندان به وارد نمودن فشار، بیمار درد نیز بیشتر احساس‌ می‌کند. 

بلند بودن دندان پس از پرشدن چه مشکلاتی را‌ می‌تواند ایجاد نماید؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بلند یا کوتاه بودن دندان پر شده می‌تواند ایجاد کند، لق و متورم شدن دندان است. این اتفاق زمانی رخ‌ می‌دهد که بیمار بخواهد چیز محکمی را گاز بزند و به دندان فشار وارد شود و موجب لق شدن و درد دندان گردد. علاوه بر این فشار زیادی که به این دندان وارد‌ می‌شود موجب ترک خوردن دندان و تضعیف آن‌ می‌گردد. 

در نتیجه دندان برای آنکه از استحکام کافی برخوردار شود به روکش احتیاج دارد. به‌طورکلی گاز زدن نامتوازن به دلیل پر شدگی دندان‌ می‌تواند مشکلاتی مانند لق شدگی، درد و تورم را در مفاصل فک به وجود آورد. 

چرا کوتاهی بلندی دندان پر شده دردناک است؟

پر شدن ناهموار دندان و درد ناشی از آن خیلی‌ می‌تواند برای بیمار دردناک و آزاردهنده باشد. زیرا دندان از طریق لایه‌ای نازک از استخوان به نام رباط دندانی ساپورت‌ می‌شود. در دندان‌هایی که کوتاه یا بلند پر‌ می‌شوند فشار بیشتری به دندان وارد شده و موجب لقی رباط دندانی‌ می‌گردد.

 هنگامی که رباط دندانی خیلی تحت فشار دندان بلند پر شده باشد قرمز، نرم و متورم خواهد و یک عارضه سطحی دندان به وجود‌ می‌آید و دوره بهبودی طولانی‌تر خواهد شد. در واقع هنگامی که بیمار برای ساییدن دندان پر شده و رسیدن آن به یک حالت ایده‌آل به دندان‌پزشک مراجعه‌ می‌کند، باز هم رباط دندان برای درمان کامل به زمان نیازمند است. این دوره بهبود‌ می‌تواند یک روز الی دو هفته ادامه داشته باشد. 

چگونه‌ می‌توان از درد ناشی از کوتاهی بلندی پرشدگی دندان جلوگیری کرد؟

برای نجات یافتن از دردهای آزاردهنده دندان باید ابتدا علت آن مشخص شود. در واقع باید به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید که تاج دندان شما بلند‌تر یا کوتاه‌تر از حالت نرمال است. سپس به کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا روند سایش سطح تاج انجام شود و بتوانید از این فشار و درد راحت شوید. 

جمع بندی

پر شدن ناهموار دندان و درد ناشی از آن یکی از اتفاقاتی است که ممکن است در فرآیند پرکردن دندان برای برخی از بیماران رخ دهد. وجود درد پس از‌ پرکردن دندان به دلیل حساس شدن دندان‌ها طبیعی است اما این دردها موقت هستند و با مصرف مسکن‌های تجویز شده از بین‌ می‌روند.

اما گاهی عامل درد کوتاه یا بلندی دندان است که موجب مشکل در غذا خوردن فرد و صحبت کردن وی و همچنین اعمال فشار بیشتر به دندان‌ می‌شود که خیلی آزار دهنده است. درصورتی‌که پس از پرکردن دندان با چنین مشکلی مواجه شده‌اید اصلا نگران نباشید کافی است به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را حل نماید و دردها خاتمه یابند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس در تمامی ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به مراجعان عزیز است.

سوالات متداول

آیا درد پس از  پرکردن دندان‌ها طبیعی است؟

پرکردن دندان کاملا موثر و بی‌خطر است. اما بعضی از افراد پس از آن دچار حساسیت یا ناراحتی‌ می‌شوند. در اکثر مواقع این حساسیت طبیعی است و در چند روز الی چند هفته درمان‌ می‌شود.

آیا پرکردن دندان درد دارد؟

پرکردن دندان با استفاده از بی‌حس کننده موضعی انجام‌ می‌شود تا بیمار در حین درمان دردی را احساس نکند. با  پرکردن حفره دندان هر گونه درد مربوط به حفره که از قبل وجود داشته کاملا از بین‌ می‌روند. 

آیا حساس بودن دندان بعد از‌ پر کردن بد است؟

یکی از راه‌‌‌هایی که برای تشخیص بد بودن پر کردگی دندان وجود دارد احساس درد کوتاه و شدید حین گاز گرفتن و جویدن است. برای رفع این مشکل باید حتما به دندان‌پزشک معالج خود مراجعه کنید تا کوتاهی یا بلندی بیش از حد دندان پر شده را اصلاح کند. این فرآیند تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد. 

در صورتی که پرکردگی خیلی کم باشد چه اتفاقی‌ می‌افتد؟

در پر شدگی‌هایی که حجم خیلی کمی دارند، احتمال دارد که مواد پر کننده به خوبی در شکاف دندان بیمار قرار نگیرد یا قالب‌گیری به خوبی انجام نشود. این مسئله موجب‌ می‌شود که مواد پر کننده دچار شل شدگی، افتادن و یا شکستن شود. درصورتی‌که احساس‌ می‌کنید پرکردگی شما شل است بهتر است که هر چه سریع‌تر برای ترمیم آن به دندان‌پزشک مراجعه کنید، زیرا باکتری از این طریق به دندان شما نفوذ پیدا‌ می‌کند.

اگر پرکردگی خیلی عمیق باشد چه اتفاقی رخ‌ می‌دهد؟

درصورتی‌که عمق پرشدگی خیلی زیاد باشد و پس از آن بیمار همچنان درد احساس کند، احتمالا پرشدگی به اعصاب رسیده و آن را تحریک کرده است. عصب معمولا خودش بهبود‌ می‌یابد. اما اگر پس از دو الی چهار هفته درد و حساسیت همچنان وجود داشته باشد احتمالا نیاز به درمان ریشه و‌ پرکردن مجدد دندان وجود دارد.

۳.۹/۵ - (۹ امتیاز)

6 comments on “کوتاهی بلندی بعد از  پرکردن دندان موجب درد‌ می‌شود؟

  1. رامین مهر ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    من دندونم رو پر کردم یکم بلند بود اما دردی حس نمیکردم . بعد از اینکه کوتاهش کردم دندون درد گرفتم حتا چند ماه از این موضوع میگذره ولی بعد خوردن یه لیوان چایی گرم چند ساعتی دندان درد دارم

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام رامین عزیز،
      احساس درد با خوردن چایی گرم یعنی حساسیت به سردی و گرمی زمانی اتفاق می افتد که یا عصبکشی به صورت کامل انجام نشده باشد و هنوز از عصب در دندان باقی مانده باشد که در آن صورت درد دندان و عفونت احتمال بیشتری خواهد داشت
      حال احتمال خرابی در دندان مجاور بسیار بیشتر است و با مراجعه به دندانپزشکی یا کلینیک دندانپزشکی زاگرس و اعلام مشکل خود و با گرفتن عکس رادیولوژی پی ای مشکل شما توسط دندانپزشکی بررسی خواهد شد
      سپاسگزارم

      • نیما اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

        سلام من دندونم را پر کردم و یکم بلند پر کرده و دندونام روی هم جفت نمیشه و نمیتونم چیزی بچوآم

        • دکتر نادر نیکنام اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ /پاسخ

          با سلام و احترام
          می توانید به دندانپزشکی مراجعه کنید و مشکل کوتاهی و بلندی را توسط دندانپزشک درمان کنید
          درمان زمانبری نیست و دندانپزشک با بررسی و معاینه می تواند به راحتی این درمان را برای شما انجام دهد

  2. سارا اسفند ۲۶, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من دندونم رو ۶ روز قبل عصب کشی کردم و سپس پر کردم و دندونم نسبت به حالت اولیه خودش از داخل کمی کوتاه‌تر شده البته مشکل جویدن ندارم ولی آیا اینکه دندون نسبت به حالت اولیه کوتاه‌تر شده و از داخل به فک پایین برخورد نمیکنه مشکلی نداره؟؟

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۲۶, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      سطح جونده دندان در اصطلاح دندانپزشکی اوکلوژن نام دارد و باید با دقت طوری پر شود تا نه کوتاهتر و نه بلندتر باشد تا فشار بین تمامی دندان ها پخش شود
      در صورت بلندی موجب درد و در صورت کوتاهی موجب عدم جویدن مناسب می شود
      نارضایتی شما از عدم درست پر شدن دندان شما صحیح است و باید توسط دندانپزشک شما این مشکل مرتفع گردد
      چنین مواردی اتفاق افتادنی است و با یک جلسه وقت دندانپزشکی توسط دندانپزشکی که ترمیم دندان شما را انجام داده مشکل شما مرتفع می گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button