اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ در چیست؟

دندان‌ها به دلایل زیادی ممکن است کدر شده یا تغییر رنگ دهند. غذاها و نوشیدنی‌هایی که از آن لذت می‌بریم، سیگار کشیدن، داروهای تجویزی و حتی افزایش سن، همگی می‌توانند دندان‌های ما را کدر، زرد یا خاکستری کنند. بلیچینگ و کامپوزیت دو راه موثر برای داشتن لبخندی زیبا‌تر و دندان‌هایی سفیدتر است. آشنایی با تفاوت‌ کامپوزیت و بلیچینگ می‌تواند به تعیین بهترین گزینه برای سفید کردن دندان‌هایتان کمک کند. 

بلیچینگ یا سفید کردن دندان چیست؟

سفید کردن دندان‌ها را می‌توان در خانه با محصولات خریداری شده از دارخانه‌ها یا در مطب دندانپزشک انجام داد. گزینه‌هایی که می‌توانید بدون نسخه و از داروخانه‌ها خریداری نمایید شامل خمیردندان مخصوص، دهان شویه و نوارهای سفید کننده هستند. این درمان‌ها راه حل‌هایی هستند که می‌توانید در خانه به راحتی آنها را انجام دهید. اما خیلی نباید منتظر معجزه باشید زیرا نتایج بدست آمده برای هر کسی متفاوت است و برای همه موثر نیست.

برای تغییر محسوس‌تر، بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه می‌کنند. دندانپزشک از یک ماده سفید کننده قوی پراکسید هیدروژن برای از بین بردن لکه‌ها و درخشان کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. این درمان‌ سریع عمل می‌کند و هیج ناراحتی برای فرد و مینای دندان به وجود نمی آورد. به این روش که در مطب انجام می‌شود بلیچینگ می‌گویند. 

کامپوزیت دندانی چیست؟

کامپوزیت پوششی سخت است که به طور کامل جلوی یک دندان را می‌پوشاند. از آنجایی که کامپوزیت‌ها بیشتر برای زیبایی انجام می‌شوند، فقط در بیشتر دندان‌های جلویی که قابل رویت هستند به کار می‌روند و برای دندان‌های آسیاب که در انتهای دهان قرار دارند استفاده نمی‌شود.

کامپوزیت‌ها را از مواد پرکننده و مخصوص کامپوزیت می‌سازند و مستقیماً به سطح دندان چسبانده می‌شوند. کامپوزیت‌ها به صورت سفارشی برای هر دندان توسط دندانپزشکان طراحی و ساخته می‌شوند. در روش سفید کردن به وسیله کامپوزیت، بیمار دندانی با ظاهر طبیعی خواهد داشت. 

کامپوزیت و بلیچینگ چه مشکلاتی را حل می‌کنند؟ روش انجام آنها چگونه است؟

سفید کردن دندان‌ها به صورت خانگی یا در مطب فقط برای سفید کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش برای از بین بردن زردی و لکه‌های ناشی از غذا و نوشیدنی بهترین عملکرد را دارد. اما حذف برخی از رنگ‌ها و تیرگی‌ها به وسیله محلول‌های سفید کننده کمی سخت‌تر است. به همین دلیل برای سفید کردن دندان‌هایی که تیرگی‌های سر سختی دارند، ممکن است کامپوزیت گزینه بهتری باشد. با انتخاب کامپوزیت‌ها، بیمار حتی می‌تواند دقیقاً نوع رنگ سفیدی را که دوست دارد انتخاب نماید.

دیگر تفاوت‌ کامپوزیت و بلیچینگ در این است که بلیچینگ تنها برای سفید کردن دندان مناسب است و هیچ کار دیگری انجام نمی دهد. اما در کامپوزیت روشن کردن یا سفید کردن دندان تنها یکی از کاربردهای آن است. کامپوزیت‌ها مشکلاتی مانند دندان‌های شکسته، ‌ترک خورده، فاصله دار و دندان‌های کج را از بین می‌برند. این روکش‌های دندانی برای پوشش دندان شما، به صورت سفارشی و برای اصلاح یا پوشاندن هرگونه بی نظمی ساخته شده اند.

بلیچینگ چگونه انجام می‌شود؟

انجام بلیچینگ دندان در مطب نسبتاً ساده است. دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را تمیز و معاینه می‌کند. قبل از انجام فرآیند سفید کردن، مشکلات پوسیدگی دندان‌ها بهتر است برطرف شوند. هنگامی که دندان‌ها تمیز شدند، ماده سفید کننده روی دندان‌ها ریخته می‌شود و چند دقیقه روی دندان‌های باقی می‌مانند. بعد از گذشت چند دقیقه این ماده را از روی دندان بر می‌دارند. اما این کار باید چند بار تکرار شود. کل فرآیند حدود یک ساعت طول می‌کشد. معمولاً برای دستیابی به نتایج بهتر، نیاز به انجام دفعات بیشتری است. 

سفید کردن دندان‌ها در مطب نتایج بهتری نسبت به سفید کنندگان خانگی خواهند داشت. دلیل آن هم استفاده از تکنیک‌ها و محصولاتی است که در دسترس متخصصان دندانپزشکی قرار دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • از ژل سفید کننده قوی و حرفه ای استفاده می‌کنند.
  • لامپ‌های کنار صندلی برای تسریع سفید شدن به دندان پزشک کمک می‌کند. 
  • سفید کننده‌های شیمیایی فعال شده مانند Opalescence Boost که جایگزین لاپ‌ها نیز می‌شوند در اختیار دندان پزشکان قرار دارد.
  • استفاده از لیزر سفید کننده که در مطب انجام می‌شود. 

استفاده نادرست از این محصولات به طور بالقوه می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل است که تنها به استفاده حرفه ای محدود می‌شوند. دندانپزشکان دارای مجوز برای محافظت از دهان، لثه و چشم‌ها در طول این روش‌ها اقدامات احتیاطی خاصی انجام می‌دهند. مزیت این روش در مقابل روش‌های خانگی این است که اغلب سریعتر عمل کرده و نتایج ثابت‌تری نسبت به روش‌های خانگی ارائه می‌دهند.

کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟

قرار دادن کامپوزیت روشی تهاجمی‌تر از سایر درمان‌های سفید کننده است. در آماده سازی دندان‌ها برای کامپوزیت، دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان را از سطح آن بردارد. از آنجایی که مینای دندان دوباره رشد نمی کند، این فرآیند برای همیشه دندان‌ها را تغییر می‌دهد. کامپوزیت به طور مستقیم به دندان چسبانده می‌شود و جای بخشی از مینای دندان را می‌گیرد.

قبل از استفاده از کامپوزیت، باید مینای دندان از نظر سلامت معاینه شود. اگر دندانی قبلا مقداری از مینای آن برداشته شده باشد برای کامپوزیت کردن کمی درد ساز می‌شود. 

برای ساخت کامپوزیت ابتدا مینای دندان را کمی‌تراش داده و سپس قالب گیری می‌کنند. قالب‌ها به آزمایشگاهی فرستاده شده تا کامپوزیت‌ها ساخته شوند. از آنجایی که این کار مدتی طول می‌کشد، ممکن است بیمار تا نوبت بعدی خود از کامپوزیت موقت استفاده کند. در ویزیت بعدی، دندانپزشک روکش‌ها یا کامپوزیت‌ها را به دندان‌ها می‌چسباند و شکل آن‌ها را صیقل داده تا ظاهر و حسی طبیعی داشته باشند. امکان دارد این کار‌ها چند روز طول بکشند و نیاز به چندین بار مراجعه داشته باشد. باید کمی حوصله به خرج دهید تا دندان‌هایی زیبا داشته باشید. به تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دقت نمایید اگر وقت کافی ندارید می‌توانید روش بلیچینگ را انتخاب نمایید. 

دوام سفیدی در کامپوزیت و بلیچینگ کدام بیشتر است؟

در روش بلیچینگ ممکن است بیمار سفیدی دندان‌های خود را بدست بیاورد. با این حال، این روش برای همیشه دوام نمی آورد. ممکن است دندانپزشک استفاده از سفید کننده‌ها را در خانه برای تکمیل روش بلیچینگ که در مطب انجام شده تجویز کند. 

حتی در این صورت نیز برای همیشه دوام نمی آورد. دندان‌هایی که به طور حرفه ای و اصولی سفید شده اند نیز می‌توانند با گذشت زمان دوباره رنگ شوند. پس از چند سال، ممکن است بیمار نیاز به بازگشت داشته باشد تا این روند تکرار شود.

از طرف دیگر کامپوزیت‌ها می‌توانند تا ۱۵ سال عمر کنند. اما باید دقت داشته باشید با وجود آنکه قوی هستند، اما نازک بوده و ممکن است آسیب ببینند. اگر بیمار دندان‌‌ها را به هم ساییده یا مواد سخت مانند یخ یا حتی ناخن‌هایش را بجود، امکان شکستن و یا شل شدن کامپوزیت‌ها وجود دارد. 

دندانپزشک می‌تواند آسیب وارده به کامپوزیت را‌ترمیم کند. به خصوص اگر از مواد کامپوزیت با کیفیت به دستور خود دندانپزشک ساخته شده باشد. با این حال، بیماران باید بدانند از آنجایی که بخشی از مینای دندان برداشته می‌شود، اگر جدا شدند یا آسیب دیدند، باید تعویض شوند و دیگر مینای دندان به حالت اولیه خود باز نخواهد گشت. 

با توجه به مزیت و تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ کدام روش هزینه بیشتری دارد؟

دیگر تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ در قیمت آنهاست. هر دوی این روش‌ها می‌توانند با از بین بردن تغییر رنگ، لبخند شما را درخشان کنند، اما این همان جایی است که شباهت به پایان می‌رسد. کامپوزیت‌ها علاوه بر سفید کردن مشکلات دیگری را هم بر طرف می‌کنند. 

کامپوزیت‌ها راه حل طولانی مدتی هستند که به صورت سفارشی برای هر فرد ساخته می‌شوند. با در نظر گرفتن این عوامل، جای تعجب نیست که کامپوزیت‌ها بسیار گران‌تر از بلیچ کردن دندان‌ها باشند. 

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟

کامپوزیت‌ها گران هستند اما ماندگاری طولانی دارند. همچنین برخی از مشکلات دندانی مانند دندان‌های‌ سابیده، فاصله ناهموار و تغییر رنگ را به طور همزمان حل می‌کنند. اما کامپوزیت‌ها مینای دندان را برای همیشه تغییر می‌دهند و راه برگشتی ندارند. 

سفید کردن دندان‌ها یا بلیچینگ به صورت حرفه ای، ایمن و موثر هستند. خطرات حداقل و هزینه در این روش معقول است. با این حال، بسته به نوع تغییر رنگی که حاصل می‌شود ممکن است کارایی زیادی نداشته باشند. این روش مشکلاتی مانند دندان‌های کج یا فاصله دندانی را بر طرف نمی کنند. در این روش باید هر چند سال آن را تکرار کنید. 

اما اینکه کدام روش برای شما مناسب تر است بستگی به انتخاب دندانپزشک شما دارد. 

جمع بندی

در این مقاله با تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ آشنا شدیم. هر دوی این روش‌ها برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود اما کامپوزیت گران‌تر بوده و عمر بیشتری نیز دارد. علاوه بر آن مشکلات دیگری مانند فاصله بین دندانی در روش کامپوزیت قابل حل است که در بلیچ کردن این امکان وجود ندارد. تصمیم به اینکه کدام روش را برای سفید کردن دندان انتخاب کنیم به بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد. فقط باید تصمیمی بگیرید که برای شما منطقی‌تر باشد. 

برای اطلاع از قیمت‌ها و گرفتن وقت ویزیت و معاینه به شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. همین امروز لبخند خود  را زیبا تر کنید. 

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button