اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

مراقبت های لازم برای دندان اطفال

چه سنی برای شروع مراقبت از دندان اطفال مناسب است؟چه مراقبت‌هایی باید صورت بگیرد؟

آموزش مراقبت از دندان اطفال باید از سنین پایین شروع شود. این آموزش‌ها کمک می‌کند تا با افزایش سن از مشکلات دندانی آنها جلوگیری شود. مراقبت از دندان‌ها و لثه‌های کودکان باید حتی قبل از رویش دندان‌های آنها شروع شود.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید به دندان‌های نوزادان رسیدگی کنید همراه ما باشید. ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس راه‌های لازم برای مراقبت از دندان اطفال را بررسی خواهیم کرد. 

چگونه باید مراقبت از دندان اطفال را شروع کنیم؟

لثه‌های کودک خود را بعد از هر وعده غذایی با کمک پارچه مرطوب تمیز و پاک کنید. این مرحله باکتری‌ها و ذرات غذا را از لثه بر می‌دارد.

هنگامی که دندان‌ها شروع به رشد کردند، مقدار بسیار کمی (به اندازه یک دانه برنج) خمیر دندان حاوی فلوراید را روی یک پارچه مرطوب قرار دهید و به آرامی دندان‌های کودک خود را تمیز کنید.

یکی از راه‌های مراقبت از دندان اطفال این است که اجازه ندهید کودکتان با شیشه شیر بخوابد. نوزادانی که با یک بطری شیر، شیر خشک، آب میوه یا نوشیدنی‌های دیگر می‌خوابند، ممکن است دچار پوسیدگی شدید دندان شوند. اگر مجبورید کودک خود را با شیشه بخوابانید، شیشه را با آب ولرم پر کنید.

آیا فلوراید برای اطفال خطرناک است؟

شاید برایتان سوال باشد که فلوراید موجود در خمیر دندان مخصوص اطفال آیا برای سلامت کودک مضر است؟ باید بگوییم. خیر. فلوراید هیچ خطری برای کودک شما نخواهد داشت. 

فلوراید از دندان‌ها محافظت می‌کند و استفاده زودهنگام از آن، محافظت بیشتری برای دندان‌های در حال رشد ایجاد خواهد کرد. 

چگونه باید از دندان‌های کودکان نوپا مراقبت کنیم؟

زمانی که کودکان نوپا هستند بهترین زمان برای آموزشِ مسواک زدن است. اجازه دهید فرزندتان نحوه مسواک زدن شما را تقلید کند. همچنین می‌توانید مسواک زدن دندان‌های یکدیگر را امتحان کنید. می‌توانید طی یک بازی دندان‌های کودک را خودتان مسواک بزنید تا تمام سطح دندان تمیز شود.

چه زمانی اطفال می‌توانند از نخ دندان استفاده کنند؟

شما باید به محض اینکه دو دندان کنار هم قرار گرفتند، نخ دندان کشیدن را شروع کنید. روزی یک بار به آرامی بین دندان‌ها نخ دندان بکشید. کودکان معمولاً تا حدود ۱۰ سالگی به کمک برای نخ دندان کشیدن احتیاج دارند.

چگونه می‌توانم از پوسیدگی در دندان اطفال جلوگیری کنم؟

در ادامه چند راه برای مراقبت از دندان اطفال آورده شده که می‌تواند سلامت دندان‌ها و لثه‌های کودک را حفظ کنند:

  1. مقدار آب نبات، غذاهای شیرین و میان وعده‌های کودک را محدود کنید. غذاهای قندی و چسبنده باکتری‌ها را جذب می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد حفره در دندان شود.
  2. پس از هر وعده غذایی، دندان‌های کودک خود را مسواک بزنید.
  3. پس از دارو دادن به اطفال حتماً مسواک بزنند. داروهایی مانند شربت‌های سرفه حاوی قند هستند که باعث تولید اسید در دهان می‌شوند. این اسیدها می‌توانند لایه بالایی محافظ دندان را از بین ببرند.
  4. به اطفال خود کمک کنید تا عادات غذایی خوب پیدا کنند. انواع غذاهای سالم را برای وعده‌های غذایی خانواده انتخاب کنید. حتما از منابع خوب کلسیم مانند شیر، کلم بروکلی و ماست بهتر است کمک بگیرید. 
  5. از دادن نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه معمولی به کودک خودداری کنید. نوشابه حاوی مقادیر زیادی قند است که می‌تواند به دندان‌ها آسیب برسانند. 
  6. برای مراقبت از دندان اطفال باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. کودک شما باید اولین ویزیت دندانپزشکی خود را با درآوردن اولین دندان شروع کند. انجام معاینات منظم دندانپزشکی همچنین به جلوگیری از مشکلات دندانی کمک می‌کند. فقط در صورت نیاز عکس برداری با اشعه ایکس انجام خواهد شد. 

به طور مثال طبق آماری در استرالیا، پوسیدگی دندان در کودکان رو به افزایش است. کودکان ۵ تا ۱۰ ساله به طور متوسط یک و نیم دندان شیری پوسیده، کشیده یا پر شده دارند. بنابراین، بیش از هر زمان دیگری مهم است که به کودک خود عادات بهداشتی دهان و دندان را آموزش دهید که تا آخر عمر این عادات با او باقی بماند.

چرا مراقبت از دندان اطفال مهم است؟

مراقبت از دندان اطفال مهم است که از لحظه شروع دندان درآوردن شروع شود. تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌های کودک از عفونت، حفره‌ها و درد محافظت می‌کند. دندان‌های شیری پوسیده می‌توانند به دندان‌های دائمی (بزرگسالان) زیرین آسیب برسانند.

کودک شما باید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، برنامه منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. زیرا ممکن است اولین دندان در نوزادان دچار پوسیدگی شود. اولین نشانه‌های پوسیدگی اغلب به صورت لکه‌های سفید یا خطوط، روی دندان‌های جلویی ظاهر می‌شوند.

اگر دندان کودک به دلیل پوسیدگی از بین برود، دندان‌های دائمی دیرتر بیرون آمده و می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

راه‌های مراقبت از دندان نوزادان 

بسیاری از نوزادان در حدود ۳ ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند. در سن ۱ سالگی، کودک معمولاً حدود ۸ دندان خواهد داشت. اما نوزادان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند، بنابراین دندان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. شما باید به محض بیرون آمدن دندان‌های کودکتان شروع به تمیز کردن آنها کنید. 

روش‌های تمیز کردن دندان اطفال 

  • پاک کردن با یک پارچه نرم
  • مسواک زدن با مسواک نرم و آب
  • تمیز کردن دندان برای کودکان بزرگتر
  • به محض ظاهر شدن دندان‌های کودک، او را نزد دندانپزشک ببرید تا دندانپزشک تشخیص بدهد که دندان‌های به طور صحیح در حال رشد هستند با خیر
  • می توانید خمیر دندان و مسواک‌های مخصوص اطفال که سر کوچکی دارند را از داروخانه خریداری نمایید. باید دندان‌های اطفال را تا زمانی که خودشان بتوانند به صورت مستقل مسواک بزنند هر روز تمیز کنید. این قضیه تا سن ۷ سالگی ممکن است ادامه داشته باشد. 

از سن ۱۸ ماهگی، برای مراقبت از دندان اطفال خود می‌توانید از خمیر دندان‌های کم فلوراید استفاده کنید.

نکاتی برای مراقبت از دندان اطفال

  • تا سن ۷ سالگی مراقبت از دندان اطفال بر عهده والدین است. اما پس از آن باید نظارت بر چگونگی مسواک زدن کودک داشته باشید. با استفاده از حرکات دورانی کوچک، دندان‌های کودک خود را دو بار در روز مسواک بزنید. دندان‌های آنها باید بعد از غذا خوردن و قبل از خواب تمیز شود.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید که برای کودکان مناسب است استفاده کنید. این کار به لایه بیرونی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند.
  • به کودکان آموزش دهید تا حداقل ۲ دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنند. به آنها یادآوری کنید که خمیر دندان را قورت ندهند.
  • سعی کنید روال هر روزه برای مسواک زدن را به کودک آموزش دهید. زمانی که کودکتان به خوبی مسواک می‌زند او را تشویق کنید.
  • برای مراقبت از دندان اطفال هر ۳ ماه یکبار مسواک یا سر مسواک را تعویض کنید.
  • کودکان به محض داشتن ۲ دندان که با یکدیگر تماس دارند باید از نخ دندان استفاده کنند. شما باید تا ۱۰ سالگی روی نخ دندان نظارت داشته باشید.
  • برای رشد دندان‌های قوی، مطمئن شوید که کودک شما یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارد. از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه مانند آب نبات، بیسکویت و نوشابه خودداری کنید. 
  • مراجعه به دندانپزشک و معاینات منظم داشته باشید. معاینات منظم دندانپزشکی از سن ۱ سالگی مهم است. رفتن به دندانپزشکی را به یک تجربه مثبت برای کودکان خود تبدیل کنید. هرگز از دندانپزشک به عنوان تهدیدی برای عدم مسواک زدن یا رفتارهای دیگر استفاده نکنید.
  • درمان اصلاحی را می‌توانید از کودکی شروع کنید. همانطور که دندان‌های دائمی کودک شما رشد می‌کند، اگر متوجه هر گونه ناهماهنگی دندان‌ها یا فک شدید، از دندانپزشک وقت بگیرید. بعد از معاینه دندانپزشک توصیه خواهند کرد که آیا درمان اصلاحی لازم است یا خیر.

جمع بندی

مراقبت از دندان اطفال باید با اولین دندانی که کودک در می‌آورد آغاز شود. همچنین ویزیت‌های دندانپزشکی سالانه را نباید فراموش کنید. فقط دندانپزشک کودکان می‌تواند به شما از سلامت دندان‌های کودکان اطمینان بدهد. 

جهت گرفتن وقت معاینه برای اطفال و کودکان خود با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. تمام کار‌های دندانپزشکی در آرامش کامل برای کودکان شما انجام خواهد شد. منتظر شما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس هستیم. 

سوالات متداول

چگونه باید از دندان‌های کودکان مراقبت کرد؟

به محض اینکه دندان‌های کودک شما شروع به در آمدن کرد، آنها را به طور منظم با آب و یک پارچه تمیز یا مسواک نرم مخصوص کودکان تمیز کنید. حتما دندان‌های کودک خود را بعد از شیر خوردن و قبل از خواب پاک کنید. از دندانپزشک کودک خود بپرسید که چه زمانی استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان مناسب است. 

از چه زمانی باید مراقبت از دندان اطفال را شروع کرد؟

به محض در‌ آمدن اولین دندان شیری (معمولاً در حدود ۶ ماهگی، اما ممکن است زودتر یا دیرتر هم شود)، مسواک زدن دندان‌های کودک خود را شروع کنید. والدین باید برای کودکان مسواک بزنند و در سنین بالا تر بر مسواک زدن آنها نظارت داشته باشند. دندان‌ها را دو بار در روز به مدت ۲ دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

 7 روش برای مراقبت از دندان اطفال 

  1. دندان‌های اطفال را هر روز مسواک کنید.
  2. روزی یکبار نخ دندان برایشان بکشید.
  3. بعد از خوردن غذا دهانشان را بشویید. 
  4. رژیم غذایی کامل و سالم داشته باشید و از دادن نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین به کودکان پرهیز کنید.
  5. ویزیت‌های منظم با دندانپزشک اطفال داشته باشید. 
  6. حتی اگر دندان‌های شیری نیاز به ترمیم داشتند از آنها قافل نشوید.
  7. خمیر دندان حاوی فلوراید را هر روز استفاده نمایید.

۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button