اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کامپوزیت ونیر یا لمینیت: تفاوتشان در چیست؟

یک سوال رایج بیش از ۹۰ درصد از کسانی که می خواهند لبخند خود را بهبود بخشند و طراحی کنند این است که “تفاوت بین لمینت و ونیر دندانی چیست و کدام یک بهتر است؟

برای تعیین امکان‌پذیری این درمان‌ها برای بیمار در جلسه معاینه، دندان‌ها، رابطه بین دندان‌های قدامی بالا و پایین و روابط بین شکل دندان و صورت به دقت بررسی می‌شوند.
ممکن است یک یا هر دوی این درمان ها برای بیمار امکان پذیر باشد. گاهی اوقات ممکن است قبل از استفاده از ونیر یا لمینت دندان، یک درمان اولیه برای مثال لیفت کردن لثه برای یک یا چند دندان که در لبخند دیده می شود، مورد نیاز باشد. گاهی اوقات هیچ یک از این درمان ها امکان پذیر نیست و ممکن است بیمار نیاز به ارتودنسی یا حتی جراحی ارتودنسی داشته باشد.

ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان یک پوسته نازک است که از دو ماده مختلف کامپوزیت و پرسلن ساخته شده است. آنها به طور مستقیم توسط دندانپزشک در طی یک جلسه (تقریباً پنج ساعت برای هر فک) درمان کم تهاجمی که در آن مقدار بسیار کمی از ساختار دندان از جمله مینای دندان برای قرار گرفتن روکش ها با فرزهای مناسب دندانپزشکی تراشیده می شود، قرار می گیرند.

ونیرهای کامپوزیت به دلیل رنگ پذیر بودن و شکنندگی نسبتاً بالایی ترجیح کمتری دارند. با این حال همچنان طرفداران زیادی دارد زیرا آماده شدن و نصب آن ها بر روی دندان بیمار زمان کمتری می برد و بیمار می تواند در یک جلسه لبخند زیبایی داشته باشد.

کامپوزیت ونیر ها و لمینت‌های دندانی هر دو از درمان‌های زیبایی دندان هستند که به زیبایی و تغییر ظاهر دندان‌ها کمک می‌کنند.
در هر یک از این درمان ها، یک لایه نازک به دندان ها چسبانده می شود (معمولاً حدود ۶ تا ۱۰ دندان در هر فک بالا و پایین که در لبخند دیده می شود) و رنگ، اندازه و شکل دندان را تغییر می دهد.
تفاوت بین کامپوزیت ونیر و لمینت در موادی است که از آن ساخته شده اند. این تفاوت باعث می شود مراحل این درمان ها و همچنین ویژگی های هر یک از آنها متفاوت باشد.

روکش های پرسلن نسبت به کامپوزیت ها کمتر مستعد لکه شدن هستند و دوام بیشتری دارند، بنابراین اگر به درستی از آنها مراقبت کنید، تا ده سال عمر می کنند. همچنین ظاهر این نوع روکش دندان بسیار طبیعی و زیبا است و معمولا از این نوع روکش برای طراحی لبخند هالیوودی استفاده می شود. برای قرار دادن صحیح آنها روی دندان های بیمار، لازم است یک لایه نازک از مینای دندان برداشته شود و تغییرات جزئی در شکل دندان ها ایجاد شود. هدف از این تغییرات این است که ونیرها به درستی روی دندان ها قرار بگیرند و ظاهری حجیم و غیر طبیعی روی دندان ایجاد نکنند. این یک روند غیرقابل برگشت و تا حدودی دردناک است، به همین دلیل است که دندانپزشک معمولا از بی حسی موضعی برای نصب این نوع روکش دندان استفاده می کند.

هزینه ونیرهای پرسلن تقریباً دو برابر ونیرهای کامپوزیت است. اگرچه ممکن است ونیرهای کامپوزیت زودتر آسیب ببینند، اما به راحتی قابل ترمیم هستند. در مقابل، روکش های چینی بادوام تر هستند اما قابل تعمیر نیستند. بنابراین در صورت شکستگی یا خرابی باید کاملا تعویض شوند.

لمینت های دندانی چیست؟

لمینت ها عملکردی مشابه با روکش های دندانی دارند، به همین دلیل است که این دو اصطلاح گاهی اوقات به جای هم استفاده می شوند.
لمینت‌ها در واقع شکل پیشرفته‌ای از روکش چینی هستند و هر دو از نظر عملکرد و مزایای تقریباً یکسان هستند، با این تفاوت که لمینت‌ها نازک‌تر هستند و فقط به ضخامت لنزهای تماسی هستند.
همچنین برای نصب آن ها بر روی دندان باید مقدار کمتری از مینای دندان برداشته شود. اگرچه تراش کمتر دندان برای سلامت دندان بهتر است، اما معایبی نیز دارد، از جمله عدم تغییر اندازه و شکل دندان ها باعث می شود لمینت ها ظاهر نسبتا برجسته ای داشته باشند و مانند روکش های چینی طبیعی به نظر نرسند. همچنین قیمت لمینت ها بیشتر از روکش های چینی است.

کدام درمان طبیعی تر به نظر می رسد؟ لمینت یا روکش دندان؟

از آنجایی که ذرات پرسلن نور را بهتر از کامپوزیت می شکند و از خود عبور می‌دهد و همچنین به دلیل لعاب سطحی که قبل از پخت روی چینی اعمال می‌شود، روکش‌های چینی و به خصوص لمینت‌ها زیباتر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

ونیرهای دندان دوام بیشتری دارند یا لمینت؟

دوام هر دو بسیار به نحوه نگهداری آنها بستگی دارد. با این حال، اگر دستورالعمل های دندانپزشک را برای مراقبت از آنها دنبال کنید، دوام مورد انتظار لمینت ها و ونیرهای چینی دو برابر کامپوزیت ونیر است. طول عمر کامپوزیت ونیرهای دندانی حدود ۵ تا ۷ سال است در حالی که ماندگاری لمینت ها و ونیرهای چینی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است.

ونیرهای کامپوزیت به شدت در معرض تغییرات انبساط حرارتی هستند. قطعاً به همین دلیل است که کامپوزیت ها نسبت به لمینت ها رنگ بیشتری به خود می گیرند و حتی پس از مدتی درمان روکش دندان باعث لکه شدن لبه ها می شود. در مقابل، ویژگی بسیار مثبت لمینت ها این است که انبساط حرارتی آنها شبیه مینای دندان است. این بسیار مهم است و شاید مهمترین دلیل ماندگاری طولانی مدت لمینت ها باشد.

همچنین از آنجایی که روکش ها و لمینت های چینی در کوره آزمایشگاهی در دمای بالای ۷۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شوند، ذرات چینی ساختاری مستحکم و بادوام را تشکیل می دهند. در مقابل، کامپوزیت با استفاده از نور آبی در دهان سخت می شود، بنابراین استحکام ونیرهای کامپوزیت به وضوح کمتر از لمینت ها و ونیرهای چینی است.

کدام درمان بهتر است؟ لمینت یا ونیر؟

ونیرها و لمینت های دندان هر دو راه های خوبی برای بهبود ظاهر دندان ها و طراحی لبخندی زیبا هستند.
علاوه بر این، درمان های غیر تهاجمی هستند که در زمان بسیار کمتری نسبت به روش هایی مانند ارتودنسی به نتیجه خواهید رسید.
با این حال، همانطور که در بخش‌های قبلی خواندید، روکش‌ها و لمینت‌های دندان از نظر مواد اولیه، هزینه و نتایج متفاوت هستند، بنابراین اینکه کدام درمان برای شما بهترین است، کاملاً به شما و دندانپزشکتان بستگی دارد و انتظار شما از درمان چیست.
به طور کلی اگر به دنبال اصلاحات کوچک و سریع در طراحی لبخند یا شکل و فرم تعداد کمی از دندان های خود هستید، کامپوزیت ونیر گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. زیرا سبک هستند و نیازی به برداشتن مینای دندان ندارند.
اما اگر برای اصلاح شکل، اندازه و فاصله بین دندان‌ها نیاز به تغییرات اساسی دارید یا به دنبال ثبات رنگ بالا یا بلیچینگ زیاد دندان‌ها هستید، لمینت‌ها و روکش‌های چینی گزینه بهتری خواهند بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button