اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تخصص های دندانپزشکی

اگر از کمک به بیماران برای بهبود سلامت دهان آنها لذت می برید، ممکن است به دنبال نقشی در دندانپزشکی باشید. تخصص های مختلفی در این زمینه پزشکی وجود دارد که به شما امکان می دهد که سلامت دندان را مورد بررسی قرار دهید. کسب اطلاعات بیشتر در مورد تخصص های دندانپزشکی و وظایف و صلاحیت های ضروری آنها می تواند به شما در انتخاب رشته مناسب کمک کند. 

در این مقاله، از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس انواع تخصص های دندانپزشکی را توضیح می دهیم. ۱۲ تخصص را در ادامه بررسی می کنیم. همراه ما باشید. 

تخصص دندانپزشکی چیست؟

تخصص دندانپزشکی تمرکز خاصی در زمینه دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان دارد. ۱۲ تخصص توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا و کمیسیون ملی تشخیص تخصص های دندانپزشکی و هیئت صدور گواهینامه به رسمیت شناخته شده است.

اکثر افراد پس از اتمام دانشکده دندانپزشکی به آموزش بیشتر و تخصص نیاز دارند. به همین دلیل باید کارشناسی ارشد یا دکترا بگیرند. با این حال در برخی موارد، دندانپزشکان عمومی می توانند برخی از خدمات مشابهی را که یک متخصص ارائه می دهد، انجام دهند. 

۱۲ تخصص دندانپزشکی که باید با آن آشنا شوید

در ادامه چندین تخصص دندانپزشکی را با هم بررسی می کنیم.

۱-  متخصص ریشه دندان یا اندودنتیست

تخصص ریشه به تخصص دندانپزشکی اشاره دارد که با ریشه دندان سروکار دارد. این متخصصان ارتباط بین پالپ دندان که در مرکز دندان قرار دارد با بافت ها و سلول های همبند مطالعه می کنند. متخصصان ریشه اغلب بیماری ها یا آسیب های پالپ دندان مانند پالپیت یا سنگ پالپ را درمان می کنند. این روش ها شامل درمان ریشه می شوند.

۲- متخصص آسیب شناسی دهان و فک و صورت

دندانپزشکی و آسیب شناسی اگر با هم ترکیب شوند تخصص آسیب شناسی دهان به وجود می آید. این تخصص به بیماری های موثر بر نواحی دهان و فک و صورت می پردازد. یک پاتولوژیست دهان با استفاده از معاینات بالینی، رادیوگرافی، روش های میکروسکوپی، بیوشیمیایی یا موارد دیگر، علل فرآیندها و اثرات بیماری ها را بررسی و شناسایی می کند. 

۳- متخصص رادیولوژی دهان و فک و صورت

رادیولوژی دهان و فک و صورت از اشعه ایکس برای تشخیص بیماری ها و اختلالات در نواحی دهان و فک و صورت استفاده می کند. این متخصصان توموگرافی کامپیوتری(CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سایر تصاویر دیجیتال را گرفته و تفسیر می کنند. این رشته از دندانپزشکی به یافتن شرایط زمینه ای که غیرقابل دیدن هستند کمک می کند. این تخصص در آکادمی رادیولوژی دهان و فک و صورت آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

۴- متخصص جراحی دهان و فک و صورت

جراحی دهان و فک و صورت شامل تشخیص و انجام جراحی برای آسیب ها، بیماری ها و نقایص بافت های سخت و نرم ناحیه دهان و فک و صورت است. اغلب این بیماری ها شامل کیست، ضایعات، تومورها و عفونت ها می شوند. همچنین ممکن است شامل اصلاح آسیب های صورت مانند شکاف لب یا کام باشند. 

۵- تخصص دهان

تخصص دهان به تخصص دندانپزشکی اطلاق می شود که با تشخیص و مدیریت بیماری ها، اختلالات و شرایط مرتبط با نواحی دهان و فک و صورت در بیماران سروکار دارد. این متخصصان به جای جراحی، شرایط را با داروها مدیریت می کنند. بیماران این پزشکان اغلب به روش‌های دندانپزشکی معمولی پاسخی نداده اند و شرایط پزشکی خطرناک و تهدید کننده زندگی دارند. این تخصص توسط آکادمی پزشکی دهان آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

۶- تخصص درد دهان

متخصصان درد دهان و صورت، درد اطراف فک، دهان، صورت، سر و گردن را درمان می کنند. آنها پس از ارزیابی بیماران، درمان شخصی مانند تمرینات ویژه را ارائه می دهند. هنگامی که این متخصصان برنامه ای تهیه کردند، برای از بین بردن ناراحتی و رفع مشکل اساسی تلاش می کنند. آکادمی آمریکایی درد دهان و صورت دندانپزشکان را در این زمینه خاص از تخصص به رسمیت می شناسند. 

۷- ارتودنسی

ارتودنتیست ها دندان ها یا فک های نامرتب را ترمیم می کنند. این کار شامل اصلاح اوربایت، آندربایت، شکاف دندان و سایر ناهنجاری ها برای کمک به بهبود عملکرد و طول عمر دندان هاست. ارتودنتیست ها با صاف کردن و تغییر موقعیت دندان ها به بهبود ظاهر فیزیکی بیمار کمک می کنند. درمان‌ها معمولاً شامل بریس‌ها، سیم‌ها، نگهدارنده‌ها و سایر وسایل اصلاحی هستند. این تخصص توسط انجمن ارتودنتیست های آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

۸- متخصص دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی اطفال یا پدودنتیکس شامل ارائه مراقبت های دندانی به کودکان است. این تخصص ها بر روی ارائه فلوراید تراپی و سیلانت های دندانی به کودکان تمرکز دارند. این نوع دندانپزشکی همچنین سعی دارد به کودکان در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان آموزش دهد و برای ترک عادت های بد مانند مکیدن انگشت شست به آنها کمک کند. 

۹- متخصص پریودنتیکس یا بیماری های لثه

پریودنتیکس نوعی از تخصص دندانپزشکی است که روی لثه تمرکز دارد. تمرکز این متخصصان بر پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط با لثه و التهاب دهان است. درمان‌های رایج شامل تمیز کردن عمیق یا جرم‌گیری لثه است که تجمع پلاک زیر لثه را از بین می‌برند. پریودنتیست ها همچنین بافت های آسیب دیده لثه را بر می دارند و ایمپلنت های دندانی را ترمیم می کنند. این تخصص توسط آکادمی پریودنتولوژی آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

۱۰- تخصص ترمیمی و زیبایی 

گاهی اوقات به عنوان دندانپزشک ترمیمی شناخته می شوند. متخصصان ترمیمی دندان های شکسته یا از دست رفته را ترمیم می کنند. آنها اغلب این کار را با استفاده از روکش، دندان مصنوعی یا بریج انجام می دهند. این متخصصان بر بازیابی، حفظ راحتی، عملکرد، سلامت و ظاهر دهان با جایگزینی مناسب متمرکز دارند. متخصصان ترمیمی و زیبایی در درمان سرطان دهان، آسیب های دهان، مشکلات مفصل فک، خروپف یا اختلالات خواب تخصص دارند. 

۱۱- متخصص پروتز دندان

این متخصصان در گذاشتن هر نوع پروتز دندانی مانند روکش ها و دندان های مصنوعی تخصص دارند. از دندان های مصنوعی گرفته تا پروتز های متحرک و ثابت در حیطه تخصصی این دندانپزشکان است. 

۱۲- بهداشت عمومی دندان

تخصص بهداشت عمومی دندانپزشکی بر پیشگیری و کنترل بیماری های دندانی از طریق رویدادهای اجتماعی و آگاهی بخشی تمرکز دارد. این افراد برای ارتقای سلامت دندان از طریق آموزش و برنامه های مراقبت از دندان فعالیت می کنند. متخصصان عمومی قوانین خاصی را برای بهبود سلامت دهان و دندان وضع و اجرا می کنند. این تخصص توسط انجمن دندانپزشکی سلامت عمومی آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

جمع بندی

اگر دچار بیماری های دهان و دندان شدید در ابتدا به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید. دندانپزشک در صورت لزوم شما را به دندانپزشک متخصص ارجاع می دهد. در این مقاله با بیشتر تخصص های دندانپزشکی آشنا شدیم. 

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تمامی متخصصان حضور داشته و آماده خدمت رسانی به مراجعان عزیر هستند. تمامی کار های مربوط به دهان و دندان مانند جراحی دندان عقل، ایمپلنت، ترمیم، کامپوزیت، پر کردن و دندانپزشکی کودکان در این کلینیک انجام می شود.

برای گرفتن نوبت ویزیت همین حالا با شماره های کلینیک تماس بگیرید. 

سوالات متداول

بهترین تخصص دندانپزشکی چیست؟

این لیست را با لیست اصلی مقاله بررسی کنید تا به شما در انتخاب بهتر آینده شغلی شما کمک کند:

متخصص پروتز دندانی

دندانپزشکی کودکان

جراحی دهان و فک و صورت و تروماتولوژی

ارتودنسی

دندانپزشکی زیبایی

تخصص دندانپزشکی چیست؟

منظور از تخصص دندانپزشکی هر یک از تخصص های دندانپزشکی است که در حال حاضر توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا به رسمیت شناخته شده است. در حال حاضر شامل موارد زیر می شود: بهداشت عمومی دندان، ریشه دندان، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، رادیولوژی دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت، ارتودنسی و …

پر درآمدترین تخصص دندانپزشکی کدام است؟

پردرآمدترین تخصص دندانپزشکی جراحی دهان و فک و صورت است. 

بهترین کشور برای دندانپزشکان کجاست؟

جای تعجب نیست که روز به روز متخصصان دندانپزشکی بیشتری به اسپانیا و سوئیس نقل مکان می کنند. نه تنها حقوق سوئیس تقریباً دو برابر است، بلکه این کشور مالیات نسبتاً پایین دارد. وقتی صحبت از پول می شود، این دو، بهترین کشور برای کار دندانپزشکی هستند.

سخت ترین تخصص دندانپزشکی چیست؟

ارتودنسی سخت ترین تخصص دندانپزشکی برای پذیرش است. همچنین آینده و درآمد خوبی برای این تخصص وجود دارد. والدین همیشه فرزندان خود را در اولویت قرار می دهند. به همین دلیل مراجعه کنندگان زیادی دارند.

آیا ارزش دارد که دندانپزشک شد؟

US News & World Report به صورت سالانه مشاغل را رتبه بندی می کند. در سال ۲۰۲۱ دندانپزشکی به عنوان بهترین شغل و در شماره ۹ قرار گرفت. دندانپزشکان حقوق سالانه بالایی دارند که مدام در حال رشد است و نرخ بیکاری تقریباً برای این رشته وجود ندارد.

آیا ارتودنتیست ها بیشتر از دندانپزشکان عمومی درآمد دارند؟

هم دندانپزشکان عمومی و هم ارتودنتیست ها حقوق قابل توجهی دریافت می کنند. اما متخصصان ارتودنسی پتانسیل کسب درآمد بیشتری دارند. اگر حقوق بالا برای شما مهم است، ارتودنسی ممکن است انتخاب شغلی بهتری باشد.

آیا متخصص بیهوشی دندان داریم؟

بیهوشی دندانپزشکی بر مدیریت درد، اضطراب و سلامت کلی بیمار در حین جراحی دندان، فک و صورت تمرکز دارد. همچنین روش های تشخیصی برای همه بیماران دندانپزشکی، از جمله افراد بسیار جوان و بیمارانی که نیاز به مراقبت های بهداشتی خاص دارند بر عهده افرادی است که این تخصص را دارند.این متخصصین بیهوشی اغلب در مطب‌های خصوصی دندانپزشکی یا محیط‌های بیمارستانی کار می‌کنند تا آرام‌بخشی و بیهوشی عمومی را برای بیماران تجویز و نظارت کنند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button