اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عصب کشی و پرکردن چقدر زمان می‌برد؟

پرکردن و عصب کشی دندان یکی از رایج ترین کار‌های دندانپزشکی است. این روش‌های معمولا برای رفع آسیب ناشی از پوسیدگی دندان و عفونت پالپ است. معمولا این دو روش بدون درد است و حدود یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشد.

امروزه حفره‌ها و پوسیدگی‌ها بسیار رایج هستند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، حفره‌های درمان نشده شایع ترین عارضه دندانی در سراسر جهان هستند که تقریباً ۲ میلیارد نفر از بزرگسالان آن را تجربه کرده اند.

اگر پر کردن دندان دیر انجام شود عفونت به قسمت مرکزی و پالپ دندان کشیده می‌شود و نیاز به عصب کشی دندان به وجود می‌آید. پر کردن به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می‌کند و به دندان شما اجازه می‌دهد تا همانطور که انتظار می‌رود عمل کند و نیاز به عصب کشی نداشته باشد. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس قصد داریم تا مدت زمان لازم برای پر کردن و عصب کشی دندان و مراحل انجام آن آشنا شویم.

پر کردن دندان چقدر زمان می‌برد؟

به طور کلی، پر کردن در یک ساعت یا کمتر انجام می‌شود. پر کردن ساده ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد. در حال حاضر بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی این فناوری را دارند که می‌توانند اینله و انله را در یک جلسه انجام دهند. اما اگر پرکردگی بزرگتر باشد یا تعداد دندان‌ها برای پرکردن زیاد باشند مدت زمان بیشتری نیاز است.

به علاوه، بسته به مواد مورد استفاده برای پر کردن، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد یا نیاز به ویزیت دوم داشته باشید. برای مثال:

  • مواد رزین کامپوزیتی که روی دندان شما قرار می‌گیرد زمان بیشتری می‌برد، اما در یک جلسه کامل می‌شود.
  • برخی از پرکننده‌های کامپوزیتی ممکن است در با قالب ساخته شوند. این روش نیاز به جلسه دوم برای چسباندن پر کردگی دارد.
  • پرکردن طلا یا چینی که اینله یا آنله نیز نامیده می‌شود، اگر دندانپزشک تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد تنها در یک جلسه قابل انجام است. در غیر این صورت، چندین جلسه لازم است. در اولین ویزیت، دندانپزشک حفره را برمی دارد و دندان را از پوسیدگی تمیز می‌کند. سپس از دندان شما غالب گیری می‌کند. قسمت برداشته شده را به آزمایشگاه می‌فرستند. در ویزیت بعدی، پر کردن را به دندان شما می‌چسبانند.
  • اگر می‌خواهید دندان پر شده قدیمی خود را مجدد پر کنید تقریباً به اندازه پرکننده اصلی زمان می‌برد. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی حفره و مواد پرکننده قدیمی را تمیز می‌کند، سپس مواد پرکننده جدید را وارد می‌کند.

مدت زمان پر کردن دندان کودک چقدر طول می‌کشد؟

حفره در کودکان حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مغذی بسیار شایع است. تقریبا از هر ۵ کودک ۱ نفر بین سنین ۵ تا ۱۱ سال حداقل یک حفره درمان نشده دارد.

پر کردن برای کودکان تقریباً به همان اندازه که برای بزرگسالان انجام می‌شود، طول می‌کشد. کودکان، به ویژه کودکان زیر ۵ سال، اگر نتوانند به مدت ۲۰ دقیقه بی حرکت بنشینند، ممکن است به بیهوشی نیاز داشته باشند. بیهوشی می‌تواند زمان بیشتری را به ابتدای مدت زمان انجام اضافه کند. همچنین قبل از اینکه بتوانید فرزندتان را به خانه ببرید، مدتی زمان بهوش آمدن را باید به انتهای کار اضافه کنید. کسید نیتروژن (گاهی اوقات به آن گاز خنده نیز گفته می‌شود) می‌تواند به طور ایمن برای کمک به بی حرکت کردن کودکان در طول فرآیند پر کردن دندان کمک کند. 

شما باید با دندانپزشک خود در مورد امکاناتی که ممکن است فرزندتان نیاز داشته باشد صحبت کنید. یک دندانپزشک اطفال خوب می‌تواند تخمینی از مدت زمان دقیق پرکردن دندان کودک شما ارائه دهد.

انواع مختلف مواد پرکننده دندان کدام است؟

دندانپزشک شما در مورد مواد مختلفی که می‌تواند برای پر کردن حفره شما استفاده شود صحبت خواهد کرد. با توجه به انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، برخی از پرکاربردترین گزینه‌ها شامل مواد زیر هستند:

پرکننده‌های نقره ای رنگ

آمالگام‌های فلزی ترکیبی از جیوه، نقره، قلع و مس هستند. طبقADA، این ماده نسبت به پرکردگی‌های همرنگ دندان بادوام تر و مقرون به صرفه تر است. برخی از افراد ممکن است در مورد ساختار جیوه نگران باشند، اما ADA هیچ شواهد بالینی مبنی بر مضر بودن پر کننده آمالگام پیدا نکرده است. اما این نوع پرکردن‌ها امروزه در حال حذف شدن هستند.

پر کننده‌های سفید رنگ (کامپوزیت)

اینها ترکیبی از ذرات شیشه یا کوارتز و رزین اکریلیک هستند. به گفتهADA، این ماده بادوام است و قیمت آن کمی بیشتر از آمالگام‌های فلزی است.

پر کننده طلا

این نوع از پرکننده‌های دندانی، ترکیب از طلا، مس و سایر فلزات بسیار بادوام هستند که قیمتی بالایی دارند. اما ظاهر طبیعی ندارند. پر کننده طلا معمولاً پس از برداشت دندان توسط دندانپزشک در آزمایشگاه ساخته می‌شود.

پرکننده‌های گلاس آینومر

گلاس آینومر‌ها پرکننده‌های همرنگ دندان هستند، اما به اندازه کامپوزیت‌ها قوی نیستند. این پر کننده‌ها از اکریلیک و نوعی شیشه حاوی فلوراید ساخته شده اند که می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. این مواد اغلب برای دندان‌های کودکان استفاده می‌شوند و گران تر از آمالگام هستند.

پر کننده چینی

این مواد به اندازه پر کننده طلا گران هستند اما طبیعی تر به نظر می‌رسند. این مدل پرکننده نیز پس از برداشت دندان از حفره توسط دندانپزشک در آزمایشگاه ساخته می‌شوند.

پر کردن چگونه انجام می‌شود؟

برای شروع، دندانپزشک دهان شما را معاینه می‌کند و از ابزارهای دندانی برای بررسی حفره استفاده می‌کند. سپس از دندان‌ها عکس با اشعه ایکس گرفته می‌شود تا میزان پوسیدگی دندان را ببینند.

در این مرحله بی حس کننده موضعی به دندان‌ها تزریق می‌کنند. تا ناحیه مورد نظر بی حس شود. این کار به جلوگیری از هر گونه درد کمک می‌کند. اگر پر کردن فقط روی سطح دندان باشد، ممکن است نیازی به بی حسی نداشته باشید.

هنگامی که ناحیه بی حس شد، دندانپزشک شما به احتمال زیاد از مته دندان برای سوراخ کردن مینای دندان استفاده می‌کند تا پوسیدگی را از بین ببرد. برخی از دندانپزشکان ممکن است از لیزر یا ابزار سایشی هوا استفاده کنند، اما این تکنیک‌ها رواج کمتری دارند.

در مرحله بعد، دندانپزشک شما محل را برای پر کردن استریل و آماده کرده و سوراخ را پر می‌کند. برخی از انواع پرکننده‌ها با نور طول موج آبی سفت می‌شوند.

در نهایت، دندانپزشک دندان را پولیش می‌زند و بررسی می‌کند که آیا دندان‌ها درست روی هم قرار می‌گیرند یا خیر.

هنگامی که بی حسی از بین رفت، دندان شما ممکن است بعد از پر کردن کمی احساس درد یا حساسیت داشته باشد. اما در شرایط معمولی نباید درد داشته باشید. باید به مدت ۱ یا ۲ روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید. 

چقدر طول می‌کشد تا فیلینگ یا پر کننده ببندد؟

مدت زمانی که پر کردن شما طول می‌کشد بستگی به مواد مورد استفاده دندانپزشک شما دارد. 

  • پرکننده‌های آمالگام در عرض ۱ ساعت کمی سفت می‌شوند و در حدود ۲۴ ساعت به قدرت کامل می‌رسند. با این نوع پر کردن، بهتر است از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید تا زمانی که فیلینگ کاملاً سفت شود.
  • پرکننده‌های کامپوزیت و پرکننده‌های گلاس آینومر معمولاً در لایه‌های نازک در مدت کمی سفت می‌شوند. آنها در لایه‌هایی به ضخامت ۱ تا ۲ میلی متر قرار می‌گیرند و هر لایه حدود ۲ تا ۲۰ ثانیه زمان می‌برد محکم شوند.
  • پرکننده سرامیکی بلافاصله با کمک نور آبی سفت می‌شود. به دلیل آنکه ماده پرکننده سرامیکی از قبل آماده شده و چسب پیوندی که آن را در جای خود نگه می‌دارد در چند ثانیه خشک می‌شود.

اگر طولانی شدن عمل نگران کننده است، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بهترین نوع پر کردن را برای شما توصیه کند.

درمان کانال ریشه یا عصب کشی چقدر طول می‌کشد؟

درمان ریشه دو تا سه نوبت طول می‌کشد تا با موفقیت کامل شود. درمان ریشه شامل از بین بردن بافت عفونی یا مرده از داخل دندان است. اگر عفونت درمان نشود، نه تنها به دندان آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند با انتشار به سایر نواحی دهان شما نیز منجر به عوارض جدی شود. لازم است که بدانیدکانال ریشه عفونی باید در سریع ترین زمان ممکن درمان شود. در این حالت دندانپزشک می‌تواند بدون نیاز به کشیدن دندان شما را نجات دهد.

چرا برای عصب کشی به چند جلسه نیاز دارید؟

در روز اول، دندانپزشک پالپ عفونی را از کانال خارج می‌کند و محلول آنتی بیوتیک را در آن ناحیه قرار می‌دهد. اگر قبل از مراجعه خود احساس درد داشتید، بعد از عصب کشی احساس آرامش خواهید کرد زیرا عفونت برطرف شده است.

در نوبت بعدی، کانال به طور کامل تمیز و استریل می‌شود. فاصله زمانی بین اولین ویزیت و دومین ویزیت مهم است زیرا در این فاصله مطئمن می‌شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته و هیچ اثری باقی نمانده است.

دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که درمان ریشه را در دومین ویزیت شما تکمیل کند، یا ممکن است تصمیم بگیرد که دندان را بیشتر تحت نظر داشته باشد و در نوبت سوم آن را پر کند. هنگامی که دندانپزشک شما تأیید کرد که کانال ریشه تمیز و عاری از عفونت است، کانال‌های ریشه را با یک ترکیب استریل پر می‌کند تا مطمئن شود که هیچ باکتری نمی تواند دوباره وارد این ناحیه شود. این کار شبیه پر کردن دندان است اما داخل کانال دندان انجام می‌شود. 

عصب کشی چقدر زمان می‌برد؟

تعیین زمان دقیق برای عصب کشی دشوار است زیرا همه افراد با هم متفاوت هستند. با این حال، تقریباً عصب کشی می‌تواند بین ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد. معمولا سه جلسه برای تکمیل کانال ریشه مورد نیاز است.

چرا زمان عصب کشی برای هر دندان متفاوت است؟

دندان‌های ثنایا، نیش، پرمولر و مولر انواع مختلفی از دندان‌ها هستند که ما در دهان خود داریم. هر کدام از این انواع مختلف دندان‌ها دارای تعداد ریشه و کانال متفاوتی هستند. دندان‌های ثنایا، دندان نیش و پرمولر معمولاً فقط یک ریشه دارند و دندان‌های آسیاب می‌توانند دو تا سه یا حتی چهار ریشه داشته باشند. درمان دندان مولر با ۳ تا ۴ ریشه نسبت به دندانی که تنها یک ریشه دارند، به زمان بیشتری نیاز دارد.

ریشه دندان‌ها مانند لوله‌های مستقیم نیستند، بلکه بیشتر شبیه یک نی خمیده هستند. دور زدن پیچ و تاب‌های داخل کانال دندان ممکن است زمان ببرد. همچنین معمولاً با افزایش سن رسوبات کلسیم در کانال‌ها ایجاد می‌شود و این رسوبات احتمالاً کاملاً سخت و استخوانی هستند که باعث کاهش عرض کانال‌ها می‌شوند. این بدان معناست که دندانپزشک باید زمان بیشتری را صرف کند تا اطراف این قسمت‌های کلسیفیه شده را بررسی نماید تا مطمئن شود که طول کانال ریشه، کاملاً تمیز و عاری از عفونت شده است.

درست است که  اکثر روش‌های درمان ریشه یا عصب کشی در سه نوبت انجام می‌شوند، اما هر مورد متفاوت است. درمان ممکن است در برخی موارد فقط ۲ یا یک نوبت طول بکشد. دندانپزشک می‌تواند در این مورد به شما کمک کند و با توجه به مورد منحصر به فرد شما، راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. 

عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟

  • ابتدا برای بی حس کردن ناحیه آمپول بی حسی تزریق می‌شود.
  • در صورت وجود پوسیدگی آن قسمت را حذف می‌کنند. 
  • سپس داخل دندان چندین بار توسط مواد ضد عفونی کننده شستشو داده می‌شود. در صورت وجود عفونت، ممکن است دارو در داخل دندان قرار داده شود تا باکتری‌های باقی مانده را از بین ببرد.
  • در این مرحله از ریشه اشعه ایکس گرفته می‌شود تا از تمیزی کامل آن اطمینان حاصل شود.
  • سپس دندان با روکش یا پر کردن معمولی ترمیم می‌شود.

زمان معمول برای انجام عصب کشی اصلی ریشه با فرض اینکه دندان یک کانال دارد بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود. با این حال، زمان ویزیت و جلسه مراجعه ممکن است به دلیل سایر مراحل مورد نیاز تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. علاوه بر این، دندان‌ها ممکن است چندین کانال ریشه داشته باشند که می‌تواند به زمان بیشتری نیاز پیدا کنند. باید زمان بی‌حسی موضعی و آماده‌سازی درمان نیز در نظر گرفته شود.

آیا نوع دندانی که عصب کشی می‌شود روی زمان انجام کار تاثیر می‌گذارد؟

عصب کشی دندان مولر: دندان‌های آسیاب دندان‌های چهار کاسپه‌ای هستند که در پشت دهان قرار دارند. این دندان‌ها می‌توانند تا چهار کانال داشته باشند. بنابراین زمان زیادی برای انجام عمل روت کانال می‌برند. در حالی که برداشتن، ضدعفونی و پر کردن یک ریشه معمولی یک ساعت طول می‌کشد، عصب کشی دندان مولر ممکن است ۹۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

عصب کشی دندان پرمولر: دندان‌های پرمولر در پشت دندان‌های قدامی اما قبل از دندان‌های آسیاب قرار دارند و دارای یک یا دو ریشه هستند.عصب کشی دندان برای پرمولر معمولا یک ساعت طول می‌کشد. اگرچه بر اساس آناتومی دندان شما ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد. 

عصب کشی دندان نیش و دندان ثنایا: دندان نیش و ثنایا دندان‌های جلوی دهان هستند و به پاره شدن و بریدن غذا در حین جویدن کمک می‌کنند. این دندان‌ها معمولاً یک ریشه دارند وبه همین دلیل سریعتر پر و درمان می‌شوند. این روش بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

در موارد پیچیده تر، درمان ریشه برای کامل شدن ممکن است به دو یا چند ویزیت نیاز داشته باشد. در این شرایط، اولین ویزیت بر روی برداشتن هر گونه بافت عفونی یا آسیب دیده در دندان شما متمرکز خواهد شد. این فرآیند در موارد پیچیده می‌تواند بسیار وقت گیر باشد و نیاز به تمرکز و مراقبت بسیاری دارد. سپس داروی ضد باکتری موقت در دندان گذاشته می‌شود و به دنبال آن دیگر نباید درد قابل توجهی در دندان وجود داشته باشد.

در نوبت دوم، تمیز کردن و ضدعفونی کامل تر و همچنین آب بندی دائمی داخل دندان شما انجام می‌شود. سپس یک پرکننده دائمی یا موقت و گاهی روکش روی آن قرار می‌گیرد. اگر روکش در این جلسه روی دندان شما قرار بگیرد یک ساعت اضافی برای قرار دادن آن باید در نظر بگیرید. اما اغلب این اتفاق نمی افتد زیرا باید روکش را در مطب بسازند که بسیار نادر است. در بیشتر موارد، دندانپزشک توصیه می‌کند که مدت کوتاهی پس از عصب کشی صبر کنید تا امکان بهبودی کافی فراهم شود. پس از این زمان و با فرض اینکه هیچ عارضه دیگری وجود نداشته باشد، روکش دائمی در ویزیت بعدی روی دندان قرار می‌گیرد.

جمع بندی

در این مقاله با مدت زمان عصب کشی و پر کردن دندان به صورت مجزا آشنا شدیم. برای پر کردن دندان و عصب کشی به طور کلی هیچ دردی را احساس نخواهید کرد زیرا به طور کامل ناحیه مورد نظر بی حس می‌شوند.

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با دارا بودن دندانپزشکان مجرب، استفاده از بهترین مواد مصرفی و وسایل با کیفیت تمامی کار‌های مربوط به دهان و دندان انجام می‌شود. ایمپلنت، عصب کشی دندان، جراحی دندان، ارتودنسی، بلیچینگ، کامپوزیت، لمینیت و دندانپزشکی کودکان بخشی از خدمات کلینیک زاگرس هستند. همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

چرا برای درمان کانال‌های ریشه دو بار ویزیت مورد نیاز است؟

درمان کانال ریشه یا عصب کشی در دو ویزیت جداگانه تکمیل می‌شود تا اطمینان حاصل شود که دندان به طور کامل تمیز و مهر و موم شده و از آسیب بیشتر محافظت شود.

آیا می‌توان عصب کشی را در یک روز انجام داد؟

عصب کشی می‌تواند از ۹۰ دقیقه تا ۳ ساعت طول بکشد. گاهی اوقات می‌توان این کار را در یک روز انجام داد، اما ممکن است نیاز به دو ویزیت داشته باشید. عصب کشی ممکن است توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص ریشه انجام شود. اندودنتیست‌ها آموزش‌های تخصصی تری برای درمان ریشه دارند. 

آیا عصب کشی دردناک است؟

درمان ریشه دندان (اندودنتیکس) یک روش دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز دندان یا پالپ استفاده می‌شود. درمان ریشه دردناک نیست و می‌تواند دندانی را که در غیر این صورت باید کشیده شود را نجات دهد.

آیا بعد از عصب کشی می‌توان رانندگی کرد؟

بله، اگر برای درمان ریشه‌تان داروی آرام‌بخش یا اکسید نیتروژن نداشتید، در بیشتر موارد می‌توانید خودتان را به خانه برسانید. بیمارانی که آرام‌بخش خوراکی دریافت می‌کنند نباید رانندگی کنند.

پر کردن دندان چقدر طول می‌کشد؟

میانگین زمان لازم برای پر کردن دندان بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است. در بیشتر موارد، پر کردن دندان یک روش نسبتا ساده و بدون درد است. 

پر کردن۳ دندان چقدر طول می‌کشد؟

حداکثر زمان مورد نیاز برای پر کردن یک حفره متوسط از ۴۰ دقیقه بیشتر طول نمی کشد. بنابراین اگر سه دندان پوسیده دارید، باید حدود چند ساعت را در مطب دندانپزشکی بگذرانید تا ۳ دندان شما کاملا پر شود و دندان به عملکرد کامل بازگردد.. 

آیا می‌توانم بعد از پر کردن دندان‌ها مسواک بزنیم؟

در مسواک زدن دندان‌ها یا نخ دندان کشیدن بعد از پرکردن شک نکنید. بعد از پر کردن دندان نیازی نیست برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن صبر کنید. تا زمانی که به آرامی مسواک بزنید و اطراف دندان را با دقت نخ دندان بکشید، باید به این کار ادامه دهید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button