اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

جراحی دندان عقل چقدر زمان می برد؟

اگر به فکر جراحی دندان عقل خود هستید، ممکن است سوال برایتان پیش بیاید که کل این فرآیند چقدر طول می کشد؟ پاسخ به این سوال به چند عامل بستگی دارد: از جمله تعداد دندان های در حال برداشتن و سختی کشیدن دندان عقل که در چه مرحله ای رشد کرده است. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی زمان جراحی انواع دندان عقل می پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با دندان عقل

برداشتن دندان عقل (یا آسیاب سوم) یکی از رایج ترین روش های جراحی است که در کل دنیا انجام می شود. دندان های عقل در پشت لثه رشد می کنند و آخرین دندان هایی هستند که از بین می روند. اکثر مردم ۴ دندان عقل دارند (۱ دندان در هر گوشه).

دندان عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست از طریق لثه رشد می کند. در این زمان، ۲۸ دندان بزرگسال دیگر معمولا در جای خود قرار دارند، بنابراین همیشه فضای کافی در دهان برای رشد مناسب دندان عقل وجود ندارد.

به دلیل کمبود فضا، گاهی اوقات دندان عقل ممکن است در یک زاویه بیرون بیاید یا گیر کند و فقط تا حدی بیرون بیاید. دندان های عقلی که به این شکل رشد می کنند به نام نهفته شناخته می شوند. این دندان ها به مرور ایجاد مشکل می کنند.

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یکی از رایج ترین جراحی های دندانی است که امروزه توسط جراح دهان و دندان انجام می شود. هنگامی که توسط یک جراح دهان و دندان به خوبی آموزش دیده و با تجربه انجام می شود، می توانید انتظار داشته باشید که این جراحی در حالی که تحت بی حسی انجام می شود ظرف ۲ ساعت به اتمام برسد. 

اکثر جراحی های کشیدن دندان عقل حدود ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد. حتی اگر هر چهار دندان عقل خود را به طور همزمان درآورید، نهایتا دو ساعت زمان می برد. اما اگر دندان عقل شما در موقعیت دشواری قرار دارد یا مشکلات غیرمنتظره ای وجود دارد، جراحی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

چه زمانی برای دندان عقل به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان عقل شما درد شدید دارد، باید برای ویزیت از دندانپزشک خود وقت بگیرید.دندانپزشکان دندان‌های شما را بررسی کرده و به شما توصیه می‌کنند که آیا باید آن‌ها را خارج کنید یا خیر؟

اگر دندانپزشک شما فکر می کند که لازم است دندان عقل خود را جراحی کنید، معمولاً از دهان شما عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می دهد. این کار به آنها دید واضح تری از موقعیت دندان های شما می دهد. مانند سایر مشکلات دندانی، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید، نه اینکه منتظر رسیدن زمان چکاپ منظم دندانپزشک خود باشید.

برداشتن هر دندان چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که برای برداشتن یک دندان عقل طول می کشد بسته به سختی دسترسی به آن متفاوت است. دندان‌های نهفته‌ای که با زاویه رشد می‌کنند یا به طور کامل از خط لثه بیرون نیامده‌اند، نسبت به دندان‌هایی که به راحتی در دسترس هستند، ممکن است زمان بیشتری برده و کمی دشوار تر باشند.

اگر قصد دارید دندان عقل خود را جراحی کنید، با دندانپزشک خود در مورد مدت زمان احتمالی این جراحی و دوران نقاهت صحبت کنید.

به طور کلی، اکثر افراد می توانند انتظار داشته باشند که ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت را روی صندلی دندانپزشکی برای کشیدن دندان عقل بگذرانند. این زمان شامل بی حس کردن ناحیه، کشیدن دندان ها و ارائه مراقبت های بعد از جراحی می شود.

یک فرد معمولی چند دندان عقل دارد؟

یک فرد معمولی چهار دندان عقل دارد، اما تعداد بیشتر یا کمتر دندان عقل غیر معمول نیست. برخی از افراد هر چهار دندان عقل خود را خارج می کنند، در حالی که برخی دیگر فقط یک یا دو دندان عقل خود را کشیده اند. تصمیم گیری برای برداشتن دندان عقل معمولاً بر این اساس است که آیا آنها مشکل ایجاد می کنند یا خیر.

برداشتن ۴ دندان عقل چقدر طول می کشد؟

اگر نیاز به کشیدن هر چهار دندان عقل خود دارید، باید انتظار داشته باشید که زمان بیشتری را در صندلی دندانپزشکی بگذرانید تا زمانی که فقط یک یا دو دندان را کشیده اید. به طور متوسط حدود ۱تا ۲ ساعت طول می کشد تا هر چهار دندان عقل به طور همزمان کشیده شوند.

اگر بیهوشی بگیرید تا چه مدت بعد از کشیدن دندان عقل می توانید به خانه بروید؟

انتظار نداشته باشید که بلافاصله پس از جراحی دندان عقل از مطب جراح بلند شده و خارج شوید. اگر تحت تاثیر داروهای بیهوشی هستید، پس از اتمام جراحی، تیم دندانپزشکی شما را به تدریج از بیهوشی خارج می کنند. هر فردی در مورد واکنش به بیهوشی متفاوت است، بنابراین برخی از افراد کمی سریعتر از دیگران بیدار می شوند.

هنگامی که به طور کامل هوشیار شدید، تیم جراحی شما را تا زمانی که مطمئن شوند که می توانید سالم به خانه برگردید، زیر نظر خواهند گرفت. دندانپزشکان دستورالعمل های کاملی برای بهبودی، کنترل درد و مراقبت از زخم قبل از ترخیص شما ارائه می دهند.

مدت زمانی که ممکن است بعد از جراحی در مطب بگذرانید متفاوت است، اما در بیشتر موارد، ۱ و نیم ساعت باید در مطب پس از بیهوشی حضور داشته باشید. حتما همراهی داشته باشید تا مطمئن شوید سالم به خانه می رسید. تا زمانی که بیهوشی کاملاً از بین نرود نمی توانید رانندگی کنید. همچنین یک یا دو روز به اندازه کافی احساس خوبی ندارید که با خیال راحت رانندگی کنید.

چه مدت بعد از جراحی دندان عقل با بی حسی می توانید به خانه و محل کار خود برگردید؟

اگر قصد دارید دندان عقل خود را در روز وسط هفته که وظایف دیگری مانند کار یا مدرسه دارید جراحی کنید، احتمالاً از خود می‌پرسید که آیا این جراحی کل روز طول می‌کشد؟

در حالی که خود این جراحی فقط ۴۵ تا دو ساعت طول می کشد، شاید نیاز داشته باشید برای بهبودی کامل پس از جراحی دندان عقل چند ساعتی استراحت کنید. زیرا پس از پایان جراحی دندان شما بی حس است و پس از اتمام بی حسی احتمالا کمی درد را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل بهتر است زیاد تحرک نداشته و استراحت کنید. 

جراحی دندان عقل از ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد که بستگی به تعداد دندان های درآورده و سختی کشیدن آنها دارد. به طور کلی توصیه می شود که برای بهبودی پس از جراحی، یک روز مرخصی از محل کار یا مدرسه بگیرید. همچنین ممکن است به دلیل درد و بی‌حسی پس از عمل به کسی نیاز داشته باشید که از شما مراقبت کند.

چرا دندان عقل کشیده می شود؟

اگر دندان عقل شما نهفته باشد اما مشکلی ایجاد نمی کند معمولاً نیازی به کشیدن ندارد. به این دلیل که انجام این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و در عین حال ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. 

گاهی اوقات، دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته که به طور کامل از سطح لثه بیرون نیامده، می تواند باعث ایجاد مشکلات دندانی شوند. مواد غذایی و باکتری ها در اطراف لبه دندان عقل به دام افتاده و باعث ایجاد پلاک می شوند. 

مشکلاتی که دندان عقل ایجاد می کنند؟

  • پوسیدگی دندان (پوسیدگی دندان)
  • بیماری لثه (ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نامیده می شود)
  • پری کورونیت: زمانی که پلاک باعث عفونت بافت نرم اطراف دندان می شود.
  • سلولیت: یک عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو
  • آبسه: مجموعه ای از چرک در دندان عقل یا بافت اطراف در نتیجه عفونت باکتریایی
  • کیست و رشد خوش خیم: به ندرت، دندان عقلی که از لثه بیرون نزده باشد، کیست ایجاد می کند (تورم پر از مایع)

بسیاری از این مشکلات را می توان با آنتی بیوتیک ها و دهانشویه های ضد عفونی کننده درمان کرد. جراحی دندان عقل معمولاً زمانی توصیه می‌شود که سایر درمان‌ها جواب نداده باشند.

نحوه برداشتن یا جراحی دندان عقل

دندانپزشک عمومی می تواند دندان عقل شما را خارج کند. همچنین ممکن است شما را برای درمان به یک جراح متخصص ارجاع دهد. قبل از جراحی دندان عقل معمولاً این روش برای شما توضیح داده می شود و از شما فرم رضایت نامه می گیرند. 

معمولاً برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، یک بی حسی موضعی به شما تزریق می شود. درست قبل از کشیدن دندان فشاری را احساس خواهید کرد، زیرا دندانپزشک یا جراح دهان باید با تکان دادن دندان به جلو و عقب، حفره دندان را باز کند. گاهی اوقات یک برش کوچک در لثه ضروری است و ممکن است لازم باشد دندان قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر بریده شود. 

برداشتن دندان عقل از چند دقیقه تا ۲ ساعت یا حتی گاهی بیشتر طول می کشد. پس از برداشتن دندان عقل، ممکن است تورم و ناراحتی در داخل و خارج دهان خود داشته باشید. گاهی اوقات، مقداری کبودی خفیف نیز قابل مشاهده است. این تورم ها ممکن است در ۳ روز اول کمی بدتر شوند، اما می تواند تا ۲ هفته ادامه یابد.

عوارض احتمالی جراحی دندان عقل

  • مانند تمام جراحی‌ها، کشیدن دندان عقل با خطراتی همراه است. این عوارض شامل عفونت یا تأخیر در بهبودی است. اگر در دوران نقاهت توصیه های دندانپزشک را رعایت نکنید روند بهبودی کند می شود. به طور مثال اگر در دوران نقاهت سیگار بکشید، احتمال عفونت و کندی بهبودی بیشتری می شود.
  • یکی دیگر از عارضه های احتمالی، حفره خشک است که احساس ناراحتی و درد در لثه یا فک شما به وجود می آید. گاهی اوقات بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی دندان می آید. اگر دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از جراحی را رعایت نکنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر می شود. در این صورت، می توانید به کلینیک بروید تا دندانپزشکتان پانسمان آرام بخش در محل جراحی قرار دهد. این کار به تسکین درد و کاهش احتمال عفونت در ناحیه کمک می کند.
  • گاهی خطر آسیب عصبی وجود دارد. این آسیب باعث احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در زبان، لب، چانه، دندان ها و لثه می شود. بی حسی به وجود آمده موقتی است، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد.
  • گاهی اوقات، ما بدشانس می شویم و بهبودی بیش از حد انتظار طول می کشد. درد و تورم طبیعی است و ممکن است برای برخی افراد بیشتر طول بکشد. به خصوص اگر این روش شامل چندین کشیدن به طور همزمان باشد.
  • در صورتی که خونریزی بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد، یا همچنان بعد از ساعت ها بی حسی در دهان یا لب های داشته باشید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

نادیده گرفتن دندان عقل ناسالم می تواند دردناک تر از روند برداشتن آنها باشد.

نشانه های دندان عقلی که به درستی رشد نکرده چیست؟

  • سردرد
  • درد فک
  • حفره ها و پوسیدگی ها
  • تورم
  • عفونت
  • بوی بد دهان
  • غذای به دام افتاده

لازم نیست همه برای جراحی دندان عقل خود بیهوشی بگیرند. بیشتر افراد برای بی حس کردن ناحیه فقط به بی حسی موضعی نیاز دارند که زمان عمل شما را به حداقل می رساند.

اما برای برخی از جراحی ها و برای کسانی که اضطراب بالایی دارند، دندانپزشک ممکن است آرامبخش را توصیه کند. هر نوع آرام‌بخشی به دلیل زمان آماده‌سازی، منتظر ماندن برای اثربخشی کامل آرام‌بخش و زمان بهبودی، مدت زمانی را که برای جراحی نیاز است را افزایش می‌دهد.

نکات لازم برای سرعت بخشیدن به بهبود جراحی دندان عقل

  • به طور معمول، زمان بهبودی فقط باید چند روز طول بکشد.
  • مراقب باشید تا زمانی که هنوز بی حس هستید، داخل دهان خود را گاز نگیرید. احتمالا برای کاهش و توقف خونریزی به شما گاز استریل داده می شود تا آن را گاز بگیرید. 
  • سر خود را بالا نگه دارید و از دراز کشیدن خودداری کنید، که می تواند خونریزی را طولانی کند.
  • برای ۲۴ ساعت اول، به طور متناوب یک کیسه یخ را در قسمت بیرونی صورت خود قرار دهید تا به کاهش تورم کمک کند. پس از آن به مدت ۲ تا ۳ روز از حرارت مرطوب مانند یک دستمال مرطوب گرم شده استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای نرم مانند پودینگ و سوپ ولرم شروع کنید و با بهبودی به سمت غذاهای جامد پیش بروید. برای کاهش احتمال شل شدن یا حل شدن لخته ای که در حفره دندان عقل ایجاد شده، به مدت چند روز از خوردن غذاهای داغ خودداری کنید. زیرا لخته به بهبود و همچنین کنترل درد بعد از کشیدن کمک می کند.
  • از نی برای آشامیدن استفاده نکنید. برای چند روز از سیگار نکشید زیرا می تواند لخته خون را شل کرده و بهبودی را به تاخیر بیندازد.
  • ۲۴ ساعت پس از جراحی دهان خود را به آرامی با آب نمک گرم بشویید، زیرا این کار به کاهش تورم کمک می کند.
  • از لمس ناحیه با زبان یا انگشتان خودداری کنید.
  • دندان ها و زبان خود را با دقت مسواک بزنید.

جمع بندی

اگر قصد دارید جراحی دندان عقل انجام دهید با شماره های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. تیم جراحان ماهر ما می توانند دندان عقل شما را به سرعت خارج کنند. همچنین گزینه‌های آرام‌بخشی را برای کمک به آرامش شما در طول عمل ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا یک جلسه مشاوره رزرو نمایید. 

سوالات متداول

آیا کشیدن دندان عقل یک جراحی بزرگ است؟

برداشتن دندان عقل به عنوان جراحی بزرگ در نظر گرفته می شود. ابتدا به شما یک بی حس کننده موضعی داده می شود تا لثه های شما بی حس شود. بسیاری از بیماران نیز نوعی از دندانپزشکی آرام بخش را انتخاب می کنند.

کشیدن دندان عقل چقدر دردناک است؟

در طول جراحی، نباید هیچ درد و ناراحتی احساس کنید. پس از انجام جراحی، ممکن است محل استخراج تا چند روز کمی حساس شود، اما با کمی استراحت و بهبودی، باید طی ۷ روز به حالت عادی بازگردد.

آیا می توانم روز بعد از کشیدن دندان عقل سر کار بروم؟

معمولاً توصیه می شود پس از برداشتن دندان عقل یک یا دو روز از کار خود مرخصی بگیرید.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button