اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ترمیم یا پر کردن یک سطحی در دندانپزشکی چیست؟

اگر تا اینجا آمده اید که با مفهوم ترمیم یا پر کردن یک سطحی دندان آشنا شوید حتما از دندانپزشک خود شنیده اید. اما نمی دانید منظور از ترمیم یک سطحی چیست؟ ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس قصد داریم تا شما را با مفهوم این نوع از ترمیم دندان آشنا کنیم. 

پرکردن یا ترمیم یک سطحی دندان چیست؟

ترمیم یک سطحی دندان از آسان ترین درمان‌های دندان است. یکی از محبوب ترین کاربرد‌های پر کردن یک سطحی، پر کردن ناحیه ای از دندان است که دندانپزشک شما به دلیل پوسیدگی قسمتی از آن را برداشته است. همچنین این نوع ترمیم برای دندان‌های ترک خورده یا شکسته و دندان‌هایی که در اثر استفاده نادرست فرسوده شده اند (مانند جویدن ناخن یا دندان قروچه) استفاده می‌شود. هم هزینه کمی دارد و هم زمان کمی صرف انجام آن می‌شود. این مدل پر کردن برای دندان‌هایی که عصب دندان و پالپ درگیر نشده مناسب است.

پرکننده‌های دندان از چه موادی ساخته می‌شوند؟

برای ترمیم یک سطحی دندان چند نوع مختلف ماده پرکننده وجود دارد.

  • طلا
  • سرامیک
  • آمالگام نقره (حاوی جیوه مخلوط با نقره، قلع، روی و مس)
  • رزین کامپوزیت (مواد همرنگ دندان، پلاستیک و شیشه)
  • گلاس آینومر

محل و میزان پوسیدگی، هزینه مواد پرکننده، پوشش بیمه ای و توصیه دندانپزشک شما به تعیین نوع پرکردگی کمک می‌کند که به بهترین شکل نیازهای شما را برطرف کند.

مزایا و معایب انواع مواد پر کننده دندان چیست؟

هر کدام از مواد پر کننده مزایا و معایب مختلفی دارند که در ادامه آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

مزایای مواد پر کننده

طلا: حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال ماندگاری دارد، برخی می‌گویند طلا ظاهر دلپذیری دارد.

پر کردن نقره (آمالگام): حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد و هزینه کمتری نسبت به پرکننده‌های کامپوزیت دارد.

پرکننده‌های کامپوزیت همرنگ دندان: قسمت پر شده را می‌توان با رنگ سایر دندان‌های مطابقت داد. معمولاً برای ترمیم‌های یک سطحی استفاده می‌شود. در مواردی که دندان قسمت کمی از آن برداشته می‌شود از این ماده برای پر کردن استفاده می‌کنند.  

 سرامیک/پرسلن: بیش از ۱۵ سال ماندگاری دارد و نسبت به مواد رزین کامپوزیت در برابر لکه مقاوم‌تر هستند.

گلاس آینومر (اکریلیک و نوع خاصی از مواد شیشه ای): بیشتر برای پر کردن زیر خط لثه استفاده می‌شود. فلوراید آزاد می‌کند که می‌تواند به محافظت در برابر پوسیدگی بیشتر دندان کمک کند. برای دندان‌های کودکان مناسب است.

معایب مواد پر کننده

طلا: گرانتر از سایر مواد پر کننده بوده و به بیش از یک بار مراجعه به دندانپزشک برای تکمیل فرایند پر کردن نیاز است. 

آمالگام: برای آنکه دندانی با این ماده پر شود نیاز است قسمت بیشتری از دندان تراشیده شود. زیرا باید فضای کافی برای نگهداری آمالگام ایجاد شود. رنگ مایل به خاکستری در ساختار دندان ایجاد می‌کند. همچنین ترمیم یک سطحی دندان با این ماده ممکن است خطر بیشتری برای ترک و شکستگی دندان به دلیل درجات بالا‌تر انبساط و انقباض داشته باشد. برخی از افراد به این ماده آلرژی دارند. 

پرکردن با کامپوزیت همرنگ دندان: حداقل پنج سال دوام دارد. عمر آن کمتر از سایر مواد پر کننده است. امکان دارد سریعتر کنده شود و تا دو برابر آمالگام هزینه بیشتری دارند. همچنین زمان بیشتری برای قرار دادن روی دندان می‌برند. در برخی موارد نیاز به دو بار مراجعه برای تکمیل فرایند پر کردن دارند.

سرامیک: گاهی به اندازه طلا قیمت دارد.

گلاس آینومر: ضعیف‌تر از رزین کامپوزیت است. احتمال سایش و شکستگی بیشتر است. پنج سال یا کمتر دوام می‌آورد. هزینه‌های آن تقریبا شبیه به پرکننده‌های کامپوزیت است.

پر کردن غیر مستقیم چیست؟

برای ترمیم یک سطحی دندان به صورت غیرمستقیم پرکردگی‌های کامپوزیت یا همرنگ دندان استفاده می‌شود. با این تفاوت که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شده و قبل از قرار دادن نیاز به دو بار مراجعه دارند. پر کردن غیرمستقیم زمانی در نظر گرفته می‌شود که ساختار دندان حمایت کافی برای ماده پر کننده ندارد. اما دندان شما آنقدر آسیب ندیده است که نیاز به روکش داشته باشد.

روش انجام پر کردن غیر مستقیم

در اولین ویزیت برای ترمیم یک سطحی، پوسیدگی یا پرکردگی قدیمی برداشته می‌شود. قالبی برای ثبت شکل دندان در حال ترمیم و دندان‌های اطراف آن گرفته می‌شود. قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی که پر کردن غیر مستقیم را انجام می‌دهد فرستاده می‌شود. در فاقیه بین دو جلسه پرکننده موقت برای محافظت از دندان در حین انجام ترمیم قرار داده می‌شود. در ویزیت دوم، پر کننده موقت برداشته می‌شود و دندانپزشک شکل ترمیم غیر مستقیم را بررسی می‌کند. اگر قالب و دندان متناسب بودند برای همیشه در جای خود با ماده ای محکم ثابت می‌شود.

انواع مختلف پر کردن غیر مستقیم

دو نوع پر کردن غیر مستقیم به نام اینله (inlays) و آنله (onlays) وجود دارد.

اینله شبیه ترمیم یک سطحی است. پر کردگی غیر مستقیم داخل برجستگی‌ها روی سطح جویدنی دندان قرار می‌گیرند. 

آنله نسبت به اینله‌ها گسترده‌تر هستند و یک یا چند قیمت روی دندان را می‌پوشانند. آنله‌ها را گاهی تاج جزئی می‌نامند.

اینله‌ها و آینله‌ها دوام بیشتری دارند و شاید تا ۳۰ سال دوام بیشتری نسبت به پر کردگی‌های سنتی داشته باشند. آنها می‌توانند از رزین کامپوزیت همرنگ دندان، چینی یا طلا ساخته شوند. اینله و آنله ساختار دندان را ضعیف می‌کنند. اما باز هم نسبت به پرکردن‌های سنتی بهتر عمل می‌کنند. در هر حال آسیبی که پرکننده‌های سنتی می ‌ند بیشتر از پرکردن‌های غیر مستقیم است. 

اما نوع دیگری از اینله و آنله وجود دارد که به صورت مستقیم انجام می‌شود. همان فرآیندها و رویه‌های غیرمستقیم را دنبال می‌کند، با این تفاوت که اینله و آنله مستقیم در مطب دندانپزشکی ساخته می‌شود و می‌توان آن را در یک ویزیت روی دندان قرار داد. نوع اینله و آنله مورد استفاده به میزان ساختار دندان سالم و میزان توجه به ظاهر و زیبایی دندان بستگی دارد. 

پر کردن موقت چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

در موارد زیر نیاز به پر کردن دندان به صورت موقت داریم:

  • اگر بیش از یک ویزیت برای پر کردن دندان نیاز باشد. 

گاهی برای ترمیم یک سطحی نیاز به دو یا چند بار مراجعه دارید. در این صورت دندان شما به صورت موقت پر می‌شود. به عنوان مثال، قبل از قرار دادن پر کننده طلا یا برای پر کردن غیر مستقیم که از مواد کامپوزیت استفاده می‌شود نیاز به چند بار مراجعه دارید.

  • چند جلسه درمان کردن کانال ریشه

در برخی موارد با توجه به تعداد کانال‌ها و نوع ساختار دندانی درمان کانال چند جلسه طول می‌کشد. در این موارد بعد از هر بار مراجعه دندان شما به صورت موقت پر می‌شود.

  • در درمان پالپ عفونی

در مواردی که پالپ عفونی و تحریک شده باشد تا زمانی که التهاب از بین برود دندان را با پرکننده موقت می‌پوشانند. 

  • در موارد اورژانسی درد دندان

در صورت نیاز به درمان اورژانسی دندانپزشکی مانند رفع دندان درد از پر کردن موقت استفاده می‌کنند. 

پر کردن موقت فقط در همین موارد استفاده می‌شود. این مواد قرار نیست دوام بیاورند و معمولا یا می‌افتند و یا سریع شکسته می‌شوند.

پر کننده موقت معمولا ظرف یک ماه فرسوده شده و می‌شکند. حتماً به دستور دندانپزشک عمل کنید و طی یک ماه با پر کننده دائمی دندان خود را پر کنید. اگر این کار را نکنید، دندان عفونی شده و ممکن است به درمان‌های دیگری نیاز پیدا کنید.

مراحل ترمیم یک سطحی دندان

  1. ابتدا دندانپزشک ناحیه اطراف دندان را که قرار است روی آن کار شود با بی حسی موضعی بی حس می‌کند.
  2. در مرحله بعد از یک مته، ابزار سایشی هوا یا لیزر برای حذف ناحیه پوسیده استفاده می‌کند. انتخاب ابزار به سطح راحتی، آموزش و سرمایه گذاری دندانپزشک برای خرید وسایل مورد نیازش و همچنین محل و میزان پوسیدگی بستگی دارد.
  3. سپس دندانپزشک دندان تحت درمان را در طول فرآیند حذف پوسیدگی بررسی می‌کند تا تشخیص دهد که آیا تمام پوسیدگی‌ها برداشته شده است یا خیر. 
  4. هنگامی که پوسیدگی از بین رفت، دندانپزشک شما با تمیز کردن حفره از باکتری‌ها و زباله‌ها، فضا را برای پر کردن آماده می‌کند. به طور کلی، پس از ترمیم یک سطحی، دندانپزشک آن را تکمیل و صیقل می‌دهد. 

اگر قصد دارید که در ترمیم یک سطحی دندان از مواد همرنگ دندان استفاده کنید کمی مراحل پر کردن بیشتر و طولانی‌تر می‌شود. پس از اینکه دندانپزشک پوسیدگی را از بین برد و ناحیه را تمیز کرد، مواد همرنگ دندان را به صورت لایه لایه روی دندان قرار می‌دهد. به هر لایه نور مخصوص تابانده تا سفت شود. هنگامی که فرآیند پر کردن چند لایه تکمیل شد، دندانپزشک مواد کامپوزیت همرنگ دندان را به نتیجه دلخواه در می‌آورد و مواد اضافی را بریده و برای ترمیم نهایی آن را صیقل می‌دهد.

آیا ترمیم یک سطحی دندان با آمالگام نقره ایمن است؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا ADA ، FDA  و بسیاری از آژانس‌های بهداشت عمومی اعلام کرده اند که پر کردن آمالگام نقره (بر پایه جیوه) بی خطر است. با این حال،FDA  اخیراً توصیه‌های به روز شده ای در مورد استفاده از پرکننده‌های آمالگام در افراد خاص صادر کرده است. آنها گفته اند پر کننده آمالگام در افراد زیر ممکن است خطر بیشتری داشته باشد. این افراد تا جای ممکن بهتر است از آمالگام استفاده نکنند.

افراد در معرض خطر استفاده از آمالگام

  • برای زنان باردار و جنین‌های در حال رشد می‌تواند مضر باشد. 
  • زنانی که قصد باردار شدن دارند.
  • کودکان، به ویژه آنهایی که کمتر از شش سال سن دارند.
  • افرادی که بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری پارکینسون دارند. 
  • افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه نباید برای ترمیم یک سطحی از آمالگام استفاده کنند. 
  • افرادی که به جیوه یا سایر اجزای آمالگام دندان حساسیت یا آلرژی دارند.

جمع بندی

ترمیم یک سطحی دندان از ساده ترین و کم هزینه ترین کار‌های دندانپزشکی است. اما اگر زود مراجعه نکنید پوسیدگی تا پالپ و ریشه پیشروی می‌کند و ناچار باید سایر درمان‌های پیچیده‌تر و پر هزینه را انجام دهید. 

ترمیم یا پر کردن یک سطحی در دندانپزشکی زاگرس باعث افزایش اعتماد به نفس شما در زمان لبخند زدن می‌شود. 

متخصصان کلینیک دندانپزشکی زاگرس با در اختیار داشتن بهترین مواد و با تجربه چندین ساله خود تمام کار‌های مربوط به دهان و دندان مانند بلیچینگ، ترمیم یک سطحی، جرم گیری، اندو، ترمیم کانال و ریشه را انجام می‌دهند. کافی است با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و وقت مشاوره دریافت نمایید. 

کلمه کلیدی:

متا تایتل:

متا دیسکریپشن: ترمیم یک سطحی برای دندان‌هایی که تازه پوسیدگی در آنها ایجاد شده و هنوز پالپ دندان درگیر نشده کاربرد دارد. ترمیم با موادی به نام آمالگام، کامپوزیت یا سرامیک انجام می‌شود. 

url: Repairing-or-filling-a-tooth-surface

سوالات متداول

آیا ترمیم دندان همان پرکردن دندان است؟

به پرکردن دندان ترمیم نیز گفته می‌شود. پر کننده‌ها شکل و عملکرد دندان را دوباره بدست می‌آورند. پیشرفت در مواد و روش‌های دندانپزشکی راه‌های جدید و موثری را برای ترمیم دندان‌ها ارائه می‌دهد. پرکننده‌ها مواد خاصی هستند که دندانپزشک برای ترمیم پوسیدگی (حفره‌ها) یا عیوب روی سطح دندان در داخل یا روی دندان قرار می‌دهد.

ترمیم سطح ۲ چیست؟

ترمیم سطح ۲ نه تنها باید کانتور طبیعی دندان انجام شود، بلکه باید تماس پروگزیمال و نزدیک با دندان مجاور نیز بازسازی شود. بسیاری از دندانپزشکان این مرحله را سخت ترین بخش ترمیم می‌دانند.

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button