اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ویژگی پر‌کردن درست و خوب دندان چیست؟

ویژگی پر‌کردن درست و خوب دندان چیست؟

اگر در دندان‌ها احساس درد و گزگز می‌کنید یا حفره در آن ایجاد شده حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمایید. با توجه به مشکل شما دندانپزشک توصیه‌هایی می‌کند. اگر نیاز به پر‌کردن داشتید باید با ویژگی پر‌کردن دندان با انواع مختلف مواد آشنایی داشته باشید.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس، ویژگی‌های پر‌کردن دندان درست و خوب را با انواع مختلف مواد پر‌کردنی بررسی می کنیم. تا انتها همراه ما باشید. 

آشنایی با انواع مختلف مواد پر‌کردنی دندان

انواع مختلفی از مواد برای پر‌کردن دندان وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. طلا، آمالگام نقره، کامپوزیت، سرامیک و گلاس آینومرها از این مواد هستند. اگرچه می‌توان از هر یک از این نوع مواد برای پر‌کردن حفره‌های دندان استفاده کرد، اما برخی از انواع پرکننده‌ها برای شرایط خاصی مناسب تر هستند. دندانپزشک شما بهترین فردی است که کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن بودجه و سلامت فعلی دندان، مواد مناسب برای پر‌کردن دندان را انتخاب کنید. 

هنگامی که تصمیم می‌گیرید کدام نوع پرکننده برای شما مناسب تر است، باید محل حفره دندان، شدت پوسیدگی، هزینه و پوشش بیمه ای خود را در نظر بگیرید. 

ویژگی‌های هر کدام از مواد پر کننده دندان

انواع مختلف مواد پر کننده دندان که در بالا با آنها آشنا شدیم هر کدام ویژگی خاصی دارند و برای کاربرد‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. در ادامه با ویژگی‌های آنها آشنا می‌شویم. 

  1. ویژگی پر‌کردن دندان با طلا

پر‌کننده طلا بسیار قوی و غیر خورنده است. یکی از ویژگی پر‌کردن دندان با طلا طول عمر بالای آن است. با مراقبت مناسب می‌توانید تا ۱۵ سال یا بیشتر از آن استفاده کنید. اما با تمام این ویژگی‌ها قیمت آن بسیار گرانتر از پر‌کردن با آمالگام نقره است. همچنین برای قرار گرفت صحیح روی دندان باید بیشتر از یک جلسه به مطلب بروید تا کامل و دقیق در جای خود قرار بگیرد.

  1. ویژگی پر‌کردن دندان با آمالگام 

ویژگی پر‌کردن دندان با آمالگام نقره استحکام آن است. با این حال، بسیاری از افراد آن را از نظر زیبایی خیلی مناسب نمی دانند. در مقایسه با سایر انواع پرکردنی‌های دندان، احتمال انبساط و انقباض و ایجاد ترک دندان با این ماده بیشتر است. علاوه بر این، بسیاری از افراد به دلیل آنکه آمالگام حاوی جیوه است آن را برای استفاده طولانی مدت در دهان مناسب نمی دانند.

  1. ویژگی پر‌کردن دندان با کامپوزیت

اولین ویژگی پر‌کردن دندان با کامپوزیت زیبایی آن است زیرا کاملاً با رنگ دندان مطابقت دارد. با این حال، پرکننده‌های کامپوزیتی گران‎‎‌تر از پرکننده‌های آمالگام نقره هستند و به اندازه کافی بادوام نیستند. اما اگر پر 

  1. پرکننده سرامیکی

اولین ویژگی پر‌کردن دندان با کامپوزیت زیبایی آن است زیرا کاملاً با رنگ دندان مطابقت دارد. با این حال، پرکننده‌های کامپوزیتی گران‎‎‌تر از پرکننده‌های آمالگام نقره بوده و به اندازه کافی بادوام نیستند. اما اگر از روش لاینینگ برای گذاشتن مواد بر روی دندان استفاده شود تا مدت‌ها برای شما عمر خواهد کرد. 

در روش لاینینگ، کامپوزیت به صورت لایه لایه درون حفره گذاشته می‌شود و هر لایه به وسیله اشعه لایت کیور خشک شده  و سپس لایه بعدی روی دندان قرار می‌گیرد. در غیر این صورت اگر به صورت یکجا کامپوزیت روی دندان گذاشته شود لایه‌های میانی نرم باقیمانده و سفت نمی شود. این کار علاوه بر آسیب به دندان و خالی شدن قسمت پر شده باعث ایجاد عفونت دندانی نیز می‌شود. 

اگر قسمت آسیب دیده به ریشه دندان نزدیک باشد قبل از آنکه عمل پر کردن انجام شود روی ریشه دندان را با ماده ای به نام یونومر شیشه یا رزین کامپوزیت می‌پوشانند. در این روش از ریشه محافظت بیشتری می‌شود.  

  1. پرکننده گلاس آینومر

گلاس آینومرها (پرکننده‌های اکریلیک) معمولا تنها پنج سال دوام می‌آورند. به همین دلیل برای پر‌کردن دندان شیری کودکان مناسب هستند. این ماده در دهان فلوراید آزاد کرده و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک زیادی می‌کند.

دندانپزشک بهترین فردی است که به انتخاب بهترین نوع ماده پر‌کردنی دندان شما کمک می‌کند. اگر سوالی پ در مورد دیگر ویژگی پر‌کردن دندان با هر کدام از مواد دارید همین امروز با دندانپزشکان کلینیک زاگرس تماس بگیرید. 

چرا باید به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

با وجود پیشرفت در بهداشت و مراقبت از دندان، پوسیدگی دندان همچنان مشکل بسیاری از کودکان و بزرگسالان است. پوسیدگی دندان اگر به درستی و به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی تری برای سلامت دندان از جمله آبسه و خرابی کل دندان شود. به همین دلیل مهم است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. 

در صورت نیاز دندان شما پر خواهد شد. با این وجود هر دندان باید از ویژگی پر‌کردن دندان خوب برخوردار باشد در غیر این صورت دندان پر شده نیز می‌تواند مشکل ساز شود. 

هر شش ماه یکبار برای اکثر کودکان و بزرگسالان ویزیت دندانپزشکی مورد نیاز است. در این صورت علائم پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دندان به موقع بررسی خواهند شد. 

آشنایی با پر‌کردن و انواع آسیب‌ها به دندان 

پر کردن دندان برای ترمیم سوراخ در دندان (معروف به حفره) یا پر‌کردن ناحیه ای از دندان که در اثر تصادف یا پوسیدگی آسیب دیده است استفاده می‌شود. انتخاب مناسب مواد با توجه به ویژگی پر‌کردن دندان می‌تواند به طور موثر دندان آسیب دیده را ترمیم و خطر عفونت را از بین ببرد. اگر حفره ایجاد شده را پر یا ترمیم نکنید، این کار احتمال عفونت دندان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در ادامه با انواع آسیب‌های دندان آشنا می‌شویم. 

فرسایش اسیدی دندان 

پوششی که لایه بیرونی دندان شما را تشکیل می‌دهد مینا نامیده می‌شود. مینا ممکن است در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اسیدها فرسوده شود. این اسیدها معمولاً در نوشیدنی‌های گازدار و غذا وجود دارند. همچنین در افرادی که رفلاکس معده دارند اینگونه آسیب‌های دندانی بسیار رایج است.

پوسیدگی دندان 

پوسیدگی شایع ترین دلیلی است که بیماران به پر‌کردن دندان نیاز پیدا می‌کنند. هنگامی که استانداردهای بهداشت دهان و دندان رعایت نمی شود یا دیر به دیر به دندانپزشک مراجعه می‌کنید تجمع باکتری‌ها می‌تواند باعث ایجاد پلاک شوند. 

هنگامی که این باکتری‌ها از قند‌های باقی مانده غذا و نوشیدنی تغذیه می‌کنند، باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند. این عمل ایجاد حفره یا پوسیدگی می‌کند. اگر سریع پر نشوند حفره‌ها بزرگتر و بزرگتر می‌شوند تا زمانی که دندان به شدت عفونی و دردناک شود. 

دندان قروچه عامل آسیب به دندان

افرادی که دندان قروچه دارند به دلیل فشار اضافی که به دندان‌های خود وارد می‌کنند، دچار پوسیدگی و ترک دندان می‌شوند. بهتر است ابتدا عامل دندان قروچه که استرس است برطرف شود. پوسیدگی‌ها و شکستگی‌هایی که در دندان قروچه اتفاق افتاده اند باید با ماده مناسب که ویژگی پر‌کردن دندان خوب را دارد پر شوند تا دندان‌ها سالم بماند. در غیر این صورت احتمال خرابی و کشیدن دندان زیاد می‌شود. 

دندان‌های آسیب دیده یا شکسته

دندان‌های آسیب‌دیده یا شکسته، شکاف و سوراخ‌هایی در دندان ایجاد می‌کنند که مکانی برای رشد و تجمع باکتری‌ها می‌شوند. حتی اگر روتین بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به طور مرتب از نخ دندان استفاده نمایید، باز هم دندان آسیب دیده خود به خود بهبود پیدا نخواهد کرد. هرچه بیشتر زمان بگذرد و به آن توجه نکنید، باکتری‌های بیشتری وارد دندان شده و می‌تواند منجر به عفونت و حتی تخریب کامل دندان شود.

شایع ترین مواردی که نیاز به مراجعه به دندانپزشک و پر‌کردن دندان دارند؟

  • تصادف یا ضربه به دندان 
  • مشاهده سوراخ در دندان
  • آبسه یا عفونت در دندان
  • درد دندان 
  • حساسیت در دندان به گرما و سرما

اینها شایع ترین مواردی هستند که با توجه به نظر دندانپزشک نیاز به رسیدگی سریع دارند. البته این موارد ممکن است برای کودکان نیز اتفاق بیفتد. 

جمع بندی

دانستن اینکه پر‌کردن چیست و چه زمانی نیاز به رفتن به دندانپزشکی دارید برای سلامت مداوم دندان‌ها و لثه‌ها مهم است. انواع مختلفی از مواد پر‌کردنی وجود دارند که هر کدام ویژگی پر‌کردن دندان مخصوص به خود را دارند. در این مقاله با ویژگی پر‌کردن درست و خوب دندان با انواع مواد پر‌کردنی و ویژگی‌های آنها آشنا شدیم. در کلینیک دندانپزشکی زاگرس، ما درمان‌ها و روش‌های زیادی برای پر‌کردن حفره‌ها با استفاده از مواد مختلف داریم. روش‌هایی که انتخاب می‌کنید با توجه به توصیه‌های دندانپزشک و نظر شخصی شما خواهد بود. همین حالا با کلینیک دندانپزشکی زاگرس تماس بگیرید و وقت مشاوره دریافت نمایید. 

کلمه کلیدی : ویژگی پر‌کردن دندان

سوالات متداول

چه زمانی دندان نیاز به پر‌کردن دارد؟

اگر سوراخ یا حفره در دندان خود دارید، احتمالاً به پر‌کردن نیاز خواهید داشت. اگر پوسیدگی دندان به بافت نرم (پالپ) وسط دندان شما رسیده باشد، ممکن است به درمان ریشه دندان نیاز داشته باشید و بعد از آن دندان پر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است نیاز به کشیدن دندان آسیب دیده باشد.

آیا پر‌کردن  برای دندان خوب است؟

پر کردن دندان به جلوگیری از گسترش هرگونه پوسیدگی موجود در دندان کمک می‌کند و سلامت کلی دهان و دندان را بهبود می‌بخشد. پر‌کردن مانع گسترش پوسیدگی در همان ناحیه از دندان آسیب دیده می‌شود. 

مضرات پر‌کردن دندان چیست؟

دو خطر اصلی برای پر‌کردن وجود دارد: عفونت و آسیب. گاهی اوقات پر کردگی ممکن است از دندان جدا شده و فضای کوچکی باز شود. این فضا ناحیه ای است که باکتری‌ها می‌توانند وارد آن شوند. باکتری‌ها باعث آسیب و عفونت بیشتر دندان می‌شوند. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button