تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

ویژگی های عصب کشی خوب چیست؟

عصب کشی واژه آمیانه ایست که جزوی از شاخه علم دندانپزشکی به نام اندودنتیکس قرار می گیرد. در زبان یونانی اندو به معنی درون و دنت به معنی دندان است; بنابراین، درمان اندودنتیکس به معنی درمان فضای داخل دندان است. اندودنتیکس شاخه ای از علم دندان پزشکی است که در آن به درمان پالپ دندان پرداخته می شود. دامنه درمان های اندودنتیک گسترده است و پاره ای از این موارد عبارتند از: درمان پالپ زنده و غیر زنده، جراحی اندودنتیک، درمان مجدد کانال ریشه دندان و….
پالپ دندان بافت نرمی است که در مرکز دندان قرار دارد. در واقع به قسمت درون دندان( لایه زیرین مینا و عاج) که حاوی رگ های خونی، عصب و بافت های ارتباطی است، پالپ گفته میشود. اندازه و شکل پالپ ممکن است تحت تاثیر مرحله تکاملی دندان(مرتبط با سن بیمار) قرار گیرد.

عوامل ایجاد کننده بیماری های پالپ نیاز به عصب کشی

پوسیدگی های دندانی اگر درمان نشوند، بعد از تخریب مینا و عاج به پالپ می رسند و باعث التهاب و ناراحتی می شوند. علاوه بر پوسیدگی، عوامل دیگری چون سابقه ضربه ناگهانی به دندان، پرکردگی های عمیق، شکستگی و ترک دندان، تحلیل و سایش شدید دندانها و بیماری های پیشرفته لثه نیز در ایجاد التهاب و بیماری پالپ نقش دارند.
میزان التهاب پالپ متناسب با مقدار و شدت تخریب بافتی است. آسیب های خفیف مانند پوسیدگی های اولیه و یا تهیه حفره های کم عمق باعث التهاب خفیف می شود و یا اصلا التهابی ایجاد نمی کنند و پوسیدگی های عمیق و ترمیم های وسیع و یا تحریکات مداوم معمولا تغییرات التهابی شیدیدتری ایجاد می کنند.

اندو یا RCT مخفف Root Cana Therapy

این عنوان از سه کلمه Root به معنای ریشع، Canal به معنای مجرا و Therapy به معنی معالجه تشکیل شده است. درواقع، یک روش درمان دندانپزشکی است که به درمان ریشه می پردازد و به این معنی است که باید پالپ ناحیه تاج و ریشه خارج شود.

عصب کشی یا درمان اندو درست و خوب

انتظار بیمار از درمان اندو و نظر دندانپزشک

همیشه زمانی که بیمار به یک کلینیک دندانپزشکی یا مطب دندانپزشکی مراجعه می کند نگران این موضوع است که یک دکتر خوب را انتخاب کرده باشد و درمان دندانش نتیجه بخش باشد. چیزی که یک بیمار انتظار دارد این است که بعد از درمان اندو (عصب کشی) درد دندانش تسکین داده شود و نیز بتواند دندان خود را تا مدت طولانی و حتی سالها نگه دارد، این یک انتظار طبیعی است چرا که بیمار با مراجعه به مرکز درمانی و عمل درمانی انتظار بهبود دارد که این اینتظار می تواند بجا و درست در شرایطی که به تفضیل به آن در ادامه خواهیم پرداخت و نیز می تواند این انتظار با احتمال خیلی کم باشد.

دندان کاندید مناسب برای عصب کشی (اندودنتیکس)

چرا که ممکن است دندان کاندید مناسبی برای درمان پالپ و عصب کشی دندانی با شرایط وخیم باشد و نهایتا تا ۵سال این دندان برای شخص بتواند بماند، که یک دندانپزشک خوب بعد از معاینه و مشاهده عکس های رادیوگرافی بررسی های لازم در مورد احتمال موفقیت اندو در دندان را خواهد کرد و نتیجه را به بیمار خواهد گفت و این نظر بیمار خواهد بود که آیا می خواهد دندان خود را حفظ کند حتی برای این اندک سال یا دندان خود را می خواهد جراحی و خارج کند و ایمپلنت و یا با روکش و پروتز جایگزاری کند.

دندان کاندید مناسب عصبکشی

در حالتی دیگر دندان های کاندید مناسب با قابلیت نگهداری و طول عمر بالا بعد از درمان اندو، برای اینکه یک درمان درست باشد باید ویژگی های داشته باشد که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد تا یک درمان مناسب و درست را تشخیص دهید و آن را از پزشک خود طلب کنید و نیز با علم کامل در روند درمانی اندو پالپ دندان خود قرار بگیرید. همچنین ذکر این نکته ضروری است که بعد از درمان عصب کشی(اندودنتیکس) دندان خود همانطور که پیشر در این مقاله گفتیم، تمامی پالپ و بافت نرم رگهای خونی و عصب ها که وظیفه جان دادن، غذا رسانی و هر آنچه که در یک بافت زنده می باشد که در دندان نیز می باشد از دندان باید به طور کامل خارج شود و این دندان دیگر مانند دندان قبلی شما استحکام لازم را ندارد و تنها یک بافت سخت مرده از آن باقی مانده است، بنابراین، این دندان دیگر مانند دندان قبل شما نخواهد بود و بعد از بهترین درمان اندو نیز باید حتما روکش ازنوع پی اف ام PFM یا زیرکونیا یا فلزهای نابل شده تا بتوانید تا سالیان سال دندان خود را حفظ کنید و زیبایی و جویدن خوب را تجربه کنید.

ویژگی های کلی عصبکشی خوب

در اینجا به اختصار به تمامی آنچه در یک عصب کشی خوب باید مورد توجه دندانپزشک برای بهترین نتیجه درمان خود می باشد به صورت تیتر وار اشاره می کنیم و در ادامه به هرکدام از آنها نیز به تفضیل خواهیم پرداخت.

  • دستگاه رادیوگرافی با دقت بیشتر از ۲۰ نانومتر دیجیتال
  • تشخیص دندان کاندید مناسب درمان اندو
  • تشخیص طول دقیق کانال
  • از بین بردن پالپ زنده در امتداد در طول کانال به صورت دقیق
  • حداقل میزان صدمه به قسمت سخت دندان در امتداد کانال
  • شستشوی دقیق کانال
  • استفاده از فایلهای خوب و مرقوب
  • استفاده از رابردم برای ایزوله کردن دندان
  • ساکشن کردن مناسب بزاق دهان توسط ساکشن جراحی
  • استریل بودن تمامی ابزار و وسایل
  • به حداقل رساندن میزان میکروب محیط
  • استفاده از گوتا به تعداد مناسب در کانال
  • کمترین فاصله زمانی ممکن از عصبکشی تا پر کردن دندان
  • استفاده از سیلر
  • استفاده از MTA در شرایط مورد نیاز
  • استفاده از کلسیم هیدروکساید در مواقع مورد نیاز
  • شروع استفاده از تمامی سایز های فایل روتاری از کمتری تا بیشترین
  • درمان پالپ ریشه های دارای انحنای زیاد
  • استفاده از پین
  • کفبندی با گلس آیونومر
  • روکش کردن دندان بعد از درمان موفق
نظر دهید post

2 comments on “ویژگی های عصب کشی خوب چیست؟

  1. Pingback: کاربرد آلتراسونیک در پاکسازی کانال درمان ریشه - کلینیک تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

  2. Pingback: کاربرد و دلایل استفاده از کلسیم هیدروکساید در عصبکشی دندانپزشکی - کلینیک تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button