اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آبسه دندان چیست و عوامل بوجود آمدن آن

آبسه حفره ای از چرک است که در اطراف ریشه دندان عفونی ایجاد می‌شود. اگر دندان آبسه دار دارید، باید فوراً برای درمان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، آبسه دندان می‌تواند منجر به عفونت جدی در استخوان فک، دندان‌ها و بافت‌های اطراف شود. هرکسی، از کودکان گرفته تا افراد مسن، می‌تواند مستعد گرفتن آبسه دندانی باشند.

آبسه به خودی خود بهتر نمی شود. شما به درمان توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه نیاز دارید. فقط متخصص می‌تواند به نجات دندان شما کمک کند. اگر آن را درمان نکنید، عفونت می‌تواند فراتر از فک شما به گردن، سر یا سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی علائم و عوامل به وجود آمدن آبسه دندان خواهیم پرداخت. 

علائم آبسه دندان چیست؟

علامت اصلی آبسه دندان درد ضربان دار در نزدیکی دندان یا در لثه است. درد معمولاً به طور ناگهانی ایجاد می‌شود و با گذشت زمان بدتر می‌شود.

آبسه اطراف دندان روی لثه

علائم دیگر عبارتند از:

  • دندان درد شدید
  • چرک اطراف دندان
  • قرمزی و تورم در لثه‌ها یا صورت 
  • طعم بد در دهان یا بوی بد دهان
  • حساسیت دندان‌ها به غذا و نوشیدنی سرد یا گرم
  • تورم فک بالا یا پایین(که نشان دهنده عفونت جدی است)
  • مشکل در بلع یا باز کردن دهان
  • حالت تهوع، استفراغ
  • دردی که به گوش، فک یا گردن شما می‌رسد.
  • دردی که با دراز کشیدن بدتر می‌شود.
  • درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • تغییر رنگ یا لق شدن دندان‌ها
  • غدد لنفاوی حساس یا متورم در گردن یا زیر فک
  • تب

علت آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی شدید دندان یا آسیب‌های مانند شکستگی دندان رخ دهد. به این دلیل است که وجود یک سوراخ در لایه خارجی سخت یا مینای دندان می‌تواند باکتری‌ها را به دندان راه دهد و باعث عفونت شود. 

یکی دیگر از دلایل آبسه دندان، بیماری شدید لثه اطراف دندان است. در جایی که عفونت در اطراف ریشه دندان وجود دارد، آبسه دندان ایجاد می‌شود. 

آبسه دندان چگونه درمان می‌شود؟

درمان آبسه دندان بر پاکسازی عفونت و تسکین درد متمرکز است. بسته به علائم شما، دندانپزشک ممکن است در ابتدا عکس با اشعه ایکس از دندان بگیرد. این کار به آنها کمک می‌کند تا ببینند که آیا عفونت به مناطق دیگر سرایت کرده است یا خیر. بسته به نوع و شدت آبسه، گزینه‌های درمانی زیر توسط دندانپزشکان انجام می‌شود. 

۱- تخلیه آبسه

دندانپزشک شما یک برش کوچک در آبسه ایجاد می‌کند تا چرک را تخلیه کند. سپس با محلول نمکی موضع و دهان را تمیز می‌کند.

۲- عصب کشی دندان

عصب کشی دندان شامل سوراخ کردن دندان آسیب دیده برای تخلیه آبسه و برداشتن هرگونه پالپ عفونی است. در مرحله بعد، دندانپزشک شما محفظه پالپ و کانال ریشه را پر و مهر و موم می‌کند. همچنین ممکن است به دلیل عصب کشی دندان شما ضعیف شده باشد، روی دندان را با روکش می‌پوشانند تا آن را تقویت کنند. گذاشتن روکش معمولاً طی یک قرار ویزیت جداگانه انجام می‌شود.

۳- کشیدن دندان

اگر دندان شما بیش از حد آسیب دیده باشد، دندانپزشک ابتدا دندان را می‌کشد سپس آبسه را تخلیه می‌کند.

۴- مصرف آنتی بیوتیک‌ها

اگر عفونت به خارج از ناحیه آبسه گسترش یافته باشد یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است دندانپزشک آنتی بیوتیک‌های خوراکی را برای کمک به رفع عفونت تجویز کند.

۵- برداشتن جسم خارجی

اگر آبسه شما به دلیل وجود یک جسم خارجی در لثه ایجاد شده باشد، دندانپزشک جسم خارچی را ابتدا بیرون می‌اورد. سپس با تمیز کردن محل با محلول نمکی کار را به پایان می‌رسانند.

اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید، می‌توانید از یک داروی ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) برای کمک به درد استفاده کنید. شستشوی دهان با آب نمک گرم نیز ممکن است کمک کننده باشد.

اگر آبسه پاره شود، تقریباً بلافاصله تسکین درد را احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است با تخلیه چرک، طعم بد ناگهانی را در دهان خود احساس کنید. به طور کلی، درمان زودهنگام می‌تواند عفونت را درمان کرده و دندان را نجات دهد.

آیا می‌توان از آبسه دندان جلوگیری کرد؟

انجام مراقبت‌های خوب از دندان می‌تواند خطر آبسه دندان را کاهش دهد. 

  • مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • استفاده از نخ دندان یا مسواک بین دندانی روزانه (یک مسواک کوچک برای تمیز کردن بین دندان‌ها) 
  • پرهیز از مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و محدود کردن آنها به وعده‌های غذایی در صورت امکان
  • مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و جرم گیری دندان
  • سیگار نکشیدن

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

باید به طور منظم برای چک آپ به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر شک دارید که آبسه دندان دارید، در اسرع وقت نزد دندانپزشک بروید. آبسه دندان به خودی خود بهتر نمی شود. در واقع، آبسه درمان نشده ممکن است بدتر شود و عفونت به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده و منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. همچنین در صورت شکستگی دندان باید در اسرع وقت برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع مختلف آبسه چیست؟

انواع مختلف آبسه‌های دندانی به محل آن بستگی دارد. سه نوع رایج آبسه دندانی وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

آبسه پری آپیکال

آبسه در نوک ریشه دندان قرار دارد. باکتری‌ها معمولاً از طریق یک حفره وارد پالپ داخل دندان می‌شوند. پالپ بخش نرم و داخلی دندان است که از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده است.

آبسه پریودنتال

آبسه روی لثه در کنار ریشه دندان ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف سرایت کند.

آبسه لثه

آبسه روی لثه است. در این آبسه یک جسم خارجی، مانند پوسته پاپ کورن یا موهای مسواک، در لثه‌های شما فرو رفته است.

آیا آبسه دندان عوارضی دارد؟

مهم است که هر دندان آبسه ای توسط دندانپزشک درمان شود. حتی اگر قبلاً پاره شده باشد، باید ناحیه مورد نظر توسط پزشک معاینه و تمیز شود تا مطمئن شوید که عفونت گسترش نمی‌یابد.

در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند به فک و سایر قسمت‌های سر و گردن از جمله مغز شما سرایت کند. در موارد نادر، حتی می‌تواند منجر به سپسیس شود. این یک عارضه خطرناک عفونی است.

جمع بندی

آبسه دندان می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان، آسیب دندان یا بیماری لثه باشد. دندان دارای آبسه باید ظرف چند روز پس از درمان کاملا سالم شود. حتی اگر ظاهرا به خودی خود تخلیه شود، باز هم باید دندانپزشک دندان شما را معاینه کند تا مطمئن شود که عفونت به ناحیه دیگری سرایت نکرده است. می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم دندانپزشکی هر شش ماه یکبار خطر آبسه دندان را کاهش دهید.

برای آنکه از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان با تجربه کلینیک شما ر ا برای داشتتن لبخندی زیبا و دندان‌هایی سالم راهنمایی می‌کنند. 

سوالات متداول

آیا آبسه دندان ناشی از استرس است؟

آبسه گاهی ممکن است در زمان استرس ایجاد شود، زیرا توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت‌ها کاهش می‌یابد. آنتی بیوتیک و درمان‌های بیشتر برای این مورد نیاز دارید.

آیا آبسه دندان به خودی خود بهبود می‌یابد؟

خیر. آبسه دندان به خودی خود بهبود نمی یابد. گاهی اوقات، آبسه ممکن است به خودی خود پاره شود، که ممکن است تا حدی فشار و درد را کاهش دهد. اما عفونت باکتریایی که باعث آن شده است همچنان وجود خواهد داشت.

آیا آبسه دندان به طور ناگهانی ایجاد می‌شود؟

درد معمولا به طور ناگهانی بروز می‌کند. ممکن است به تدریج طی چند ساعت یا چند روز بدتر شود. همچنین باعث نرمی و حساس شدن دندان‌ها می‌شود.

چگونه می‌توان از شر آبسه دندان خلاص شد؟

دندانپزشک یک برش کوچک در آبسه ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا چرک خارج شود. سپس دندانپزشک محل را با آب نمک (سالین) شستشو می‌دهد. گاهی اوقات، با کمک زهکش لاستیکی کوچک آبسه را باز نگه می‌دارد نا کاملا تورم و عفونت از بین برود. گاهی نیاز به عصب کشی دندان دارید. 

آبسه دندان با چه سرعتی می‌تواند گسترش یابد؟

عفونت دندان درمان نشده می‌تواند در عرض چند هفته یا چند ماه به سایر بافت‌های بدن شما سرایت کند و منجر به عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

آبسه دندان چقدر می‌تواند در دندان زندگی کند؟

اگر فردی در مرحله اولیه، آبسه دندان را درمان نکند، عفونت ممکن است بین ۵ ماه تا ۱۲ ماه یا حتی بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، اگر هیچ درمانی برای این بیماری انجام نشود، پالپ گرانبهای دندان از بین رفته و ممکن است آبسه دیگری ایجاد شود. 

مراحل تشکیل آبسه دندان چیست؟

آبسه‌های دندان یک شبه تشکیل نمی شوند. مراحل متعددی برای تشکیل وجود دارد که از فرسایش مینا شروع می‌شود و تا پوسیدگی عاج، پوسیدگی پالپ و در نهایت تشکیل آبسه ادامه می‌یابد.

آبسه دندان چقدر جدی است؟

آبسه دندان کاملاً یک اورژانس دندانی است. اگر آبسه دندان دارید، باید فورا به دنبال درمان باشید. در صورت عدم درمان، آبسه می‌تواند منجر به عفونت گسترده در بدن شود و عوارض جدی و حتی تهدید کننده زندگی ایجاد کند. هر چه زودتر به این مسائل رسیدگی شود بهتر است.

۲.۶/۵ - (۵ امتیاز)

2 comments on “آبسه دندان چیست و عوامل بوجود آمدن آن

  1. محمد باقر ایل خمسه فارس آبان ۳۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    از شما برای توضیحات خوبی که دادید تشکر میکنم

    • دکتر نادر نیکنام آذر ۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      خواهش می کنم آقای محمد عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button