اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

علل درد گرفتن دندان عصب کشی شده چیست؟

پس از اینکه کانال ریشه به خوبی درمان شد هیچ دردی نخواهید داشت. با این حال، مواردی وجود دارد که بیماران درد گرفتن دندان عصب کشی شده را تجربه می‌کنند. متاسفانه، همه دندان‌هایی که درمان‌ ریشه شده اند تا آخر عمر بدون درد و پایدار باقی نمی‌مانند.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس همراه ما باشید تا با علت درد گرفتن دندان عصب کشی شده آشنا شوید. 

شایع ترین علل دندان درد بعد از عصب کشی

کانال ریشه شکلی سه بعدی بسیار پیچیده دارد. وجود باکتری‌های مقاوم در کانال ریشه، محیط را برای درمان سخت می‌کند. به عبارت دیگر، درمان ریشه (عصبکشی دندان) یک روش زمان‌بر است که برای حفظ دندان و از بین بردن عفونت در بدن انجام می‌شود. این درمان به دقت بالایی نیاز دارد. اگر دندان پس از مدتی یا حتی بلافاصله پس از درمان ریشه دردناک شد، باید به دنبال علت و رفع آن باشید. در ادامه برخی از این عوامل آمده است: 

دست به کار شدن دوباره باکتری‌ها

باکتری‌ها معمولا بدون اکسیژن و مواد مغذی از بین می‌روند. در شرایط بسیار نادر ممکن است باکتری در ریشه باقی مانده باشد. در زمان و شرایط مناسب، این باکتری‌ها بیدار می‌شوند و به رشد خود ادامه می‌دهند. به همین دلیل دوباره منجر به عفونت می‌شوند. از این رو، علائم درد، تورم، و حساسیت را احساس می‌کنید. 

علاوه بر این، اگر ماده پرکردنی نشتی داشته باشد، کانال نیز می‌تواند دوباره عفونی شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که دندان‌های تحت درمان با روکش‌ها و مواد پر کردنی با کیفیت و با دقت بالا پوشانده شوند. این کار مانع از درد گرفتن دندان عصب کشی شده خواهد شد.

تحریک بافت‌های پریودنتال

اگر درد شدید پس از درمان دارید و اطمینان دارید که اعصاب با موفقیت از دندان خارج شده اند این درد دیگر از دندان نیست. بلکه شما با عوارض مربوط به بافت‌های پریودنتال مواجه هستید. این درد از بافت‌های دندان احساس می‌شود. 

دندان به دلیل التهاب موجود در رباط‌های پریودنتال در اطراف نوک ریشه دندان درد می‌گیرد. همچنین، زمانی که جریان خون افزایش می‌یابد تا بافت‌های پریودنتال بهبود پیدا کنند این می‌تواند دلیل دیگری برای احساس درد و حساسیت دندان باشد. 

آبسه (عفونت) عامل ایجاد درد گرفتن دندان عصب کشی شده 

آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که در نوک ریشه مایع و چرک جمع شود. به دلیل عفونت استخوانی مرتبط با باکتری، آبسه جدیدی تشکیل می‌دهد. این باکتری‌ها در طی درمان ریشه ممکن است در خارج از نوک ریشه قرار بگیرند و استخوان فک را آلوده کنند. این بدان معناست که بافت‌های اطراف ریشه دندان فشار زیادی را دریافت می‌کنند که باعث درد و گاهی تورم می‌شود. بنابراین، بسیار مهم است که دندانپزشک مطمئن شود که عفونت به طور کامل قبل از ترمیم و پر کردن دندان برطرف شده باشد.

درد به دلیل‌هایپر اکلوژن

علل دیگر درد گرفتن دندان عصب کشی شده می‌تواند شامل‌هایپر اکلوژن باشد. یعنی دندان از حالت طبیعی خود کمی بلندتر ترمیم شده باشد. در این حالت دندان در حال درمان به دندان‌های مقابل برخورد کرده و باعث ایجاد درد در دندان تازه عصب کشی شده می‌شود. باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا سطح آن را به صورت طبیعی در بیاورند. 

سدیم هیپوکلریت

در زمان درمان ریشه، پزشک برای پاک کردن باکتری‌ها از محلول سدیم هیپوکلریت استفاده می‌کند. در موارد نادر ممکن است این ماده به نوک ریشه نفوذ کند. این کار می‌تواند یکی از عوامل درد گرفتن دندان عصب کشی شده باشد. بهتر است به دکتر مراجعه نمایید و پس از مشخص شده علت درد، یک دوره آنتی بیوتیک مصرف نمایید. 

آسیب به کانال ریشه

اگر دکتر از تجربه و مهارت کافی برخوردار نباشد، ممکن است به کانال دندان آسیب وارد کند. در این حالت نیز درد زیادی پس از چند روز احساس خواهید کرد. 

درد تا چند روز بعد از عصب کشی ایرادی ندارد؟

درد به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. هر کدام از این درد‌ها عامل خاصی دارند که با هم بررسی می‌کنیم. 

مقداری درد جزئی پس از درمان ریشه طبیعی است

اگر در چند روز گذشته درمان کانال ریشه داشته اید و کمی درد، ناراحتی و التهاب جزئی را تجربه کرده اید، جای نگرانی نیست. درد گرفتن دندان عصب کشی شده یک مسئله طبیعی و نسبتاً رایج است. به زودی، این ناراحتی از بین خواهد رفت. اما تا آن زمان، می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.

علت درد بعد از عصب کشی چیست؟ 

حتی اگر عصب دندان شما در طول درمان ریشه دندان کامل برداشته شده باشد باز هم چند دلیل وجود دارد که ممکن است درد را تجربه کنید. 

  1. اعصاب اطراف در رباط‌ها و بافت مجاور ممکن است متورم یا ملتهب شوند که می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود.
  2. درمان ریشه نیاز به استفاده از ابزارهای دندانپزشکی تیز برای تمیز کردن کانال ریشه دارد. ممکن است این فرآیند منجر به آسیب جزئی به بافت مجاور شود که مدتی طول می‌کشد تا به درستی بهبود یابد.

بنابراین اگر برای چند روز درد جزئی دارید، استرس نداشته باشید. این طبیعی است. پس از بهبودی محل کانال ریشه، دندان شما دیگر دردی نخواهد داشت. 

درد شدید یا طولانی ۱ تا ۲ هفته پس از درمان طبیعی نیست

اگر درد شدید و تیز دارید یا دردی دارید که تا ۱ تا ۲ هفته پس از درمان همچنان بسیار شدید است، این به هیچ وجه طبیعی نیست. این درد نشان دهنده این است که کانال ریشه شما از کار افتاده و عفونت هنوز در دندان وجود دارد. به همین دلیل دندان عصب کشی شده شما درد گرفته است.

علت درد بیشتر از دو هفته چیست؟

در صورتی که دندان دارای ترک‌ها یا آسیب‌های زیاد بوده، ریشه به درستی تمیز نشده یا کانال ریشه پنهان وجود داشته باشد که در طول فرآیند درمان ریشه کشف و درمان نشده باشد، این اتفاق می‌افتد.

اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید با دندانپزشک برای کمک تماس بگیرید. ممکن است بتوانید با درمان ریشه مجدد دندان خود را نجات دهید. اساساً درمان ریشه توسط دندانپزشک شما تکرار می‌شود تا هر گونه مشکل پنهان که منجر به درد گرفتن دندان عصب کشی شده برطرف شود.

در برخی موارد درمان ریشه مجدد امکان پذیر نیست. در این حالت نیاز به کشیدن دندان و جایگزینی با ایمپلنت دندان یا ترمیم‌های مشابه دارید. اما با این حال پزشکان تمام سعی خود را می‌کنند تا دندان طبیعی شما حفظ شود.

راه‌های جلوگیری از درد گرفتن دندان عصب کشی شده

بعد از عصب کشی برای آنکه دندان زودتر ترمیم شود و درد نداشته باشید بهتر است کار‌های زیر را انجام دهید: 

  • تا چند روز از غذا‌های نرم استفاده کنید. 
  • با آن سمت دهان که تازه عصب کشی شده غذا نجوید.
  • اگر درد کمی داشتید از مسکن‌هایی مانند بروفن استفاده نمایید.

جمع بندی

درد گرفتن دندان عصب کشی شده می‌تواند شما را کلافه کند. زیرا گمان می‌کنید که دندان عصب کشی شده و نباید هیچگاه درد بگیرد. اما همانطور که در این مقاله خواندیم می‌تواند به علت‌های مختلفی دندان عصب کشی شده درد بگیرد. 

در صورت داشتن هرگونه درد، خیلی سریع با متخصصان کلینیک دندانپزشکی زاگرس برای گرفتن وقت ویزیت و مشاوره تماس بگیرید. تمامی کار‌های مربوط به دندانپزشکی مانند درمان ریشه، ایمپلنت، بلیچینگ، کامپوزیت، کشیدن دندان، جراحی دندان، پر کردن و سایر خدمات دندانپزشکی بزرگسالان و کودکان در کلینیک زاگرس انجام می‌شود. دندانپزشکان متخصص این کلینیک با سال‌ها تجربه و با بهره مندی از بهترین تجهیزات روز دنیا به سلامت دندان‌ها و افزایش زیبایی لبخند شما کمک می‌کنند. 

سوالات متداول

آیا دندان بدون عصب درد می‌گیرد؟

بله، دندانی که در داخل آن عصب مرده وجود دارد ممکن است باعث ایجاد ناراحتی، حساسیت یا درد در ناحیه عفونی شود.

درد گرفتن دندان عصب کشی شده چگونه است؟

درد عصب دندان مانند یک درد تیز و کوبنده یا به اندازه یک درد مبهم می‌تواند شدید باشد. اگر عصب دندان شما در معرض دید قرار گیرد، احتمالاً غذاها و نوشیدنی‌های خاصی باعث درد می‌شوند. درد در عصب دندان در معرض دید می‌تواند توسط غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد، شیرین، اسیدی یا ترش تشدید شود.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یا درمان ریشه، درمانی است که در داخل دندان انجام می‌شود. در طی این فرآیند، اعصاب، رگ‌های خونی، میکروب‌ها و سموم را می‌توان از دندان خارج کرد. هدف از عصب کشی نجات دندانی است که پالپ آسیب دیده یا مرده دارد. در این درمان قسمت داخلی دندان، تمیز می‌شود.

آیا دندانپزشک می‌تواند درد دندان را برطرف کند؟

در صورت مشاهده حفره، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های دندانپزشکی باشید. به خصوص اگر حفره منجر به درد عصب دندان شده باشد. دندانپزشکان می‌توانند پوسیدگی دندان را از طریق ترمیم دندان درمان کنند. در برخی موارد، ممکن است برای درمان درد، عصب کشی انجام شود.

چرا دندان من بعد از درمان کانال ریشه هنوز درد می‌کند؟

شایع ترین منبع درد پس از درمان کانال ریشه، التهاب بافت‌های اطراف ریشه دندان است. کمتر اتفاق می‌افتد که درد به دلیل عفونت بافتی باشد.

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button