اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اگر به دنبال این هستید که بدانید جراحی آپیکو چیست؟ احتمالاً قبلاً تحت عمل کانال ریشه قرار گرفته اید. بهتر است بدانید جراحی اپیکوکتومی معمولاً برای پایان دادن به عفونت ریشۀ دندانی، که قبلا درمان ریشه روی آن صورت گرفته مناسب است. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس بیشتر با جراحی اپیکو و مواردی که باید قبل و بعد از آن رعایت کنید آشنا می شویم. همراه ما باشید. 

اپیکواکتومی یا جراحی اپیکو چیست؟

اولین قدم برای درک جراحی اپیکو این است که اطلاعاتی در مورد آناتومی دندان به دست آورید. داخل دندان شما با بافت نرمی به نام پالپ پر شده که شامل عروق خونی و اعصاب می شود. پالپ از بالای دندان که تاج نیز نامیده می شود تا ریشه دندان جایی که به سیستم گردش خون و عصب شما متصل است کشیده می شود. 

بافت اطراف نوک ریشه شاید پس از یک دوره درمان ریشه دوباره عفونی و دردناک شود. رایج ترین عمل جراحی که برای نجات دندان های آسیب دیده استفاده می شود، اپیکواکتومی یا برداشتن انتهای ریشه است. 

از این عمل برای تشخیص محل شکستگی، محل عفونت یا کانال‌های پنهانی که در عکس‌برداری با اشعه ایکس دیده نمی شوند اما باعث ایجاد درد شده اند استفاده می شود. سطوح آسیب دیده ریشه یا استخوان اطراف نیز ممکن است با این روش درمان شوند.

نکته: پس از چند مرحله درمان کانال ریشه یا در مواردی که بریج روی دندان قرار دارد اگر کانال ریشه عفونی و دردناک شد دندانپزشک جراحی اپیکو را پیشنهاد می دهند.

توجه: دندان‌ها معمولاً بر اساس نوع آنها  بین ۱ تا ۳ ریشه دارند. به همین دلیل هر دندان می تواند چندین کانال ریشه داشته باشد.

قبل از جراحی اپیکو چه کار هایی باید انجام دهیم؟

  • مشاوره با متخصص دندانپزشکی در مورد وضعیت فعلی دندان شما
  • گرفتن عکس با اشعه ایکس از دندان آسیب دیده و استخوان اطراف
  • رعایت توصیه های مراقبتی قبل از عمل از جمله دهانشویه ضد میکروبی، دارو برای کاهش التهاب، مصرف آنتی بیوتیک

مراحل انجام جراحی اپیکو 

اگر در مورد جراحی اپیکواکتومی استرس دارید، خیالتان راحت باشد که این عمل توسط متخصصین دندانپزشکی آموزش دیده و با در نظر گرفتن بهترین شرایط برای شما انجام می شود. در ادامه مراحلی که دندانپزشک در جراحی انجام می دهد را با هم بررسی می کنیم:

  • تزریق بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف بافت عفونی 
  • ایجاد برش در بافت لثه و نمایان شدن استخوان و بافت ملتهب اطراف آن
  • برداشتن بافت ملتهب یا عفونی همراه با نوک ریشه
  • پر کردن انتهای ریشه با مواد مخصوص و مهر و موم کردن آن
  • استفاده از چند بخیه برای کمک به بهبودی سریعتر

متخصص دندانپزشکی شما ممکن است در حین جراحی آپیکو قبل از بستن لثه‌ها برای اطمینان از صحت، یک عکس رادیوگرافی بگیرد. طول این روش بر اساس محل دندان، پیچیدگی ساختار ریشه و نیازهای فردی شما متفاوت خواهد بود.

بعد از عمل اپیکواکتومی چه اتفاقی در انتظار شماست؟

احتمالاً پس از اپیکواکتومی کمی درد یا ناراحتی را تجربه خواهید کرد. اما در حین عمل بافت عفونی با کمک آمپول بی حسی برداشته می شود و دردی احساس نمی کنید. 

برای جلوگیری از آسیب رساندن به دهان یا محل بخیه، در حالی که هنوز بی حسی دارید از خوردن خودداری کنید.

از آنجایی که در اپیکواکتومی بافت عفونی از بین می رود، احساس بهتری نسبت به قبل از جراحی خواهید داشت.

زمان طبیعی بهبودی کامل دندان پس از جراحی چقدر است؟

 به گفته انجمن اندودنتیست های آمریکا، درد پس از جراحی اپیکو به طور کلی کم است. افراد بسیاری روز بعد از جراحی به روال عادی خود باز می گردند. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان اطراف ریشه به طور کامل بهبود یابد.

اقدامات لازم بعد از اپیکواکتومی

  • از کشیدن سیگار و خوردن غذاهای ترد که باعث آسیب رساندن به بخیه ها می شود خودداری کنید.
  • داروها را طبق دستور مصرف کنید و دستورالعمل های مراقبتی که دندانپزشک به شما توصیه می کند را اجرا کنید.
  • از مسکن های بدون نسخه یا ضد التهاب برای کمک به ناراحتی یا تورم استفاده کنید.
  • اگر بخیه های شما نیاز به کشیدن دارند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. 
  • کمپرس سرد یا کیسه یخ را به مدت بیست دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بیست دقیقه استراحت کنید. 
  • با توجه به آنکه این عمل ممکن است چالش برانگیز و پیچیده باشد اما جراحی اپیکو نسبت به درمان بار اول ریشه، زودتر بهبود پیدا می کند. 

نکته مهم: اگر علائم غیرعادی یا درد زیاد را تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. مراقب درد غیرعادی، تورم، بی حسی یا علائم عفونت مانند ترشحات به داخل دهان باشید.

خطر و عوارض احتمالی اپیکوکتومی دندان چه می تواند باشد؟

هر روش دندانپزشکی به طور کلی عوارض یا شکست دارد. اما متخصص دندانپزشکی تنها در صورتی که بداند عمل با موفقیت انجام می شود پیشنهاد جراحی اپیکو را می دهد. اگر این روش موفقیت آمیز باشد، برای همیشه در طول عمر دندان شما اثر بخش خواهد بود. اما اگر موفقیت آمیز نباشد، ممکن است مجبور شوند یک روش دیگر را انجام دهند یا دندان شما را بکشند.

جراحی در نزدیکی نوک ریشه ممکن است کمی خطر آسیب عصبی را به‌همراه داشته باشد.

چرا جراح دندانپزشک جراحی اپیکوتومی را پیشنهاد می کند؟

اگر عفونت بعد از کانال ریشه ایجاد شود و ادامه یابد، ممکن است اپیکواکتومی ، که به عنوان جراحی انتهای ریشه نیز شناخته می‌شود، ضروری باشد. اگر این جراحی به شما پیشنهاد شد، به این معنی است که دندان شما با درمان ریشه معمولی قابل نجات نیست. اغلب، تنها جایگزین اپیکواکتومی،کشیدن دندان است که ممکن است بر دندان‌های مجاور که سالم هستند تأثیر بگذارد. هدف جراحی اپیکو حفظ عملکرد دندان طبیعی شماست.

جمع بندی

دندان های ما توسط ریشه هایی که تا استخوان فک امتداد می یابند در جای خود ثابت می شوند. جراحی اپیکو عملی است که نوک یا راس ریشه دندان در آن برداشته می شود. متخصص دندانپزشکی ممکن است اپیکواکتومی که به جراحی اپیکو نیز شهرت دارد را برای برداشتن بافت عفونی توصیه کند.

اپیکواکتومی روش‌ رایجی است که می‌تواند بهترین انتخاب برای نجات دندان طبیعی از عفونت یا کشیده شدن باشد. حتی اگر این عمل دشوار باشد، باز هم با توجه به آنکه سلامت دهان و دندان را به شما باز می گرداند گزینه مناسب و راضی کننده ای است. 

کلینیک دندانپزشکی زاگرس با متخصصان مجرب آماده انجام هر گونه عمل درمانی و زیبایی روی دندان های شماست. کافی است با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا وقت ویزیت و مشاوره برای شما گذاشته شود. 

متا تایتل: آشنا با جراحی اپیکو و رعایت دستور عمل های قبل و بعد آن |کلینیک دندانپزشکی زاگرس

متا دیسکریپشن: جراحی اپیکو برای نگه داشتن دندانی که قبلا یک بار درمان ریشه روی آن انجام شده مناسب است. عفونت های نوک ریشه در این عمل برداشته می شود. 

سوالات متداول

چرا به اپیکواکتومی نیاز دارید؟

زمانی که یک روت کانال استاندارد مشکل را حل نکند، اپیکوکتومی مورد نیاز است. اگر درمان کانال ریشه داشتید اما همچنان درد و تورم دارید، ممکن است به اپیکوکتومی نیاز پیدا کنید. دندان ممکن است ماه ها تا سال ها پس از جراحی کانال ریشه استاندارد عفونی یا دردناک شود.

آیا اپیکواکتومی دردناک است؟

جراحی انتهای ریشه درد کمی دارد. معمولاً می توانید بعد از جراحی در مطب، به خانه بروید و روز بعد به فعالیت های عادی خود بازگردید.

چه مدت طول می کشد تا پس از اپیکواکتومی بهبودی حاصل شود؟

شش هفته پس از جراحی اپیکو، بخیه ها باید به طور کامل حل یا کشیده شوند. اما بهبودی از اپیکواکتومی بیشتر طول می کشد. برخی از بیماران پس از چند ماه به طور کامل بهبود می یابند. بسته به اینکه این عمل چقدر پیچیده بوده، ممکن است شش ماه طول بکشد تا بافت جدید در حفره باقی مانده از اپیکواکتومی پر شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button