تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

مزیال باکال لینگوال در نام گذاری دندان چیست؟

مزیال باکال لینگوال و سایر اصطلاحات را حتما از زبان دندانپزشک خود شنیده اید؟ فکر کرده اید که آنها به یک زبان خارجی صحبت می‌کنند؟ اگر اصطلاحات فنی را نمی دانید نشستن روی صندلی برای معاینه دندانپزشکی می‌تواند گیج کننده باشد. 

یادگیری واژگان دندانپزشکی به شما کمک می‌کند تا در مورد سلامت دهان و دندان خود اطلاعات بیشتری داشته باشید. همچنین برای رعایت بیشتر دستورات دندانپزشک دانستن این اصطلاحات کمک کننده است.

آیا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دندان‌های خود داشته باشید؟ یادگیری اصطلاحات دندانپزشکی می‌تواند یک نقطه شروع عالی برای یک رویکرد بهتر و آگاهانه تر نسبت به سلامت دهان شما باشد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس قصد داریم تا با این اصطلاحات شما را آشنا کنیم.

آشنایی با انواع مختلف سطوح دندان

درک و استفاده صحیح از اصطلاحات پایه دندانپزشکی نه تنها برای دانشجویان دندانپزشکان بلکه برای تمام افراد بسیار مهم است. به طور عمده پنج سطح دندان وجود دارد.

این پنج سطح لبیال، پالاتال، مزیال، دیستال و انسیزال نامیده می‌شوند. به عنوان مثال، در دندان‌های خلفی، مولر فک پایین، پنج سطح مزیال باکال لینگوال، اکلوزال و دیستال هستند. این سطوح با توجه به موقعیت و کاربرد آنها نامگذاری شده است. در ادامه با موقعیت هر کدام آشنا می‌شویم.

نامگذاری قسمت های مختلف دندان ها
دیستال مزیال اکلوزال باکال فیشیال

سطح لبیال (labial)

سطحی از دندان که به سمت لب یا مجاور آن است. اصطلاح سطح لبیال معمولاً برای سطوح دندان‌های ثنایا و نیش که درست در مجاورت لب‌ها قرار دارند استفاده می‌شود.

سطح باکال (Biccal)

سطح دندان به سمت مخاط گونه یا در مجاورت آن قرار دارد. اصطلاح سطح باکال برای سطوح پرمولرها و دندان‌های آسیاب که بلافاصله در مجاورت گونه قرار دارند، اطلاق می‌شود.

سطوح صورت (Facial)

سطوح لبیال و باکال در مجموع به عنوان سطوح صورت دندان شناخته می‌شوند.

سطح پالاتال (palatal)

سطحی که به سمت کام یا مجاور آن است، سطح کام یا پالاتال است. اصطلاح سطح پالاتال برای سطوح دندان‌های فک بالا (اعم از دندان‌های قدامی و خلفی) که به سمت کام یا مجاور آن قرار دارند استفاده می‌شود.

سطح لینگوال (lingual)

سطحی از دندان که به سمت لینگوال یا مجاور آن است. اصطلاح سطح لینگوال برای سطح دندان فک پایین (قدامی یا خلفی) که بلافاصله در مجاورت زبان وجود دارد استفاده می‌شود.

سطح مزیال (mesial)

سطح دندان به سمت خط وسط یا نزدیک آن، سطح مزیال است. تنها دندان‌هایی که سطح مزیالی خود را به اشتراک می‌گذارند، دندان‌های ثنایای مرکزی فک بالا و فک پایین هستند.

سطح دیستال (distal)

سطح دندانی که از خط وسط فاصله دارد، سطح دیستال است. این دندان‌ها در سمت عقب دهان می‌باشند.

سطح پروگزیمال (Proximal)

سطوح مزیال و دیستال در مجموع سطوح پروگزیمال نامیده می‌شوند. به عبارت دیگر، سطح پروگزیمال به معنای سطح مزیال یا دیستال است.

سطح انسیزال (Incisal)

سطوح برش دندان‌های قدامی (اعم از دندان‌های قدامی بالا و پایین) به عنوان سطح انسیزال شناخته می‌شوند.

سطح اکلوزال (Occlusal)

سطح ساینده دندان‌های خلفی (پرمولرها و مولرها) به عنوان سطوح اکلوزال شناخته می‌شوند.

در این جدول به طور خلاصه توضیحی برای سطوح مختلف مانند مزیال باکال لینگوال، لبیال و سایر قسمت‌ها آورده شده است.

سطح دندانتوضیحات
سطح لبیالسطح دندان به سمت لب‌ها
سطح باکالسطح دندان به سمت مخاط گونه
سطح صورتسطوح لبیال و باکال مجموعاً سطوح صورت نامیده می‌شوند
سطح پالاتالسطح دندان به سمت کام
سطح لینگوالسطح دندان به سمت زبان
سطح مزیالسطح دندان به سمت خط وسط
سطح دیستالسطح دندان دور از خط وسط
سطح پروگزیمالسطح مزیال و دیستال مجموعاً سطح پروگزیمال نامیده می‌شود
سطح برش انسیزالسطح دندان‌های قدامی
سطح اکلوزالسطح آسیاب دندان‌های خلفی

مزیال دندان چیست؟

مزیال دندان معمولاً قسمت انتهایی دندان کنار آن را لمس می‌کند. روی دندان‌های عقب شما، در فضای باریک بین دندان‌ها که در آن نخ دندان می‌کشید، پنهان می‌شود. سطوح مزیال و دیستال را می‌توان به عنوان قاب پنجره جانبی دندان در نظر گرفت. در حالی که سطوح باکال و لینگوال را می‌توان به عنوان خود پنجره در نظر گرفت. طبق گفته انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، مزیال را می‌توان به‌عنوان سمتی که به سمت خط وسط دندان‌های شما در زیر بینی قرار دارد نیز دانست. 

چرا آناتومی دندان را مطالعه کنیم؟

در حین تحصیل در دانشکده دندانپزشکی یا دانشکده بهداشت دندان، متخصصان دندانپزشکی بهترین روش مراقبت از هر دندان را از دندان‌های آسیاب در پشت تا نیش در جلو می‌آموزند. آنها باید در مورد کل دندان‌ها یاد بگیرند تا از هر قسمت آن مراقبت کنند. داشتن یک نام خاص برای هر سطح دندان به بهداشتکاران و دندانپزشکان کمک می‌کند تا به طور موثر با قسمت‌های مختلف دندان ارتباط برقرار کرده و مشخص کنند که کدام ناحیه به کار نیاز دارد.

همچنین سایر افراد به دلیل آنکه در مطب از شنیدن صحیت‌های دندانپزشک گیج نشوند بهتر است با آناتومی دندان آشنایی جزیی داشته باشند. 

درمان قسمت مزیال دندان به تنهایی دشوار است و در بسیاری از موارد سطح اکلوزال یا جونده نیز درگیر می‌شود. توضیح این اصطلاحات و آموزش افراد، یکی از بهترین راه‌هایی است که متخصصان دندانپزشکی در حق بیماران خود انجام می‌دهند.

دندانپزشکان معمولاً از کل دندان مراقبت می‌کنند. اما عفونت اولیه فقط در یک نقطه خاص پیدا می‌شود. این مهم است که هنگام مراقبت از هر دندان، از هر سطح دندان مانند مزیال باکال لینگوال و سایر قسمت‌ها بیشتر بدانید. داشتن دانش خوب از جایی که مشکل در کمین است می‌تواند به شما کمک کند در خانه بهتر از دندان‌های خود مراقبت کنید.

چگونه به سلامت سطح مزیال کمک کنیم؟

از دست دادن سطح مزیال، می‌تواند ناشی از بیماری پریودنتال باشد. هنگامی که یک متخصص دندانپزشک از دست دادن استخوان مزیال را شناسایی می‌کند، به این معنی است که سطح مزیال از بین رفته است. بیماری لثه نیز فقط می‌تواند در قسمت خاصی از دندان وجود داشته باشد. از آنجایی که سطح مزیال در بین دندان‌های شما قرار دارد، مهم‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات مزیال دندان، لثه و استخوان استفاده از نخ دندان است. کشیدن نخ دندان به حذف پلاک از روی لثه برای جلوگیری از التهاب لثه و سایر بیماری‌های دهان کمک می‌کند.

جمع بندی

ما برای تمام عمر به دندان‌های خود نیاز داریم و متخصصان دندانپزشکی به ما در سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند. در این مقاله با سطوح مزیال باکال لینگوال، اکلوزال و دیستال آشنا شدید. اکنون بهتر می‌توانید مراقب این قسمت‌ها باشید. 

کلینیک دندانپزشکی زاگرس با دندانپزشکان با تجربه خود و امکانات پیشرفته و به روز آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به مراجعان عزیز است. کار‌هایی مانند ایمپلنت، بلیچینگ، درمان ریشه و دندانپزشکی کودکان در این کلینیک با بهترین قیمت و کیفیت انجام می‌شود. 

سولات متداول

مزیال، باکال، دیستال چیست؟

مزیال: سطح دندان به سمت جلوی دهان. دیستال: سطح پشت دندان به پشت دهان. باکال: سطح دندانی که در کنار گونه‌های شما قرار دارد.

چرا به آن باکال می‌گویند؟

باکال از کجا می‌آید؟ اولین رکوردهای باکال در زبان انگلیسی مربوط به حدود دهه ۱۸۲۰ است. این از کلمه لاتین bucca به معنای گونه گرفته شده است. توده‌های چربی و ماهیچه‌ای که ما آن‌ها را گونه می‌نامیم در فضایی روی صورت ما به نام فضای باکال قرار دارند.

۳ لایه دندان کدامند؟

  1. مینا: مینا لایه بیرونی و قابل رویت دندان است. 
  2. دنتین یا عاج: عاج لایه دوم یا میانی دندان است، لایه ای که مستقیماً زیر مینای قرار دارد. 
  3. پالپ: پالپ لایه مرکزی دندان است.
۴/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button