اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

۴ نوع از نهفتگی دندان عقل

اگرچه دندان های عقل یا دسته سوم دندان های آسیاب زمانی برای خرد کردن غذا از رژیم غذایی اجدادی ما ضروری بودند، اما دیگر هدفی ندارند. متأسفانه دندان عقل اغلب باعث مشکلاتی مانند درد، تورم، عفونت، شلوغی بیش از حد و آسیب به دندان های اطراف می شود. این به این دلیل است که فک انسان نسبت به گذشته کوچکتر شده است و باعث می شود بسیاری از دندان های عقل نهفته شوند.

ایمپاکشن یک اصطلاح دندانپزشکی است که برای توصیف دندانی که قادر به رویش درست نیست استفاده می شود. ضربه می تواند به صورت نهفتگی کامل یا نهفتگی جزئی رخ دهد. دندان عقل کاملا نهفته کاملاً در زیر بافت لثه قرار دارد و قادر به شکستن نیست. دندان های عقل نیمه رویش یافته آنهایی هستند که تا حدی از بافت لثه شکسته اند، اما هنوز تا حدی زیر بافت لثه هستند. برای تعیین اینکه آیا دندان عقل نهفته دارید یا خیر، به “۳ نشانه دندان عقل نهفته” مراجعه کنید.

از نظر دندانپزشکی، چهار نوع نهفتگی دندان عقل وجود دارد که عبارتند از:

نهفتگی های مزیال دندان عقل:

نهفتگی مزیال شایع ترین نوع نهفتگی دندان عقل است. با نهفتگی مزیال، دندان تا حدی بیرون زده و به سمت جلوی دهان زاویه دارد. به همین دلیل، نهفتگی های مزیال گاهی اوقات به عنوان نهفتگی های زاویه ای شناخته می شوند. این نوع نهفتگی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود یا نباشد و معمولاً قبل از تصمیم گیری در مورد برداشتن یا عدم برداشتن دندان به دقت تحت نظر است.

نهفتگی عمودی دندان عقل:

نهفتگی عمودی نوعی نهفتگی کامل است که در آن دندان در موقعیت مناسب برای رویش قرار دارد، اما همچنان زیر لثه قرار دارد. از آنجایی که دندان های عقل با نهفتگی عمودی در موقعیت صحیح قرار دارند، به ندرت نیاز به کشیدن دندان وجود دارد، مگر اینکه انتظار می رود دندان روییده باعث شلوغی بیش از حد شود یا اگر فشار زیادی به ریشه دندان در کنار آن وارد کند.

نهفتگی دندان عقل افقی:

نهفتگی افقی دندان عقل نوعی نهفتگی کامل است که در آن دندان کاملاً به صورت افقی زیر لثه قرار دارد. جهت افقی دندان به جای اینکه از طریق لثه به سمت بالا حرکت کند، باعث می شود که به سمت دندان در کنار خود حرکت کند. به همین دلیل نهفتگی افقی دردناک ترین نوع نهفتگی دندان عقل محسوب می شود. برای کاهش درد و جلوگیری از آسیب به دندان های مجاور، دندان های عقلی که به صورت افقی نهفته شده اند باید با کشیدن جراحی خارج شوند.

نهفتگی های دیستالی دندان عقل:

نهفتگی دیستالی نادرترین نوع نهفتگی دندان عقل است. مانند دندان‌های با نهفتگی مزیال، دندان‌های دارای نهفتگی دیستال زاویه‌دار هستند و گاهی اوقات می‌توان آن را نهفتگی زاویه‌ای نامید. با این حال، برخلاف نهفتگی مزیال، دندان‌های دارای نهفتگی دیستال به سمت پشت دهان زاویه دارند و ممکن است به طور جزئی یا کامل نهفته شوند. نیاز به کشیدن دندان به درجه زاویه دندان و همچنین نهفته بودن جزئی یا کامل دندان بستگی دارد.

نهفتگی مزیال، عمودی، افقی و دیستال چهار نوع نهفتگی دندان عقل هستند. هر چهار نوع نهفتگی دندان عقل را می توان با کشیدن دندان آسیب دیده به منظور تسکین علائم و حفظ سلامت دهان درمان کرد. با این حال، مواردی وجود دارد که انواع خاصی از نهفتگی‌ها، مانند عمودی و دیستال، ممکن است نیازی به کشیدن نداشته باشند. در نهایت، فقط یک دندانپزشک با تجربه در کشیدن دندان عقل می تواند تعیین کند که چه نوع نهفتگی وجود دارد و بهترین اقدام چیست.

نظر دهید post

2 comments on “۴ نوع از نهفتگی دندان عقل

  1. Pingback: 3 نشانه دندان عقل نهفته - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  2. Pingback: چرا جراحی دندان عقل روی عصب خطر دارد؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button