تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

۳ نشانه دندان عقل نهفته

مدت ها پیش در گذشته تکاملی ما، انسان ها به طور منظم شاخ و برگ، ریشه، آجیل و گوشت می خوردند. در آن زمان، آرواره های انسان برای خرد کردن موثر مواد گیاهی بزرگتر بود. دندان های عقل یا دسته سوم دندان های آسیاب یک ساختار ضروری برای پردازش این نوع رژیم غذایی بود. اما با گذشت زمان، انسان‌ها از ابزارهایی برای بریدن غذا و همچنین روش‌های پخت برای نرم‌تر کردن غذا استفاده کردند. در نتیجه، فک انسان به تدریج کوچکتر شد و دندان عقل دیگر یک ساختار ضروری نبود.

امروزه دندان عقل به عنوان یک ساختار وستیژیال یا بدون عملکرد طبقه بندی می شود. آنها هیچ هدفی ندارند و یادآوری ساده ای از گذشته تکاملی ما هستند. علاوه بر این، دندان های عقل دیگر مانند گذشته در دهان قرار نمی گیرند. به همین دلیل، آنها اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند و نیاز به استخراج دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نهفتگی، به “۴ نوع نهفتگی دندان عقل” مراجعه کنید. برای تعیین اینکه آیا دندان عقل نهفته است یا خیر، به دنبال این سه علامت باشید:

درد

درد پشت دهان یا در فک نشانه بسیار خوبی است که نشان می دهد ممکن است شما نهفته دندان عقل داشته باشید. بسته به نوع نهفتگی، درد ممکن است در لثه، دندان های اطراف، هنگام جویدن یا در تمام موارد ذکر شده احساس شود. درد ناشی از دندان عقل می تواند ناشی از کج بودن دندان عقل یا عفونت ناشی از دندان عقل نهفته باشد. درد دندان عقل ممکن است به تدریج شروع شود یا به طور ناگهانی بروز کند.

تورم

یکی دیگر از نشانه های کلیدی دندان عقل نهفته، تورم است. در بیشتر موارد، تورم می تواند در لثه های اطراف دندان آسیب دیده ایجاد شود. در برخی موارد ممکن است تورم در فک نیز احساس شود. اگر لثه ها متورم شده باشند، ممکن است قرمز به نظر برسند یا به راحتی خونریزی کنند. همچنین ممکن است تورم در غدد لنفاوی یا حتی گلودرد را تجربه کنید.

بو یا طعم بد

نشانه نهایی نهفته شدن دندان عقل بوی بد یا طعمی است که از طریق دهان نفوذ می کند. در بیشتر موارد، بو و طعم بد ناشی از پریکرونیت است. پریکرونیت عفونتی است که در نزدیکی دندان عقل نهفته ایجاد می شود. علاوه بر بوی بد یا طعم، ممکن است ترشح لثه، تورم فک، اسپاسم عضلانی یا غدد لنفاوی متورم وجود داشته باشد.

در حالی که درد، تورم، و بو یا مزه بد، سه نشانه آشکار دندان عقل نهفته هستند، مهم است که توجه داشته باشید که همه این علائم را دقیقاً تجربه نمی کنند. برخی از افراد ممکن است هرگز متوجه نشوند که دندان عقل نهفته دارند تا زمانی که در معاینه معمول دندانپزشکی خود رادیوگرافی دندان دریافت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به محض شروع رویش دندان عقل متوجه درد یا تورم شوند.

با این وجود، درد، تورم، و بو یا طعم بد، سه نشانه دندان عقل نهفته هستند. اگر بین ۱۷ تا ۲۵ سال دارید و شروع به تجربه این علائم کرده اید، به احتمال بسیار زیاد ممکن است دندان عقل نهفته داشته باشید. در برخی موارد، دندان عقل نهفته ممکن است در نهایت بتواند به درستی رویش پیدا کند، اما در بیشتر موارد مداخله دندانی به نوعی برای کاهش علائم، جلوگیری از عفونت و حفظ سلامت دهان ضروری است.

جمع بندی

دندان عقل نهفته می تواند بدون علائم باشد و همیشه بدون هیچگونه دردی در فک بیمار بماند، ولی اکثر بدلیل کمبود فضا برای رشد که دلیل اصلی نهفتگی دندان های عقل در فک می باشند، این فضای کم و فشار به دندان های مجاور و فک بیمار باعث درد شده و معمولا باید جراحی شوند

نظر دهید post

5 comments on “۳ نشانه دندان عقل نهفته

  1. Pingback: 4 نوع از نهفتگی دندان عقل - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  2. Pingback: چرا جراحی دندان عقل روی عصب خطر دارد؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  3. Pingback: جراحی ریشه‌های باقی مانده دندان چگونه انجام می‌شود؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  4. Pingback: بعد از کشیدن دندان شستشو دهان با آب نمک چه کمک به بهبودی می‌کند؟  - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  5. Pingback: چند ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button