اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دندان عقل نشانه چیست؟

آیا دندان‌های عقل شما در حال حاضر رشد کرده‌اند؟ همه افراد رویش دندان‌های عقل را تجربه می‌کنند. این دندان‌ها در انتهای فک قرار دارند. وقتی زمان رویش آن‌ها فرا می‌رسد، ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوید. هر فرد به طور کلی دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان در فک پایین خود دارد. به طور کلی دندان عقل نشانه چیست؟ برای این که ساختار دندان عقل و نشانه‌های آن را بهتر بشناسید، با ما در ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه باشید. 

دندان عقل چیست؟

پس از این که دندان‌های شیری شروع به افتادن می‌کند، همه دندان‌های اصلی رشد می‌کنند. تعداد این دندان‌ها ۳۲ عدد است که چهارتای آن‌ها دندان عقل به شمار می‌آیند. این دندان‌ها آخرین دندان‌ها در پشت دهان شما هستند که دیرتر از همه رشد می‌کنند. معمولا افراد در سنین بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد دندان عقل را تجربه می‌کنند، اما ممکن است زودتر از این موعد هم شاهد رشد دندان‌ها باشید. 

معمولا دندان عقل مانند بقیه دندان‌ها به درستی رشد می‌کند، اما در برخی مواقع، دندان عقل تا حدی یا به طور کامل در استخوان فک یا لثه گیر می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به عفونت، بیماری لثه یا سایر مشکلات مربوط به دهان شود. به همین دلیل است که اکثر دندانپزشکان کشیدن این دندان را به بیماران توصیه می‌کنند.

دندان عقل به ‌خودی‌خود مشکل ساز نیست و کاربرد خاصی هم در دهان ندارد. اما اگر دهان جایی برای رشد آن‌ها نداشته باشد یا به طور صحیح رشد نکنند، می‌تواند برای فرد مشکلاتی را به وجود بیاورد. اگر دندان‌های عقل درد یا عفونت نداشته باشند کشیدن آن‌ها ضروری نیست، اما در صورت رشد غیر صحیح باید آن را کشید یا جراحی انجام داد. 

نشانه‌های اولیه درآمدن دندان عقل

معمولا وقتی دندان عقل شروع به رشد می‌کند، شما آن را به وضوح احساس خواهید کرد. یکی از اولین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد دندان عقل شروع به رشد کرده، احساس ناخوشایند در انتهای دهان است. این احساس که معمولا با حساسیت همراه است، می‌تواند در هر دو طرف دهان یا فقط یک طرف باشد. همچنین تورم لثه می‌تواند از علائم دیگر آن باشد. 

اگر در طول روز احساس سردرد دارید، یا ناگهان قسمتی از سر شما درد می‌گیرد، ممکن است به دلیل رشد دندان‌های عقل باشد. این دندان‌ها از زیر لثه شروع به رشد می‌کنند و فشار زیادی به آن وارد خواهند کرد که روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد. برخی افراد به دلایل دیگر سردرد را تجربه می‌کنند و ممکن است که به درد ناشی از دندان‌های عقل اهمیت ندهند. این علائم عبارتند از:

  • درد در فک 
  • تورم فک یا لثه
  • حساس شدن بیش از حد لثه همراه با خونریزی
  • بروز مشکل در هنگام باز کردن دهان
  • ایجاد طعم ناخوشایند در دهان 

هنگام رشد این دندان ممکن است باقیمانده غذا در بین دندان‌ها گیر کند و به سختی بتوانید آن را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید. در اکثر افراد این دندان‌ها به طور ناقص رشد می‌کنند، به همین دلیل، زمینه ابتلا لثه به عفونت فراهم می‌شود. تمامی این نشانه‌ها باعث به وجود آمدن عفونتی به نام پری کورونیت می‌شوند که اگر به موقع درمان نشود، بسیار دردناک خواهد بود.

علائم نشان دهنده رشد دندان عقل

سلامت دهان و دندان بر سلامتی همه جانبه بدن تاثیر می‌گذارد. اگر چه دندان‌های عقل باید قبل از ۲۵ سالگی کشیده شوند، اما معمولا برای همه اشخاص توصیه نمی‌شود. مهم است که به نشانه‌های رشد دندان عقل دقت کنید تا بتوانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از نشانه‌های رشد دندان عقل را در ادامه بررسی می کنیم.

لثه‌های متورم و قرمز

رشد دندان‌های عقل می‌تواند باعث قرمزی، تورم و حساسیت در اطراف محل رشد دندان شود که می‌تواند کارهای معمولی و جویدن را دچار مشکل کند. سوزش لثه یکی دیگر از علائم رشد دندان‌های عقل است که باید برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کنید و تا جایی که ممکن است بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا به خوبی از آن ناحیه مراقبت شود. 

ایجاد درد در ناحیه دندان یا فک 

دندان‌های عقلی که به طور نامنظم رشد می‌کنند، فشار زیادی به دندان‌های اطراف، استخوان‌ها و اعصاب وارد می‌کنند. همچنین سینوس‌ها و فک نیز تحت تاثیر رشد آن‌ها خواهد بود. در اثر این فشارها ممکن است دچار سردردهای زیادی نیز شوید. 

احساس فشار در دهان

در حین رشد دندان‌های عقل، به دندان‌های اطراف فشار زیادی وارد می‌شود و در نهایت باعث جابجایی آن‌ها می‌شود. این امر منجر به تورم لثه‌ها و عضلات فک می‌شود. در موارد نادر، زبان ممکن است متورم شود و در صحبت کردن مشکل ایجاد کند. 

ایجاد در تورم در برخی نقاط صورت

فک در اثر فشارها و درد می‌تواند دچار تورم شود. این تورم همچنین می‌تواند در استخوان گونه و سایر نواحی با درد همراه باشد. 

بوی بد دهان

دندان عقل در هنگام رویش می‌تواند کیسه‌هایی را در پشت دندان‌ها ایجاد کند که با مسواک نمی‌توانید به صورت معمولی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. باکتری‌ها به راحتی می‌توانند در آن مکان‌ها تجمع کنند و بوی بدی در دهان ایجاد نمایند. گاهی فک در اثر رشد دندان‌ها سفت می‌شود. در این صورت برای باز کردن دهان و غذا خوردن دچار مشکل خواهید شد. 

درد دندان عقل نشانه چیست؟

به طور کلی، دندان عقل نباید باعث ایجاد درد شود. اما به دلایل مختلف ممکن است درد ایجاد شود. بهترین کار برای کنترل این درد این است که در ابتدا علت آن را بدانید. تحت فشار بودن دندان‌ها می‌تواند یکی از علت‌های ایجاد درد در دندان‌ها باشد. در برخی مواقع، دندان عقل در حال رشد فضای کافی برای رویش کامل ندارد. در نتیجه، دندان ممکن است در زاویه ای نادرست قرار بگیرد و فشار زیادی روی دندان‌های مجاور ایجاد کند. 

در صورتی که دندان فقط به صورت جزئی رویش داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند به زیر لثه وارد شوند و باعث ایجاد عفونت، تورم و درد در آن شوند. این امر معمولا شایع‌ترین علت ایجاد درد در دندان‌های عقل است. شما نمی‌توانید از این اتفاق اجتناب کنید و فقط می‌توانید به موقع برای کشیدن یا جراحی دندان‌های عقل اقدام کنید. 

دندان‌های عقلی که رشد نمی‌کنند و پنهان می‌مانند، می‌توانند باعث ایجاد تومور یا کیست شوند. اگر این کیست‌ها به موقع درمان نشوند، در دراز مدت سایر دندان‌های سالم را نیز تخریب می‌کنند. همچنین استخوان فک نیز تحت تاثیر این کیست‌ها قرار می‌گیرد. 

زود درآمدن دندان عقل نشانه چیست؟

دندان‌های عقل معمولا از سن هفده سالگی شروع به رشد می‌کنند که این مورد به هر فرد بستگی دارد. ممکن است یک نفر در هفده سالگی یا قبل از آن دندان‌های عقل در حال رشد داشته باشد و فردی دیگر تا بیست و پنج سالگی هم رشد دندان‌های عقل را تجربه نکند. رشد دندان‌های عقل در هر سنی بستگی به چند عامل مختلف دارد. 

برخی ژن‌ها وظیفه تعیین تعداد دندان‌ها و برخی دیگر وظیفه تعیین اندازه فک را بر عهده دارند. همین امر تعیین می‌کند که زمان رشد دندان‌های عقل برای هر فرد در چه سنی باشد. اگر قبل از سن هجده سالگی رشد دندان‌های عقل را حس کردید، بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کرده تا روش رشد آن‌ها را چک کنند. درصورت رشد نامنظم دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد که آن‌ها را جراحی کنید یا بکشید. 

آیا همه دندان‌های عقل نیاز به جراحی دارند؟

معمولا اگر دندان‌های عقل هیچ آسیبی به دندان‌های دیگر وارد نکنند، جراحی و کشیدن آن‌ها لازم نیست. اما چه علتی برای کشیدن دندان عقل وجود دارد؟ مهم‌ترین دلیلی که دندان‌های عقل نیاز به کشیدن پیدا می‌کنند، فشار آوردن به دندان‌های مجاور و تغییر شکل دادن آن‌هاست. 

اگر دندان‌های عقل پنهان و نهفته باشند، ممکن است باعث به وجود آمدن عفونت لثه و فشار آوردن به استخوان فک شوند. با این حال، کشیدن این دندان‌ها کاملا به خود فرد و نظر دندانپزشک بستگی دارد. اگر ترجیح می‌دهید که این دندان‌ها در جای خود باقی بمانند، بهتر است که به طور مرتب آن‌ها را توسط دندانپزشک بررسی کنید. 

درمان‌های خانگی درد دندان عقل

برخی راه‌ها برای تسکین درد دندان عقل وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ژلوفن و استامینوفن که می‌توانند درد ناحیه دهان و فک را تسکین دهند.
  • شست‌وشوی دهان با آب نمک می‌تواند تا حدی باکتری‌های موجود در آن ناحیه را از بین ببرد و در سلامت دهان و دندان‌های شما بسیار تاثیرگذار باشد.
  •  اگر درد زیادی را تجربه می‌کنید و لثه‌های شما متورم شده اند، می‌توانید از کیسه و کمپرس یخ برای تسکین تورم استفاده کنید. یخ می‌تواند التهاب در این نواحی را کاهش دهد. 

جمع بندی

مهم نیست که شما چه سنی داشته باشید، دندان‌های عقل همیشه آماده رشد هستند. اگر به این دندان‌ها توجه نشود، حتی اگر هیچ دردی حس نکنید، می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی شود. اگر حس می‌کنید که دندان عقل شما در حال رشد است، می‌توانید با شماره های کلینیک تماس بگیرید و نوبت مشاوره دریافت نمایید. بهترین متخصصان مجرب تهران در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس کار‌های مربوط به سلامت دهان و دندان را انجام می‌دهند. زمان را از دست نداده و همین حالا با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا همه افراد دندان عقل دارند؟

بله، همه افراد از دندان عقل برخوردار هستند، فقط زمان رشد آن‌ها با هم متفاوت است. برخی دندان عقل نهفته دارند که گمان می کنند دندان عقل ندارند.

چرا دندان‌های عقل در دهان مشکلاتی ایجاد می‌کنند؟

این دندان‌ها به دلیل نداشتن فضای کافی برای رشد، می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی شوند. 

آیا همه دندان‌های عقل باید کشیده شوند؟

در صورت لزوم بله، ولی بستگی به موقعیت و تشخیص دندانپزشک دارد. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button