اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

طرح لبخند دندان چیست؟

لبخند زیبا بخش مهمی از جذابیت و زیبایی چهره را تشکیل‌ می‌دهد و‌ می‌توان با رفع عیوب دندان‌ها و سفید و مرتب کردن آن‌ها چهره را جوان‌تر و شاداب‌تر نمود. برای این منظور از اصلاح طرح لبخند استفاده‌ می‌شود. طرح لبخند عیوب و مشکلات دندان و لثه را درمان‌ می‌کند اما بیشتر بر روی جنبه‌های زیبایی دندان متمرکز است. این روش امروزه طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است.

اگر شما نیز‌ می‌خواهید تغییری در چهره خود ایجاد کنید و زیبایی لبخند خود را دو چندان نمایید اصلاح طرح لبخند‌ می‌تواند بهترین گزینه باشند. درصورتی‌که‌ می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اصلاح طرح لبخند دندان و مزایا و معایب آن کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. 

طراحی لبخند چیست؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته لبخند زیبا دومین فاکتور در زیبایی صورت محسوب‌ می‌شود،‌ به‌طوری‌که یک لبخند سالم و جذاب‌ می‌تواند به خوبی بیننده را تحت تاثیر قرار دهد. طراحی لبخند در واقع تلفیقی زیبا از اجزا صورت و دندان‌ها است. به عبارتی باید میان رنگ پوست صورت، فرم و طرح لثه، فرم لب‌ها و گونه، فرم، رنگ و موقعیت دندان‌ها تناسب خاصی وجود داشته باشد. ترکیب این اجزا در کنار یکدیگر منحنی را به وجود‌ می‌آورد که به خط لبخند معروف است و چهره‌ای دلنشین و شاد ایجاد‌ می‌کند. 

اصلی‌ترین موضوع در طراحی لبخند دندان، تشخیص و طرح درمان است. این فرآیند باید حتما توسط متخصص زیبایی و پروتز که مهارت لازم در این زمینه دارد انجام شود تا با آنالیز چهره و لبخند هر شخص و بررسی روابط میان اجزای صورت فرد بهترین طرح درمانی را پیاده‌سازی نماید. 

منظور از اصلاح طرح لبخند چیست؟

منظور از اصلاح طرح لبخند دندان مجموعه‌ای از درمان‌های زیبایی است که منجر به ایجاد لبخندی زیبا و شاد‌می‌شود. در پروسه طراحی لبخند شکل نامناسب و ناصاف لثه‌ها اصلاح‌ می‌شود و سایر مشکلات دندان کاملا برطرف‌ می‌شود. با اصلاح طرح لبخند طول، عرض، شکل و رنگ دندان‌ها به میزان قابل توجهی تغییر‌ می‌کند و موجب‌ می‌شود که فرد چهره‌ای متناسب، زیبا و شاداب داشته باشد. لازم است که اشاره کنیم طراحی لبخند تنها جنبه زیبایی ندارد و موجب اصلاح مشکلات کارکردی دندان‌ها نیز خواهد شد. 

استفاده از نرم افزار در طرح لبخند دندان

در برخی از کلینیک‌ها و مطب‌های دندان‌پزشکی برای طراحی لبخند بیمار از نرم افزارهای خاصی استفاده‌ می‌شود. در واقع با استفاده از این نرم افزارها دندان‌پزشک پیش از شروع درمان مشکلات بیمار و قبل از هر اقدامی‌ می‌تواند به درک صحیحی از پروسه درمان و نتایج نسبی دست یابد و درمان را با دقت بالاتری انجام دهد. با وجود نرم افزار طراحی لبخند موارد زیر امکان پذیر است. 

  • نمایش طرح سه بعدی و گرافیکی شبیه سازی شده از لبخند بیمار
  • با استفاده از این نرم افزار بیمار‌ می‌تواند نتایج نهایی کار را به صورت تقریبی مشاهده نماید.
  • از طریق نرم افزار دندان‌پزشک‌ می‌تواند شکل، اندازه، تناسب دندان‌ها و خط لثه و همچنین مطابقت آن‌ها با آناتومی دهان و دندان بیمار را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهد.
  • نرم افزار طراحی لبخند تنها مخصوص دهان و دندان نیست. بلکه از آن به منظور بررسی فاصله میان دو مردمک چشم ، ارتفاع صورت و فاصله گوشه لب نیز استفاده‌ می‌شود.

انواع روش‌های طراحی لبخند

دهان و دندان هر فردی دارای ویژگی‌های خاصی است و دندان‌پزشک با درک این ویژگی‌ها‌ می‌تواند بهترین خدمات دندان‌پزشکی زیبایی را متناسب با هر فرد ارائه دهد. معمولا برای اصلاح طرح لبخند دندان از متدهای مختلفی استفاده‌ می‌شود و ترکیبی از آن‌ها‌ می‌تواند عیوب دندان را برطرف کند و لبخندی زیبا برای فرد به ارمغان آورد. از جمله روش‌های طراحی لبخند‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • باندینگ دندان

یکی از روش‌های طراحی لبخند ایمن و بی‌خطر که از آن در دندان‌پزشکی زیبایی استفاده‌ می‌کنند باندینگ دندان است. این روش به منظور بهبود ظاهر خراشیده، ترک خورده و یا تغییر رنگ دندان‌ها جهت اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. باندینگ دندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن‌ می‌تواند فضاهای خالی میان دندان‌ها را از بین ببرد و موجب تغییر شکل و اندازه دندان‌ها شود. در این روش دندان‌پزشک از بهترین رنگ متناسب با دندان فرد برای تغییر رنگ دندان‌ها استفاده‌ می‌کند. 

  • بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان نیز از جمله روش‌های مورد استفاده در اصلاح طرح لبخند است و‌ می‌تواند گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای افرادی باشد که‌ می‌خواهند در کم‌ترین زمان و هزینه لبخندی زیبا داشته باشند. بلیچینگ‌ می‌تواند در مطب دندان‌پزشک و یا در منزل انجام شود و تاثیر بسزایی در سفید شدن دندان‌ها دارد. 

  • لمینت دندان (ونیر پرسلن)

ونیر پرسلن که از آن به عنوان لمینت دندان نیز یاد‌ می‌کنند‌ می‌تواند به خوبی بسیاری از مشکلات دندان را اصلاح نماید و موجب ترمیم زیبایی دندان شود. روکش‌های لمینتی با قرارگیری بر روی دندان عیوب و مشکلات ظاهری مانند کجی، خراشیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها را به خوبی پوشش‌ می‌دهد. این پروسه درمانی به دو جلسه جداگانه نیاز دارد و با استفاده از آن در اصلاح طرح لبخند دندان‌ می‌توان لبخندی تحسین برانگیز را برای بیمار ایجاد نمود.

  • ارتودنسی

با استفاده از روش درمانی ارتودنسی‌ می‌توان لبخند لثه‌ای را به خوبی درمان نمود. از ارتودنسی در موارد مختلفی استفاده‌ می‌شود و‌ می‌تواند درمانی موثر برای دندان‌هایی باشد که زیبا و سالم هستند و تنها دچار نامرتبی و شلوغی شده‌اند. البته این روش به دلیل طول دوره درمانی طولانی که دارد‌ می‌تواند احتمال پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهد. 

  • پر کردگی به رنگ دندان ها

از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند‌ دندان  می‌توان به پر کردگی هم رنگ دندان‌ها اشاره نمود. در گذشته از مواد فلزی جهت پر کردن حفره دندان‌ها استفاده‌ می‌کردند. اما امروزه برای پرکردگی دندان‌ها از مواد کامپوزیت دندانی سفید رنگ استفاده‌ می‌شود و جلوه زیباتری به دندان‌ها‌ می‌بخشد.

  • کاشت ایمپلنت

درصورتی‌که به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید ما به شما کاشت ایمپلنت دندان را پیشنهاد‌ می‌کنیم. در این روش معمولا از یک انکور برجسته جهت ایجاد بریج یا روکش دندانی استفاده‌ می‌کنند. 

  • جراحی لثه

گاهی اوقات دندان‌ها خیلی کوتاه هستند و قسمتی از دندان توسط لثه بیشتر از حد پوشیده شده است، به این مشکل در اصطلاح لبخند لثه‌ای‌ می‌گویند. در اصلاح طرح لبخند دندان برای رفع این مشکل معمولا جراحی لثه انجام‌ می‌شود و یا اینکه با استفاده از لیزر لبخند لثه‌ای درمان‌ می‌شود. ازاین‌رو بیمارانی که از این مشکل رنج‌ می‌برند‌ می‌توانند تنها در یک جلسه به نتایج فوق‌العاده‌ای دست یابند. 

  • جراحی فک و صورت

در برخی از موارد عقب یا جلو بودن فک زیبایی لبخند را تحت‌تاثیر قرار‌ می‌دهد، چنین مشکلاتی با لمینت دندان یا ارتودنسی قابل اصلاح نیستند و باید جراحی فک انجام شود تا با قرارگیری استخوان فک در موقعیت مناسب اصلاح طرح لبخند صورت گیرد.

مزایای اصلاح طرح لبخند

اطلاح طرح لبخند دندان مزیت‌هایی به شرح زیر دارد.

  • خیلی از بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان با استفاده از طرح لبخند درمان‌ می‌شوند.
  • با استفاده از طرح لبخند‌ می‌توان دندان‌ها را سفید و روشن‌تر نشان داد و موجب جوان‌تر به نظر رسیدن چهره گردید. 
  • خیلی از پوسیدگی‌های دندان، بیماری‌های لثه و عفونت‌ها را‌ می‌توان با استفاده از این روش کاهش داد.
  • اصلاح طرح لبخند موجب بهبود ساختار دهان و دندان نسبت به لثه‌ می‌شود. 

اصلاح طرح لبخند چه عوارضی دارد؟

طرح لبخند دندان نیز همانند هر روش زیبایی و درمانی دیگری، در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای معایب و عوارضی کوتاه و زودگذر است. به عنوان مثال ممکن است در فرآیند اصلاح طرح لبخند دندان نیاز باشد که چند دندان فرد کشیده شود تا ارتودنسی دندان‌ها به خوبی انجام شود. گاهی اوقات نیز ایمپلنت موجب‌ می‌شود که بیمار احساس لق شدگی در دندان خود داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده بلیچینگ نیز‌ می‌تواند موجب کاهش استحکام و مقاومت دندان‌ها و آسیب پذیرتر شدن آن‌ها نسبت به گذشته شود. 

مراقبت‌های پس از اصلاح طرح لبخند

بعد از اصلاح طرح لبخند دندان رعایت یک سری نکات و توصیه‌ها کاملا ضروری است و‌ می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش ماندگاری و طول عمر طرح لبخند داشته باشد. 

  • به صورت مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا از تجمع پلاک‌ها بین دندان‌ها جلوگیری نمایید. 
  • حتما از دهان‌شویه استفاده کنید.
  • از مصرف مواد غذایی سفت که موجب آسیب رسیدن به دندان‌ها‌ می‌شود خودداری کنید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.
  • سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه را تا حد امکان کمتر کنید و حتما پس از نوشیدن آن‌ها دهان خود را کاملا با آب بشویید.  
  • هر ۶ ماه یکباربرای چکاپ دندان‌های خود به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • درصورتی‌که در ورزش‌های رزمی مشغول به فعالیت هستید حتما با مشورت دندان‌پزشک خود از محافظ دندان استفاده کنید. 
  • اگر درگیر عادت‌های رفتاری نامناسبی مثل دندان قروچه هستید حتما به دندان‌پزشک اطلاع دهید، زیرا فشاری که ساییدگی دندان‌ها به روی یکدیگر به دندان وارد‌ می‌کند‌ می‌تواند خیلی آسیب‌های جدی به آن وارد کند. 

چه افرادی کاندید مناسبی برای اصلاح طرح لبخند هستند؟

تنها دندان‌پزشک است که‌ می‌تواند تشخیص دهد که فرد‌ می‌تواند کاندید مناسبی برای اصلاح طرح لبخند دندان است یا خیر؟ در واقع دندان‌پزشک در جلسه مشاوره با کسب اطلاعات در مورد اهداف فرد و معاینه دقیق دندان و فک بیمار به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته روش‌های درمانی مورد نیاز را برای داشتن لبخندی زیبا به فرد پیشنهاد‌ می‌دهد. به‌طورکلی افرادی‌ می‌توانند کاندید مناسبی برای اصلاح طرح لبخند باشند که از سلامت دهانی خوبی برخوردار بوده و از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه رنج نمی برند. اگر دندان‌های بیمار دچار هر یک از موارد زیر شده باشد نیاز است که پیش از اقدام برای اصلاح طرح لبخند به درمان آن بیماری‌های دندان خود بپردازد و پس از تامین سلامت دندان‌ها از روش‌های زیباسازی آن‌ها کمک بگیرد. 

  • لب پر شدن دندان‌ها
  • وجود فاصله بین دندان‌ها
  • از دست دادن دندان
  • بدرنگ شدن دندان‌ها
  • وجود دندان‌های کج و نامرتب
  • داشتن دندان‌های کوتاه
  • پوسیدگی دندان
  • لبخند لثه‌ای

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

یکی از سوالات پر تکرار و دغدغه افرادی که‌ می‌خواهند برای صلاح طرح لبخند دندان اقدام کنند مدت زمان درمان و هزینه اصلاح طرح لبخند است. میزان این هزینه‌ها با توجه به مهارت دندان‌پزشک، وضعیت بهداشت دندان و میزان اصلاحی که نیاز دارند و نوع بیمه درمانی تعیین‌ می‌شود. درصورتی‌که برای داشتن طرح لبخند نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر و دشوارتری باشد قطعا هزینه بالاتری خواهد داشت. در جلسه مشاوره دندان‌پزشک زیبایی با توجه به تمامی این موارد قیمت اصلاح طرح لبخند مد نظر خود را بیان‌ می‌کند. لازم به ذکر است که دستمزد دندان‌پزشک به صورت واحدی اعلام‌ می‌شود و برای هر واحد یک مبلغ مشخص را اعلام‌ می‌کند. بنابراین در ابتدا باید مشخص شود که فرد به چه روش‌های زیبایی و درمانی برای داشتن لبخندی زیبا نیاز دارد تا هزینه نهایی ارزیابی و تعیین شود.

جمع بندی

داشتن لبخندی زیبا موجب جذاب‌تر شدن فرد‌ می‌شود. لبخند زیبا حاصل هماهنگی و هارمونی اجزاء صورت، فک و شکل دندان‌ها است. اصلاح طرح لبخند نیز به منظور طراحی لبخند زیبا انجام‌ می‌شود. بنابراین اگر شما نیز دندان‌های سالمی دارید و احساس‌ می‌کنید به دلیل سایز نامناسب، رنگ نامناسب و به هم ریختگی، لبخندتان زیبایی خاصی ندارد ما به شما پیشنهاد‌ می‌کنیم که حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید. تا ابتدا از سالم بودن دندان‌های خود اطمینان حاصل کنید و پس از انجام معاینات دقیق توسط دندان‌پزشک مشخص شود که برای اصلاح طرح لبخند خود به چه روش‌های زیباسازی و درمانی نیاز دارید.

سوالات متداول

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

نمی‌توان قیمت دقیقی را برای طرح لبخند اعلام نمود، زیرا باید حتما فرد توسط دندان‌پزشک مورد معاینه قرار گیرد تا مشخص شود به چه روش‌های درمانی برای داشتن لبخندی زیبا نیاز دارد. 

در هنگام صحبت کردن و یا خندیدن چه تعداد از دندان‌ها مشخص هستند؟

معمولا در زمان صحبت کردن ۶ دندان بالا و در زمان خندیدن ۸ دندان بالا مشخص هستند. 

آیا اصلاح طرح لبخند یک روش دائمی است؟

اگر بتوانید بهداشت و دندان را به خوبی رعایت کنید، اصلاحاتی که در طرح لبخند انجام شده‌اند‌ می‌توانند مدت زمان طولانی دوام داشته باشند. 

آیا اصلاح طرح لبخند ناراحت کننده و دردناک است؟

خیر، اکثر پروسه‌های درمانی که در اصلاح طرح لبخند انجام‌ می‌شوند حتی نیازی به بی‌حسی موضعی هم ندارند. 

طرح لبخند چند دندان را شامل‌ می‌شود؟

افرادی که قصد دارند برای طرح لبخند اقدام کنند حتما باید با دندان‌پزشک متخصص زیبایی مشورت کنند تا با توجه به نظرات پزشک بتوانند تصمیم بگیرند که چند دندان آن‌ها به طراحی لبخند نیاز دارد. 

در اصلاح طرح لبخند بهتر است از کامپوزیت استفاده کنیم یا لمینت؟

کامپوزیت‌ها‌ می‌توانند حالت طبیعی‌تری به دندان‌های شما ببخشند و با توجه به اینکه نیاز به برش کمتری بر روی دندان‌های اصلی دارند‌ می‌توانند گزینه بهتری باشند. در مقابل لمینت‌ها طول عمر و ماندگاری بالایی دارند و یک روش برگشت‌ناپذیر محسوب‌ می‌شوند. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button