اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

جراحی لیفت سینوس Sinus Lift چیست؟

جراحی لیفت سینوس یک روش دندانپزشکی است که معمولا برای آماده سازی برای کاشت ایمپلنت دندانی در فک بالا انجام می‌شود. این روش شامل بلند کردن غشای سینوس است که در بالای دندان‌های بالایی قرار گرفته است تا فضای بیشتری برای ایمپلنت ایجاد شود. این امر ضروری است زیرا استخوان فک بالا معمولا نازک‌تر از استخوان فک پایین است و ممکن است استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود نداشته باشد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی تمامی جنبه‌های جراحی لیفت سینوس خواهیم پرداخت. 

پیش از عمل لیفت سینوس چه اقداماتی برای آماده سازی باید انجام شود؟

قبل از جراحی سینوس لیفت، مهم است که با دندانپزشک یا جراح دهان خود مشورت کنید تا در مورد سابقه پزشکی خود و داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید. ممکن است لازم باشد قبل از عمل، مصرف برخی داروها مانند رقیق کننده‌های خون را متوقف کنید. همچنین باید معاینه کامل دندانپزشکی داشته باشید و ممکن است نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا سایر آزمایشات تصویربرداری برای ارزیابی ساختار فک و سینوس‌های خود داشته باشید. علاوه بر این، دندانپزشک یا جراح دهان شما در مورد روش، خطرات احتمالی و روند بهبودی با شما صحبت خواهد کرد تا احساس راحتی و آگاهی داشته باشید.

جراحی لیفت سینوس چگونه انجام می شود؟

جراحی لیفت سینوس باید یک جراح دهان و دندان یا یک پریودنتیست انجام دهد. این جراحی شامل یک برش در بافت لثه است. این برش برای نمایان شدن استخوان فک ایجاد می‌شود. بعد از آن، جراح یک حفره کوچک در استخوان پدیدار شده، ایجاد می‌کند. در این مرحله غشای حفره سینوس بالا می‌رود و فضایی پدید می‌آید تا مواد پیوند استخوان بتوانند در جای خود قرار گیرند. مواد پیوند استخوان می‌تواند از بدن شما، از یک اهداکننده یا از مواد مصنوعی باشد. سپس جراح برش را با بخیه می‌بندد و برای مراقبت‌های بعد از عمل و ویزیت‌های بعدی به شما دستورالعمل داده می‌شود.

پس از جراحی، مهم است که از دمیدن بینی، استفاده از نی، کشیدن سیگار یا هر فعالیت دیگری که می‌تواند باعث فشار در ناحیه سینوس شود، خودداری کنید. جراح شما دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد نحوه مراقبت از دهان و آنچه در طول دوره بهبودی باید انتظار داشته باشید، به شما ارائه می‌دهد. برای جراحی لیفت سینوس از بی‌حسی موضعی یا آرامبخش استفاده می‌شود و احتمال دارد که بیماران در روزهای بعد از جراحی، کمی تورم و ناراحتی را تجربه کنند. داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک‌ها ممکن است برای کمک به مدیریت هرگونه ناراحتی و جلوگیری از عفونت تجویز شوند. پس از یک دوره بهبود، بیمار معمولا می‌تواند تحت کاشت ایمپلنت دندان قرار گیرد و در نهایت لبخندی با دندان‌هایی با ظاهر طبیعی و کارآمد داشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی

پس از جراحی لیفت سینوس، مهم است که دستورالعمل‌های دندانپزشک یا جراح دهان و دندان خود را به دقت دنبال کنید تا از بهبودی مناسب و جلوگیری از عوارض اطمینان حاصل کنید. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید:

  • تا چند روز پس از جراحی، استراحت کنید و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری نمایید.
  • برای کاهش تورم و ناراحتی، از کمپرس یخ استفاده کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  • داروی مسکن تجویز شده باید با دستور پزشک استفاده شوند.
  • تقریبا تا ۲ هفته بعد از جراحی لیفت سینوس، نباید بینی خود را پر از باد کنید. و حتی الامکان عطسه یا سرفه نکنید.
  • حداقل تا ۲ هفته پس از جراحی از استفاده از نی یا سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • دهان خود را چند بار در روز به آرامی با آب نمک گرم بشویید تا به تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی و بهبود آن کمک کنید.
  • غذاهای نرم و مغذی بخورید و حداقل تا ۲ هفته پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت، ترد یا تند پرهیز کنید.
  • در قرار ملاقات‌های بعدی با دندانپزشک یا جراح دهان خود حتما شرکت کنید تا روند بهبودی را کنترل کرده و مطمئن شوید که هیچ عارضه‌ای وجود ندارد.

اگر بعد از جراحی خونریزی مداوم، درد شدید، تب یا سایر علائم عفونت را تجربه کردید، مهم است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

خطرات و عوارض جراحی لیفت سینوس

جراحی لیفت سینوس مانند هر عمل جراحی، خطرات و عوارض احتمالی دارد. این خطرات و عوارض می‌توانند شامل عفونت، خونریزی، تورم، درد، آسیب عصبی و مشکلات تخلیه سینوس باشند. با این حال، با برنامه‌ریزی مناسب، تکنیک صحیح و مراقبت‌های بعدی، می‌توان این خطرات را به حداقل رساند. مهم است که قبل از انجام عمل جراحی لیفت سینوس، هرگونه نگرانی که ممکن است داشته باشید را با دندانپزشک یا متخصص خود در میان بگذارید.

انواع جراحی لیفت سینوس

دو نوع اصلی از روش‌های جراحی لیفت سینوس وجود دارد. این دو نوع جراحی لیفت سینوس سنتی و جراحی لیفت سینوس کرستال یا جانبی هستند. در ادامه به بررسی این جراحی‌ها خواهیم پرداخت.

جراحی لیفت سینوس سنتی یا باز

جراحی لیفت سینوس سنتی که به عنوان جراحی لیفت سینوس باز نیز شناخته می‌شود، شامل ایجاد یک برش کوچک در بافت لثه برای دسترسی به غشای سینوس است. سپس غشاء به دقت بلند می‌شود و مواد پیوند استخوان در فضای ایجاد شده بین غشای سینوس و استخوان موجود قرار می‌گیرد. این نوع جراحی لیفت سینوس معمولا برای بیمارانی که از دست دادن استخوان قابل توجه در فک بالایی دارند توصیه می‌شود.

جراحی لیفت سینوس بسته

جراحی لیفت سینوس بسته، یک روش کم تهاجمی‌تر بوده که شامل دسترسی به سینوس از طریق یک سوراخ کوچک حفر شده در استخوان فک است. سپس مواد پیوند استخوان از طریق این سوراخ وارد می‌شود و غشای سینوس به آرامی بلند می‌شود. این نوع جراحی لیفت سینوس اغلب برای بیمارانی توصیه می‌شود که فقط به مقدار کمی استخوان به فک بالا اضافه شود.

هر دو نوع روش جراحی لیفت سینوس در افزایش ارتفاع استخوان در فک فوقانی موثر هستند و بسته به نیاز و ترجیحات بیمار می‌توانند با بی‌حسی موضعی یا آرام بخشی IV انجام شوند. اینکه کدام نوع از جراحی‌ها برای بیمار مناسب است، تنها در تخصص جراح دهان و دندان یا متخصص پریودنتیست است. این تشخیص نیز پس از معاینه کامل فک و صورت و سینوس‌ها امکان‌پذیر است.

چه کسانی باید جراحی لیفت سینوس انجام دهند؟

جراحی لیفت سینوس یک روش جراحی بوده که هدف آن افزایش میزان استخوان در فک بالا به ویژه در ناحیه دندان‌های پرمولر و مولر است. بیمارانی که در این نواحی به دلیل تروما، پوسیدگی یا بیماری پریودنتال، دندان‌های خود را از دست داده‌اند ممکن است استخوان فک بالایی برای حمایت از ایمپلنت‌های دندانی کافی نباشد. در این صورت دندانپزشک جراحی لیفت سینوس را به بیمار پیشنهاد می‌کند.

اگر به کاشت ایمپلنت دندان فکر می‌کنید و از دست دادن استخوان در فک بالا را تجربه کرده‌اید، دندانپزشک شما ممکن است یکی از دو  روش جراحی لیفت سینوس را برای افزایش موفقیت کاشت ایمپلنت توصیه کند. با این حال، فقط دندانپزشک یا جراح دهان می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما کاندید هریک از جراحی‌های لیفت سینوس هستید یا خیر.

چه زمانی جراحی لیفت سینوس همزمان با ایمپلنت انجام می شود؟

جراحی لیفت سینوس معمولا زمانی همزمان با کاشت ایمپلنت انجام می‌شود که ارتفاع استخوان به اندازه کافی در فک بالا برای حمایت از ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد. جراحی لیفت سینوس شامل افزودن استخوان به فک بالا در ناحیه دندان‌های آسیاب و پرمولرها و ایجاد فضایی برای قرار دادن ایمپلنت است. این روش برای اطمینان از اینکه ایمپلنت به اندازه کافی با استخوان پشتیبانی می‌شود، صورت می‌پذیرد. دندانپزشک یا جراح دهان و دندان می‌تواند در تعیین اینکه آیا جراحی لیفت سینوس ضروری است و آیا می‌توان آن را همزمان با جراحی ایمپلنت انجام داد یا خیر کمک کند.

سینوس چیست؟

اصطلاح سینوس به حفره یا فضای درون استخوان یا بافت بدن انسان اشاره دارد. سینوس‌های مختلفی در بدن انسان وجود دارند. اما وقتی از سینوس‌ها صحبت می‌کنیم، معمولا به سینوس‌های پارانازال اشاره می‌کنیم که فضاهای پر از هوا در داخل استخوان‌های جمجمه هستند. این سینوس‌ها به حفره بینی متصل‌اند. چهار جفت سینوس پارانازال وجود دارد که نام آن‌ها سینوس‌های فرونتال، سینوس‌های اتموئید، سینوس‌های اسفنوئید و سینوس‌های ماگزیلاری است. این سینوس‌ها در مرطوب کردن و فیلتر کردن هوایی که تنفس می‌کنیم و همچنین در تولید مخاط نقش مهمی دارند. با این حال، هنگامی‌که این سینوس‌ها ملتهب یا عفونی می‌شوند، می‌توانند علائمی مانند سردرد، درد صورت و احتقان بینی را ایجاد کنند.

جمع بندی

قبل از انجام عمل جراحی لیفت سینوس، مهم است که یک پریودنتیست یا یک جراح دهان و دندان مجرب و با تجربه را انتخاب کنید که بتواند این عمل را به طور ایمن و موثر انجام دهد. شما باید گزینه‌های خود را بررسی کنید و متخصصی را انتخاب کنید که در انجام روش‌های جراحی لیفت سینوس آموزش دیده و با تجربه باشد. دراین مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس بررسی همه جانبه‌ای در مورد جراحی لیفت سینوس و میزان اهمیت آن انجام شد. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای داشتن یک جراحی لیفت سینوس موفق این است که با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. آیا جراحی لیفت سینوس دردناک است؟

جراحی لیفت سینوس می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند برای بیماران باشد. این روش بیش از یک ساعت طول می‌کشد و شامل ترومای قابل توجهی است. بیماران به دلیل درد، ناراحتی، تورم و کبودی شدید صورت نیاز به سه تا ۱۰ روز استراحت در خانه دارند.

  1. جراحی لیفت سینوس چقدر طول می ‌کشد؟

بهبودی کامل از جراحی لیفت سینوس حداقل ۶ ماه طول می‌کشد تا سینوس‌ها ترمیم شوند و استخوان به اندازه کافی برای حمایت از ایمپلنت‌های دندان قوی شود. اگرچه ممکن است این روند کند به نظر برسد، اما شما در حال تلاش برای رسیدن به نتایجی هستید که تا آخر عمر باقی بماند.

  1. چه زمانی جراحی لیفت سینوس ضروری است؟

اگر استخوان کافی در فک بالا برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد، جراحی لیفت سینوس ضروری است. بدون حجم استخوان کافی، ایمپلنت ممکن است به سینوس نفوذ کند و منجر به عوارض شود.

  1. در جراحی لیفت سینوس چه می کنند؟

در حین جراحی لیفت سینوس، جراحان دهان ما از فضای خالی ایجاد شده توسط دندان‌های از دست رفته بالا وارد حفره سینوس می‌شوند و غشای سینوس را به سمت بالا می‌برند تا پیوند استخوان را در کف سینوس قرار دهند.

  1. خطرات جراحی لیفت سینوس چیست؟

پیچیده‌ترین نگرانی بعد از جراحی لیفت سینوس سوراخ شدن غشای اشنایدرین پوشاننده حفره سینوس ماگزیلاری است. سوراخ شدن خطر ابتلا به سینوزیت مزمن و عفونت را افزایش می‌دهد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button