تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

عفونت دندان عصب کشی شده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درد بعد از عصب کشی دندان تا چند روز طبیعی است. اما اگر این درد تا ۱۰ روز طول بکشد دیگر طبیعی نبوده و به احتمال زیاد عفونت دندان عصب کشی شده به سراغ شما آمده است. به همین دلیل باید سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این مقاله قصد داریم تا با دلایل به وجود آمدن این درد، راه‌های تشخیص و درمان آن بیشتر آشنا شویم. 

دلایل عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

  • برخی از دندان‌ها، کانال‌های پنهان و پیچیده دارند. اگر دندانپزشک آنها را پیدا نکند و باکتری در آن باقی بماند عفونت دندان عصب کشی شده برای شما اتفاق می‌افتد.
  • گاهی کانال مورد درمان، به درستی پاکسازی نمی شود. در این حالت باکتری در کانال باقی مانده و ایجاد درد مجدد می‌کند. 
  • برخی از دندان‌ها در قسمت ریشه دارای ترک خوردگی‌های ریز هستند. وظیفه دکتر شناسایی این ترک‌هاست. در غیر این صورت عفونت از طریق ترک‌ها به ریشه می‌رسد و باعث ایجاد درد و عفونت دندان می‌شود. 
  • اگر مدت زمان زیادی است که عصب کشی کرده اید و دوباره به درد دندان به سراغتان آمده، امکان دارد ماده پر کننده کانال از بین رفته باشد. در این حالت نیز باکتری‌ها باعث به وجود آمدن عفونت دندان عصب کشی شده می‌شوند. 

از کجا بفهمیم دندان عصب کشی شده عفونت کرده است؟ 

گاهی با خوردن برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها دندان‌ها درد می‌گیرند. این نشانه ایست که پوسیدگی به داخل دندان نفوذ کرده است. با درد زیاد، زندگی روزانه سخت می‌شود. اگر این پوسیدگی یا عفونت به قسمت نرم دندان یا پالپ نفوذ کند درد و حساسیت بیشتری احساس می‌کنید.

دقت داشته باشید که گاهی بعد از چند روز درد زیاد، دندان آرام می‌شود. در این حالت نباید دندان را به حال خود رها کرد. زیرا نشانه آن است که پالپ دندان به طور کامل از بین رفته است. در ادامه برخی از علائم عفونت دندان عصب کشی شده را با هم می‌خوانیم.

  • مزه بد در دهان و ترشحات چرکی نشانه عفونت مجدد است.
  • رنگ دندان تغییر پیدا می‌کند.
  • در زمان خوردن نوشیدنی‌های گرم یا سرد درد گزنده و حساسیت زیادی احساس کنید. 
  • در زمان جویدن به مشکل خورده و درد داشته باشید.
  • ایجاد جوش یا فیستول در لثه دندان نشانه عفونت دندان عصب کشی شده است.
  • افراد با سنین بالاتر امکان دارد احساس لقی در دندان داشته باشند. 
  • در صورت تورم گونه، گردن و فک احتمال عفونت دندان وجود دارد.
  • در برخی موارد که عفونت بسیار زیاد است فرد تب خواهد کرد.
  • بوی بد دهان و تلخی دهان می‌تواند از عفونت دندان باشد.
  • ورم لثه و بافت اطراف دندان و قرمز شدن بیش از حد این ناحیه نشانه عفونت دندان است. 

برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده چه کاری باید انجام داد؟

برای عصب کشی دندان معمولا کانال‌ها از عفونت پاک می‌شوند. پالپ و بافت ملتهب برداشته می‌شود. کانال دندان با ماده ای مخصوص پر شده و سپس دندان مهرو موم می‌شود. 

اما اگر این فرایند به درستی انجام نشود عفونت در کانال و ریشه باقی می‌ماند. گاهی کانال‌ها دارای انشعابات دیگری هستند که ممکن است دیده نشوند. باکتری‌ها در این کانال‌ها دوباره شروع به تکثیر کرده و ایجاد درد و عفونت مجدد می‌کنند. 

برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است به سراغ دندانپزشکان با سابقه و با دقت بروید که عصب کشی را به درستی انجام دهند. 

اگر به هر دلیلی عفونت مجدد دندان عصب کشی شده ایجاد شد باید دندان دوباره عصب کشی و عفونت‌های باقی مانده بیرون کشیده شوند. گاهی با خوردن آنتی بیوتیک عفونت‌های باقی مانده از بین می‌روند. اما اگر باز هم علائم عفونت دندان عصب کشی شده را احساس کردید تنها راه نجات دندان عصب کشی دوباره آن است. 

جراحی پر اپیکال راه درمان دندان عصب کشی شده 

در جراحی پر اپیکال معمولا قسمت عفونی که در نوک ریشه قرا دارد کاملا برداشته و مهر و موم می‌شود. این جراحی با کمک میکروسکوپ انجام می‌گیرد.

جراحی پر اپیکال تنها برای از بین بردن نوک ریشه انجام می‌شود. اگر ریشه در دندان باقی مانده بود همان عصب کشی مجدد و برداشتن ریشه بهترین کار است.  

در جراحی پر اپیکال باید لثه دندان برش بخورد تا ریشه در معرض دید قرار بگیرد. سپس ریشه و نوک ریشه درمان شوند. 

برای آنکه ترک خوردگی‌های ریشه دندان مشخص شود دندانپزشک از ماده ای رنگی کمک می‌گیرد. در صورت مشخص شدن ترک، جراحی اپکتومی کنسل می‌شود. 

قبل از درمان عفونت دندان عصب کشی شده، دندانپزشک عکس از دندان می‌گیرد. سپس بیمار تحت درمان با داراهای آنتی بیوتیک قرار می‌گیرید. اگر به این روش پاسخ نداد احتمالا عصب کشی مجدد و یا جراحی پر اپیکال انجام خواهد شد. 

معمولا عصب کشی مجدد با میکروسکوپ باید انجام شود. زیرا تنها در این شرایط ریشه و کانال به وضوح دیده شده و منطقه عفونی پاک می‌شود. قبل از آنکه لثه بسته شود پزشک عکس دیگری از دندان می‌گیرد تا مطمئن شود عفونت به طور کامل خارج شده است. سپس مهر و موم و پر می‌کنند.

درمان مجدد چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به آنکه موقعیت دندان کجاست و چند ریشه و کانال دارد، زمان درمان متفاوت می‌شود. اگر دندان‌های جلویی باشد زمان کمتر و دندان‌های انتهایی زمان بیشتری برای درمان می‌برند. به طور معمول زمانی بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت برای جراحی پر اپیکال در درمان دوباره عفونت دندان عصب کشی شده نیاز داریم.

چه کار‌هایی باید بعد از درمان دندان عصب کشی شده انجام داد؟

  • مصرف داروی آنتی بیوتیک که توسط دندانپزشک تجویز شده است.
  • در ناحیه تحت درمان به مدت ۱۰ ساعت یخ قرار دهید. این کار به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.
  • تا ۲۴ ساعت بار سنگین بلند نکنید و حرکات شدید ورزشی انجام ندهید. 
  • استفاده از دارو‌های کاهنده درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن توصیه می‌شود. 
  • تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی دوباره دندان عصب کشی شده سیگار نکشید.
  • از غذا‌های نرم استفاده کنید.
  • بخیه‌ها تا ۷ روز بعد باید کشیده شوند. دندان جراحی شده را بررسی نکنید. زیرا باعث شل یا باز شدن بخیه‌ها می‌شود. 
  • درد و تورم احتمالی با گذشت زمان و نهایت تا ۱۴ روز بعد از بین می‌رود. 

مراحل عصب کشی دندان

ابتدا دندانپزشک ناحیه تحت درمان را بی حسی موضعی تزریق می‌کند. سپس با وسایل پیشرفته اقدام به برش لثه کرده تا ریشه در دسترس قرار بگیرد. در این مرحله ریشه باقی مانده یا عفونت نوک ریشه کاملا تمیز می‌شود. در مرحله آخر کانال دندان با مواد مخصوص مهر و موم شده و روی آن را پر می‌کنند. 

ساختار ریشه دندان

تمام دندان‌ها دارای ریشه‌هایی هستند که با کمک آنها در استخوان فک قرار گرفته اند. دندان‌ها، یک ریشه یا چند ریشه دارند. به طور مثال دندان‌های جلو تنها یک ریشه و دندان‌های آسیاب کوچک و بزرگ بیشتر از دو ریشه دارند. 

نوک ریشه محل ورود ریشه به دندان‌ها هستند. ریشه‌ها داخل کانال قرار می‌گیرند. کانال‌ها داخل قسمت نرم یا پالپ دندان زندگی می‌کنند. 

جمع بندی

عفونت دندان عصب کشی شده امکان دارد بلافاصله بعد از جراحی و یا سال‌ها بعد از آن به وجود بیاید. اگر دندان شما دچار آبسه یا عفونت شد و دهان بو و مزه بدی گرفت این احتمال وجود دارد که دندان شما دوباره عفونت کرده باشد.

نگران نباشید متخصصان با تجربه کلینیک دندانپزشکی زاگرس با امکانات به روز دندان طبیعی شما را نجات خواهند داد. کافی است همین حالا با شماره‌های موجود تماس گرفته و وقت ویزیت دریافت نمایید. تمام کار‌های مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان از جمله ایمپلنت، کامپوزیت، کشیدن دندان، بلیچینگ، عصب کشی و ارتودنسی در کلینیک زاگرس واقع در خیابان اکباتان انجام می‌شود. 

سوالات متداول

چگونه متوجه می‌شوید که عصب دندان شما عفونی شده است؟

  • ضربان دردناک در دندان
  • درد در استخوان فک یا نزدیک گردن
  • حساسیت به دمای سرد و گرم
  • حساسیت به فشار (جویدن یا گاز گرفتن)
  • تب

چگونه متوجه شوید که عفونت دندان به استخوان سرایت کرده است؟

اگر تب و تورم در صورت دارید یا در تنفس و بلع مشکل دارید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده این باشد که عفونت به عمق فک، گلو، گردن یا حتی به سایر نقاط بدن شما گسترش یافته است. 

آیا دندان بدون عصب می‌تواند عفونی شود؟

درست است که دندان دیگر نمی تواند سردی و گرمی را حس کند. اما عصب کشی پایان همه چیز نیست. فضای کمی در وسط دندان باقی مانده که حاوی بافت مرده است. این فضا جای مناسبی برای میزبانی باکتری‌های مختلف است. باکتری‌هایی که منجر به عفونت جدی در داخل دندان می‌شوند.

۲/۵ - (۷ امتیاز)

1 comment on “عفونت دندان عصب کشی شده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

  1. مرتضی اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام خسته نباشید من دندان ۶و ۷ بالا عصب کشی و پر کردم الان بعد از دوماه هیچ دردی ندارم موقع جویدن هم مشکلی ندارم ولی در خفیف پشت گوش و لاله گوشم و سوزن سوزن شدن لاله گوشم دارم
    لطفا راهنمایی بفریید از همین دندان هست یا مشکل گوش دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button