اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

روکش زیرکونیا یا pfm کدام بهتر است؟

در دندانپزشکی بعد از عصب کشی دندان بهتر است از روکش برای حفظ بهتر دندان استفاده کرد، زیرا دندان عصب کشی(درمان عصب) شده مقاومت قبلی را نداشته و ممکن است در آینده صدمه ببیند. یکی از دو روکش معروف مناسب برای اینکار روکش زیرکونیا و pfm می باشند که با قالب گیری و ارسال به لابراتوار ساخته شده و سپس توسط دندانپزشک برروی بر روی دندان قرار می گیرند و نه تنها از دندان محافظت می کنند بلکه به ظاهر دندان در فک زیبایی نیز می خشند. PFM مخفف Porcelain-fused-to-metal crowns به معنای روکش های ذوب شده به فلز چینی می باشند.
روکش های ذوب شده به فلز چینی (PFM) سال هاست که با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند و روکش های قابل اعتماد، از نظر زیبایی شناسی و طولانی مدت را برای پزشکان فراهم می کنند. با این حال، در چند سال گذشته، تعداد زیادی از پزشکان روکش زیرکونیا را انتخاب می کنند. تعداد روکش های PFM درخواستی توسط پزشکان در مقایسه با روکش های تمام سرامیکی و زیرکونیایی کمتر است. برخی از دندانپزشکان تقریباً به طور انحصاری از روکش های زیرکونیا یا تمام سرامیک استفاده می کنند، به ویژه زمانی که تنها یک واحد را روکش می کنند. جابجایی از یک ماده به ماده دیگر نسبتاً سریع بوده است، بنابراین تحقیقات طولانی مدت کمی در مورد قابلیت اطمینان روکش های زیرکونیا وجود دارد. در مقایسه، PFM ها برای بیش از ۶۰ سال با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند و دوام آنها به طور گسترده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مواد مورد استفاده برای ساخت روکش های PFM

به طور کلی، سه دسته مختلف از آلیاژهای دندانی برای ساخت روکش‌های PFM استفاده می‌شود: غیر قیمتی، نیمه قیمتی و نجیب بالا. آلیاژهای غیر گرانبها گاهی اوقات فلزات پایه با محتوای فلزات نجیب کمتر از ۲۵٪ نامیده می شوند. این فلزات اغلب حاوی درصد زیادی کبالت، نیکل، کروم یا بریلیم هستند. آلیاژهای نیمه قیمتی حداقل ۲۵ درصد محتوای فلز نجیب را دارند. آلیاژهای فلزات گرانبها بیش از ۶۰ درصد محتوای فلزات نجیب را دارند که شامل طلا، پلاتین یا پالادیوم است. آلیاژ فلز گرانبها حاوی ۴۰ درصد طلا است. زیر سازه های فلزی با چینی فلدسپاتیک لایه بندی شده اند.

مواد مورد استفاده برای ساخت تاج های زیرکونیا

گزینه های تاج زیرکونیا شامل زیرکونیا جامد، زیرکونیا HT ( High Translucent شفاف بالا) و زیرکونیا لایه است. زیرکونیا جامد یکپارچه است و قوی ترین ماده موجود است. مخصوصاً برای بیمارانی که مشکلات فشردن یا ساییدن دارند خوب است و برای تاج ها و بریج های خلفی مناسب است. زیرکونیا HT از مواد قوی تری نسبت به روکش های PFM ساخته شده است اما همچنان شفافیت طبیعی و زیبایی عالی دارد. این برای تاج های قدامی و برای پل های تا ۳ واحد عالی است. لایه زیرکونیا یکی دیگر از مواد بسیار قوی مناسب برای پل و تاج است. زیربنای آن زیرکونیایی با لایه چینی روی آن است و شبیه PFM است.

چرا PFM ها را انتخاب کنید؟

قابلیت اطمینان روکشهای PFM به خوبی مستند شده است و میلیون ها روکش در سراسر جهان انجام شده است. شناخته شده است که PFM ها زمانی که در موقعیت های صحیح و با رعایت بهداشت خوب بیمار مورد استفاده قرار گیرند ۳۰ سال دوام می آورند.

ویژگی های روکش PFM:PFM ها قوی هستند و برای استفاده در تمام نواحی دهان و در اکثر شرایط بالینی مناسب هستند

  • موفقیت بالینی روکش PFM از طریق تحقیقات طولانی مدت ثابت شده است
  • تحقیقات بالینی نشان داده است که تاج های PFM منفرد برای سال های زیادی دوام خواهند آورد و پل های PFM سه واحدی نیز طول عمر نسبتاً طولانی دارند.
  • تاج ها و پل های PFM زیبایی نسبتا خوبی را به خصوص در چند سال اول ارائه می دهند
  • اتصالات دقیق را می توان با PFM ها استفاده کرد، در حالی که روکشهای زیرکونیا هنوز به این توانایی دست پیدا نکرده اند.
  • روکشهای PFM را می‌توان برای پل‌های با دهانه طولانی استفاده کرد و ثابت کرده است که در طولانی‌مدت یک انتخاب ماده موثر است.

مشکلات احتمالی در استفاده از روکش های PFM

در حالی که قابلیت اطمینان و دوام PFM ها قابل بحث نیست، ایجاد روکش های بسیار زیبا به دلیل زیرساخت های فلزی می تواند دشوار باشد. زیرسازی باید با مات پوشانده شود و ممکن است حتی پس از لایه برداری با چینی کمی قابل مشاهده باشد. همچنین مات بودن از عبور نور جلوگیری می کند که همانند رفتار دندان های طبیعی. یکی دیگر از مشکلات بالقوه روکش های PFM، تحلیل لثه است. با گذشت زمان، با کاهش بافت لثه، حاشیه فلزی PFM در معرض دید قرار می‌گیرد و یک خط رنگی مایل به خاکستری ایجاد می‌کند که از نظر زیبایی خوشایند نیست. یکی از راه‌های غلبه بر این مشکل استفاده از حاشیه چینی است، اما این ممکن است همیشه یک راه‌حل عملی نباشد. روکش‌های PFM با پرسلن فلدسپاتیک لایه‌بندی می‌شوند که ماده نسبتاً ضعیفی است که دندان‌های مقابل را با سرعت بسیار بالایی ساییده می‌کند. این می تواند در هنگام روکش دندان در بروکسرها مشکل ایجاد کند.

چرا روکش های زیرکونیا را انتخاب کنیم؟

ترمیم های زیرکونیا مزایای متعددی را به پزشکان ارائه می دهد و معرفی مواد جدیدتر و زیباتر زیرکونیایی جذابیت آنها را بسیار افزایش داده است. پزشکان بیشتری به جای برداشتن قالب های سینی معمولی، اسکن آماده سازی دندان را انتخاب می کنند. آزمایشگاه های دندانپزشکی از اسکن ها برای ایجاد ترمیم های دقیق نسبتاً آسان استفاده می کنند.

ویژگی های روکش با زیرکونیا:

  • این ماده استحکام بالایی دارد
  • زیست سازگاری بالای زیرکونیا در بیمارانی که واکنش های آلرژیک به v,;a های PFM دارند باعث ایجاد حساسیت نمی شود.
  • آنها پاسخ بافت نرم خوبی دارند و برای بیمارانی که از تحریک بافت نرم ناشی از PFM یا روکش های فلزی رنج می برند مفید است.
  • روکش ها با دقت نصب شده اند، بنابراین حاشیه ها بسیار دقیق هستند
  • آنها برای ترمیم تاج کامل که در آن لوازم آرایشی مهم هستند و استحکام و دوام اضافی مورد نیاز است، ایده آل هستند
  • آنها در برابر گرما و سرما مقاوم هستند که باعث کاهش حساسیت می شود
  • آماده سازی دندان کمتر مورد نیاز است
  • زیرکونیای جامد به دلیل دوام مناسب برای بروکسرها می باشد
  • آنها می توانند تغییر رنگ زیرین دندان، اباتمنت ایمپلنت و هسته های فلزی را بپوشانند
  • فرورفتگی لثه روی زیبایی تاثیری نخواهد گذاشت و از تغییر رنگ حاشیه ای جلوگیری می شود

ملاحظات هنگام استفاده از روکش های زیرکونیا

زیرکونیا یک ماده جدیدتر است و مطالعات موردی بسیار کمتری در رابطه با طول عمر آن انجام شده است، اما معرفی اشکال جدیدتر زیرکونیا بسیاری از نگرانی‌های پزشکان در گذشته را از بین برده است. پیش از این، اشکال اصلی زیرکونیا فاقد شفافیت روکش های دی سیلیکات لیتیوم بودند. در مقایسه، زیرکونیای مدرن اکنون می‌تواند شبیه‌ترین روکش ها را ایجاد کند و استحکام آن آن را به انتخابی برتر در موقعیت‌های متعدد تبدیل می‌کند. این برای هر دو روکش قدامی و خلفی و جایی که زیبایی‌شناسی بیشترین نگرانی را دارد، مناسب است.

یکی از نگرانی ها این است که دوام این ماده تشخیص پوسیدگی زیر تاج را دشوار می کند، اما روکش ها با استفاده از فناوری CADCAM با دقت ساخته شده اند و احتمال عفونت را کاهش می دهند.

در گذشته، پزشکان این سوال را مطرح می کردند که آیا پرسلن های مورد استفاده برای لایه بندی زیرکونیا مستعد تراشه هستند یا خیر. عوامل خطر تراشه عبارتند از دندان قروچه و بی توجهی به استفاده از محافظ شب. معرفی زیرکونیای جامد دلپذیر و مناسب برای بروکسرها این نگرانی ها را برطرف کرده است. در واقع، زیرکونیای جامد انتخابی بسیار مناسب‌تر برای بروکسرها نسبت به PFM است.

تاکنون، شواهد بالینی برای میزان بقای طولانی مدت روکش های مبتنی بر زیرکونیا بسیار مطلوب است، اگرچه معرفی مواد پیشرفته‌تر مبتنی بر زیرکونیا در چند سال گذشته ارزیابی صحیح را دشوار کرده است. مطالعات آینده ممکن است نشان دهد که این اشکال جدیدتر زیرکونیا نتایج بلندمدت چشمگیرتری ایجاد می کنند. بیماران به طور فزاینده ای خواستار روکش های زیبایی شناختی بیشتری هستند و در هنگام استفاده از زیرکونیا پاسخ به این خواسته ها آسان تر است.

تیم فنی باتجربه ما برای کمک به شما در صورت تمایل به بحث در مورد یک مورد با جزئیات بیشتر اینجا هستند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

5 comments on “روکش زیرکونیا یا pfm کدام بهتر است؟

  1. Pingback: ویژگی های عصب کشی خوب چیست؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  2. Pingback: دلایل پوسیدگی دندانها چیست؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  3. سکیلا آذر ۱۲, ۱۴۰۱ /پاسخ

    بیشتر از این که مطلب نظرمو جلب کنه ترجمه ضعیف مترجم به چشمم اومد

    • admin آذر ۱۶, ۱۴۰۱ /پاسخ

      ممنونم بابت نظرتون
      اگر می گفتید کدام قسمت مطلب مشکل داره ممنونتون می شدیم

  4. Pingback: آیا روکش دندان عصب کشی شده الزامی است؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button