اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

مراحل قالبگیری روکش زیرکونیا

روکش دندان برای ترمیم دندان‌های ضعیف، آسیب دیده یا شکسته استفاده می‌شود، البته از روکش‌های دندانی برای بهبود و زیباسازی طرح لبخند نیز استفاده می‌شود. روکش‌ها از مواد مختلفی تهیه می‌شوند که در این مقاله قصد داریم روکش‌های زیرکونیا که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است را به شما معرفی کنیم و توضیح دهیم که مزایا و معایب روکش‌های زیرکونیا چیست، مراحل نصب آن چگونه است و با روکش‌های دیگر چه تفاوتی دارد.

روکش دندان چیست؟

آیا می‌دانستید که بسیاری از افراد تمایلی برای لبخند زدن در مقابل دوربین ندارند؟ می‌توان گفت که تغییر رنگ دندان‌ها یا آسیب دیدگی آنها، دلیل اصلی این موضوع است. بنابراین اگر دندان‌های تراشیده، ناهموار، لکه‌دار یا تغییر رنگ داده دارید، روکش‌ها می‌توانند برای شما مناسب باشند. 

روکش‌ها پوشش‌های نازکی هستند که مانند ناخن مصنوعی بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند. روکش‌ها معمولاً از پرسلن یا مواد باندینگ کامپوزیت ساخته می‌شوند. روکش ها معمولا با استفاده از سیمان باندینگ دندانی به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند تا ظاهری متقارن یا زیباتر ایجاد کنند.

رایج‌ترین انواع روکش عبارتند از:

روکش‌های چینی

روکش‌های کامپوزیت

روکش‌های قابل جابجایی

زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا (Zr) یک فلز بسیار قوی است و از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی کاملاً شبیه تیتانیوم است. از طرف دیگر، زیرکونیا یک سرامیک است که به نام دی اکسید زیرکونیوم (ZrO2) نیز شناخته می‌شود که از ترکیب اکسیژن و زیرکونیوم در دماهای بالا تشکیل می‌شود. زیرکونیایی که در ایمپلنت‌ها و روکش‌های دندانی استفاده می‌شود، زیرکونیای نیمه تثبیت‌شده نامیده می‌شود که حاوی مقدار کمی از اکسید ایتریم است.

مزایای روکش زیرکونیا

۱. قدرت آنها بی رقیب است

زیرکونیا به درستی “فولاد سرامیکی” نامیده می‌شود زیرا قوی‌ترین ماده سرامیکی است. در واقع ۱۰ برابر قوی‌تر از مینای دندان شماست.

۲. بادوام هستند

روکش‌های زیرکونیا با مراقبت مناسب، می‌توانند بین ۱۰ تا ۳۰ سال دوام بیاورند.

۳. زیست سازگار هستند

زیرکونیا پس از طلا زیست سازگارترین ماده دندانپزشکی است. این بدان معنی است که زیرکونیا به هیچ ماده شیمیایی در دهان شما واکنش نشان نمی‌دهد. به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های فلزی، روکش‌های زیرکونیا باعث ایجاد حساسیت‌هایی مانند تحلیل لثه، تورم، خونریزی و غیره نمی‌شوند، در حالی که گاهی اوقات این مشکلات در روکش‌های چینی ایجاد می‌شود.

مزایای دیگر روکش‌های زیرکونیا چیست؟

طبیعی: روکش‌های زیرکونیا به اندازه‌ای طبیعی هستند که به خوبی با بقیه دندان‌های شما ترکیب و هم‌رنگ می‌شوند.

مقاومت بهتر در برابر لکه: به راحتی می‌تواند در برابر لکه‌های ناشی از چای، قهوه و حتی نیکوتین مقاومت کند.

مقاومت بالا: حتی می‌تواند برای دندان‌های عقبی شما نیز استفاده شود، زیرا در برابر جویدن و ساییدن مقاومت بالایی دارد.

وزن کمتر: روکش‌های زیرکونیا در مقایسه با روکش‌های دیگر، دارای پایه‌های فلزی سبک‌تر هستند.

بدون طعم فلز: روکش‌های زیرکونیا طعم فلزی عجیب را در دهان شما ایجاد نمی‌کنند.

نمای بیرونی صاف: دندان‌ها و لثه‌های اطراف آنها بدون ساییدگی یا ساییدگی بسیار کمی دارند.

راحتی بی نظیر: این روکش‌ها آنقدر راحت هستند که حتی وجودشان را احساس نمی‌کنید.

معایب روکش زیرکونیا چیست؟

نصب آن آسان نیست: چسباندن روکش‌های زیرکونیا به تجربه بالایی نیاز دارد زیرا با روش‌های نصب سایر روکش‌های دندانی متفاوت است.

زمان طولانی‌تر نصب: دندانپزشکان برای نصب این روکش‌ها،ملزم به رعایت پروتکل خاصی هستند که معمولاً نسبت به سایر روش‌های نصب روکش بیشتر طول می‌کشد.

زمان آماده سازی طولانی‌تر دندان: زمان بیشتری برای آماده سازی مینای دندان شما نیاز است تا دندانپزشک زیبایی شما بتواند روی روکش‌های زیرکونیا را جا دهد.

تنظیم سخت: هنگامی که روکش‌های شما نصب شدند، تنظیم آنها آسان نیست.

هزینه بیشتر: از آنجایی که این روش به دقت و تخصص بالایی نیاز دارد، روکش‌های زیرکونیا گران‌تر از سایر انواع روکش‌ها هستند.

مراحل نصب روکش‌های زیرکونیومی

مراحل قالبگیری نصب روکش زیرکونیا در چند مرحله ساده تکمیل می‌شود.

بازبینی و مشاوره

از آنجایی که روکش‌های زیرکونیا بسیار بادوام هستند، به یک پایه ثابت نیز نیاز دارند. اگر قصد استفاده از روکش‌های زیرکونیا را دارید، به این نکات توجه کنید:

  • پایه دندان‌های شما باید سالم باشد.
  • التهاب لثه نداشته باشید.
  • تجزیه و تحلیل بایت و عملکرد دندان‌های قبلی شما باید ارزیابی شود.
  • نیازهای آرایشی شما باید برطرف شود.

پس از اولین جلسه با دندانپزشک خود برای نصب زیرکونیوم، تحت معاینه دقیق دهان و دندان قرار خواهید گرفت. در این معاینه فیلم‌های اشعه ایکس داخل دهانی و تصویر پانوراما سه بعدی از دهان گرفته می‌شود و ترمیم‌های لازم در دهان، قبل از درمان مشخص می‌شود.

تمیز کردن دهان

پس از مرحله مشاوره، کار تمیز کردن دقیق دهان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. پوسیدگی‌ها و مشکلات ریشه دندان نیز باید قبل از درمان برطرف شوند.

آماده سازی دندان

در این مرحله سطوح دندان تراشیده می‌شود. به منظور قرار دادن یک روکش روی دندان‌های شما، تراشیدگی بسیار کمی روی دندان شما انجام می‌شود. هدف این است که به اندازه همان ضخامت روکشی که قرار داده می‌شود از مینای جلوی دندان شما تراشیده و برداشته شود. برای برخی از بیمارانی که حساسیت بالایی دارند، می‌توان از بی حسی موضعی درخواست کرد.

اندازه گیری

پس از انجام اصلاح، اثری از دندان‌ها و لثه‌های اطراف آن گرفته می‌شود. این برای ساخت روکش زیرکونیا شما به آزمایشگاه ارسال می‌شود. 

نمونه بایت برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا روکش‌های موقت شما آماده شود و بیمار پس از نصب روکش‌های موقت خود مرخص می‌شود.

نصب روکش موقت

در حالی که روکش‌های زیرکونیا می‌توانند چندین دهه برای شما دوام بیاورند، تکمیل آن تنها چند روز طول می‌کشد. حدود ۷ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا آزمایشگاه مجموعه روکش‌های جدید شما را تکمیل کند. در این مدت به شما روکش‌های موقت داده می‌شود تا قسمت‌های برش خورده را بپوشانند و از دندان‌های شما محافظت کنند.

پس از برداشتن قالب، روکش‌های موقتی روی دندان‌های شما قرار داده می‌شود تا از هر گونه حساسیتی که ممکن است به دلیل کوتاه شدن مینای دندان احساس شود، محافظت می‌کند. شما تا بازدید بعدی خود برای قرار دادن روکش زیرکونیا از اینها استفاده خواهید کرد.

نصب روکش‌های دائمی

بعد از ۴ تا ۵ روز، بیمار دوباره به کلینیک فراخوانده می‌شود و روکش‌های موقت برداشته می‌شود. دندانپزشک دوباره دهان را با موم اندازه گیری می‌کند. پس از انجام اصلاحات نهایی بر روی روکش‌های دائمی، با توجه به برداشت آخرین نیش، روکش‌های دندانی برای بیمار نصب می‌شود.

درمان پیگیری

احساس کمی حساسیت حرارتی، در هفته اول استفاده از روکش زیرکونیا طبیعی است. اما اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

ضمنا بهداشت دهان و دندان باید همیشه رعایت شود.

مراقبت‌های بهداشتی پس از نصب روکش زیرکونیا

روکش‌های زیرکونیا یک راه فوق العاده برای کامل کردن لبخند شما هستند و با مراقبت مناسب، برای یک دهه و حتی بیشتر، دوام خواهند داشت. البته برای زیبا نگه داشتن روکش‌های شما، مراقبت خاصی لازم نیست. در واقع، مراقبت از این روکش‌ها به سادگیِ رعایت از این شش نکته ساده است که در ادامه برای شما توضیح داده ایم.

۱. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

اگر از قبل یک روال بهداشتی خوب دارید، احتمالاً برای مراقبت از روکش‌های خود، نیازی به تغییر این روال نخواهید داشت. فقط باید مسواک بزنید، شستشو دهید و بشویید:

  • مسواک بزنید. برای مسواک زدن، حداقل دو بار در روز از خمیر دندان غیر ساینده و مسواک دستی یا برقی استفاده کنید. در حالت ایده آل، شما باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.
  • از نخ دندان استفاده کنید. حداقل یک بار در روز، نخ دندان بکشید تا ذرات گیر کرده بین دندان‌ها را از بین ببرید و از سلامت دندان‌ها، روکش‌ها و لثه‌های خود محافظت کنید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید.
  • آبکشی کنید. یک یا دو بار در روز مقداری دهانشویه ضد عفونی کننده را در اطراف دهان خود بمالید تا آن را بشویید. یک دهانشویه بدون الکل انتخاب کنید، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض الکل می‌تواند عامل نگهدارنده که روکش‌ها را روی دندان‌های شما نگه می‌دارد را نرم کند. اگرچه این نرم شدن باعث از بین رفتن روکش‌ها نمی‌شود، اما ممکن است آن‌ها را در برابر لکه شدن و خراب شدن آسیب پذیرتر کند.

۲. از دندان قروچه اجتناب کنید

دندان قروچه، تمایل به دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها در هنگام خواب است و این خبر بدی برای روکش‌ها است، زیرا استرس زیادی به آنها وارد می‌کند. صادقانه بگوییم، برای دندان‌ها و مفاصل فک شما نیز مضر است. بنابراین اگر شک دارید که دندان قروچه می‌کنید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک شما می‌تواند بایت گارد شبانه را برای شما قرار دهد که گاهی اوقات به آن محافظ اکلوزال نیز می‌گویند. استفاده از این دستگاه در هنگام خواب هم از روکش‌های جدید و هم از دندان‌های طبیعی شما محافظت می‌کند.

۳. عاقلانه بجوید

روکش‌ها کاملا بادوام هستند، اما می‌توانند تراشیده شده و بشکنند. در حالی که غذاهای معمولی نباید مشکلی ایجاد کنند، بهتر است از جویدن مواد بیش از حد سفت، مانند خودکار، ناخن، یخ و استخوان خودداری کنید.

۴. از لبخند خود محافظت کنید

فعالیت بدنی بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است، اما شرکت در بسکتبال، فوتبال، کشتی، و سایر ورزش‌های تماسی می‌تواند سلامت لبخند جدید شما را به خطر بیندازد. برای محافظت از روکش‌ها و دندان‌های طبیعی خود در برابر آسیب‌های احتمالی، از یک محافظ دهان استفاده کنید.

۵. مراقب لکه‌ها باشید

روکش‌ها نیز ممکن است مانند دندان‌های طبیعی لکه‌دار شوند، بنابراین بهتر است از غذاهایی که باعث تغییر رنگ می‌شوند، کمتر استفاده کنید، مانند قهوه، شراب قرمز، نوشابه‌های تیره، چای، سس سویا و انواع توت‌ها. سیگار کشیدن منبع دیگری از لکه‌ها است، بنابراین اگر سیگار می‌کشید، بهتر است آن را ترک کنید و این کار، نه تنها سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به سفید و روشن ماندن روکش‌های شما نیز کمک می‌کند.

۶. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

معاینات روتین دندان برای افرادی که خواهان دندان‌های سالم هستند، ضروری است. مراجعه به دندانپزشک تقریباً هر شش ماه یکبار به محافظت از دندان‌ها و روکش‌هایتان کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که هر گونه مشکل بالقوه، به سرعت شناسایی شده و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ برطرف می‌شود. علاوه بر این، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان شما از تجهیزات حرفه ای برای صیقل دادن روکش‌ها و حفظ درخشش آنها استفاده می‌کند.

جمع‌بندی

روکش‌های زیرکونیا می‌توانند یک روش عالی برای بازگرداندن لبخند و اعتماد به نفس شما باشند و در این مقاله در خصوص مزایا و معایب و همچنین مراحل قالبگیری و نصب روکش زیرکونیا توضیح داده شد. در صورتی که برای تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از روکش زیرکونیا نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس واقع در غرب تهران شهرک اکباتان تماس بگیرید و یا فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند و راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

سوالات متداول:

روکش زیرکونیا برای چه دندان‌هایی مناسب است؟

تقریباً برای همه دندان‌ها می‌توان از روکش‌های زیرکونیومی استفاده کرد. با این حال، دندانپزشک ممکن است لمینت یا روکش ایمکس را برای نواحی جلویی تجویز کند.

آیا روکش‌های زیرکونیا طبیعی به نظر می‌رسند؟

روکش‌های زیرکونیومی دارای قابلیت عبور نور بالایی هستند که باعث می‌شود به رنگ طبیعی دندان بسیار نزدیک شوند. با این حال، روکش‌های لمینت بخاطر اینکه از زیرکونیا نازک‌تر هستند، عبور نور بیشتری دارند.

آیا روکش‌های زیرکونیا می‌توانند فرم صورت شما را تغییر دهند؟

روکش‌ها به طور کلی در دندانپزشکی زیبایی استفاده می‌شوند و با توجه به تغییرات زیادی که در دندان‌ها ایجاد می‌کنند، بر ظاهر فرم صورت تأثیر مثبت می‌گذارند.

آماده سازی روکش‌های زیرکونیا چه مدت زمان می‌برد؟

درمان روکش زیرکونیوم شامل ۲ جلسه ویزیت یک ساعته است که به طور متوسط ۵-۴ روز طول می‌کشد.

آیا روکش‌های زیرکونیا زیبا به نظر می‌رسند؟

روکش‌های زیرکونیوم تمام انتظارات ظاهری زیبایی را برآورده می‌کنند. ظاهر آنها کاملا به دندان‌های طبیعی نزدیک است. در درمان روکش زیرکونیوم، دندانپزشک از انواع زیرکونیوم برای دندان‌های آسیاب و جلو استفاده می‌کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button