اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

روکش دندان، یکی از روش‌های مرسوم در دندانپزشکی است که علاوه بر زیبایی، برای محافظت از دندان نیز استفاده می‌شود. روکش دندان یک لایه پوشش‌دهنده است که برای پوشاندن دندان آسیب دیده استفاده می‌شود. روکش‌ها می‌توانند به دندان‌های بدشکل یا دارای شکستگی کمک کنند و همچنین جایگزین دندان‌های از دست رفته شوند تا شما لبخند زیباتری داشته باشید.

قالبگیری روکش پی اف ام
قالبگیری برای روکش pfm

مراحل انجام روکش دندان براساس نوع روکش، تفاوت‌های کوچکی با هم دارد. اما یکی از فرایندهای مشترک انجام روکش دندان، مربوط به قالبگیری روکش دندان است. در صورتی که قصد دارید از روکش دندان استفاده کنید و مایلید که درباره‌ی مراحل قالبگیری روکش دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس با ما همراه باشید.

روکش pfm دندان چیست؟

روکش‌های دندانی از جنس پرسلن با پایه فلز (PFM) دارای یک پوسته فلزی هستند که روی آن روکشی از پرسلن قار گرفته است. این فلز استحکام فشاری و کششی قوی ایجاد می‌کند و چینی که روی آن کشیده می‌شود ظاهری شبیه دندان سفید به روکش می‌دهد که برای ترمیم دندان‌های جلویی مناسب است. می‌توان از انواع آلیاژهای فلزی حاوی فلزات گرانبها و آلیاژ‌های معمولی استفاده کرد. پرسلن می‌تواند با دندان‌های مجاور همرنگ شود.

دندانپزشکان از اواخر دهه ۱۹۵۰، PFM را برای بیماران قرار می‌دهند که در طول دهه‌های بعد، این روکش‌ها به «استاندارد طلایی» برای ترمیم دندان‌های جلویی و دندان‌های عقبی که نیاز به ترمیم همرنگ دندان داشتند تبدیل شدند.

در دهه‌های اخیر، محبوبیت PFM به دلیل وجود روش‌های مدرن‌تر جایگاه خود را از دست داده است. اما بر خلاف روش‌های جدیدتر، روکش‌های فلزی چینی سابقه طولانی و ثابتی در ماندگاری دارند.

روکش‌های ذوب شده به فلز چینی تا حدودی ترکیبی بین روکش‌های تمام فلز و تمام سرامیک هستند.

هنگامی که این روکش‌ها ساخته می‌شوند، تکنسین دندان ابتدا یک دندان نازک فلزی می‌سازد که روی دندان قرار می‌گیرد. سپس روکشی از پرسلن در فری با حرارت بالا، روی آن ذوب می‌شود و به روکش شکل و رنگ دندان مناسب داده می شود. 

PFM یک گزینه ترمیمی همه کاره است که یکپارچگی ساختاری و جذابیت بصری را گرد هم می آورد و می تواند برای روکش‌ها و پل‌های قدامی و خلفی استفاده شود.

PFM دارای چگالی قوی و در عین حال شکل‌پذیر است، زیرا پایه فلزی آن، پایه‌ای قوی را ایجاد می‌کند که می‌تواند با پوشش‌های فلزی غیر قیمتی، نیمه قیمتی یا طلای عیار بالا ترکیب شود.

روکش‌های پرسلن ذوب شده به فلز (PFM) از یک پوشش فلزی با پرسلن تشکیل شده است. روکش‌های PFM به دلیل ترکیبی از استحکام، دوام و زیبایی معقول، از قدیم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین ممکن است از ترمیم PFM به عنوان نگهدارنده برای پروتزهای جزئی ثابت (FPD) استفاده شود.

قالب دندانی چیست؟

قالب‌های دندانی مدلی از دندان‌ها و لثه‌های شما هستند. قالب‌های سنتی دندان با مواد مخصوص گرفته می‌شوند. در حالی که قالب‌های دندانی دیجیتال از یک چوب دستی و نرم‌افزار رایانه‌ای برای ثبت تصاویر استفاده می‌کنند.

قالب دندان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • روکش‌های دندان
  • ایمپلنت‌های دندانی
  • روکش‌های چینی
  • دندان مصنوعی
  • حذف ناترازی‌ها
  • محافظ دهان ورزشی

قالب‌های دندانی برای گرفتن مدل‌هایی از دندان‌های شما استفاده می‌شوند. این مدل‌ها به دندانپزشک شما نشان می‌دهد که قوس‌های دندانی شما به چه شکلی در کنار هم قرار می‌گیرند و همچنین اندازه و رابطه دندان‌ها و لثه‌های شما را نشان می‌دهد. 

انواع قالبگیری دندان

سه نوع قالبگیری دندان وجود دارد: ثبت اولیه، نهایی و ثبت بایت.

قالبگیری اولیه: این قالب‌ها اغلب در اولین مرحله ساخته می‌شوند و از نظر بصری کمک می‌کنند به دندانپزشک تا بتواند درمان شما را برنامه ریزی کند. قالب‌های اولیه برای ساخت پروتزهای مختلف از جمله روکش و دندان مصنوعی استفاده می‌شود.

قالب‌های نهایی: قالب‌های نهایی به آزمایشگاه دندانپزشکی برای ساخت ترمیم‌ها یا وسایل دندانی فرستاده می‌شود. ممکن است این قالب‌ها شامل روکش، بریج، دندان مصنوعی، نگهدارنده و موارد دیگر باشد.

ثبت بایت: این نوع قالبگیری نحوه قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین را با هم نشان می‌دهد.

مراحل قالبگیری روکش دندان

برای قالبگیری دندان جهت ساخت روکش دو روش وجود دارد که شامل روش سنتی و روش دیجیتال می‌شود. در ادامه مراحل قالبگیری دندان در هر کدام از این روش‌ها را توضیح داده‌ایم.

قالبگیری به روش سنتی

در روش سنتی، دندانپزشکان از مواد قالب‌گیری برای قالب گرفتن از دندان‌های شما استفاده می‌کنند. این ماده معمولاً گچ یا خمیر نامیده می‌شود و قابل شکل‌دهی و شکل‌گیری است.

  1. شستشوی دندان و خشک کردن آن

برای تهیه قالب دندان، لازم است که ابتدا دندان ها تمیز شوند تا از هر گونه آلودگی عاری باشند.

  1. قرارگیری نوار بین دندان و لثه

لازم است که دندان از لثه جدا شود تا قالب‌گیری با دقت انجام شود. به همین منظور یک نوار بین دندان و لثه قرار داده می‌شود که پس از اتمام قالبگیری، از دور دندان جدا می‌شود.

  1. قرارگیری ماده‌ی قالب‌گیری بر روی دندان

در مرحله بعدی، یک ماده‌ی سبک وزن که قابلیت شکل‌گیری دارد، بر روی دندان شما قرار می‌گیرد و مانند یک دستگاه کپی، از دندان شما یک قالب دقیق می‌گیرد.

  1. قرارگیری سینی ماده‌ی سخت در دهان

یک سینی پر از ماده‌ی سخت در دهان شما قرار می‌گیرد و در این مرحله لازم است که فک بالا و پایین را برای چند دقیقه به هم بفشارید تا قالب‌گیری تکمیل شود. سپس مواد قالب‌گیری سبک و سنگین به یکدیگر متصل شده و در جای خود محکم می‌شوند.

  1. تکمیل قالب

در نهایت قالب آماده شده از دهان خارج شده و برای تکمیل قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

قالبگیری به روش نوری (‌اوپتیکال)

در این روش، دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از تجهیزات دیجیتال، قالب‌های نوری یا اوپتیکال بگیرند. در این روش از هیچ ماده‌ای برای قالب‌گیری استفاده نمی‌شود. تصاویر توسط اسکنر گرفته می‌شوند. در روش قالبگیری نوری، یک پودر بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد که نور دستگاه را منعکس می‌کند و به تصویربرداری دوربین کمک می‌کند.

پس از آن، اسکن دندان به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و آزمایشگاه، روکش مخصوص آن دندان را می‌سازد و به دندانپزشک ارسال می‌کند. در برخی از کشورها، تمام این مراحل در یک روز انجام می‌شود و در همان روزی که اسکن دندان گرفته می‌شود، روکش ساخته شده و بر روی دندان قرار می‌گیرد.

مزایای روکش‌های پرسلن به فلز (pfm)

  • ظاهر طبیعی

روکش‌های چینی، ظاهری طبیعی به شما ارائه می‌دهند. روکش‌ها دارای قابلیت بازتاب نور مشابه دندان‌های طبیعی شما هستند. ویژگی‌های روکش‌های چینی شما، به مینای دندان شما بسیار نزدیک است. روکش‌های چینی شما شفاف و بسیار نازک خواهند بود.

  • نتایج سریع و چشمگیر

روکش‌های پرسلن، بهبودی تقریباً فوری را به شما ارائه می‌دهند.

  • دوره ریکاوری بسیار کوتاه

هنگامی که روکش‌های شما در جای خود قرار گرفتند، کم کم داروی بیهوشی شما از بین می‌رود. پس از این مرحله، همه چیز آماده است. دندانپزشک شما روکش‌های چینی شما را محکم روی دندان‌های‌تان محکم می‌کند. این بدان معناست که بلافاصله می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. دندانپزشک شما دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت صحیح از روکش‌ها به شما ارائه می‌دهد. فقط چند احتیاط لازم برای محافظت از دندان شما وجود دارد.

  • راه حل طولانی مدت و بادوام

روکش‌های چینی شما از مواد بادوام ساخته شده‌اند تا برای مدت طولانی دوام بیاورند. تا زمانی که به درستی از روکش‌های خود مراقبت کنید و به‌طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید، روکش‌های شما می‌توانند بیش از ۲۰ سال دوام بیاورند. اگر به درستی از روکش‌های چینی خود مراقبت نکنید، در خطر عوارضی مانند آسیب دیدگی و بریدگی هستند.

  • اصلاح چندین نقص

روکش‌های پرسلن می‌توانند موقعیت، رنگ و شکل دندان‌های شما را به طور همزمان بهبود بخشند. اگر بیش از یک مشکل آرایشی دارید، این مهم است که فضاها، لکه‌ها، شکستگی‌ها، تغییر رنگ و تراشه‌ها را فقط با یک روش می‌توان درمان کرد. البته در صورت لزوم، می‌توانید همزمان با دریافت روکش‌های چینی، عمل دیگری را نیز انجام دهید.

  • تطابق ایده‌آل برای دندان‌های موجود شما

رنگ روکش‌های شما به طور خاص انتخاب می‌شود تا حد امکان با دندان‌های شما مطابقت داشته باشد.

  • اصلاح دندان‌های کج

اگر دندان‌های نامرتب یا کج دارید، روکش‌های چینی یکی از بهترین راه حل‌های موجود هستند.

  • مقاومت در برابر لکه

روکش‌های چینی شما به خوبی در برابر لکه‌های ناشی از قهوه، چای، نوشابه و سیگار مقاومت می‌کنند. دندان‌های شما برای سال‌های متمادی عالی به نظر می‌رسند.

  • سفارشی سازی

روکش‌های چینی شما از نظر اندازه، رنگ و شکل متناسب با خطوط دهان شما سفارشی می‌شوند. نتیجه، لبخند هیجان انگیزی است که رویای آن را داشتید.

  • روش سریع

این روش نسبتاً سریع است. در عرض چند هفته، دو یا سه ویزیت خواهید داشت. دندانپزشک شما فناوری لازم برای اطمینان از آماده شدن سریع روکش‌های چینی شما را دارد. نتایج شما طبیعی است که ظاهر لبخند شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

  • امکان استفاده از درمان‌های زیبایی اضافی

می‌توانید روکش‌های چینی را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کنید. روکش‌ها، ایمپلنت‌های دندانی، سفید کردن دندان‌ها، بریج‌ها، ارتودنسی و باندینگ دندان می‌توانند لبخندی باشکوه را برای شما به ارمغان آورند. روکش‌های چینی شما دقیقاً با پل‌ها، ایمپلنت‌ها و روکش‌هایی که در همان زمان ساخته می‌شوند، مطابقت خواهند داشت. دندانپزشک شما به سادگی از همان پرسلن استفاده می‌کند تا از یکنواختی رنگ دندان‌های شما اطمینان حاصل کند.

  • نگهداری ساده

روکش‌های چینی شما نیازی به نگهداری زیادی ندارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزانه دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

  • دندان‌های قوی‌تر با عملکرد ترمیم شده

روکش‌های پرسلن استحکام بیشتری برای بازیابی عملکرد طبیعی دندان‌های شکسته شما فراهم می‌کند. اگرچه روکش‌های دندان شما، استحکام دندان‌های طبیعی شما را ندارند، اما همچنان قوی خواهند بود. به سادگی با مراقبت صحیح از دندان‌های خود، می‌توانید لبخند جدید خود را حفظ کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در خصوص روکش pfm و مراحل قالبگیری و مزایای آن ارائه کنیم. در صورتی که برای ترمیم دندان‌های خود نیاز به چسباندن روکش دارید و می‌خواهید قبل از انجام این کار، مشاوره دریافت کنید، می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید تا مشاوران ما، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند. 

سوالات متداول

آیا ممکن است که قالب‌های دندانی، باعث افتادن دندان شود؟

در اکثر مواقع، قالب‌های دندانی باعث افتادن دندان نمی‌شوند. اما اگر دندان‌هایی دارید که قبلاً به دلیل ضربه یا بیماری شدید لثه لق شده‌اند، ممکن است این اتفاق بیفتد. دندانپزشک شما در مورد این احتمال با شما صحبت می‌کند و در صورت بروز مشکل به آن رسیدگی می‌کند.

آیا خطراتی در ارتباط با قالب‌های دندانی وجود دارد؟

به طور کلی، هیچ خطر عمده ای در ارتباط با قالب‌های دندانی وجود ندارد. اما برخی از افراد یک رفلکس تهوع دارند که توسط روش قالبگیری دندانی ایجاد می‌شود. در این موارد، دندانپزشک شما می‌تواند با شما همکاری کند تا ناراحتی را به حداقل برساند.

دندان‌هایی که در حال حاضر بسیار لق شده اند به طور بالقوه می‌توانند با ماده قالب بیرون بیایند. این نادر است، اما اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک شما به شما کمک می‌کند تا راه حلی پیدا کنید.

چرا قالب‌های دندانی مهم هستند؟

قالب‌های دندانی برای ایجاد مدل‌هایی از دهان شما استفاده می‌شود. این مدل‌ها به دندانپزشک شما نشان می‌دهد که چگونه قوس های ‌دندانی شما در کنار هم قرار می‌گیرند و همچنین اندازه و نحوه قرارگیری دندان‌ها و لثه‌های شما را نشان می دهد.

آیا روکش‌های pfm زیست سازگار هستند؟

روکش‌های PFM عموماً زیست سازگار در نظر گرفته می‌شوند، زیرا فلز مورد استفاده در زیرسازی معمولاً یک فلز اصل مانند طلا یا پلاتین است. با این حال، ممکن است برخی از بیماران واکنش‌های آلرژیک به فلز را تجربه کنند که می‌تواند باعث تحریک یا ناراحتی در دهان شود.

آیا روکش‌های pfm فقط روی دندان‌های جلویی استفاده می‌شود؟

روکش‌های PFM را می‌توان روی دندان‌های جلویی استفاده کرد، اما با توجه به اینکه این روکش‌ها از فلز ساخته می‌شوند و شفاف نیستند، ممکن است در زمان لبخند یا صحبت کردن قابل مشاهده باشد، به همین جهت بهتر است که برای دندان‌های آسیاب از این روکش‌ها استفاده کرد.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button