اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

مراحل کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی

افراد زیادی در مورد انواع مختلف روکش‌ها و تفاوت آنها با یکدیگر از ما سوال می‌پرسند. انواع مختلفی از روکش‌ها از جمله چینی، کامپوزیت و غیره وجود دارد. تفاوت اصلی بین آنها در موادی است که از آن ساخته شده و نحوه استفاده از روکش‌هاست. 

برای بسیاری از بیماران ونیرهای کامپوزیت توصیه می‌شوند. این ونیر‌ها به دلیل قیمت مناسب و مراحل چسباندن آسان و سریع طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کامپوزیت و مراحل قرار گیری آن روی دندان‌ها آشنا کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

ونیر کامپوزیت زیبایی چیست؟

سال‌هاست که دندانپزشکی زیبایی از ونیرهای کامپوزیت برای بهبود ظاهر لبخند افراد استفاده می‌کند. ونیرهای کامپوزیت با نام باندینگ کامپوزیت یا باندینگ دندان نیز شناخته می‌شود. 

ونیرهای رزین کامپوزیت به یک پیشنهاد دندانپزشکی زیبایی محبوب تبدیل شده اند، زیرا همه کاره بوده و ظاهری طبیعی ارائه می‌دهند. علاوه بر این، کامپوزیت یک روش دندانپزشکی زیبایی آسان و مقرون به صرفه است.

ونیرهای کامپوزیت از خمیر رزین پلیمری کامپوزیت ساخته شده اند که به دندان شما چسبانده می‌شوند. رزین را به عنوان یک ماده بتونه مانند در نظر بگیرید که به همان قوام سرامیک، سخت می‌شود. رزین همرنگ دندان حاوی موادی از جمله کوارتز، سیلیس، پلیمر و شیشه است. دندانپزشک شما خمیر را به دندان‌های شما می‌زند تا سطح یا روکش جدیدی ایجاد کند.

کامپوزیت‌ها می‌توانند تبدیل به یک ترمیم بسیار زیبا شوند که اساساً برای اصلاح خطوط دندانی به کار می‌روند. دندانپزشکان کامپوزیت‌ها را مستقیماً به دندان‌ها می‌چسبانند و روی دندان‌ها شروع به شکل دهی می‌کنند. سپس آنها را جلا داده و با کمک نور سفت می‌کنند. در اکثر موارد چسباندن کامپوزیت بسیار سریع انجام می‌شود.

انواع کامپوزیت زیبایی و مراحل قرار دادن آنها کدامند؟

کامپوزیت‌های زیبایی به دو دسته کامپوزیت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. اما موادی که در هر دو روش استفاده می‌شود یکی است. تنها تفاوت در کاربرد و نوع قرارگیری آنهاست. 

ونیرهای کامپوزیت مستقیم

ونیر مستقیم به کاربرد مستقیم ونیرهای کامپوزیت اشاره دارد. این نوع روکش‌ها از رزین ساخته شده اند که بسیار انعطاف پذیر بوده و مانند خاک رس عمل می‌کند. دندانپزشک شما فقط در حین تهیه رزین سایه آن را در نظر می‌گیرد. مهم است که ظاهری طبیعی به دندان‌های خود بدهید. مهم ترین عامل هماهنگی رنگ است. پس از تصمیم گیری در مورد رنگ مناسب، دندانپزشک شما رزین را آماده می‌کند.

پس از اینکه دندانپزشک شما دندان‌های شما را تراشید، بلافاصله روند اعمال را آغاز می‌کند. دندانپزشک مواد آماده را روی یک دندان می‌گذارد. از این مرحله به بعد، شروع به شکل دادن دستی آنها به شکل صحیح می‌کنند. دندانپزشک این کار را برای تمام دندان‌ها انجام می‌دهد. در مجموع، دندانپزشک شما ۱۲ تا ۱۶ روکش طراحی می‌کند. این بسته به آناتومی و پهنای لبخند شما از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پس از شکل دادن به روکش‌ها، دندانپزشک نور آبی را برای سفت شدن روکش‌ها روی آنها می‌تاباند.

ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم

ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم به نوعی گفته می‌شود که دندانپزشک در خارج از دهان شما آنها را شکل می‌دهد. برای این نوع ونیرهای کامپوزیت زیبایی، دندانپزشک نمی تواند از دندان‌های واقعی شما به عنوان مرجع استفاده کند. بنابراین از دندان‌ها قالب می‌گیرد تا بر اساس آن کار را شروع کند.

برای انجام این کار، دندانپزشک به شما قالبی می‌دهد تا آن را گاز بگیرید. البته این اتفاق پس از تراشیدن دندان‌ها رخ می‌دهد. این قالب به این دلیل است که دندانپزشک از آن برای ساخت ونیرهای کامپوزیت استفاده کند. در حال حاضر چیزی که در مورد ونیرهای غیر مستقیم وجود دارد این است که دندانپزشک می‌تواند آنها را در مطب بسازد یا آنها را به یک آزمایشگاه تخصصی که در ساخت ونیرهای کامپوزیت مهارت دارند بفرستد. این فرآیند ممکن است زمانبر باشد. به همین دلیل دندانپزشک تا زمانی که روکش‌های دائمی آماده شود از شما می‌خواهد که روکش‌های موقت روی دندان‌هایتان بگذارید.

مراحل کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی کدامند؟

این فرآیند با استفاده از محلول مخصوص دندانپزشکی شروع می‌شود تا سطح دندان شما کمی خشن و زبر شود. داشتن سطح دندان ناهموار برای این است که رزین باندینگ محکم به دندان شما بچسبد.

مراحل کامپوزیت زیبایی دندان با نور فرابنفش
مراحل کامپوزیت زیبایی دندان با نور فرابنفش

دندانپزشک شما رزین باندینگ را لایه به لایه روی دندان‌های شما اعمال می‌کند. سپس از نور زیاد در طول فرآیند درمان برای آب بندی رزین استفاده می‌کنند. هنگامی که دندانپزشک شکل و رنگ نهایی را به دست آورد، روکش‌های جدید شما صیقلی می‌شوند تا ظاهری طبیعی داشته باشند.

چسباندن ونیرهای کامپوزیت معمولاً در یک جلسه انجام شده به همین دلیل در زمان صرفه جویی می‌شود. به جای اینکه منتظر بمانید تا روکش‌های چینی سفارشی را خارج از محل در آزمایشگاه دندانپزشکی تولید کنند به راحتی با یک جلسه داخل کلینیک ونیر‌های زیبا و سفید را روی دندان‌های خود داشته باشید. 

چرا از کامپوزیت زیبایی استفاده می‌کنیم؟

باندینگ دندان (ونیرهای کامپوزیت) در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • ترمیم دندان‌های شکسته یا ترک خورده
  • بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده 
  • ترمیم دندان‌های پوسیده (رزین کامپوزیت می‌تواند حفره‌ها را پر کند)
  • بستن فاصله زیاد بین دندان‌ها 
  • بلند کردن دندان 
  • اصلاح و تغییر شکل دندان 
  • محافظت از بخش‌هایی از ریشه دندان که با شروع عقب نشینی لثه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند.
  • ونیرهای کامپوزیت (باندینگ دندان) جایگزین دندانپزشکی زیبایی برای افراد دارای پرکردگی آمالگام هستند.
  • اگر به دنبال تغییرات زیبایی کوچک یا اصلاح کم دندان‌ها هستید، ونیرهای کامپوزیت دندان می‌تواند انتخاب خوبی باشند.

مزایای ونیرهای کامپوزیت زیبایی چیست؟

  • تعمیر و بازسازی آنها بسیار آسان است.
  • در یک ویزیت کامل می‌شود. 
  • نیازی به انتظار برای ساخت آزمایشگاهی نیست.
  • ارزان تر از روکش‌های چینی هستند.
  • به ندرت نیاز به برداشتن ساختارهای دندانی موجود می‌شود.
  • در صورت نیاز به درمان سایر قسمت‌های دندان به راحتی قابل برداشتن است.

معایب ونیر‌های کامپوزیت زیبایی چیست؟

  • به اندازه ونیرهای چینی قوی نیستند.
  • به اندازه تاج یا روکش‌های چینی در برابر لکه‌ها مقاوم نیست.
  • رزین باندینگ می‌تواند راحت تر دندان را بشکند.

چگونه از ونیرهای کامپوزیت مراقبت کنیم؟

هنگامی که مجموعه ای از ونیرهای کامپوزیت را انتخاب می‌کنید، باید از ماندگاری آنها اطمینان کامل داشته باشید. با رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به برخی موارد در رژیم غذایی خود مانند اجتناب از خوردن غذا‌های رنگی و سفت می‌توانید به دوام کامپوزیت‌ها کمک کنید. 

ونیرهای کامپوزیت چگونه گذاشته می‌شوند؟

یکی از متمایزترین عوامل بین انواع مختلف روکش‌ها، نحوه استفاده از آنها در دهان است. ونیرهای کامپوزیت مستقیماً با استفاده از مواد پرکننده رزین کامپوزیت قرار می‌گیرند و در واقع مستقیماً به دندان‌ها چسبانده می‌شوند. بنابراین این ماده یک ماده بتونه مانند است که دقیقاً به همان صورتی که می‌خواهیم به آن شکل می‌دهیم. این روش به روش قرارگیری مستقیم کامپوزیت شهرت دارد. اما یک روش غیر مستقیم برای قرار گیری کامپوزیت روی دندان‌ها وجود دارد که در آزمایشگاه ساخته شده و سپس روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. 

قیمت کامپوزیت ونیر چقدر است؟

تفاوت‌های فیزیکی بین انواع مختلف روکش‌ها در جنس و کاربرد آن است. یک سوال بسیار رایج که بیماران می‌پرسند این است که قیمت روکش‌ها چقدر است؟

معمولاً بین ونیرهای کامپوزیت و سایر انواع روکش تفاوت قیمت وجود دارد. روکش‌های رزین کامپوزیت معمولاً کمی ارزان‌تر هستند، زیرا مستقیماً در دهان ساخته می‌شوند و بنابراین هزینه‌ای برای آزمایشگاه در ارتباط با آن‌ها وجود ندارد. آنها همچنین به جای دو ویزیت، یک ویزیت نیاز دارند، زیرا می‌توانیم همه چیز را آماده کرده و مستقیماً در جای خود قرار دهیم. بنابراین این امر به کاهش هزینه‌های بازسازی کمک می‌کند.

آیا ونیرهای کامپوزیت زیبایی  لکه و رنگ را به خود می‌گیرند؟

پس از انجام این روش پس از چسباندن ونیرهای کامپوزیت، احتمالاً می‌خواهید بدانید که چگونه از آنها مراقبت کنید و آنها را کاملاً تمیز نگه دارید. 

ونیرهای کامپوزیت زیبایی نیز لکه دار می‌شوند. تمام مواردی که دندان‌ها را لکه دار می‌کنند، ونیر‌های زیبایی را نیز لکه دار می‌کنند. بنابراین خوراکی‌های رنگدانه دار مانند شراب قرمز، قهوه، یا مطمئناً دود سیگار به مرور زمان سایه آنها را تغییر می‌دهد. اغلب اوقات، می‌توان آن‌ها را به رنگ اصلی خود برگرداند. اما گاهی اوقات جوری رنگ را به خود گرفته اند که تنها راه حل، جایگزینی کامپوزیت جدید است.

آیا می‌توانید ونیرهای کامپوزیت را سفید کنید؟

پس از چندین سال استفاده از ونیرهای کامپوزیت، امری طبیعی است که رنگ آنها تغییر کرده باشد و سفید به نظر نرسند. اما امکان برگرداندن آنها به سطح سفیدی اولیه وجود دارد؟

ونیرهای کامپوزیت اندکی سفید می‌شوند، اما نه به اندازه ساختار طبیعی دندان. از آنجایی که آنها فقط جلوی دندان را می‌پوشانند، از نظر تئوری می‌توانید دندان‌ها را روشن کنید و مقداری از آن جلوه شفاف و براق را دوباره به دست بیاورید. اما معمولاً به سرعت بقیه دندان‌های شما سفید نمی‌شوند.

دوام کامپوزیت ونیر چقدر است؟

ونیرهای کامپوزیت معمولاً به اندازه ونیرهای چینی یا روکش‌های سرامیکی فشرده دوام نمی‌آورند. زیرا مواد باکیفیتی ندارند. اما به خوبی به دندان می‌چسبد. 

جمع بندی

لبخند خود را با کامپوزیت زیبایی متحول کنید. تصمیم گیری برای تغییر لبخند گام بزرگی است و این چیزی نیست که شما به راحتی بتوانید در مورد آن تصمیم بگیرید. بنابراین، اگر به دنبال راهنمایی بیشتر هستید، کاملاً منطقی است. 

با مشاوره شروع کنید. همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت مشاوره خود را دریافت نمایید. دندانپزشکان مجرب ما خواسته‌ها و نیازهای خاص شما را مورد بحث قرار داده و سپس توصیه‌های شخصی ارائه می‌دهند. بهترین بخش این است که ما گزینه‌های مالی انعطاف پذیر و متفاوتی را در دسترس داریم. پس زمان را از دست ندهید . همین حالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

ونیر کامپوزیت چگونه قرار داده می‌شود؟

کامپوزیت به دو روش مستقیم و غیر مستقیم روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرد. قبل از چسباندن نهایی به دندان‌ها، به شکل و اندازه مورد نیاز در می‌آیند. 

ونیرهای رزین کامپوزیت از چه چیزی ساخته شده اند؟

ونیرهای کامپوزیت زیبایی از رزین شفاف به دست می‌آیند و توسط دندانپزشک به‌طور دقیق تراشیده و سخت می‌شوند. معمولاً در یک جلسه این کار انجام می‌شود. اگر دندان‌های فرسوده، شکسته یا آسیب‌دیده دارید، می‌توان رزین کامپوزیت را مستقیم روی دندان‌ها قرار داد و آن را تراشید تا به نتایج دلخواه دست بیابید.

آیا کامپوزیت ونیرها در آزمایشگاه ساخته می‌شوند؟

یک مدل ار کامپوزیت‌های دندانی به صورت سفارشی در لابراتوار دندانپزشکی با استفاده از قالب گیری از دندان‌های بیمار ساخته می‌شوند. بیماران باید سعی کنند قبل از انجام درمان، مطالب را مطالعه کنند تا بتوانند تصمیمی آگاهانه بگیرند.

کامپوزیت ونیر چیست؟

ونیرهای کامپوزیت نوعی پوشش دندان با حداقل تهاجم هستند که با استفاده از رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند. کامپوزیت روی دندان‌های موجود شما قرار می‌گیرد و به شکل دهی دندان‌ها به شکل ظاهری مطلوب تر کمک می‌کند.

متا تایتل: آشنایی با مراحل ساخت و قرارگیری کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی|کلینیک دندانپزشکی زاگرس

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button